Kirjoittaja Aihe: Jarrumäntä työkalu Motonet  (Luettu 3385 kertaa)

Draco

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Sähköposti
Jarrumäntä työkalu Motonet
« : Kesäkuu 26, 2018, 09:02:57 »
Sopiiko motonetin 49€ jarrumäntätyökalu sarjasta jokin koko Laguna 2 mäntään? Voi olla halvempi ratkaisu, kunhan on valmis työkalu. Nyt ei ole mahdollista hitsailla itse sopivaa kalua.

Heikki.L.

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 352
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2018, 09:29:33 »
Siitä Motonetin sarjasta en tiedä mutta itsellä on Bilteman vastaava sarja. Makso muistaakseni saman verran. Hyvin on toiminut moneen autoon. Ja uskoisin että gallunan mäntäänkin löytyy sopiva lätty.
Ainakin moneen Renuunkin olen tehnyt jarruhommia tällä satsilla. En nyt vaan muista olenko nimenomaan galuuna-2 tehnyt.

VAG- tuotteet yleensä vaatii omat erikois lestinsä, mutta harvemmin muut eurooppalaiset.
Scenic 1,6-16V Confort. Vm:01.
Laguna 1,6-16V Vm:00.
Scenic 1,6-16V Confort Vm:02.
Scenic2 1,6 16-V VM: 04. (nykyinen)

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3460
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2018, 09:58:44 »
Muistaakseni aikanaan Megane II ja Grand Scenic II tein takajarrut ihan vaan tuolla edullisella VAG-työkalulla ja olettaisin että Lagu II on aika samanlainen, joten varmasti tuossa kalliimmassa setissä on sopivat. Ja onhan siinä molemminsuuntaiset kiertotyökalutkin nätissä salkussa, joten se sitten sopii moneen muuhunkin autoon, joissa nuo männät kierretään eri suuntaan eri puolella autoa (Rellussa kiertosuunta on sama molemmin puolin) = aika oiva talli-setti siis joskos se autokin joskus vaihtuu toisiin niin ei tartte työkalujakin sitten uusia 8)

Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Digip

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2018, 10:00:12 »
En ole ikinä tarvinnut työkalua männän kiertämiseen tai painamiseen?

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 620
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2018, 10:19:55 »
En ole ikinä tarvinnut työkalua männän kiertämiseen tai painamiseen?
Melkoiset sormivoimat kaverilla 8). Tai toinen vaihtoehto on, että jos ei ole koskaan levyjä tai paloja vaihtanut, niin ei silloin tarvita työkalujakaan ;D.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06


lemmentalja

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #5 : Kesäkuu 26, 2018, 10:23:55 »
Muistaakseni aikanaan Megane II ja Grand Scenic II tein takajarrut ihan vaan tuolla edullisella VAG-työkalulla ja olettaisin että Lagu II on aika samanlainen, joten varmasti tuossa kalliimmassa setissä on sopivat. Ja onhan siinä molemminsuuntaiset kiertotyökalutkin nätissä salkussa, joten se sitten sopii moneen muuhunkin autoon, joissa nuo männät kierretään eri suuntaan eri puolella autoa (Rellussa kiertosuunta on sama molemmin puolin) = aika oiva talli-setti siis joskos se autokin joskus vaihtuu toisiin niin ei tartte työkalujakin sitten uusia 8)




Tolla olen vaihtanut vaggineisiin ja ranskalaisiin. 🙂


HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3460
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #6 : Kesäkuu 26, 2018, 10:50:40 »
Tolla olen vaihtanut vaggineisiin ja ranskalaisiin. 🙂

No aika yleistyökaluksi tuon itsekin koin - kunnes tuli eteen Citroen C5 III, jonka takamäntiin nuo tapit eivät sitten enää sopineetkaan :-\ Ja tosiaan kuten mainitsin, joissain nykyautoissa eri puolella autoa nuo männät myös kierretään eri suuntaan sisään = pitää siis olla molemmankierteiset puristimet, jotka tuossa Motonetin punaisessa salkussa siis mukana onkin 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Draco

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #7 : Kesäkuu 26, 2018, 12:11:01 »
Kiitoksia vastauksista, käyn salkun ostamassa.

Digip

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2018, 12:46:25 »
En ole ikinä tarvinnut työkalua männän kiertämiseen tai painamiseen?
Melkoiset sormivoimat kaverilla 8). Tai toinen vaihtoehto on, että jos ei ole koskaan levyjä tai paloja vaihtanut, niin ei silloin tarvita työkalujakaan ;D.

Ei ole kertakaan ollut tarvetta, sormin mennyt aina?

Yhdestä autosta ei mennyt kun oli niin ruosteessa 200tkm ajettu satulan mäntä niin vaihdoin koko satulan.

Toki se helpottaa mutta itse en ole tarvinnut vielä ;)

MTI

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 949
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2018, 15:26:41 »
En oo minäkään tarvinnut tuommoisia erikoistyökaluja. Kuvan kaltainen puristin kyllä löytyy tallista, vaggilaisten mäntää sillä on painettu, mutta ei se sopinut laguna II / III mäntään.
Mäntä menee nätisti sisään kun puristaa puupuristimella ja samalla pyörittää pihdeillä puristimen lautasesta.
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 02
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 00
ex grand scenic 1.6 16v -05
ex megane I 1.6 16v -01
ex Clio II 1.2 16v -02
ex megane I 1.9 dci -02
ex grand espace III -98
ex laguna II 2.0 16v -02/-03
ex megane I 1.6 16v -01

Leonardo-89

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2018, 15:29:32 »

Mäntä menee nätisti sisään kun puristaa puupuristimella ja samalla pyörittää pihdeillä puristimen lautasesta.

Näin ittekki tein.
Citroën C3 Feel 82kw (-18)

Exät:
Renault Laguna II Ph2 1,6 16V Comfort (-05)
Chrysler Neon 2.0 A4 LE Autostick  (-02)
Renault Laguna III HB 1,5 DCI 110 FAP Dynamique (-09)
Renault Laguna II 1,6 16V Authentique Break (-03)
Fiat Stilo 1.2 80 Active (-04)
Renault Laguna II 1.6 16V Authentique (-01)

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3460
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #11 : Kesäkuu 26, 2018, 15:43:46 »
Niin juu jäi tuossa mainitsemattakin, että jo ihan alkujaan ennen kuin edes aloittaa sitä männän pyöritystä, niin gummin välistä tujaus CRC:tä tms. voitelevaa irroitinta männän pinnalla auttaa hommassa kummasti, vetreyttäen männän ja helpottaen sen pyörittämistä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Mustis v6

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Sähköposti
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2018, 20:52:53 »
Niin juu jäi tuossa mainitsemattakin, että jo ihan alkujaan ennen kuin edes aloittaa sitä männän pyöritystä, niin gummin välistä tujaus CRC:tä tms. voitelevaa irroitinta männän pinnalla auttaa hommassa kummasti, vetreyttäen männän ja helpottaen sen pyörittämistä 8)

Yhryn erelliseen puhujaan.
Itse en ainakaan summassa prässää mäntää sisään.

salla

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2018, 10:00:22 »
Anteeksi nyt vain ja harmi puuttua ammattilaisten keskusteluun, mutta nyt kyllä heräsi liian monta kysymystä jotka kaipaisivat vastausta  :o

Olen siis tehnyt aikaisemmin, joskus miekka ja kilpi jarruhuoltoja erilaisille autoille. On vaihdettu jarrupaloja ja on vaihdettu jarruikeiden kumeja sekä halkaistu jarruikeitä (mikä oli auton valmistajan mukaan ehdottomasti kiellettyä  ;)  ) ja hikkapuhalleltu + maalailtu niitä kunnostuksen yhteydessä. Tätä on siis tehty ihan harrastus mielessä, ei missään korjaamossa.

Jos autossa oli (tosi) hyvässä kunnossa olevat jarrut niin teoriassa saattoi männän painaa käsipelillä sisään, mutta se oli melkoisen harvinaista (että voima riitti sormissa). Usein apuna käytettiin jotain rälläkällä pikaisesti (on-site) "sorvattua" vääntörautaa tai vanhaan jarrupalaan hitsattua lattaraudanpätkää apuna käyttäen. Toisinaan kun palat olivat jo ruostuneet osaksi jarruiestä (autoa oli siis jo vuosia huollettu ns. "merkkiliikkeessä") ja irrotukseen tarvitsi lekaa, niin männät on pahimmillaan painettu sisään rautakangella. Toisinaan käytettiin isoja siirtoleukapihtejä tai aikaisemmin mainittuja puupuristimia (vinkoja). Aina ne männät ovat liikkuneet, kunhan on käytössä vaan riittävästi voimaa.

Huonoimmassa kunnossa ikinä olleet jarruosat ovat pääsääntöisesti olleet ns. merkkihuollon vuosia huoltamia autoja - valitettavasti näin. Siis jarrujen huolto ja herkistäminen ei kuulu "normaalin huollon piiriin" - joten siis osat ruostuvat kiinni paikoilleen   >:(

Mutta sitten itse kysymyksiin; Miksi jarrumäntiä pitää kiertää johonkin suuntaan kun niitä puristetaan sisään? Ei ennen mitään kierrelty, kunhan vaan painettiin sisään... ABS osat perinteisesti melkoisen kalliita  :-[

Sitten, mistä tietää mihinkä suuntaan mäntää pitää kiertää? Rikkooko jotain jos kiertää väärään suuntaan?

Jos on ABS laitteilla varustettu auto, niin saako männän vaan yksinkertaisesti työntää sisään ilman jotain muita toimia? Jostain olen kuullut, että jarrunestettä (lähinnä sitä likaista) ei saisi painaa ABS laitteen venttiilipöydän lävitse jos haluaa sen pysyvän toimintakuntoisena...

Olen sitä mieltä, että useimmiten kannattaa aina katsoa jarrumännän suojakumin sisään, ennen kun mitään painaa (tai kiertää sisään). Jos pinta on jo vaurioitunut, niin männän ja tiivisteiden vaihto on jo muutenkin edessä. Se, että jotain voidetta kannattaa laittaa väliin, niin se mielestäni kannattaa, ennemmin kun kuivana runttaaminen, mutta mitä se voiteluaine sitten olisi, niin se on täysin toinen juttu. Tästäkin olen kuullut, että mitään perinteistä "öljypohjaista" sinne ei pidä laittaa, koska se vain "turvottaa" (tiiviste)osat pilalle ja jarrut jää jumiin = eivät toimi. Toiset sanoo, että liukastaminen tehdään ihan jarrunesteellä, koska kumiosat (vai mitä lie teknopolymeerejä ne ikinä tänä päivänä ovatkaan) on tehty kestämään sitä ja sen kanssa ne toimivat muutenkin tai sitten suositellaan silikoniöljyjä (kumirasvaa). Itse olen käyttänyt tuota kumirasvaa...

Näistä asioista olisi kiva kuulla mielipiteitä?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3460
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2018, 10:50:20 »
Mutta sitten itse kysymyksiin; Miksi jarrumäntiä pitää kiertää johonkin suuntaan kun niitä puristetaan sisään? Ei ennen mitään kierrelty, kunhan vaan painettiin sisään... ABS osat perinteisesti melkoisen kalliita  :-[

Sitten, mistä tietää mihinkä suuntaan mäntää pitää kiertää? Rikkooko jotain jos kiertää väärään suuntaan?

Tuo kierto koskee siis vain takajarruja ja kiertäminen tulee takajarrujen mäntiin yhdistetystä käsijarrusta, joka siis pitää myös tuossa yhteydessä palauttaa = siis kiertää se mäntä sisään, suoraan painamalla se ei mene. Väärästä kiertosuunnasta sinällään ei ole haittaa, se mäntä vain tulee ulospäin. Mutta jos on mäntä jo kovin hollillaan about tipppumassa sylinteristä, niin tällöin toki tuosta väärästä suunnasta saattaa olla jopa haittaakin, mutta harvemmmin tilanne noin pitkälle on vielä päässyt 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...