Kirjoittaja Aihe: Keskustelua auton pesemisestä. Vaahtopesut, vahat, kestopinnoitteet jne.  (Luettu 5944 kertaa)

Laguna00

• Yleismoderaattori
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Mä olen kuivannut lähinnä juuri vanhoilla "autotallikäyttöön" kelpaavilla froteepyyhkeillä. Vedän, painamatta, pyyhtettä auton pinnalla ja tuleepi tarpeeksi hyvä, omaan makuuni. Hakasin tuon Arctic Lancen, kiinan vehjeshän tuo on. Ilmeisen vastaava kuin MJJC. MEssinkiä tms melkoisen raskasta materiaalia. Kun vertasi sen toimivuutta tuohon Kärcheriin, niin se tekee kuivempaa vaahtoa. Tai sanotaanko niin että Kärcherin vaahdotin tekee vetisempää vaahtoa. Säätö mahdollisuus on rahtusen parempi. Melko vähän tuota itse saippuaa tarvitsee laittaa pesuainepulloon, ja silti aine vaahtoaa hyvin. 2desiä saippuaa ja loput 8dl vettä alkaa olla ehkä hieman laiha seos, mutta hyvin tuo vielä vaahtoaa.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Petsku76

• Aktiivijäsen
Melko vähän tuota itse saippuaa tarvitsee laittaa pesuainepulloon, ja silti aine vaahtoaa hyvin. 2desiä saippuaa ja loput 8dl vettä alkaa olla ehkä hieman laiha seos, mutta hyvin tuo vielä vaahtoaa.

Itse annostelen vaahdottimen säiliöön esipesuaineen ihan raakana ilman lanttausta. Silloin vaahdottimen potikalla saa jo riittävästi säätöaluetta vaahdon kovuuteen. Alan spesialistit taitavat suosia vaahtoa, joka on hieman valuvaa ja aavistuksen löysähköä.
Liian kiinteä "partavaahto" ei vie likaa mennessään, kuten on tarkoitettu ja taas liian löysä vaahto ei anna pesuaineelle tarpeeksi aikaa tehota. Hyvät säädöt ja sopivalta tuntuva vaahto kullekkin käytettävälle aineelle ja tykki/pesuri-yhdistelmälle löytyy ajan kanssa kokeilemalla.

Itseltäkin löytyy Kärcherin vaahtotykki, sellainen muovinen missä on säätökin, mutta vaahto tuppaa jäämään kireimmälläkin asetuksella mielestäni aivan liian löysäksi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 14:29:58 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Laguna00

• Yleismoderaattori
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
--
Liian kiinteä "partavaahto" ei vie likaa mennessään, kuten on tarkoitettu ja taas liian löysä vaahto ei anna pesuaineelle tarpeeksi aikaa tehota. --

Tää on se Kärcherin ja tuon Arctic Lancen ero. Kärcheristä en saa ihan tarpeeksi paksua vaahtoa ulos - tai jos saan niin pesuaineen kulutus on niin rajua että ei siinä ole mielestäni järjen hiventä. Mutta just se mihin tuon Kärcherin alunperin hankin - valokatteiden pesu + terassin pesu, siihen tuon saa säädettyä hiton hyvin kohdalleen tuon vaahdon/pesuaineen määrän ja tulee muuten puhdasta. Kevyenä muovisena tuotteena uskallan tuon viedä katolle helpommin kuin raskaamman metallirunkoisen..

Noi pesuaineet mitä käytin, niistä mielestäni toi Motonentin pesi  irti paremmin / helpommin lian kuin "Snow Foam Orange, Pro-Kleen" jota kokeilin toisena aineena -- JOSKIN iso huutomerkki tähän kohtaan että tämä voi todellakin olla käyttäjätason ongelma. En vaan vielä osaa :) Pitänee vielä harrastaa erishampoita (joita tässäkin ketjussa mainittu) ja opetella sitä vaahdottamista. Onneksi on kaksi autoa minkä kanssa harjoitella.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Antti O

• Aktiivijäsen
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Bilt-Hamber autofoamia raakana lanceen ja ainaskin omalla pikku painepesurilla (Kränzle 799 Quadro), käännän säädön plussalle aivan tappiin, ja siitä kierros aukipäin. Tulee sellaista vaahtoa että se 5-7min kestää hyvin auton päällä ja valuu pikkuhiljaa alas. Kun vaihdan suihkuputken kiinni ja alan huuhtelemaan on autosta 80% vaahdosta valunut lattialle.
Tuo bilt-hamberi on kyllä ylivoimaisen hyvää pesutulokseltaan,  mutta aina pitää muistaa että sitä paremmin vaahto pesee mitä parempi pinta on. Omassa kun on molemmissa keraaminen pinnoite ja pesuväli lyhyt, se lähtee näillä keleillä kun ei ole suolaa jo pelkällä vaahdolla todella puhtaaksi. Käyn silti kintaalla aina läpi, koska ei autoa voi kuivata muuten.
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Digip

• Jäsen
    • Sähköposti
Ilman pinnoitetta alla on turha kuvitella että pelkkä vaahto saa likaa pois pinnasta, edes vahalla ei saa sellaista pintaa aikaiseksi että lika lähtisi yhtä pesua enempää pois pinnasta vaan vaatii aina kintaalla mekaanisen pesun jos oikeasti haluaa puhtaan auton.

Antti O

• Aktiivijäsen
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Näin se tosiaan on. Olen havainnut että pinnan kunnolla on suuri merkitys seuraaviin asioihin:

• Foamin pesuteho
  • Kinnastelun helppous
  • Miten hyvin se oikeasti lähtee puhtaaksi kinnaspesulla
  • Kuivauksen vaivattomuus

Paras lähtökohta pesuihin on tietysti hiljattain koneellisesti kiillotettu (myllytetty pinta). Helpon ylläpidettävän pinnan monesti saavuttaa jo ns. 1-step kiilloituksella. Esimerkiksi Rupesin isoheittonen epäkesko kone, ja siihen sopiva tyyny. Ajaa keskikarkealla jollain 1-steppiin sopivalla tahnalla läpi. Myllytyksen jälkeen pinta tuntuu yleensä jo sileältä kun uusi lasipinta. Toki jos lähtökohta on kovin naarmuinen, nuo syvät naarmut harvoin lähtee 1-stepillä ja pinta ei ole vielä sillä tasolla mitä itse vaadin. Kuiteskin melko uudessa autossa, 1-stepillä saa jo tosi hyvää jälkeä. Siihen keraaminen pinnoite perään, tai jos ei muuta ole niin carnauba vaha tai hyvä sealant. Pesu on sen jälkeen mukavaa, ja kuivauskin on helppoa kun letkulla huuhtelee konepellin ja jää vain muutama pisara vettä.
Moni varmaan ajattelee että tuo myllyttäminen on kauhea urakka ja tunteja palaa (tottakai se on kova työ varsinkin jos aletaan todella tarkasti homma tekemään). Se vaan sitten palkitsee jatkossa kun autonpesu on niin mukavaa ja helppoa..
2012 lähtien olen itse tehnyt kiillotuksia pääasiassa omiin autoihin, ja se on kyllä melko palkitsevaa työtä. Suosittelen muillekin jos homma kiinnostaa, parin auton teettämisen hinnalla saa aika hyvän kaluston ostettua itselle. Sen jälkeen kun autoa vaihtaa saa sen itse tehtyä sen pinnan kuntoon.

Vielä yksi huomio, minulla kun nyt on molemmissa pinnoite. Toiseen autoon (ei renuun) meni hieman spray pölyä joka tuntui kädellä karheana. Yllätyin melkoisesti miten helposti pinnoitetusta autosta tuo maali lähti claybarilla irti. Lisäksi oon havainnut että linnunpaskat lähtee tosi siististi irti vedellä. Ehkä tässä ratkaisee just se kun pinnoitettu ja suojattu sileä pinta hylkii kaikkea vs naarmuinen ja karhea oikein tuntuu imasevan kaiken lian kiinni itseensä.  ::)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2018, 07:30:38 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

JiiKoo_20,81

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
Aiempaan keskusteluun kuivaamisesta liittyen:
Ostin talvella testiksi Ammo NYC Paint regimen -sarjan, joka sisältää tuon "Hydrate" -kuivausaineen. Pakko kehua tämän tuotteen mahtavuutta! Saa kuolemankielissäkin olevan pinnoitteen heräämään vielä muutaman pesukierron ajaksi henkiin, ehkäisee loistavasti "pisaratahroja" ja miellyttävän helppokäyttöinen. Kostea/märkä mikrokuituliina, ruiskaisu Hydratea päälle ja muutama paneeli kerrallaan.
Kevään mittaan ajattelin pinnoittaa autot uusiksi tuolla Ammo Skin -möhnällä. Tämän kanssa Hydraten toimivuus luulisi olevan vähintään yhtä hyvä. Larry Kosillan tuotteille ja kehitystyölle Keski-Suomesta suuri peukku!
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05

Edinex

• Tulokas
  • *
Näihin kuivausaineisiin ja itse kuivauksiin ja miksipäs ei pesuihinkin voisin hieman yrittää opastaa.
Tietysti asiat voi aina tehdä ihan vimpan päälle, kuivata vaikka lehtipuhaltimella tms.
Järjenkäyttö on kuitenkin sallittua ja pesut sienellä ja kuivaukset lastalla kannattaa unohtaa. Ikkunoiden peseminen pesuaineella ja sanomalehdellä on edelleen toimiva ja hyvä ratkaisu, joka kylläkin värjää sormet musteeseen, mutta ikunoista tulee puhtaat ja rannuttomat :)
Kuivausapuna voidaan käyttää melkein mitä tahansa hydrate-kaltaisia Quick Detailereita. Omasta mielestäni yksi parhaista on nanolex final finish, joka sisältää etikkaa. Auttaa siten hyvin myös kuivaamisessa.
Itse kuivaan kuivaukseen tarkoitetulla mikrokuituliinalla.

Pesut itsessään menee esipesu foam lancella (Korrek ppclean) Kinnastelu Korrek Reloadilla ja sitten kuivaus. 3-4kk välein pistän pintaan vielä Korrek Polymatrix pesupinnotetta, jolla ylläpidän pinnoitetta (Korrek Cure)