Kirjoittaja Aihe: Jarrumäntä työkalu Motonet  (Luettu 3387 kertaa)

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #45 : Kesäkuu 28, 2018, 15:50:43 »
Joku kysyi ABS-jarrullisisten jarrupalojen vaihdosta.
Hep, minä kysyin  ;)

Lainaus
ABS-jarrut, suositellaan Alfamerin korjausoppaassa seuraavaa:

-Uusimpien suositusten mukaan ainakin ABS-jarrullisissa autoissa jarrusatulan mäntää sisäänpainettaessa jarruletkun tulisi olla kasaanpuristettuna letkunpuristimella ja jarrunesteen olisi annettava virrata ulos jarrusatulan avatusta ilmausruuvista.
Tällä tavoin estetään, ettei vähäisimpiäkään epäpuhtauksia pääse kulkeutumaan ABS-yksikköön eikä pääsylinterin tiivisteet vahingoitu.
Tällaista minäkin olen kautta rantain kuullut, siksi asiaa vähän tiedustelin ja kysyin, että olisiko jollain syvällisempääkin tietoa tai kokemusta asiasta. Kuten sanoin, en ole vielä toistaiseksi joutunut ABS jarrullisen auton jarruja ropaamaan. Mielestäni parempi kysyä ja selvittää etukäteen kun sitten korjailla (varsin kalliiden ABS osien) vikoja jälkikäteen  :o

Joissain toisissa automerkeissä kielletään ehdottomasti päästämästä jarrunesteitä vastasuuntaan ABS järjestelmässä. Se että on joskus sattumoisin onnistunut hyppäämään parvekkeelta pää edellä asvalttiin, eikä ole siihen kuollut, ei tarkoita sitä, että se olisi vaaratonta leikkiä...

Lainaus
Itse olen tuon jarruletkun puristanut kasaan ihan vaan lukkopihdeillä jossa on ollut puutarhaletkun palaset pihdin leuoissa suojana.
Itse olin ajatellut ratkaista asian siten, että ensin vaihtaisin jarrunestesäiliön nesteen vaikka useammassa erässä, jotta se olisi täynnä uutta ja hyvää jarrunestettä sekä sen jälkeen pyörä kerrallaan huuhtelisin linjat ikeille asti. Vasta tämän jälkeen ajattelin ruveta katselemaan paloja ja vaihtamaan niitä, ilman letkujen kasaan puristelemista... Juu tiedän, että toimin (toimisin) väärin ohjeen mukaan  :-[

En edes kehtaa ajatella, mitä tapahtuu kun alan puristamaan 11 v vanhoja kumisia jarruletkuja täysin littuun kun mäntiä alan sisään puristelemaan. Menee aivan varmasti kaikki letkut vaihtoon...

Millaisia kokemuksia muilla?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

meganekuski

• Jäsen
« Vastaus #46 : Kesäkuu 28, 2018, 18:42:10 »
Joku kysyi ABS-jarrullisisten jarrupalojen vaihdosta.
Hep, minä kysyin  ;)

Lainaus
ABS-jarrut, suositellaan Alfamerin korjausoppaassa seuraavaa:

-Uusimpien suositusten mukaan ainakin ABS-jarrullisissa autoissa jarrusatulan mäntää sisäänpainettaessa jarruletkun tulisi olla kasaanpuristettuna letkunpuristimella ja jarrunesteen olisi annettava virrata ulos jarrusatulan avatusta ilmausruuvista.
Tällä tavoin estetään, ettei vähäisimpiäkään epäpuhtauksia pääse kulkeutumaan ABS-yksikköön eikä pääsylinterin tiivisteet vahingoitu.
Tällaista minäkin olen kautta rantain kuullut, siksi asiaa vähän tiedustelin ja kysyin, että olisiko jollain syvällisempääkin tietoa tai kokemusta asiasta. Kuten sanoin, en ole vielä toistaiseksi joutunut ABS jarrullisen auton jarruja ropaamaan. Mielestäni parempi kysyä ja selvittää etukäteen kun sitten korjailla (varsin kalliiden ABS osien) vikoja jälkikäteen  :o

Joissain toisissa automerkeissä kielletään ehdottomasti päästämästä jarrunesteitä vastasuuntaan ABS järjestelmässä. Se että on joskus sattumoisin onnistunut hyppäämään parvekkeelta pää edellä asvalttiin, eikä ole siihen kuollut, ei tarkoita sitä, että se olisi vaaratonta leikkiä...

Lainaus
Itse olen tuon jarruletkun puristanut kasaan ihan vaan lukkopihdeillä jossa on ollut puutarhaletkun palaset pihdin leuoissa suojana.
Itse olin ajatellut ratkaista asian siten, että ensin vaihtaisin jarrunestesäiliön nesteen vaikka useammassa erässä, jotta se olisi täynnä uutta ja hyvää jarrunestettä sekä sen jälkeen pyörä kerrallaan huuhtelisin linjat ikeille asti. Vasta tämän jälkeen ajattelin ruveta katselemaan paloja ja vaihtamaan niitä, ilman letkujen kasaan puristelemista... Juu tiedän, että toimin (toimisin) väärin ohjeen mukaan  :-[

En edes kehtaa ajatella, mitä tapahtuu kun alan puristamaan 11 v vanhoja kumisia jarruletkuja täysin littuun kun mäntiä alan sisään puristelemaan. Menee aivan varmasti kaikki letkut vaihtoon...

Millaisia kokemuksia muilla?
Voisi tietysti olettaa että kun riittävästi laskee jarrunestettä nesteen vaihdon yhteydessä niin samalla epäpuhtauksia poistuu jarrujärjestelmästä ja näin ollen jarrujärjestelmä olisi puhdas. Mitään varmaa tietoa ei mulla tästä ole, kunhan mutuilen.
Kuten sanoin aiemmin, palojen vaihdon yhteydessä olen ainoastaan puristanut männän satulan sisään ilman hifistelyä.
Siihen kaipaisin vastauksia että vaihtuuko ABS-yksiköstä myös jarruneste kun avaa ilmausruuvin ja painaa jarrupoljinta?

Fuego Turbo

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : Kesäkuu 28, 2018, 19:18:04 »
Hyvä on oikeasti vaihtaa jarrunesteet riittävän usein. Itse ostin tuon kynän kun epäilin,ettei auto mene läpi leimasta läpi. Neste oli mustaa,mutta ihan hyvää. Kuitenkin ostin Brembon nesteet ja uudet Brembon palat. Nesteiden vaihto+palojen vaihto+muu herkistely yht. 120e
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #48 : Kesäkuu 29, 2018, 11:09:24 »
Voisi tietysti olettaa että kun riittävästi laskee jarrunestettä nesteen vaihdon yhteydessä niin samalla epäpuhtauksia poistuu jarrujärjestelmästä ja näin ollen jarrujärjestelmä olisi puhdas. Mitään varmaa tietoa ei mulla tästä ole, kunhan mutuilen.
Periaatteessa kai näin, eli uskon tämän tapahtuvan jarrunestesäilön, pääsylinterin ja putkien/letkujen osalta. Se mitä tapahtuu jarruikeissä, on sitten kysymyksen alainen asia.

Jarruieshän, siis sylinterin ja männän välinen tila, on periaatteessa "umpiperä". Ikeeseen tuleva putki/letku liittyy hyvin lähellä ilmausnippaa ikeeseen. Näin ollen riittävän virtauksen aikaansaaminen tähän tilaan (epäpuhtauksien poistumiseksi) on melkoisen mahdotonta järjestelmää purkamatta.

Se mikä kokemus minulla on vanhemmista (ei ABS, eikä EPS) järjestelmistä on se, että herkästi juuri tuonne ikeeseen kertyy sakkaa ja mustaa jarrunestettä, vaikka muuten järjestelmän neste olisi kristallin kirkasta.
Lainaus
Kuten sanoin aiemmin, palojen vaihdon yhteydessä olen ainoastaan puristanut männän satulan sisään ilman hifistelyä.
Ainoa kysymys on vain se, että kuinka pitkälle neste pääsee palaamaan (tuleeko ABS yksikköön asti) kun mätä painetaan kokonaan ulkona-tilasta täysin sisään?
Lainaus
Siihen kaipaisin vastauksia että vaihtuuko ABS-yksiköstä myös jarruneste kun avaa ilmausruuvin ja painaa jarrupoljinta?
Mielestäni vaihtuu, mutta ei perustu tietoon tai kokemukseen, eli samaa nestejärjestelmäähän se on. Tällöin voisi kuvitella, että uusi neste työntää vanhan pois tuolta ABS yksiköstä edellään.

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #49 : Kesäkuu 29, 2018, 11:19:32 »
Hyvä on oikeasti vaihtaa jarrunesteet riittävän usein.
Tottakai näin, mutta jostain "kumman" syystä, elämä ei ole aina niin ihanteellista. Ei ole ensimmäinen kerta kun olet ostanut vanhan käytetyn auton, on sen jarrunesteet muistuttaneen vähän kun 50 tkm ajettuja dieselin öljyjä, niin väriltään kun hajultaankin...  :-[

Eli ongelma on nyt tiedostettu, nyt haetaankin hyviä vinkkejä ja ajatuksia siitä, miten se vaihtotyö pitäisi tehdä (oikein). Itselläni kun ei ole oikein kokemusta noista uusista ABS tai EPS järjestelmistä. Ettei tekisi mitään sellaista jota katuu jälkikäteen  >:(

Lainaus
Itse ostin tuon kynän kun epäilin, ettei auto mene läpi leimasta läpi.
Miten se toimi, tuntuiko luotettavalta? Itse vähän ihmettelen, että saadaanko alle 10 eurolla laite joka mittaa (pitäisi mitata) prosenttien murto-osien kosteutta jarrunesteestä. Kun tuo tuntuu olevan haastavaa ihan kalliillakin mittareilla.

Lainaus
Kuitenkin ostin Brembon nesteet ja uudet Brembon palat. Nesteiden vaihto+palojen vaihto+muu herkistely yht. 120e
Kuten sanoin, että kustannukset ovat tässä asiassa marginaaliset jos vastaainoksi saa taas vuosia toimivan auton joka on lisäksi turvallinen   :)

Whee

• Aktiivijäsen
« Vastaus #50 : Kesäkuu 29, 2018, 12:00:14 »
Jarruieshän, siis sylinterin ja männän välinen tila, on periaatteessa "umpiperä".
Eikös jarruies ole satulan kannatinrauta. Sana ies kun tarkoittaa veto- tai kantolaitetta.
Megane III ST 1.4TCe Dynamique -11

HiTec

• Aktiivijäsen
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #51 : Kesäkuu 29, 2018, 12:59:13 »
Jarruieshän, siis sylinterin ja männän välinen tila, on periaatteessa "umpiperä".
Eikös jarruies ole satulan kannatinrauta. Sana ies kun tarkoittaa veto- tai kantolaitetta.

No ieksenä tuota kiinnityskappaletta, jolla jarrusatula on autossa kiinni, olen itsekin tottunut kutsumaan. Ja aikalailla samaa nimitystä sitä tunnutaan mm. tuossa Megu II jarruohjeessakin käytettävän http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=2608.0  8)

Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...