Kirjoittaja Aihe: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?  (Luettu 7869 kertaa)

Arppa81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Tuolla erään saksalaismerkin foorumilla, millä itsekkin ajelen niin siellä kyllä onnistuu harrastajilla koodaukset hyvinkin laajasti :D Hieman vieras alue muutenkin nämä ranskaiset vaikka pakko tunnustaa ihan kiva tuolla Cliolla välillä on ajella. Juuri äsken tilasin siihen Eibachin pro-kit jouset kun näyttää traktorilta noilla 17 tuuman renkailla.

Saisihan se päällä olla kun toimisi abs-antureiden kautta, typerä idea noi erilliset paineanturit.


Cliomania

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Sähköposti
Itselle asennettu talvirenkaat aluvanteille ja ilman paineantureita. Vikavalo siis syttynee ja katsastuksessa tulee hylky, kun pyörät vaihtaa talveksi.
Huono systeemi, kun kuljettaja ei muka osaa itse seurata renkaittensa ilmanpaineita, vaan siihenkin tehtävään pitää olla kalliit anturit. Meneehän ne toki siellä, missä on ajateltu ajettavan vain yksillä pyörillä.

Aikoinaan oli mökki Kuusamossa ja rakennustarkastaja ei hyväksynyt lokakaivoa, ilman sen täyttymisestä ilmoittavaa led-valoa. Olisi pitänyt vetää anturi kaivoon ja sieltä johto mökin seinään ja siihen olisi sitten ehkä vuosien päästä muka syttynyt valo, joka olisi kait kertonut kakkakaivon täyttymisestä. Uhmasin sääntöjä ja asensin kaivoon kannen läpi kepin ja styroxista siihen kohon. Toimi täydellisesti, eikä tarvinnut vetää mitään led-valoja ilmoittamaan, koska kaivo pitää tyhjentää. Seuraavana vuonna kaikkiin uusin mökkeihin vaadittiin samanlainen manuaalinen keppi-viritys, eikä kukaan ollut kuullut enää mistään led-valoista puhutunkaan.  Vähän samoin voisi toimia näiden paineantureiden kanssa; valon voisi de-aktivoida talvipyörille ja ottaa käyttöön manuaalisen (silmämääräisen) ilmanpainetarkistuksen.

Digip

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 244
    • Sähköposti
Itselle asennettu talvirenkaat aluvanteille ja ilman paineantureita. Vikavalo siis syttynee ja katsastuksessa tulee hylky, kun pyörät vaihtaa talveksi.
Huono systeemi, kun kuljettaja ei muka osaa itse seurata renkaittensa ilmanpaineita, vaan siihenkin tehtävään pitää olla kalliit anturit. Meneehän ne toki siellä, missä on ajateltu ajettavan vain yksillä pyörillä.

Aikoinaan oli mökki Kuusamossa ja rakennustarkastaja ei hyväksynyt lokakaivoa, ilman sen täyttymisestä ilmoittavaa led-valoa. Olisi pitänyt vetää anturi kaivoon ja sieltä johto mökin seinään ja siihen olisi sitten ehkä vuosien päästä muka syttynyt valo, joka olisi kait kertonut kakkakaivon täyttymisestä. Uhmasin sääntöjä ja asensin kaivoon kannen läpi kepin ja styroxista siihen kohon. Toimi täydellisesti, eikä tarvinnut vetää mitään led-valoja ilmoittamaan, koska kaivo pitää tyhjentää. Seuraavana vuonna kaikkiin uusin mökkeihin vaadittiin samanlainen manuaalinen keppi-viritys, eikä kukaan ollut kuullut enää mistään led-valoista puhutunkaan.  Vähän samoin voisi toimia näiden paineantureiden kanssa; valon voisi de-aktivoida talvipyörille ja ottaa käyttöön manuaalisen (silmämääräisen) ilmanpainetarkistuksen.

Ei tule hylsyä, vain ensiasennusrenkaissa pitää olla anturit!

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 710
Huono systeemi, kun kuljettaja ei muka osaa itse seurata renkaittensa ilmanpaineita, vaan siihenkin tehtävään pitää olla kalliit anturit. Meneehän ne toki siellä, missä on ajateltu ajettavan vain yksillä pyörillä.
No se on kyllä ihan fakta, että suurin osa EI rengaskauden aikana niitä paineita tarkista, ellei jotenkin silmiinpistävästi joku rengas tyhjältä näytä. Jos silloinkaan.

Itse en tuota yhteyttä yksillä pyörillä ajamiseen oiken tajunnut. Jos anturit puuttuu, niin yhtälailla kai niitä paineita pitäisi säännöllisesti tarkistaa, oli tarvirengaskausi tai ei. Siis muutenkin kuin vain mahdollisen renkaanvaihdon yhteydessä.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06


Cliomania

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Sähköposti
Itsellä on ollut aika monta autoa ja vain tässä Cliossa ilmanpaineanturit, tai mitkä nyt sitten onkaan. Tässäkään ei ole kohta 1,5 vuoteen mitään ilmoituksia
paineista näkynyt. Luulen, että pystyisin kokemuksella pärjäämään aika hyvin ilmankin mitään paineanturisysteemiä. Varsinkin, kun sen toiminnasta ei ole edes tarkempaa tietoa.
Ehdotan, että joku näppärä koodaa ne pikku korvausta vastaan pois käytöstä, tai vähintäänkin ottaa niistä varoitusvalon pois.