Kirjoittaja Aihe: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?  (Luettu 517 kertaa)

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« : Syyskuu 16, 2018, 18:12:02 »
Youtubessa näyttää kaikki keskittyvän vain kaksipinnisiin sensoreihin mutta Meganessa onkin kolme pinniä. Mites tätä voi testata yleismittarilla? Onko tuossa niinkuin +12, signaali ja maa?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2018, 18:55:35 kirjoittanut Mr. Smith »

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2018, 08:48:51 »
Vastaan itse tähän jos joku tarvitsee samaa tietoa:

Anturin testaukset:

https://youtu.be/9DirjbUJKXE jossa rakennettu oma "vale-ECU" josta tulee virtaa 5v (signaali) ja 12v (anturin vaatima virta).

ja

https://youtu.be/cB1VEfjGz1c jossa anturia ei poisteta autosta kokonaan.

ja tässä vielä ohjeet mistä tuon anturin löytää (ainakin megane 2):


« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2018, 17:03:30 kirjoittanut Mr. Smith »

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2018, 16:32:16 »
No hemmetti, en saa mitään lukemaa tuosta anturista.

- Oletan että joku niistä pinneistä on 12v virta joten ensiksi testasin että korin kohta toimi maana ja laitoin volttimittarin maakaapelin koriin kiinni ja testasin akun positiiviseen napaan. Tuli yli 12v.
- Sitten pidin maakaapelin pään korissa kiinni ja yritin sörkkiä anturin reunimmaisista johtokoloista sisään ja ei tullut mitään lukemaa vaikka virrat autossa päällä (ei käynnissä).

Eli voisiko nyt olettaa että koko anturi on sitten sökö vai eikö virtaa tuu ollenkaan sinne? Ihme ettei moottorivalo pala. Uskon että osuin ainakin liittimen metalliin kun sullosin sisään. Yleismittarissa hieman vaan vilahti "-" merkki lukemassa että johonkin koski mutta ilmeisesti virtaa ei kulje? Vai onko niin että kun johto on kiinni anturissa ja syöttää virtaa mutta anturi rikki niin se näyttää ettei olisi virtaa ollenkaan?

Tarvii varmaan vielä repiä se kikkula irti ja testailla saako mitään lukemaa. Pitäisi nyt edes jotain lukemaa antaa jos kunnossa.

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2018, 16:52:31 »
Minkä väriset piuhat siinä anturissa on? Valkoinen, vihreä ja oranssi?
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2018, 16:58:47 »
Minkä väriset piuhat siinä anturissa on? Valkoinen, vihreä ja oranssi?

Näyttäisi olevan keltainen, vihreä ja oranssi. KORJAUS: keltainen taitaa hyvinkin olla valkoinen, on vaan niin likainen.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2018, 18:28:03 kirjoittanut Mr. Smith »


Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2018, 17:17:22 »
Tarvinnee vielä ottaa liitin irti anturista ja katsoa onko kontaktit kunnossa. Jos liittimistä ei saa mitään niin joku johto poikki matkan varrella jossain syvällä missä aurinko ei loista  :-[.

EDIT: Nyt otin liittimen irti anturista ja tökkäsin tikut sisään päädymmäisiin seuraavasti:

- Punainen piikki -> vihreän johdon kolo
- Musta piikki -> keltaisen tai paskanvalkoisen johdon kolo


Autosta virta pois ja yleismittarissa asetus VDC200m jolloin antoi arvon 01.0.
Autoon virta ja yleismittarissa asetus VDC200m jolloin antoi arvon 05.0.



Eli jotain elämää on johdoissa mutta että noin alas kuin 200m -asetukseen laittaa että sai selkät lukemat, onkohan kaikki nyt kunnossa? Keskimmäinen taitaa siis olla signaali. Akun voltit sain VDC20 joka näytti 12.00 ja desimaaleja vähän ylikin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2018, 18:50:06 kirjoittanut Mr. Smith »

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #6 : Syyskuu 17, 2018, 19:07:01 »
Se vihreä on 12v piuha, valkoinen signaalimaa ja oranssi signaalipiuha, siis ainakin bensakoneessa näin, mutta olikos tämä nyt riisseli?
Milläs koneella tuo tarkemmin ottaen on? En äkkiseltään selaten löytänyt dieselin sähkökuvista koko anturia...
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2018, 19:38:03 »
Se vihreä on 12v piuha, valkoinen signaalimaa ja oranssi signaalipiuha, siis ainakin bensakoneessa näin, mutta olikos tämä nyt riisseli?
Milläs koneella tuo tarkemmin ottaen on? En äkkiseltään selaten löytänyt dieselin sähkökuvista koko anturia...

Bensakone tämäkin, 16v 1.6l.

Tuli sellainen villi ajatus että uskaltaisiko tuon anturin liittimen 12 volttia vetää suoraan akun navasta ja jättää muut liittimet kiinni? Silloin anturi ainakin saa virtaa  :D. Entä maakaapeli suoraan runkoon ja pelkkä signaalijohto paikallaan?

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2018, 20:21:46 »
No ei varmaan kannata ihmeemmin mitään extreme-kytkentöjä tehdä, ainakaan niin kauan kuin se on ecussa kiinni. Muuten voi olla äkkiä vähän isommatkin käynnistysongelmat ;).

Eipä renukaan tuohon oikein sen kummoisempaa ohjetta anna, muuta kuin anturin ja liitosten putsausta, varmistaa että sytytysvirrat päällä siihen vihreään piuhaan tulee +12 V ja muilta osin varmistaa, ettei ole oikosulkuja ja katkoksia piuhoissa. Ja sen, että jos jotain muitakin asiaan liittyviä vikakoodeja on, niin niitten selvittäminen. Mutta sitä ei taida varmaksi tietää, että onko siellä jotain muita koodeja, jos ja kun ei ole clipillä tai muulla renu-spesifisemmällä lukijalla koodeja luettu.   
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2018, 09:24:42 »
No ei varmaan kannata ihmeemmin mitään extreme-kytkentöjä tehdä, ainakaan niin kauan kuin se on ecussa kiinni. Muuten voi olla äkkiä vähän isommatkin käynnistysongelmat ;).

Eipä renukaan tuohon oikein sen kummoisempaa ohjetta anna, muuta kuin anturin ja liitosten putsausta, varmistaa että sytytysvirrat päällä siihen vihreään piuhaan tulee +12 V ja muilta osin varmistaa, ettei ole oikosulkuja ja katkoksia piuhoissa. Ja sen, että jos jotain muitakin asiaan liittyviä vikakoodeja on, niin niitten selvittäminen. Mutta sitä ei taida varmaksi tietää, että onko siellä jotain muita koodeja, jos ja kun ei ole clipillä tai muulla renu-spesifisemmällä lukijalla koodeja luettu.   

Tarvinnee siis yrittää kaivella johtoja esille ja testata yksitellen. Osaatko sanoa mihin tuo anturin johdotus menee kiinni toisessa päässä? Onko matkan varrella esim. lisää liittimiä ym.?

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 669
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2018, 17:11:10 »
Tarvinnee siis yrittää kaivella johtoja esille ja testata yksitellen. Osaatko sanoa mihin tuo anturin johdotus menee kiinni toisessa päässä? Onko matkan varrella esim. lisää liittimiä ym.?
Se vihreä menee konehuoneen sulakerasialle 12V syötölle ja ne pari muuta sinne eculle. Ei ainakaan kuviin ole merkattuna liittimiä matkan varrelle.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Vs: Miten testata nokka-akselin asentotunnistin?
« Vastaus #11 : Syyskuu 18, 2018, 22:37:04 »
Tarvinnee siis yrittää kaivella johtoja esille ja testata yksitellen. Osaatko sanoa mihin tuo anturin johdotus menee kiinni toisessa päässä? Onko matkan varrella esim. lisää liittimiä ym.?
Se vihreä menee konehuoneen sulakerasialle 12V syötölle ja ne pari muuta sinne eculle. Ei ainakaan kuviin ole merkattuna liittimiä matkan varrelle.

Kiitos paljon! Täytyy käydä testailemassa  8)