Kirjoittaja Aihe: Jarrumäntä työkalu Motonet  (Luettu 3386 kertaa)

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #15 : Kesäkuu 27, 2018, 13:23:12 »
Tuo kierto koskee siis vain takajarruja ja kiertäminen tulee takajarrujen mäntiin yhdistetystä käsijarrusta, joka siis pitää myös tuossa yhteydessä palauttaa = siis kiertää se mäntä sisään, suoraan painamalla se ei mene.
Kiitos, nyt siis minäkin ymmärsin  ;D

Syyhän on nyt aivan looginen ja selvä. Itse ajattelin, että liittyyköhän nyt jostain syystä muuten ABS jarruihin - mutta eipähän liity.

Tässä taitaa olla Trafic II:n takajarrusylinteri (siis mäntä):

Näyttäisi olevan siis sellainen johonka tekee tuon (takaisin kierto)työkalun muutamissa minuuteissa lattaraudan palasesta. Itse siis ajattelin palauttaa männän takaisin painamalla ja sitten "resetoida"  käsijarrun kiertämällä loppumännän itse tehdyllä avaimella takaisin, mutta eipähän toki nuo jarrumännän yleistyökalutkaan ihan mitään hirveitä maksa entisiin hintatasoihin verrattuna. Ennen vanhaan kun ostit jonkun koneen erikoisavaimen (mikä oli liian vaikea / hankala itse tehdä), niin maksoi satoja mummoja...

Enemmän noissa jarruhuolloissa hieman mietityttää tuon ABS järjestelmän venttiilistön (venttiilipöydän) vahingoittumisen riski jos niihin pääsee likaa, esim. likaisen jarrunesteen muodossa. Siksi olen miettinyt, että mitenköhän tuota järjestelmää pitäisi oikeaoppisesti huoltaa, eli pitäisikö koko järjestelmä ensi huuhtoa uudella puhtaalla, iskussa olevalla jarrunesteellä, ennen kun mitään palojen vaihtoja edes haaveilee?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2018, 13:27:35 kirjoittanut salla »
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

kimbe

• Aktiivijäsen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 27, 2018, 13:48:28 »
Enemmän noissa jarruhuolloissa hieman mietityttää tuon ABS järjestelmän venttiilistön (venttiilipöydän) vahingoittumisen riski jos niihin pääsee likaa, esim. likaisen jarrunesteen muodossa. Siksi olen miettinyt, että mitenköhän tuota järjestelmää pitäisi oikeaoppisesti huoltaa, eli pitäisikö koko järjestelmä ensi huuhtoa uudella puhtaalla, iskussa olevalla jarrunesteellä, ennen kun mitään palojen vaihtoja edes haaveilee?
Pitäisihän se jarruneste nyt joka tapauksessa muutaman vuoden välein vaihtaa, ja jos/kun sitä uutta nestettä joka nurkasta pihalle siinä yhteydessä uittaa, niin siinähän se huuhdeltua tulee. Ongelma lienee enemmänkin se, että niitä jarrunesteitä (/kytkinnesteitä) ei useinkaan vaihdeta riittävän usein, jos koskaan. Ja siinä sitä nesteestä itsestään sakkautunutta tai järjestelmästä muuten sisäisesti irronnutta "likaa" saattaa sinne päästäkin kertymään. 
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

HiTec

• Aktiivijäsen
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #17 : Kesäkuu 27, 2018, 14:02:29 »
Näyttäisi olevan siis sellainen johonka tekee tuon (takaisin kierto)työkalun muutamissa minuuteissa lattaraudan palasesta. Itse siis ajattelin palauttaa männän takaisin painamalla ja sitten "resetoida"  käsijarrun kiertämällä loppumännän itse tehdyllä avaimella takaisin, mutta eipähän toki nuo jarrumännän yleistyökalutkaan ihan mitään hirveitä maksa entisiin hintatasoihin verrattuna. Ennen vanhaan kun ostit jonkun koneen erikoisavaimen (mikä oli liian vaikea / hankala itse tehdä), niin maksoi satoja mummoja...

No tuossa Citroen C5 kanssa kun tosiaan tuo työkalu ei yllättäen toiminutkaan ja oli jo palikat pihalla levällään, niin päässyt muitakaan työkaluja enää siihen hätään sitten mistään hakemaan => tallista ihan perinteinen vinka ja ohutkärkiset pihdit. Vinkalla painettiin mäntää ja kärkipihdeillä pyöriteltiin pari kierrosta, vinka kiristettiin uudelleen ja taas pari kierrosta mäntää... kunnes oli mäntä siis pohjassaan ja homma jatkui. Eli ei nuo työkalut tosiaankaan välttämättömiä ole, ilmankin pärjää 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #18 : Kesäkuu 27, 2018, 14:31:16 »
Pitäisihän se jarruneste nyt joka tapauksessa muutaman vuoden välein vaihtaa
Juurikin näin. Mutta kun ei nyt valitettavasti tule "automaattisesti" virallisen huollon kautta hoidettua. Itse epäilen, että kun minulla 11 vuotta vanha auto ja siinä sitten tarkalleen 11 vuotta vanhat jarru (/kytkin) nesteet  >:(  Pitänee vaihtaa ensitilassa.

Tavallisen tallaajan olisi siis pitänyt ensin tajuta, että nämä vaihdot eivät kuulu normaaleihin huoltoihin ja vaikka huoltojen listoissa mainitaan sana "jarru/kytkin nesteen tarkastus", ei se luonnollisestikaan tarkoita sitä, että kukaan mitään tekisi niiden vaihtamisen eteen. Laskuttaa kyllä osaavat...  :(  Sitten vielä erikseen pitäisi muistaa ajankohdat ja huoltovälit ko. nesteille. Sitten kun olet pyytänyt ko. nesteen erikseen vaihtamaan, niin sitten vielä pitäisi varmistaa, että työ on oikeasti tehty, ettei tule vaan sellaisena "läpilaskutuksena" tehdyksi.

Nyt kun ollaan päästy keskustelussa näin pitkälle (alkuperäisesti kysymyksestä, sorry off-topic   :-[ ). Nyt sitten saisi suositella jotain hyvälaatuista/merkkistä, mutta järkevän hintaista jarrunestettä Relluihin ja minun tapauksessa varsinkin Trafickiin? Löytyisiköhän Motonetistä mitään sopivaa? Ihan mitään halpaa bulkki nestettä en haluaisi käyttää. Hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä.

Lainaus
jos/kun sitä uutta nestettä joka nurkasta pihalle siinä yhteydessä uittaa, niin siinähän se huuhdeltua tulee.
Juu tähän uskon pääosin. Tosin varsinkin vanhemmissa autoissa sen lopullisen sakan ja kertymät saa pois vasta kun purkaa jarruikeet ja poistaa männät paikoiltaan sekä pesee osat perinpohjin.

pasiv

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Kesäkuu 27, 2018, 14:34:56 »
Ennen jarrunesteen vaihtoa on hyvä imeä nestesäiliö ensin tyhjäksi, koska siellä on eniten kosteutta saanutta nestettä. Vasta sen jälkeen kun on säiliö täytetty uudella puhtaalla nesteellä, aloitetaan ilmaus jarrusatuloista lisäten uutta nestettä. Näin tulee oikeaoppisesti nesteet vaihdettua. ;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2018, 15:43:51 kirjoittanut pasiv »

kimbe

• Aktiivijäsen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 27, 2018, 15:04:27 »
Enne jarrunesteen vaihtoa on hyvä imeä nestesäiliö ensin tyhjäksi, koska siellä on eniten kosteutta saanutta nestettä. Vasta sen jälkeen kun on säiliö täytetty uudella puhtaalla nesteellä, aloitetaan ilmaus jarrusatuloista lisäten uutta nestettä. Näin tulee oikeaoppisesti nesteet vaihdettua. ;)
Hieman uskaltaisin olla eri mieltä asiasta. Jos sen järjestelmän/säiliön kuivaksi päästää, niin se on kotimekaanikolle melkoisen työläs homma ilmata se järjestelmä. Kun ne nesteet kutakuinkin riittävän usein vaihtaa, niin ei se suljettuun järjestelmään sitä kosteutta siinä määrin mistään kerää, että sillä juurikaan mitään käytännön merkitystä olisi. Asia muuttaa taas merkitystään, jos siellä on ne tsiljoona vuotta vanhat nesteet.

Whee

• Aktiivijäsen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 27, 2018, 15:12:50 »
Nyt sitten saisi suositella jotain hyvälaatuista/merkkistä, mutta järkevän hintaista jarrunestettä Relluihin ja minun tapauksessa varsinkin Trafickiin? Löytyisiköhän Motonetistä mitään sopivaa? Ihan mitään halpaa bulkki nestettä en haluaisi käyttää. Hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä.
Motox jarruneste on ihan riittävän hyvää https://www.motonet.fi/fi/tuote/605962/Motox-Jarruneste-1l-DOT4. Tai jos tuntuu että raha polttelee taskussa niin samaa tavaraa vähän kalliimmalla https://www.motonet.fi/fi/tuote/605944/Brembo-jarruneste-DOT-4-1L. Litran purkki on riittävä huuhteluun ja täyttöön.
Megane III ST 1.4TCe Dynamique -11

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #22 : Kesäkuu 27, 2018, 15:18:02 »
Jos sen järjestelmän/säiliön kuivaksi päästää, niin se on kotimekaanikolle melkoisen työläs homma ilmata se järjestelmä.
Voidaanko sanoa, että täysin tyhjän jarrujärjestelmän ilmaaminen ABS jarruilla varustetussa järjestelmässä on vaikeampaa / huomattavasti vaikeampaa kun perinteisen jarru järjestelmän ilmaus?

Monen monituista kertaa on perinteinen järjestelmä ollut aivan tuhannen p:n päreinä ja palasissa (vaihdettu putkilinjoja, letkuja, ikeitä ja tiivisteitä). Silti on ne kohtuudella saatu aina ilmattua. Toisinaan on ollut hieman työläämpää, mutta aina se on työllä selvinnyt. Itselläni käytössä tuollainen alipaineilmaaja joka on melkoisen mukava laite tuossa työssä  ;)

Voisihan sitä ajatella myös sellaista osittaista säiliön tyhjentämistä, eli ensi säiliö tyhjäksi niin, että pohjalle jää noin 5 mm tavaraa, täyttö ja uusi tyhjennys pohjalta käsin, niin että jää se 5 mm tavaraa ja sitten alkaa ottamaan pyörien ilmausnipoista ja pitää huolen säiliön täynnä pysymisestä?

Tekeekö muuten noilla halvoilla "jarrunesteen kosteuden mittaus" kynillä mitään järkevää?

Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000969/bahco-bbr100-jarrunestetesteri-kynamalli

kimbe

• Aktiivijäsen
« Vastaus #23 : Kesäkuu 27, 2018, 15:35:37 »
^Saahan ne toki ilmattua kaikki, toiset järjestelmät vähän helpommin ja toiset vaikeammin, mutta vähän työlästä hommaahan se käsipelillä joka tapauksessa on, varsinkin jos on pitkät linjat. Lähinnä tuo aiempi kommenttini oli sitä taustaa vasten, että homma tehdään perinteisellä tyylillä tallin lattialla ilman sen kummempia avustavia työkaluja. Helpottaa ja nopeuttaahan se hommaa, jos sieltä osan imee yläkautta, kunhan ei liian ahne ole. Tai jokainen tietysti tyylillään, ei sillä.

Itsellänikin sellainen paineilmatoiminen härpäkkä on, ja kyllähän se nopeuttaa ja helpottaa hommaa, kun ilmaamisen voi sillä tehdä yksinkin. Itse kyllä jättäisin tuollaiset kosteusmittarit sinne Motonetin hyllylle ja ostaisin silläkin rahalla sen uuden pullon jarrunestettä ja vaihtaisin ne uudet nesteet.

salla

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #24 : Kesäkuu 27, 2018, 15:48:27 »
Motox jarruneste on ihan riittävän hyvää
Varmaankin näin. Vaatimukset täyttyvät ainakin standardi tasolla, mutta täyttyykö käytännössä, se saattaa olla täysin toinen juttu. Jarrunesteissä on eroja kuten hyvissä viineissäkin...

Ainakin olen taistellut vanhojen museo / veteraani ajoneuvojen kanssa tästä paljonkin. Toisen valmistajan neste ei pysy järjestelmässä, kun taas toisen nesteellä ei ole mitään ongelmia. Silti kumpainenkin neste täyttää periaatteessa aivan samat vaatimukset /standardin...

Lainaus
Jos tuntuu että raha polttelee taskussa niin samaa tavaraa vähän kalliimmalla
Jäin miettimään sitä, että mitä tarkoitat sanalla "samaa"? Siis täysin samaa tavaraa vain eri pulloissa vako sitä, että kumpainenkin on DOT4 nestettä laadultaan?

Ei, ei se raha polta taskussa, mutta haen kustannustehokasta ratkaisua. Kuten sanoin, että raha ei ole ainoa tekijä. Jos kohtuu kustannuksilla saavutetaan jotain etua olen sen valmis maksamaan. Tässäkin tapauksessa hintaero on melko marginaalinen.

Kuten sanottu, on noissa veteraanivehkeissä huomattavia ongelmia nykyisten kovin, kovin ohuiden (lähes veden kaltaisten) jarrunesteiden kanssa. Tuskin tämä on nyt varsinainen ongelma uudemman Rellun kanssa, mutta tähän sudenkuoppaan en halua kovin montaa kertaa enää pudota...

Whee

• Aktiivijäsen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 27, 2018, 16:18:31 »
Näköjään jarrunesteen vaihdostakin saa tehtyä vaikean asian  ;D Jos sinne ei ole ikinä nesteitä vaihdettu niin mikä tahansa jarruneste on varmasti parempaa kuin siellä nyt oleva. Merkistä riippumatta. Ja jos pakulla ei ole tarkoitus kellottaa varttimaileja tai Nürburgringin uutta rataennätystä niin esim Motox on aivan hyvä valinta. Katsot vain että purkistä löytyy dot4 (ei dot4 esp).

HiTec

• Aktiivijäsen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 27, 2018, 16:19:13 »
Eikös sen wanhan nesteen voi melko huoletta ensin poistaa sieltä säiliöstä, täyttää säiliö tuoreella jarrunesteellä ja vasta sitten alkaa imeskelemään sitä nestettä sieltä jarrusylinterin ilmausnipasta, välillä tarkistaen & lisäten nestettä säiliöön ettei tule imeneeksi ilmaa systeemiin. Tällöinhän tuo uusi neste valuu sieltä koko systeemin läpi korvaten sen wanhan, joka kertyy tuonne ilmaustyökalun nestesäiliöön työn aikana ???

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Whee

• Aktiivijäsen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 27, 2018, 16:24:50 »
Eikös sen wanhan nesteen voi melko huoletta ensin poistaa sieltä säiliöstä, täyttää säiliö tuoreella jarrunesteellä ja vasta sitten alkaa imeskelemään sitä nestettä sieltä jarrusylinterin ilmausnipasta, välillä tarkistaen & lisäten nestettä säiliöön ettei tule imeneeksi ilmaa systeemiin. Tällöinhän tuo uusi neste valuu sieltä koko systeemin läpi korvaten sen wanhan, joka kertyy tuonne ilmaustyökalun nestesäiliöön työn aikana ???
Näinhän tuon voi tehdä. Itse olen lisäksi sipaissut jarrukumirasvaa nipan juureen niin ei ime ilmaa nipan kierteiden kautta.

MTI

• Aktiivijäsen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 27, 2018, 16:26:55 »
Jos haluaa varman päälle niin täältä Renault jarrunesteet ;D
https://moto-dynamic.com/products,2?search=Brake+fluid&submit=
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 02
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 00
ex grand scenic 1.6 16v -05
ex megane I 1.6 16v -01
ex Clio II 1.2 16v -02
ex megane I 1.9 dci -02
ex grand espace III -98
ex laguna II 2.0 16v -02/-03
ex megane I 1.6 16v -01

HiTec

• Aktiivijäsen
« Vastaus #29 : Kesäkuu 27, 2018, 21:11:01 »
Itse olen lisäksi sipaissut jarrukumirasvaa nipan juureen niin ei ime ilmaa nipan kierteiden kautta.

Aika teoreettinen mahis sillä ilmalla on tuota kautta järjestelmään "vastavirtaan" mennä ja vaikka vähän menisikin, niin kun on ilmaustyökalusta imu päällä, tulee se kupla välittömästi myös ulos sieltä 8)