Kirjoittaja Aihe: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua  (Luettu 3749 kertaa)

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 704
Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« : Maaliskuu 04, 2018, 10:52:09 »
Vaihtoautokauppiaat, muut hintatietoiset tai ajatustenvaihtajat hoi. Tässä kun on meikäläisellä ollut jo jonkin aikaa päänsisäistä pohdiskelua tuon oman GT-Lagunan tulevaisuuden osalta, niin kysytäänpäs nyt täältäkin, josko jollakin olisi hyviä näkemyksiä aiheeseen. Pitkä stoori, eikä ehkä ihan suoranaisesti Sport-versiot -alueelle osu, mutta läheltä liippaa kuitenkin, joten runoilen tänne.

Varsinainen dilemmahan tässä on pääsääntöisesti se, että olisi varsin kova hinku tiputtaa F4Rt-kone tuohon oman RS-Clion nokalle ja vaihtoehtojahan tähän on käytännössä kaksi: Megane II tai III RS:n motti. Ja tuossa GT-Lagunassahan on käytännössä sama kone kuin RSII-Meganessa (isoimpana ulkoisena erona/lisänä Lagunan hydraulinen ohjaustehostin), joten sekin olisi hyvinkin se yksi vaihtoehto. Eli sen sijaan, että koittaisi myydä Lagunan pois, voisin napata siitäkin koneen ja pistää muilta osin osat myyntiin / paaliin.

Se nyt kuitenkin vaan on hyvä auto ja itsellekin mieluinen ajettava. Teknisesti toiminut ja toimii edelleen varsin hienosti, eli mitään sen kummempaa ongelmaa ei sen kanssa ole koko 9v. aikana ollut, mitä se tuossa itsellä on ollut. Isoimmat kuprut on lähinnä ulkoisia, eli tuulilasi vähän heikossa hapessa, toisessa takaovessa jossain kaupan parkkipaikalla tullut pienehkö lommo, jo ostaessa vanteessa olleet skraidut ja vastaavaa. Siinä olisi kuitenkin vielä hyvin kulkupeliäkin jollekin, ja toisaalta olisi sääli laittaa se osiksi, varsinkin kun noita kakkoskorisia GT-Lagunoitakin on tässä maassa farkkunakin alle kymmenen kappaletta.

Mutta, sen kun varsin hyvin tiedämme, niin varsinkaan Lagunat ei tässä maassa kovin suuressa hinnallisessakaan arvossa ole, eli hinnat on ihan pohjamudissa. ”Tavallista” 2.0T Lagunaa ei oikein sovi tuohon GT-malliin verrata, itsellä molemmat olleet, ja tiedän kyllä eron moottorinkin puolesta. Mutta, todennäköisesti, huolimatta n. 10 t€ hintaerosta uutena, ei tuolle tänä päivänä varmaan myydessä paljonkaan mitään GT-lisää hintaan saa.

Eli speksejä lyhyesti:
-   Laguna II GT vm. 2006, farkku, mittarissa nyt pyöreästi 185 tkm.
-   2.0T, dynossa n. 225 hp / 335 Nm.
-   Teknisesti ok kunnossa. Sisältä siisti, ulkoisesti korissa, tuulilasissa, kesärenkaiden aluvanteissa sanomista, talvialut ok.
-   Varusteina ainakin 2 x 17” aluvanteet, sähkösäätöiset nahkapenkit, lohkolämmitin + sisäpistoke, xenon-valot, 2-alueinen automaatti-ilmastointi, ajotietokone, vakionopeussäädin, tehdastummennetut takalasit ym. enemmän tai vähemmän perusroinaa.

Suomen Laguna-hintatasoon liittyen, Saksasta jos tuollaisen vastaavaan GT-Lagunan hakisi, niin veroineen ja tuontikuluineen sen hinta tulisi olemaan melkeinpä väkisin n. 6000e. Nettiautoa kun selaa, niin muutama noita tavis-turbo-Lagunoita (2005-2007) myynnissä ja niistä pyynnit n. 3000-4000 euron haarukassa, mutta onko niidenkään pyynti kysyntään nähden kohdallaan. Se on kuitenkin ihan fakta, että ei tuosta GT-Lagunastakaan täällä saa lähellekään sitä, mitä se Saksasta tuotuna maksaisi. Jos tuosta omastani suoralla kaupalla vaikka 4500e saisi, niin ehdottomasti harkitsisin purkamisen / moottorin ottamisen sijaan myyntiä. Mutta onko ihan toiveajattelua?

Joten, mielipiteitä. Mitä tuollaisen GT-Lagunan realistinen hinta täällä voisi olla? Vai onko parempi laittaa suosiolla paaliin ja realisoida käyttökelpoiset osat itselle ja loput myyntiin. Yksi vaihtoehto, tosin ei ihan ykkösenä, edelleen sekin, että laitan RS-Clion myyntiin ja jatkan tyytyväisenä Lagunalla ajamista.

Onko joku viime aikoina tehnyt esim. istuimista kauppoja mihinkään autoon, mitä arvoa vaikkapa tuollaisilla sähköisillä nahkajakkaroilla?

Muutama kuva liitteenä.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

livars

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 46
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2018, 13:57:12 »
Kyllähän tuon ikäinen jo joutaakin paaliin, hybridissä ja sähköautossa on tulevaisuus.

Lagunasta on vaikea saada sellainen hinta että kuvailemasi senaario ei toteudu. Ainakin purkaamoiden hinnoittelulla osista saa sen verran kassaan että paalaus muuttuu kannattavaksi, aivan toinen asia on sitten onko osille miten kysyntää.

Ajankuluttua ihmetelläänkin sitten minne ne harvat GT ovat kadonneet. Tuota GT mallia ei kovin montaa kappaletta myynnissä ollut kun eri kauppapaikkoja selasin.

Vähän vaikea mennä sanomaan mikä on oikea tie eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 14:04:12 kirjoittanut livars »
Megane 3d 1.5 dci -03

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 704
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2018, 15:38:35 »
Kyllähän tuon ikäinen jo joutaakin paaliin, hybridissä ja sähköautossa on tulevaisuus.

Lagunasta on vaikea saada sellainen hinta että kuvailemasi senaario ei toteudu.

Tuo yleinen hybridi-/sähköaikakausi nyt kuitenkin kyseisen auton elinikääkin ajatellen vielä aika kaukainen visio. Autohan on suomalaisittain aika tarkkaan keski-iässä. Millä aikajänteellä ajattelit, että Suomessa liikennekäytössä olevat 3 miljoonaa autoa, joiden keski-ikä on yli 11 vuotta, on paalattu ja kansa ajelee pelkästään sähköavusteisesti? Ei ihan muutamaan vuoteen toteudu. Varsinkin, kun autojen keski-ikä täällä kasvaa vuosi vuodelta, ja taitaa nyt jo olla yli 12 vuotta.

Ja kaikki ei kuitenkaan valtavirtaan taivu, eikä kaikilla ole edes varaa ostaa kymmenien tuhansien eurojen autoa. Ellei älyttömiä päästömaksuja ja muita rajoituksia tule, niin itse tulen kuitenkin vähän tehokkaammilla bensavehkeillä ajelemaan varmasti vielä aika pitkään - kun ei siihen Teslaankaan varaa ole, ja mopoilla en jaksa pitkään ajella. Lagunassakin alle 20 tkm vuosiajoilla sellainen 5-6 vuotta varmasti vielä käyttökelpoista elinikää olisi. Enemmän siihen paalamiseen ajaisi tässä se yleinen Lagunoiden hintataso, kuin auton ikä.   

Ja tuo hintahommakin on sinänsä aika veikeä täällä, nimenomaan renuja ajatellen. Tuota GT-Lagunaa voi varsin hyvin monellakin mittarilla verrata esimerkiksi samanikäiseen RS-Octaviaan. Niistä pyydetään 8-10 t€. Onko olevinaan tuplaten ihmeellisempi, parempi tai laadukkaampi kuin Laguna - I doubt.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 901
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2018, 15:58:49 »
On tuo kyllä maukas peli, ja vielä softattuna :D. Harmi ettei ole nyt ylimääräistä paalua tilillä.  :-\

livars

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 46
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2018, 16:17:45 »
Enemmän siihen paalamiseen ajaisi tässä se yleinen Lagunoiden hintataso, kuin auton ikä.   

Näin on. Ostaisin heti tuon GT jos saisin sen sopimaan nykyiseen tilanteeseeni.

Hetken pystyy vielä nauttimaan hydridin/sähköauton halpuutuksesta mutta valtiovallan on pian keksittävä ratkaisut verotulojen vähenemiseen.

Sähköaikakausi on kauempana kun halutaan antaa ymmärtää. Kaikki hyvin niin kauan kun muutamalla harvalla ja valitulla on siihen varaa. Todellisuus tulee vastaan kun huomataan että sähköverkko ei kestä lisääntynyttä kuormaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 16:46:18 kirjoittanut livars »
Megane 3d 1.5 dci -03


ALI_HASSAN

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 263
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2018, 17:10:42 »
Mä kyselin tuos viime viikolla (sähköpostin välityksellä tosin) yhdestä liikkeestä, että mikä tuon mun oman Gt-Lagunan hyvityshinta voisi olla vaihdossa 2014-malliseen uusikoppaiseen C-sarjan Mersuun. Eivät siis ole tuota Lagunaa nähneet, mutta kerroin sen olevan Gt ja luettelin varusteita ja muutakin.

No, vastattiin että hyvitys olisi n. 2000e :D Aikalailla sitä mitä arvelinkin etukäteen. Sillä on kuitenkin parin kuukauden päästä ajettu jo 300tkm, eikä ilmastointikaan toimi. Muutenhan se on vähintään iän ja kilometrien mukaisessa, ellei paremmassa kunnossa ja niin sanotusti soiva peli. Oikeastaan ihan sama mitä siitä saa vaihdossa, kun ei se rahallinen arvo kuitenkaan suuren suuri ole. Pääasia, että se pääsisi jatkamaan matkaansa kohti seuraavia satojatuhansia. Se ei tuolla olisi mitenkään mahdotonta, kunhan sitä huoltaa normaalisti. Moottorihan pelaa kuin uusi eikä vaihteistossa ym. tunnu olevan isompaa. Jos se olisi tavallinen turbo, niin sitten ei olisi niin väliä vaikka joutuisi paaliin mutta kun se on tuollainen tulevaisuuden klassikko ;D
Mercedes-Benz C250 T Bluetec Avantgarde aut. 2015 140tkm
Volvo S80 2.4 aut. 2000 240tkm
Vw Golf GTI 2006 250tkm

ex. Renault Laguna 2.0T 16v Gt Break 2006
ex. Renault Laguna 1.6 16v Hb 2001
ex. Volvo S40 2.0 1998

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 704
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2018, 18:04:25 »
No, vastattiin että hyvitys olisi n. 2000e :D

Juu, veikkaan kyllä että samaa hintatasoa vaihdokkina saisi omastakin, tai ylipäätään vastavasta, melkeinpä kunnosta riippumatta. Vähintään tuplahinnalla johonkin myisivät sitten eteenpäin. Hauskoja välillä nuo autoliikkeitten vaihtotarjoukset. Perheessä jokunen vuosi sitten, kun silloinen -06 Clio meni vaihdossa Ford-liikkeeseen, niiin puhelimessa myyjä lupasi vaihdossa pari tonnia vähemmän, kuin mitä samassa liikkeessä toinen myyjä pari viikkoa myöhemmin. Jälkimmäisen kanssa tehtiinkin sitten jo kaupat. Hänkään ei silti käynyt autoa edes katsomassa ennen vaihtohyvityksen kertomista, vaikka silloin se Clio sentään oli siinä autoliikkeen pihassa katsottavissa. Mutta näin kai se niilläkin menee näitten halpojen romujen kanssa, välillä jää käteen vähän enemmän, välillä vähemmän.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1787
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2018, 18:04:35 »
Nuo arvonmääritykset ei oikein mene Suomessa taviskansan tajuun. Mikä tahansa Rellu, niin hinta on sama. Tuollainen farmari GT  204 heppainen taisi maksaa vuonna  2005/2006 43000 euron verran, joten vaihdossa tuo 2000€ on aivan sopiva hinta kauppiaan mielestä,kun se on vain se Rellu joka on pahnanpohjimmainen autokaupassa myydessä ja katsastustilastoissa. Tulevaisuuden klassikko se on taatusti, näitä ei ole edes aina keski-euroopassakaan tarjolla saati sitten Suomessa. Ei tuollainen 4000€-4500€ paha hinta ole,mutta ei siitä taida enempää saada. Tulevaisuudessa kyllä enemmänkin. Jos vain pystyt, niin parempi säilyttää, kuin purkaa. Sama pätee vanhoihin alkuperäiskuntoisiin  80-90 luvun Relluihin.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 704
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #8 : Maaliskuu 04, 2018, 18:45:12 »
Ei tuollainen 4000€-4500€ paha hinta ole,mutta ei siitä taida enempää saada.

Eipä taida saada ei, mutta sinänsä ei odotusarvo paljon korkeammalla olekaan. Laguna on ollut sen verran vähävikainen ja mennyt pienillä korjauskustannuksilla, että lunastanut kyllä itselle siinä mielessä käyttöautona jo hintansa. Se nyt kuitenkin vähän laittaa mietityttämään, että jos edes tuo voisi olla se realistinen hinta, niin ei sitä purkamaan viitsisi alkaa. Mutta jos myyntihinta paljon alle tuon menisi, niin omaa Clio-projektia ajatellen saa sitten jo oletettavasti kustannuksiltaan edullisemman lopputuloksen, kun realisoi moottorin itselle, ja myy muut osat sitten johonkin muualle. Mieluummin tosin myisin liikennekelpoisena sellaisenaan ja hommaisin sillä rahalla M-RSIII:n koneen tuohon.

Itsellä voisin hyvinkin muuten pitää, mutta on vähän haastavaa, kun se on jäänyt hiljalleen kolmosautoksi. Silläkin välillä ajelen ihan sen takia, että pysyy Lagunan mieli virkeänä ja paikat notkeana, kun ei se seisottaminenkaan autolle hyvää tee. Varsinkaan kun ei viitsi sitä pitemmäksi aikaa lämpimään talliin ajaa tilaa viemään. Ja Clion taas mielellään pitäisin, kun sillä on kuitenkin omaan makuun hauskuuskerrointa Lagunaa enemmän, varsinkin jos saisi sen solmun sinne pakopuolelle. Eikä toisaalta tarvita enää Lagunan kokoista kakkos-/kolmosautoa. Mutta varmaan koitan ensin kepillä jäätä ja laitan sen loppukevään/kesän aikana myyntiin. Jos ei kenellekään silloin kelpaa, niin se on sitten voi voi, ja taitaa valitettavasti olla kohtalona poistuminen maailmankartalta.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

kivenpyörittäjä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2018, 18:10:03 »
Itsellä sama dilemma. Oma on 2005 mallinen liftback GT eli sama 204 hp versio 6 vaihteisella manuaalilla. Kilometrejäkään ei ole kuin 140000, mutta eihän tuolle oikein hintaa löydä. Jos tosiaan vaihdossa tyrkyttää, kun tekisi mieli vaihtaa pienempään, pienempikulutuksiseen, tuoreempaan, niin varmaan ehdottaisivat 2000 kun se nyt on vanha Laguna. Pitäisi myydä jollekin, joka tietää ostavansa melko harvinaisen pelin, ei niitä ole oikein nettiautossakaan ollut. V6siä löytyy joskus. Ehkä pitää vaan ostaa toinen ja pitää tuo tallissa ja ajella aina välillä, mutta se tallipaikkakiin maksaa pääkaupunkiseudulla.

haksii

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2018, 00:03:27 »
Näitten rellujen vaihtoarvo häviää käyttöarvolle se kuuluisa 6-0.Kuten vanhemmat foorumin lukijat tietää,työkseni taksi autoilija.Melkein ostin  2010/2011 gran scenic 2.0/1.5 diesel automaatin.No kohtalo toi viime kesänä tilanteeseen missä pikku veromätky sai seuraksi taxin lunastuksen(vag).Vak yhtiöt ei ole alv velvollisia,eli alv ja ei kuoleentunut autovero vähennys tuli liki kerralla maksuun.Liki peeaa piti joku nopeean saada,kun 14vrk saa lunastus tilantees sikakallista kaikki kattavaa vakuutus keskeytys rahaa vaan sai.No 2010 gran scenic 2.0 dci 150 automatic dynamiqe.Alle 200tkm,xenon,avaimeton kulku,peruutuskamera,tomtom,tummenokset,2x17" pyörät,ja kaikki perus jutut.Nyt ku oon 50 tkm ajanu ja auton vaihtoo uuteen kyselly on huonoin tarjous uuteen 3500 euroa :o kilsat 242 tkm.No se paras sentään alkupuolen kuus tuhatta.Perheen biili vm 2002 picasso,hyvä ja toimiva yhtä arvokas esim vähä päästö auris hypridiin.

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1787
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2018, 00:22:19 »
Toi on niin totta. Siksi kannattaa korjata ja ajaa. Oikeasti tulee halvemmaksi. Tosin kun mennään noihin 80 luvun tai 90 luvun pikkasen erikoisimpia malleihin, niin hintakehitys on positiivinen + merkkinen. Enää ei saa edullista 21 Turboa ei 5 GT Turboa. 16 v Cliotkin on kalliita, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tuo GT lagunakin kuuluu tähän kategoriaan jonain päivänä.

Itse olen saanut noin 2000€ tarjouksen ja merkkiliike (ei Pirkanmaalla) sanoi jatka ajamista vielä 400000 km, katotaan sitten mikä Uusi malli silloin on tarjolla. Sanoin että Trafic III sähköhybridi moottorilla...
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

haksii

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #12 : Maaliskuu 06, 2018, 23:38:29 »
Muuten viime heinäkuussa kun tämä gs tuli ostettua,oli pakko katsoo sakemannien nettiautosta.Samat kilsat,sama tekniika,saksan autossa nahkapenkit ja kattoluukku.Hinta parin sadan euron sisällä.Ei tartte relluja euroopasta tänne hakea.Ei ole tätä ranskalaiskammoa pahempaa maata kuin Suomi.Hyvä käytettyjen ostajille,vai mikä tojo tila auto aut ilm ja hyvil varusteil vm 02 olis kaks vuotta sit 230tkm ajettuna 1300e maksanu ;Dno ei mikään.

pilkku

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #13 : Maaliskuu 07, 2018, 11:17:22 »
Muuten viime heinäkuussa kun tämä gs tuli ostettua,oli pakko katsoo sakemannien nettiautosta.Samat kilsat,sama tekniika,saksan autossa nahkapenkit ja kattoluukku.Hinta parin sadan euron sisällä.Ei tartte relluja euroopasta tänne hakea.Ei ole tätä ranskalaiskammoa pahempaa maata kuin Suomi.Hyvä käytettyjen ostajille,vai mikä tojo tila auto aut ilm ja hyvil varusteil vm 02 olis kaks vuotta sit 230tkm ajettuna 1300e maksanu ;Dno ei mikään.


Pari vuotta sitten kävin Saksassa ja huomasin että Relluja näkyi todella paljon. Mk1 Megane coupe/avoja oli joka kadunkulmalla.

haksii

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
    • Sähköposti
Vs: Laguna II GT arvonmääritystä ja muuta pohdiskelua
« Vastaus #14 : Lokakuu 03, 2018, 00:48:47 »
Nyt osu salama tai salmiakki kolmannen kerran.Perhe eli vaimon kulkimeksi vm 08 1.6 töpö scenic,confort?aut ilm,takatutka,vakkari,nahkaruori.Karavaanari irroitusmallia ja alut kesärenkaissa.185tkm ja 12 kertaa huollettu.Hauskaa että 11vuotta vanha renun ovi tiivisteet on töyssy/mukulakivet 2018 avensista hiljaisemmat.Toki ne uloimmat on ns karvakumi rellus ja kumi tojossa.Hintakin ilman vaihdokkia n2900 $€.Jakopää alle vuoden sisään tulee,eli mitä nyt muuta ku apulaitehihna/kiristin?vvt ei ääntele,käy ihmeen nätisti kylmänä ja siitä väliltä lämpimäksi.2018 vvt eli valvematic tojota käy rumemmin :o