Kirjoittaja Aihe: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?  (Luettu 4116 kertaa)

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 241
Meilläkin Kadjarissa on aktiivinen järjestelmä pyöräkohtaisilla antureilla ja venttiilirungot on ihan perinteistä mustaa kumia. Käytännössä mitään eroa ulospäin ei ole tavallisiin venttiilirunkoihin. Hatut ovat vihreät, mutta indikoisiko se lähinnä sitä, että renkaat ovat täytetty luovutuksessa typellä? Toki pyöräkohtaiset paineet näyttävä rengasmonitori löytyy selatessa ajotieturia.

Mutta yleisesti pyöräkohtaiset anturit eivät aina tarkoita myöskään pyöräkohtaista painenäyttöä. Sisarmerkissä Dacioissa on ollut aktiivisia järjestelmiä ja niissäkin on ollut vain pelkkä varoitusvalo vajenneille paineille. Näin se on luultavasti myös vanhempien vuosikertojen Clioissa, joissa vielä on anturit. Mutta kuten jo mainitsin, Clioissa on myyjämme toimesta kerrottu olevan passiivinen järjestelmä keväällä? 2016 valmistetuissa lähtien, mikä tarkoittaisi, että nämä kaikki ns. face-liftatut Cliot olisi passiivisella järjestelmällä. Face-liftatun Clio IV:n tuntee parhaiten siitä, että päiväajovaloledit ovat puskurin alareunassa.
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Cliomania

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Omassa on ihan samannäköiset venttiilit kuin 16v vanhassa Volvossanikin. Mustat, taipuisat ja kumilla päällystetyt. Taipuvatkin vielä samalla tavalla molemmissa apparaateissa.

Ishvan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 78
    • Sähköposti
Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä. Usein näkee silti käytettävän noita kumirunkoisia. Meidänkin Cliossa muovirunkoiset, Volvoissa taas olleet aina metallirunkoiset.
MY -17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm"
MY -16 Renault Clio Tce90 GTline + Musapuolella Audison Prima APK165 + APX5 + AP4.9bit + Alpine MRV-M500 + Alpine 10" Type-R

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 488
Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä.

Niin kuka suosittelee? Ne kumi- tai muovirunkoventtiileillä varustettujen rangaspaineantureitten valmistajat vai... ;).
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

Ishvan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 78
    • Sähköposti
Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä.

Niin kuka suosittelee? Ne kumi- tai muovirunkoventtiileillä varustettujen rangaspaineantureitten valmistajat vai... ;).

Ei vaan ihan rengasliike asiasta mainitisi, että juurikin kustannusyistä monet noita kumirunkoisia käyttävät kun Clioon renkaita väänsi. Pääsevät kuulemma elämään metallista enemmän aiheuttaen vuotamista ajan kanssa ( Cliossa siis vieläkin nuo kumiset ). Tiedä sitten. Tuntuuhan nuo metalliset olevan kiinni ihan eri tavalla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2018, 20:37:38 kirjoittanut Ishvan »
MY -17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm"
MY -16 Renault Clio Tce90 GTline + Musapuolella Audison Prima APK165 + APX5 + AP4.9bit + Alpine MRV-M500 + Alpine 10" Type-R


kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 488
Ei vaan ihan rengasliike asiasta mainitisi, että juurikin kustannusyistä monet noita kumirunkoisia käyttävät kun Clioon renkaita väänsi.

En ihan uusimmista innovaatioista tiedä, mutta ei kai noihin antureihin nykyisinkään venttiilirunkoa pahemmin itse valitsemaan tai vaihtamaan pääse, joten lienee suosituksista huolimatta käytettävä sitä, mitä on saatavilla. Ei noihin vanhempiin romuihin renu ainakaan ole tarjonnut kuin tasan yhdenlaista anturia, eikä nekään eri sukupolven vehkeissä keskenään vaihtokelpoisia. Mikä lie sitten yhteensopivien ei-alkuperäisantureitten tilanne, tuskinpa niitäkään kovin monella eri materiaalilla tarjolla on.   
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 241
Kimbe tässä varmaan yrittää hienovaraisesti kertoilla, että tuo rengaspaineanturi on "yhdysrakenteinen" tuon venttiilirungon kanssa. Tarkalleenottaen anturin mukana tulee siihen käypä venttiili, joka pystytään irroittamaan anturista erilleen asennuksen ajaksi ja se nyt sitten on materiaaliltaan sellainen kuin se on. Niitä on anturin jatkeena valmistajasta riiippuen, sekä muovisia/kumisia että metallisia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2018, 22:00:10 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1487
    • Sähköposti
Omassa 2015 mallin Capturissa on tehtaan jäljiltä venttiilinvarret kumia vaikka renkaiden sisältä löytyykin paineanturit, eli tuohon metallivartisiin venttiileihinkään ei voi luottaa.
Orkkisanturit ovat yhdelllä ruuvilla kiinni ventiilinvarressa, eli siis vaihdettavissa..
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 488
Orkkisanturit ovat yhdelllä ruuvilla kiinni ventiilinvarressa, eli siis vaihdettavissa..
Tätä hain, että onko joissain antureissa vaihdettavissa. Tosin ainoa ilo tuosta taitaa olla se, että saa vaihdettua samanlaisen / samasta materiaalista valmistetun venttiilinvarren siihen tilalle, jos sattuu varaosana saamaan. Eli kumisen tilalle et taida siltikään saada sitä metallista.
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1487
    • Sähköposti
Eli kumisen tilalle et taida siltikään saada sitä metallista.

eBaysta löytyy, sieltä itsekin tilaillut noita kun on tullut erillaisia vanteita ja renkata Capturin alle puljattua.

Kumisena https://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-RDKS-04-Gummi-Ventil-Dacia-Dokker-Duster-DILL-T-Pro-Ez-Sensor-Stix/121682040914?hash=item1c54d09852:g:lpsAAOSwT6pVg8Bx
Ja metallivartisena https://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-RDKS-08-Ventil-Dacia-Dokker-Duster-DILL-T-Pro-Sensor-Stix-TPMS/121685717188?hash=item1c5508b0c4:g:pFAAAOSw-vlViAqx

Itse olen käyttänyt vain noita kumisia eikä mitään ongelmia tai vuotoja ole ollut..
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 488
Eli kumisen tilalle et taida siltikään saada sitä metallista.
eBaysta löytyy
Roger that. Metalliset näköjään triplahintaisetkin.
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

Arppa81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Tervehdys foorumille!

Piti oikein rekisteröityä kun emännän Cliossa nyt killottaa valo painevahdista. Noihin alla oleviin vanteisiin ei saa antureita kun venttiilin reikä on ~6mm. Onkohan tässä Raahe-Oulu akselilla ketään joka sen saisi koodattua pois päältä tai onko kukaan käynyt Wetteriltä asiaa kysymässä?

Arppa81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Tervehdys foorumille!

Piti oikein rekisteröityä kun emännän Cliossa nyt killottaa valo painevahdista. Noihin alla oleviin vanteisiin ei saa antureita kun venttiilin reikä on ~6mm. Onkohan tässä Raahe-Oulu akselilla ketään joka sen saisi koodattua pois päältä tai onko kukaan käynyt Wetteriltä asiaa kysymässä?

Wetterin huoltopäällikkö vastasikin spostiin että ainakaan he ei voi koodata pois päältä eikä edes uudempaan anturittomaan versioon.

rummukainen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Hei.  Kyllä tuntuu vähän vieraalta ajatus, että mahdoton tehtävä. Olisiko takana jotain muuta? Toisella automerkillä(toisenlainen asia) selvittelin vähän esim vastaavaa Norjan ja Ruotsin tilannetta, ja vähän hämmästyin.
Odottelemme tietoa, että vähän ajan kuluttua onnistunee koodaus.  Jälleenmyyjäthän kertovat maahantuojan totuutta.

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 488
Hei.  Kyllä tuntuu vähän vieraalta ajatus, että mahdoton tehtävä. Olisiko takana jotain muuta?
...Odottelemme tietoa, että vähän ajan kuluttua onnistunee koodaus.
Kun TPMS EU-tasolla on jo jonkin aikaa ollut uusissa autoissa pakollinen, niin ihan mahdollista, jopa todennäköistä, että tuon kokonaan käytöstä pois ottamiseksi ei ole erikseen mitään valintamahdollisuutta tehty.

Tottakai tuonkin järjestelmän koodi jossain pyörii ja sen voi joku propellihattu kirjoittaa uusiksi ja nakata samalla koko rengaspainejärjestelmän koodiosuuden bittien taivaaseen, mutta jos/kun tuo on tehtaan jäljiltä EU-autojen ohjelmistoversioihin niin sanotusti kovakoodattu, niin eipä taida ihan easy peasy homma kuitenkaan olla sitä pois sieltä koodata.   
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)