Kirjoittaja Aihe: Ilmastointi  (Luettu 1322 kertaa)

salla

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
Ilmastointi
« : Toukokuu 07, 2018, 15:20:47 »
Aurinko paistaa ja kesä on tulossa   ;)

Niin myös tarve ilmastointiin, kuinka sitä oikein pärjättiin aikaisemmin ilman ilmastointia?

Ilmastointi "huollettu" viime kesänä kun tuntui, että ei oikein ole tehoja. Aikaisemmin tuntui siltä, että kengät jäätyy lattiaan kiinni... eli tuntui todella tehokkaalta.

No "huollossa" oli kaikki kunnossa, eli kaasuakin (tai siis "kylmäainetta") ihan oikea määrä ja kaikki suoritusarvot ihan normaalit.

Joko siis ilmastointia käytetään värin tai sitten jossakin on hieman vikaa, vikaa... Muutama asia jotka olen huomioinut:

a) pitääkö sisäilmakierron mennä päälle kun AC napsautetaan päälle? Milloin tuon sisäilmakierron luukun pitäisi liikkua? Siis nyt tarkoitan sitä luukkua joka on siellä lämmityslaitteen imukanavassa, näkyvillä kun konepelti avataan. Onko tuo moottori, vai mikä sitä ohjaa, hajoamisarka?

b) mikäs se on nyt siellä syylarin etupuolella, siis se "jäähdytin" (olikohan se jokin höyrystin vai lauhdutin vai...  :o ) Sen kennosta on noi ohuet alumiiniliuskat rapisseet pois alareunasta, eli noin 1/3 kennosta vain putkea (ei siis niitä lämmönsiirtolevyjä pukien välissä). Onko tällä jokin dramaattinen vaikutus tuohon ilmastoinnin toimintaan? Mikä (käyttö) tuon kennon rikkoo ja millä sen voisi estää?

c) kun auto on paikoillaan (kaupunkiliikenteessä) tai ajetaan jonossa hiljaa, niin jäähdyttimen tuuletin kytkeytyy päällä todella aggressiivisesti. Heti kun pysähdytään niin puhallin lähtee päälle muutaman kymmenen sekunnin kuluttua. Puhaltaa joitakin kymmeniä sekunteja ja sammuu. Sitten odottaa joitakin kymmeniä sekunteja ja taas lähtee päälle. Eli lähtee päälle ja sammuu vähän väliä... Tuntuu siltä kun jokin ei toimisi oikein. Mielestäni ei toimi oikein jos jatkuvasti vaan käynnistyy ja pysähtyy - edes takaisin  :o

Mitähän olisi tässä tilanteessa tehtävä, jotta voisi nauttia kesän kuumuudesta viileässä kabiinissa?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

Heikmar

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2018, 14:05:10 »

a) Sisäkierron ei pidä mennä päälle AC- napista. Mulla ainakin tässä Meganessa sisäkierto  menee päälle puhalluksen nopeussäätimestä. On oikealle käännettäessä neljä nopeutta ilman sisäkiertoa ja vasemmalle samat sisäkierron kanssa. Kyllähän kierron läpän moottori tuppaa tietenkin vanhemmiten oikkuilla kuten mikä tahansa osa, mutta taitaa olla eri automalleissa vikaherkempi paikka kuin toisissa.

b) Ei kai noita kennoja mikään väärä käyttö tuhoa. Ajan myötä ränsistyvät, sama homma se on aina ollut jo noissa moottorin jäähdyttimissä. Kyllähän niitten tehot heikkenee tuon takia, mutta en sanoisi ihan että dramaattisesti. Jonkin verran kyllä.

c) Eihän sen jäähdyttäjän tuulettimen pitäisi ihan tuolla lailla humpailla, jos kaikki olisi kunnossa. Ainakin ite huomannu, että nämä vanhemmat autot on aika yksilöitä miten kestävät kesän kuumuutta. Parhaimmillaan tuuletin ei käynnisty helteilläkään jonossa seistessä, lämpömittarin neula ehkä vähän kohoaa.
Yhden auton jäähdytysjärjestelmän sain pilattua lisäämällä paikkausainetta nesteeseen. Vuoto loppui mutta aikaisemmin helteitä kestänyt systeemi alkoi pyörittämään jäähdytyspuhallinta melkein samalla tavalla kuin sulla.
Eli veti syylärin ja ehkä jäähdytyskanavia osin tukkoon se "korjaus".  ;D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2018, 18:46:30 kirjoittanut Heikmar »
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 205 605 km

salla

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2018, 10:35:47 »
Sisäkierron ei pidä mennä päälle AC- napista.
Ok, ajattelin vain että ehkäpä tuo ulkoa tulevan ilman määrän rajoittaminen saisi puhalluksen kylmenemään verrattuna siihen, että kaikki jäähdytysteho ajetaan suoraan ulkoa tulevaan kuumaan ilmaan joka pitää ensi jäähdyttää. En tiedä, että olisiko tuo toiminta toiminut jollakin tapaa aikaisemmin "automaattisesti" ilmastoinnin käytön yhteydessä? Ainakin aikaisemmin ilmastointi (jäähdytys) tuntui toimivan huomattavasti tehokkaammin ja ennen kaikkea nopeammin, vai kultaakohan aika nyt vain muistot?

Jotenkin kuvittelin, että tuossa sisäkierrossa otetaan pääosa ilmasta uudelleen auton sisältä ja vain murto-osa tulee uutta raitista ilmaa auton ulkopuolelta? Tämän kehutaan jossakin lisäävän talviaikaan lämpenemisnopeutta, niin eiköhän se vastaavasti vaikuttaisi jäähtymiseen nopeuttavasti?

Lainaus
Mulla ainakin tässä Meganessa sisäkierto  menee päälle puhalluksen nopeussäätimestä.
Juu Trafic II mallissa se on erillinen kytkin. Puhallinnopeussäätimestä valitaan vain puhaltimen nopeus. Eli kiertosäätimiä on lämpötila, puhallinnopeus ja ilman suuntaus. Sitten erillisellä On/Off kytkimellä ilmastointi ja sisäkierto.

Lainaus
Ei kai noita kennoja mikään väärä käyttö tuhoa. Ajan myötä ränsistyvät, sama homma se on aina ollut jo noissa moottorin jäähdyttimissä. Kyllähän niitten tehot heikkenee tuon takia, mutta en sanoisi ihan että dramaattisesti. Jonkin verran kyllä.
Jotenkin kuvittelin, että jostain syystä kenno on päässyt jäätymään pinnaltaan. Miten, milloin ja missä olosuhteissa, niin siitä ei ole selkeää kuvaa tai käsitystä. Senpä takia olenkin kyselemässä jos joku viisaampi osaisi kertoa. Jotenkin vain loogisesti tuntui siltä, että saattaakohan ilmastoinnin päällä pitäminen talvella (tai tarkemmin ottaen syksyllä tai keväällä) aiheuttaa tuota kennon tarpeetonta jäätymistä ja sitä kautta vahingoittumista? Nyttemmin olen käyttänyt tuota ilmastointia vain kesäkuumalla viilentämiseen.

Lainaus
Eihän sen jäähdyttäjän tuulettimen pitäisi ihan tuolla lailla humpailla, jos kaikki olisi kunnossa.

No näin minäkin ajattelen. On hieman ärsyttävää ja häiritsevää kun puhallin käynnistyy ja pysähtyy sekä käynnistyy hetken kuluttua jälleen uudelleen. Luulisi sen kuluttavan melko turhaan tuota puhallintakin? Nyt olen ratkaissut asian sillä tavalla, että sammutan aina ilmastoinnin pysähtyessä liikennevaloihin tai ajettaessa hiljaa, joten sillä vähän säästetään tuota puhallinta, mutta muuten tuntuu turhalta proseduurilta...
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

Koskelainen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2018, 20:35:52 »
Jos siellä oli viimekesänä ainetta, kun huollettu, niin veikkaisin, että talven aikana on aineita karannut. Siispä tarkistuttamaan ja täyttämään. Ilmastointia pitäisi käyttää myös talvellakin kuukausittain, että pääsee voiteluöljyt kiertämään järjestelmässä ja voitelemaan kompuran akselitiivisteet. Ongelmana tahtoo olla se. että pakkasella ei monenkaan auton ilmastointi lähde päälle ja pitäisi käydä jossain lämpimässä tallissa.
Megane I 1,6 2003

salla

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2018, 10:27:36 »
Jos siellä oli viimekesänä ainetta, kun huollettu, niin veikkaisin, että talven aikana on aineita karannut.
En todellakaan tiedä onko kyse subjektiivisesta ongelmasta vai onko kyseessä ihan absoluuttinen muutos. Kuitenkin nyt ihan "perstuntumalta" on alkanut viimeisten vuosien aikana tuntumaan, että ilmastoinnin teho on laskenut, heikko tai vähäinen. Kuten sanottu, aikaisemmin tuntui siltä, että ilmastointi kylmentää todella nopeasti ja melkoisen kylmäksi. Niin kylmäksi, että melko lyhyenkin käytön jälkeen alkoi tulemaan selvästi kylmä.

No tilanne on muutaman viimeisen vuoden aikana ruvennut mietityttämään ja sen takia se auto kävikin kylmäaineen tarkastuksessa viime kesänä. Eli ongelmaa oli jo aikaisemmin kuviteltu jossain olevan ja järjestelmän kylmäaineet siis tarkastettiin. Silloin raportin mukaan kaikki oli kunnossa ja kylmäainetta olikin ollut oikea määrä järjestelmässä. Näin ollen siis edelleen kuvittelen tämän perusteella, että kylmäaineesta (sen määrästä ja laadusta) se ei siis ole kiinni.

Edelleen auton ilmastointi siis jäähdyttää ja puhaltaa kylmähköä ilmaa, mutta teho tuntuu olevan vähän vaatimaton (vai odotanko vain liikoja) vai onko alkukesä ollut vain niin kuuma ja aurinkoinen?

Koska kuvittelin auton sisäilmakierron läpän toimivan ilmastoinnin yhteydessä (rajoittaen ulkoa otettavan kuuman lisäilman määrää ja sitä kautta tehostavan auton jäähtymistä sisäkierrolla) ja sen varsinaisesta toiminnasta ei minulla oikein ole selkeää näyttöä.  Lisäksi ilmastoinnin kenno jäähdyttimen edessä on osittain "pykinyt" - oletin näiden seikkojen yhdessä aiheuttaneen järjestelmän tehon laskua.

Koska minulla ei ole selkeää kuvaa miten järjestelmän pitäisi oikeasti toimia ja miten tehokkaasti sen kuuluu jäähdyttää, niin olen tässä kyselemässä viisaammilta ohjeita ja neuvoja epäilysteni hälventämiseksi.

Miten tällainen järjestelmä siis normaalisti "ikääntyy". Onko siellä havaittavissa suorituskyvyn hiljaista laskua vai loppuuko toiminta yleensä kertaheitosta? Jos teho ajan kuluessa hiipuu (muusta syystä kun kylmäaineen määrästä johtuen, koska tämä on nyt jo viime kesäni selvitetty ja aineen määrästä sekä laadusta se ei siis ollut kiinni) niin mistä syistä se tyypillisesti hiipuu?

En tarkalleen tiedä, mitä tällainen kylmäaineen tarkastusprosessi pitää sisällään, mitä siinä tehdään, mutta jotenkin ajattelin, että siinä jollakin tapaa tuo kylmäaine otetaan järjestelmästä "ulos" ja sen määrä mitataan (mitenhän muuten sen määrä voitaisiin mitata) ja samalla ilmeisesti se "suodatetaan" ja ilmeisestikin kosteus poistetaan (erotetaan). En tiedä tapahtuuko näin, mutta joku vähän viisaampi voisi valottaa tämän prosessin sisältöä? Tekevätkö kaikki paikat ja korjaamot tämän yhtä hyvin/huolellisesti?

Autolla ajettu melko vähän joten ihan hirveästi se kompressori ei esimerkiksi siellä koneen keulilla ole pyörinyt, eli voisin olettaa sen olevan edes kohtuullisessa kunnossa? Eri juttu saattaisi olla yli 500 tkm rykäisty peli.

Onko tuollaiselle ilmastointijärjestelmälle olemassa jotain vuosihuoltoja tai korjauksia mitä pitäisi tehdä tietyssä ajassa/kilometrien mukaan? Kuuluuko tämä taas niihin huoltoihin joita "pitäisi" tietää tilata, mutta eivät kuulu vakiohuoltojen piiriin?

Käsittääkseni järjestelmässä on jokin "kuivaaja", kuinka usein tällaista pitäisi vaihtaa vai onko huollettava laite?

Pari kertaa on järjestelmässä käytetty jotain kennon "puhdistus" ainetta, kun on alkanut tulemaan epämiellyttäviä hajuja. Puhdistaakohan tämä oikeasti mitään järjestelmästä?

Lainaus
Siispä tarkistuttamaan ja täyttämään.
Voin toki tietysti (jälleen) käydä tekemässä tällaisen operaation, mutta mitä silloin jos "tuomio" on jälleen sama, eli "kylmäainetta on oikea määrä ja sen laatu on hyvä"? Edelleenkään se ei muuta tilannetta miksikään, että pidän varmaan tämänkin keikan jälkeen järjestelmän tehoa vaatimattomana...

Lainaus
Ilmastointia pitäisi käyttää myös talvellakin kuukausittain, että pääsee voiteluöljyt kiertämään järjestelmässä ja voitelemaan kompuran akselitiivisteet. Ongelmana tahtoo olla se. että pakkasella ei monenkaan auton ilmastointi lähde päälle ja pitäisi käydä jossain lämpimässä tallissa.
Tämä neuvo huomioitu ja täytyy siis jatkossa pyrkiä käyttämään sitä ilmastointia myös talvisin kuukausittain. Siihen riittänee, että pitää ilmastoinnin päällä vaikka sen noin 10 min kun käy jossakin ison kauppakeskuksen lämpimässä parkkihallissa talvella?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007


Koskelainen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2018, 20:58:39 »
Luin tuon alun huolimattomasti. Eli jo viime kesänä oli mielestäsi teho hiipunut ja silloin kuitenkin aineita ei tarvinnut lisätä. Kokeile sitä sisään tulevan ilman lämpötilaa ilmastoinnin päällä ollessa pitäisi olla joku 5-7 astetta muistaakseni kunnossa olevassa järjestelmässä. Onkos tuossa raitisilmasuodatinta? Jos on milloin vaihdettu. Voisiko olla että ilmaa ei tule tukkeutuneen suodattimen läpi tarpeeksi?

Kyllä se riittää, mikäli muutaman minuutin ilmastointi käy kerran pari kuussa.

Kyllä nuo puhdistusaineet ovat ihan hyviä. Poistavat nimenomaan sitä leväkasvustoa, jota tulee kylmäkennoon kosteuden vaikutuksesta.
Megane I 1,6 2003

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1683
    • Sähköposti
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #6 : Toukokuu 17, 2018, 23:15:29 »
Itsellä olen huomannut lähes samoja oireita kuin Sallalla, mutta enää en useinkaan ole viitsinyt käyttää ilmastointia, ettei moniurahihna menisi poikki. Ehkä se ei nyt ilmastoinnin syy ole ollut, mutta kesällä ne remmit on aina poikki menneet. Vikaa ei ole kuulemma ilmastoinnissa, ei rullissa  eikä muissakaan, mutta huonommaksi se kylmennys on tullut. Salla mainitsi, että 500 rykästyissä voi olla ongelmia ja toden totta. Renkaan vaihdossa katselin, että vanha jäähdyttäjä ( ei ilmeisesti välijäähdytin tai ilmastoinnin kenno) on sitten paskanen tai " reikäinen" . Pitäisikö uusia uusi jäähdytin jo paljon ajetun tilalle. Talvella nesteet väheni, mutta nyt kesällä pysyy... Onko tämä osa syy? Viisaimmat kertokoon!
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

Heikmar

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2018, 08:06:38 »
Joo, oon itsekin hieman pettynyt tuon 15 vuotiaan 215 tkm ajetun autoni ilmastoinnin tehoon näin ensi kertaa vähän reippammissa lämpötiloissa (27-29 plussaa ollut täällä viime päivinä).
Ei ole aikaisemmin ollut itsellä ilmastoitua peliä ja vähemmän kokemusta muidenkaan ilmastoiduista kulkuvälineistä, että hiukan hankala tehdä johtopäätöksiä millainen tilanteen pitäisi olla.

Kyllähän systeemin mulla pitäisi periaatteessa olla kunnossa, kun puhaltaa mittausten mukaan seitsenasteista ilmaa suuttimen sisältä mitattuna (elektroninen paistomittari).
Ihmetyttää silti miten tällaisella sydeemalla pärjäisi jossain Välimeren rannikon kesässä, jonne sen luulisi alun perin mitoitettavan.

Pikkupyörityksessä kaupungissa laitteesta eniten hyötyä, kun sulkee molemmat sivusuulakkeet, suuntaa puhalluksen ylös ja kääntää kaksi keskisuulaketta kasvoihin päin. Puhallus kolmoselle tai neloselle, niin kasvoille saa jonkinlaisen viileän henkäisyn.
Eihän se paljoa ole ja epäilyttääkin, että väkisinkin laite on ollut tehokkaampi uutena. Ehkä auton ilmastointilaite onkin melko monimutkaisena järjestelmänä altis "yleiselle vanhenemiselle", eli kaikki järjestelmän osat pitäisi uusia, että teho vastaisi tarkoitettua.
Näin ajattelen.

P.S. Kyllä se sen litran puolitoista vie enemmän pensaa satasella ilmastoinnin kanssa. Näin olinkin etukäteen antanut itselleni kertoa.
P. P.S. Ja kun Salla tuossa ensimmäisessä viestissä kysyy miten nauttia taas viileastä kyydistä, taitanee meidän sellaista haluavien yksinkertaisin ratkaisu että suuntaa kenkien kärjet kohti autokauppaa (jos siis on varaa).  ;D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2018, 10:44:15 kirjoittanut Heikmar »
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 205 605 km

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 454
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2018, 10:38:15 »
Joo, oon itsekin hieman pettynyt tuon 15 vuotiaan 215 tkm ajetun autoni ilmastoinnin tehoon näin ensi kertaa vähän reippammissa lämpötiloissa (27-29 plussaa ollut täällä viime päivinä).
Ihmisillä vaan on taipumus aika nopeasti tottua erilaisiin asioihin ja tuntemuksiin, eikä tuo lämpötila varmaankaan isoa poikkeusta siinä asiassa tee. Seuraavan kerran kun megane on seissyt helteellä auringossa, niin jätä se ilmastointi pois päältä, pidä ikkunat kiinni ja mittaile sisälämpötilaa. Tee sitten sama homma sen ilmastoinnin kanssa. Veikkaan että melkoisen eron lämpötilaan sillä ilmastoinnilla kuitenkin saat.

Ainahan sekin tietty voisi tehokkaampi ja nopeampi olla, mutta on sillä kutakuinkin kunnossa olevalla ilmastoinnilla nyt kuitenkin ero siihen ilmastoimattomaan. Aika moni ilmastoimattomalla tai kokonaan rikki olevan ilmastoinnin kanssa ajeleva kuitenkin ajelee kuumina päivinä ikkunat auki, kun ei siellä saunassa muuten jaksa olla.
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

Heikmar

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2018, 12:06:51 »
Kai sitä on kuvitellut, että suunilleen 'jalat jäätyvät kiinni lattiaan' ja tuuletussuuttimista roikkuu jääpuikkoja, kun saa vihdoin allensa auton jossa ilmastointi.  ;)
Onhan auton lämppäreissäkin kyllä eroja ja niille talvitestinsa, mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, en ole törmännyt vastaavaan testiin ilmastointilaitteiden tehosta. Pitäisiköhän heittää vihje Tuulilasille tai TM: lle.
Voisihan tässä kesällä myös painella koeajolle jollain uudella autolla, niin olisi vähän vertailukohtaa itselläkin juuh.
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 205 605 km

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 869
    • Sähköposti
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2018, 14:18:06 »
On noissa eri mantereille myytävien autojen ilmastoinneissakin melkoisia eroja. Esim. Ostin aikoinaan Citroen BX:n tutulta, joka oli ostanut auton
 Saudiarabiassa töissä ollessaan,, voin vain todeta, että siinä oli kyllä raju peli, Kun laittoi helteellä nupit kaakkoon, niin uimarannalle päästyä piti jonkin aikaa oikein lämmitellä suorassa auringonpaahteessa, että uskaltautui mennä kastautumaan veteen.  ;D

Heikmar

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2018, 15:00:23 »
On noissa eri mantereille myytävien autojen ilmastoinneissakin melkoisia eroja. Esim. Ostin aikoinaan Citroen BX:n tutulta, joka oli ostanut auton
 Saudiarabiassa töissä ollessaan,, voin vain todeta, että siinä oli kyllä raju peli, Kun laittoi helteellä nupit kaakkoon, niin uimarannalle päästyä piti jonkin aikaa oikein lämmitellä suorassa auringonpaahteessa, että uskaltautui mennä kastautumaan veteen.  ;D

Tuollanen mullekin! Saahan niihin ihan tavallisiin perheautoihinkin kunnon pakastimen konepellin alle.
Tosin lisää kulutusta varmaan viis litraa satasella ja tuohan se taitaa olla syy näiden euro-mallien hieman alitehoisiin ilmastointeihin: kulutus nousee liikaa.
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 205 605 km

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 454
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #12 : Toukokuu 18, 2018, 15:03:43 »
On noissa eri mantereille myytävien autojen ilmastoinneissakin melkoisia eroja.
Voi olla tai voi olla olematta. Jos/kun autossa on muuttuvatilavuuksinen kompressori ja sähköinen venttiili kammiopaineen säätöön, niin tuo saattaa hyvinkin olla ihan softatekninen juttu, että paljonko siitä ilmastointilaitteesta milloinkin tehoja ulosmitataan. Renuissakin on yleisesti clipillä aseteltavissa, että millaiseen ilmastoon auto on tarkoitettu ja tällä todennäköisesti vaikutetaan juuri tuohon. Polttoaineenkulutuksenkin kannalta on Suomessa ihan turha täydellä teholla tuota posottaa, kun ei täällä nyt niin kuuma yleensä ole. Ja tämä kommentti asiasta sen paremmin mitään tietämättä.   
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

kulkunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
    • Sähköposti
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2018, 20:21:46 »
Joo, oon itsekin hieman pettynyt tuon 15 vuotiaan 215 tkm ajetun autoni ilmastoinnin tehoon näin ensi kertaa vähän reippammissa lämpötiloissa (27-29 plussaa ollut täällä viime päivinä).
Ei ole aikaisemmin ollut itsellä ilmastoitua peliä ja vähemmän kokemusta muidenkaan ilmastoiduista kulkuvälineistä, että hiukan hankala tehdä johtopäätöksiä millainen tilanteen pitäisi olla.

Kyllähän systeemin mulla pitäisi periaatteessa olla kunnossa, kun puhaltaa mittausten mukaan seitsenasteista ilmaa suuttimen sisältä mitattuna (elektroninen paistomittari).
Ihmetyttää silti miten tällaisella sydeemalla pärjäisi jossain Välimeren rannikon kesässä, jonne sen luulisi alun perin mitoitettavan.

Pikkupyörityksessä kaupungissa laitteesta eniten hyötyä, kun sulkee molemmat sivusuulakkeet, suuntaa puhalluksen ylös ja kääntää kaksi keskisuulaketta kasvoihin päin. Puhallus kolmoselle tai neloselle, niin kasvoille saa jonkinlaisen viileän henkäisyn.
Eihän se paljoa ole ja epäilyttääkin, että väkisinkin laite on ollut tehokkaampi uutena. Ehkä auton ilmastointilaite onkin melko monimutkaisena järjestelmänä altis "yleiselle vanhenemiselle", eli kaikki järjestelmän osat pitäisi uusia, että teho vastaisi tarkoitettua.
Näin ajattelen.

P.S. Kyllä se sen litran puolitoista vie enemmän pensaa satasella ilmastoinnin kanssa. Näin olinkin etukäteen antanut itselleni kertoa.
P. P.S. Ja kun Salla tuossa ensimmäisessä viestissä kysyy miten nauttia taas viileastä kyydistä, taitanee meidän sellaista haluavien yksinkertaisin ratkaisu että suuntaa kenkien kärjet kohti autokauppaa (jos siis on varaa).  ;D

Monella merkillä on kuumille markkina-alueille menevissä malleissa on tehokkaampi ilmastointi, ja kylmille (Esim. Suomeen) parempi lämmityslaite ja korin eristys.

salla

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Ilmastointi
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2018, 14:43:25 »
Luin tuon alun huolimattomasti.
Ei se mitään  ;)  Eihän nämä tekstitkään aina välttämättä ihan niitä selkeimpiä ole. Itse kun en ole mikään ammattilainen vaan lähinnä maallikko näissä auto asioissa.

Yritän aina vähän pohtia, että mikä johtuu mistäkin ja mikä vaikuttaa mihinkä asiaan. Itse en ole niitä ihmisiä joka vie autonsa ensimmäiseksi huoltamolle korjattavaksi ja syytelee satalappusia korjaamon sedille   >:(  ja toisinaan ei (se kallis) korjauskaan tuota muutosta itse vikaan...

Lainaus
Eli jo viime kesänä oli mielestäsi teho hiipunut ja silloin kuitenkin aineita ei tarvinnut lisätä. Kokeile sitä sisään tulevan ilman lämpötilaa ilmastoinnin päällä ollessa pitäisi olla joku 5-7 astetta muistaakseni kunnossa olevassa järjestelmässä. Onkos tuossa raitisilmasuodatinta? Jos on milloin vaihdettu. Voisiko olla että ilmaa ei tule tukkeutuneen suodattimen läpi tarpeeksi?
Tunnen jollakin tasolla auton historian. Kun se oli uusi, niin ilmastointi tuntui erittäin tehokkaalta. Kun ilmastoinnin laittoi päälle, niin eipä kauheaa aikaa tarvinnut puhallella kylmää ilmaa (5...10 min ?), kun alkoi jo "paleltamaan" ja piti säätää lämpötilaa tavalla tai toisella (pistää ilmastointi pois päältä tai kääntää lämpöä sekaan). Jotenkin kuvittelen, että tietty ihminen alkaa tuntemaan kylmää ja "palelemaan" yleensä noin suurin piirtein tietyssä lämpötilassa (± jotain asteita ihan elintoimintojen takia). Ei kai tuo kylmän arkuus nyt ihan hirveästi iänkään mukana muut tai edes radikaalisti?

Kuten sanoin, että kymmenen vuotta sitten se tuntui tehokkaalta ja varmaan vielä reilu viisikin vuotta sitten, mutta viimeisen viiden vuoden aikana se on tuntunut vähän  "vaatimattomalta". Millä tavalla sitten vaatimattomalta? No sillä tavalla, että nyt voi ilmastointi päällä ja lämpötilan säädin täysin kylmällä (jolloin kuvittelen, ettei lämmintä ilmaa ei sekoiteta yhtään mukaan) voi ajaa kesäillassa/yössä 300 km koskematta yhtään ilmastoinnin päällä oloon tai lämpötilan säätimeen - eikä tule missään vaiheessa kylmä   :o

Olen pohtinut, että onko tässä alkanut tuntemaan jotain harhakuvitelmia, eli onko tämä ihan vaan subjektiivista valitusta vai mitä? Lämpötiloja en ole mitannut, vaan voin sen toki tehdä. Itse olen ihminen joka pikkuhiljaa hissukseen puhaltelee joko kylmää tai kuumaa ilmaa kabiiniin ja olen vähän vaivaantunut niistä ihmisistä jotka heittävät aina uudelleen ja uudelleen sisätilan puhaltimen heti täysille autoon istuttuaan ja sitten ollaan ensinnäkin tukka putkella ja toiseksi keskustelusta ei tule mitään metelin takia. Eihän se auto jäähdy yhtään sen nopeamaan jos puhaltimen aina heittää täysille, lisäksi se aiheuttaa epämiellyttävää vedon tunnetta ja vilun väristyksiä (jos se ilmastointi nyt suostuisi toimimaan   :-[  ). Mitä nopeammin puhallin puhaltaa sen enemmän se ottaa kuumaa ilmaa sisään jäähdytettäväksi, pienellä puhallinopeudella se todennäköisesti puhaltaisi suuttimista ratkaisevasti kylmempää ilmaa...?

Autossa on raitisilmasuodatin. Olen käyttänyt siinä ihan sitä vakiomallista "paperista" suodatinta vai mitä lie kuitua se sitten ikinä onkaan. En ole käyttänyt sellaista aktiivihiilisuodatinta jonka kuvittelen olevan huomattavasti paksumpi/tiukempi suodatin ja ahistavan enemmän sitä ilman liikkumista. Suodatinta vaihdetaan ihan ohjekirjan mukaan, eli 15 tkm välein.  Vaihdetaan useamminkin jos vaan se todetaan likaiseksi. Puhaltimen ilmamääristä se ei ole kyse, sillä nopeammilla asennoilla ilma kyllä vaihtuu (ja tuntuu ikävänä vetona) vaikka tyypillisesti puhallin onkin "ykkösellä". Joskus kun on "kylmiä ilmoja ja vilu", niin saatan hetken pitää kakkosella. Sitä paitsi suodatin on vaihdettu alle 2 tkm sitten - eli pitäisi olla vielä varsin uusi ja puhdas.

Kyllä toki ymmärrän, että auto on jo ikääntynyt (jonkun mielestä ikäloppu - 11 v) ja kaikki tietysti vähän väsyy ajan saatossa. Jotenkin kuitenkin kuvittelen, että jos laitteita huolletaan ja ylläpidetään, niin niiden pitäisi edelleen saavuttaa suositusarvonsa. Kuten sanottu jo kolmisen vuotta sitten ilmastointia "huollettiin", ei konkreettista vaikutusta. Viime kesänä se tuntuu edelleen vaan "laiskalta" ja päätin edelleen kokeilla onneani ja silloin huollatin sen uudelleen. Korjaamon mukaan nestettä (kaasua) ei tarvinnut lisätä - joten minä tulkitsin sen niin, että kaasua on riittävästi, että vastineeksi pitäisi tulla kylmää ilmaa   :o

Auton iästä huolimatta sillä on ajettu vasta reilusti alle 100 tkm, eli jolteensakin ei ole kyse "loppuun ajetusta kehäraakista". Jotenkin nyt kuvittelin, että noiden osien nyt pitäisi kestää jokin 250...300 tkm ilman suurempia pamauksia, eli oletettua ikä pitäisi olla vielä yli puolet jäljellä?

Sitä olen tässä nyt yrittänyt estimoida, että jos oletetaan, että kompressori olisi jossakin kunnossa, järjestelmässä olisi oikeahko määrä kaasua (nestettä) niin mikähän muu paikka sitten voisi suorituskykyä heikentää?

Sisäkierron läpästä jo todettiin, että sen ei kuulukaan olla kiinni ilmastoinnin aikana. Oletin, että juuri sillä ulkoa otettavan ilman määrää rajoitetaan ja saadaan kabiini nopeammin jäähtymään (kun sitä kylmää ilmaa ei heti paineta uuden kuuman tieltä pois pihalle).

Sen tiedän, että siitä lauhduttimen kennosta (mikälie nyt onkaan siellä jäähdyttimen etupuolella) on niitä litteitä putkia yhdistävä ohut lamellimetalli pudonnut pois noin alle 1/3 osan pinta-alalta. Itse epäilen, että jäätymään pääsevä kenno tekee tämän ongelman. Tosin jäin siihen kuvaan keskustelun perusteella, että tällä ei ole juurikaan mitään vaikutusta laitteen tehoon.

Noh suodattimet ovat puhtaita ja kunnossa, joten en edelleenkään tiedä, olisiko asiaan jotain tehtävissä? Kyllähän laite puhaltaa kylmää, sitä en kiellä, mutta kabiinia ei se kylmyys kyllä jaksa jäähdyttää, niin kun se teki ennen...

Lainaus
Kyllä se riittää, mikäli muutaman minuutin ilmastointi käy kerran pari kuussa.
Täytyy ottaa se rutiiniksi.

Lainaus
Kyllä nuo puhdistusaineet ovat ihan hyviä. Poistavat nimenomaan sitä leväkasvustoa, jota tulee kylmäkennoon kosteuden vaikutuksesta.
Miten ne pitäisi annostella, että ne tehoisivat parhaiten? Kenellä olisi parasta ainetta toimivuuden suhteen? Joskus sitä on puhdistettu korjaamon toimesta muutaman kerran, yleensä sen jälkeen kun on tullut hieman "pahaa" hajua. Yleensä se ei ole korjaantunut sitten korjaamon toimesta. Itse ole kokeillut muistaakseni kaksi kertaa erilaista vaahtoa. Ensimmäisellä kerralla sellaisella pitkällä letkulla ruiskutettiin vaahtoa niin syvälle kun pillillä pääsi ja se tuntu toimivan. Toisen kerran kokeilin sellaista sisätilaan laitettavaa aerosolia joka jätettiin suihkuamaan autoon lattialle jossa ilmastointi oli päällä ja sisäilmakierto. Silloin jäin epäilemän, että sisäilmakierto ei jostain syystä täysin toimi - olisikohan moottori jostain syystä väsähtänyt?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007