Kirjoittaja Aihe: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua  (Luettu 12551 kertaa)

kinneri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #30 : Maaliskuu 01, 2018, 18:29:47 »
Onkos kukaan keksinyt syytä tuohon alakierrosten voimattomuuteen ja pieneen nykimiseen? Auto siis ikäänkuin nyykähtää ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Muutenkin tuo alavääntö on suorastaan heikko dieselautoksi. Ei vikakoodeja ja yläkierroksilla tuntuu toimivan.

MTI

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 985
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #31 : Maaliskuu 01, 2018, 20:18:54 »
Oisko syynä 1.5 moottori ::)
Can Clip käytössä
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 02
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 00

Karvalakki

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #32 : Maaliskuu 01, 2018, 20:42:20 »
Heittäisin veikkauksen että Egr:stä johtuu nyppiminen ja voimattomuus. 1.5:lla ei todellakaan kuuhun mennä väännön puolesta.  Omassa alavääntö parani kun egr:n tulppasi. Faceliftissä syttyy kyllä vikavalot jos tulppaa egr:n.
Clio Sport Tourer 1.2 16v Authentique -15 ja Laguna 1.5 dci Expression hb -09

kinneri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #33 : Maaliskuu 01, 2018, 21:27:34 »
Pitää ottaa tuo EGR käteen ja putsailla, jos sen irrottaminen on kotikonsteilla tehtävissä. Facelift kyseessä, joten tulppaaminen ilmeisesti sytyttää vikavalon.

jaano

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #34 : Maaliskuu 03, 2018, 18:57:55 »
Miten ootte 1,5Dci hoitaneet EGR tulppauksen?
LagunaIII 1,5dci vm.2011
LagunaII  2,0 vm.2005
LagunaII  1,6 vm.2002 ex.


Karvalakki

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #35 : Maaliskuu 03, 2018, 20:00:40 »
Kuvan punaisella ympyröityyn kohtaan laitoin peltilätkän tukkeeksi. Miinuksena täytyy sanoa että nyt ei kuumat pakopaasut pääse egr-jäähdyttimelle asti ja näin ollen kyllä hidastaa koneen lämpenemistä hiukan. Hitaammin lämpeää versus viime talvi jollon egr ei ollut tulpattu.
Clio Sport Tourer 1.2 16v Authentique -15 ja Laguna 1.5 dci Expression hb -09

jykaD5

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 31
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #36 : Maaliskuu 11, 2018, 15:04:27 »
Tuli kolmisen viikkoa sitten tämä auton hankittua https://www.nettiauto.com/renault/laguna/9369463
Tytär ajellut ensimmäisen tuhat kilometriä ongelmitta. Kävi eilen tässä ja tein hieman perushuoltoa, öljyt vaihdoin kun 14 kk edellisestä vaihdosta vaikkakaan kilometrit eivät vielä olleet täynnä. Yleensä olen näissä lasten halppiskäyttiksissä käyttänyt Motoxin EcoEnergy LL 5W-30 öljyä jonka olen todennut hyväksi öljyksi mm. pojan 1.8 Laguna vm-02 (pitää 260 tkm ajetun VVT-pyörän täysin äänettömänä, ostohetkellä moottorissa oli 210 tkm ajettuna vähän ajetut Mobil 3000 öljyt ja pyörä piti tuolla öljyllä armotonta rouskutusta), mutta nyt meni tähän 1.5 dCi:n sisään Comma Ecoren 5W-30 C4, RN0720 luokituksen mukainen öljy. Tässä ei taida tuota hiukkassuodatinta vielä olla niin Motoxikin olisi varmaan riittänyt.... samalla vaihtui luonnollisesti myös suodattimet, raitisilmasuodatin vaihtuu keväämmällä.
Autosta puuttui moottorin alasuoja, jossain öljynvaihdossa oli jäänyt varmaan lojumaan jonkun huoltamon nurkkaan... Olin tilannut tuon jo odottamaan https://spareto.fi/tuotteet/6601-02-6056860p-engine-cover
Halvalla osan sain ja sopi hienosti paikalleen, 7 kpl M6 kuusiruuvia prikkoineen niin irrotus onnistuu jatkossa aika helposti. Tosin viisastuneena tuli tehtyä öljynvaihtoa helpottamaan propun kohdalle 3 cm reikä tuohon pohjamuoviin.

Muuten, onko muilla tihkunut öljyä liitos, jossa turbon välijäähdyttäjään (esim.   https://www.autonvaraosat24.fi/prasco/7906431)  tulee ylhäältä tuo putki. Siinä ei ollut nyt mitään kunnon klemmaria (oli ns. jousi joka pyöri sormivoimin aivan väljänä putken ympärillä) pitämässä liitosta tiiviinä, haitanneeko jos vetää letkuklemmarilla tiiviiksi?

Pahvin olin laittanut nokalle pakkasjakson aikaan, se vaihtui täällä olleen vinkin johdosta 12 l rakennussangon vaipasta leikattuun mustaan muoviin, tuli oikein tyylikäs ja sanko maksoi 1,90 joten investointi ei ollut suuri, pahvi oli sopivasti mallina, ämpärin vaippa oikeni suoraksi kuumailmapuhaltimella.  Saa olla peitettynä vielä muutaman viikon. Kesärenkaat olivat loppu, mutta aluvanteet olivat tosi tyylikkäät alkuperäiset, matkalla on jo Landsailin LS 388 205 60 16 renkaat, joista meillä on hyvät kokemukset perheen toisen auton alla, hintaa ovelle 222 euroa, olisi saanut noin 180 euroon vielä helmikuun puolella☹️

Eli hyvää käyttistä yritän laittaa tyttärelle....
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2018, 16:38:11 kirjoittanut jykaD5 »

lagunamies

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #37 : Maaliskuu 13, 2018, 21:22:33 »
Jäi nyt vähän auki onko tässä 08'' 1,5dci hiukkassuodatin?

Karvalakki

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #38 : Maaliskuu 14, 2018, 06:19:33 »
2008-2010 vuosimalleissa hiukkassuodatin taitaa olla vain 2.0 dci automaatissa. Manuaalissa ei ole eikä 1.5 dci koneessa. 2011 tulleessa facelift mallissa on kaikissa dieseleissä hiukkassuodatin.
Clio Sport Tourer 1.2 16v Authentique -15 ja Laguna 1.5 dci Expression hb -09

lagunamies

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #39 : Maaliskuu 17, 2018, 11:19:00 »
2008-2010 vuosimalleissa hiukkassuodatin taitaa olla vain 2.0 dci automaatissa. Manuaalissa ei ole eikä 1.5 dci koneessa. 2011 tulleessa facelift mallissa on kaikissa dieseleissä hiukkassuodatin.


Loistava. Rahapussi kiittää, kun tapana ollut ajaa autot loppuun. Piti viedä penkkiin sitten, kun suodatin olis ollu finaalissa, mutta nyt voinki viedä hyvillä mielin sen vaikka heti.

kinneri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2018, 17:33:31 »
No niin. Alkaa pikkuhiljaa parin tonnin ajeluiden jälkeen selvitä, miksi tuo -12 mallin 1.5dci oli vaihtoautorivistöön päätynyt. Kytkinhän sieltä on menossa. Vai mitä sanotte oireista: täristää autoa ja poljinta paikaltaan lähtiessä ja pitkän maantieajon jälkeen pykälät menevät nihkeästi silmään. Poljintuntuma on välillä epämääräinen ja paikaltaan lähtö nätisti on haastavaa. Kytkin ei luista vielä eikä haise. Autolla ajettu 161tkm.

Kuinkahan kallis tuohon on kytkinremontti ja osaako joku suositella jotain puljua Uudellamaalla, joka tuon tekisi kohtuullisella rahalla.


kurtsi

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2018, 19:14:17 »
https://www.autokorjaamokujala.fi/ota-yhteytta

Voin suositella lämpimästi. Ei varmasti halvin, mutta tähän asti omistuksessani olleita ranskiksia huoltanut kuin omaansa.
Eli hyvin.
Ex Simca 1100 -75,1100 Special -71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS Manager -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 Comfort Tourer 2.0 Hdi 2012

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 455
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #42 : Maaliskuu 24, 2018, 10:48:49 »
Kytkinhän sieltä on menossa. Vai mitä sanotte oireista: täristää autoa ja poljinta paikaltaan lähtiessä ja pitkän maantieajon jälkeen pykälät menevät nihkeästi silmään. Poljintuntuma on välillä epämääräinen ja paikaltaan lähtö nätisti on haastavaa.

Olisko tässä kaksi eri ongelmaa?

Voiko täristäminen liikkeellelähtiessä johtua viallisesta kaksoismassavauhtipörästä? Toki sama työ, kytkinasetelman ja vauhtipyörän vaihdossa.
Aika paljon on kytkintä luistatettu, jos se noilla kilometreillä on loppu.

Vaihteiden päällemenoahan kytkin hankaloittaa vain, jos se ei irroita kunnolla. Onko siis myös tätä ongelmaa kytkimen kanssa?
Toinen syy vaihteiden takerteluun voi olla liian vähäinen vaihteistoöljyn määrä tai vääränlainen öljy. Onko tuo määrä tarkistettu?
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

kinneri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #43 : Maaliskuu 24, 2018, 15:10:10 »
Kytkinhän sieltä on menossa. Vai mitä sanotte oireista: täristää autoa ja poljinta paikaltaan lähtiessä ja pitkän maantieajon jälkeen pykälät menevät nihkeästi silmään. Poljintuntuma on välillä epämääräinen ja paikaltaan lähtö nätisti on haastavaa.

Olisko tässä kaksi eri ongelmaa?

Voiko täristäminen liikkeellelähtiessä johtua viallisesta kaksoismassavauhtipörästä? Toki sama työ, kytkinasetelman ja vauhtipyörän vaihdossa.
Aika paljon on kytkintä luistatettu, jos se noilla kilometreillä on loppu.
Vaihteiden päällemenoahan kytkin hankaloittaa vain, jos se ei irroita kunnolla. Onko siis myös tätä ongelmaa kytkimen kanssa?
Toinen syy vaihteiden takerteluun voi olla liian vähäinen vaihteistoöljyn määrä tai vääränlainen öljy. Onko tuo määrä tarkistettu?
Vaihteistoöljyn määrästä ja laadusta ei tietoa. Mielestäni kytkin kyllä irrottaa.
Mitä oireita viallinen kaksoismassavauhtipyörä aiheuttaa? Tuo ei ainakaan tyhjäkäynnillä kalkata, mutta ajaessa koneen ääni vaihtelee paljon kierroksien mukaan. Huomaako tuon vian juuri ajossa paremin kuin paikallaan? Tuohan tärisee aika paljon tyhjäkäynnillä, tuntuu ratissakin.
Kytkimen tuntuma vaihtelee. Nyt kun ajelin lenkin niin saattoi joissain tilanteissa toimia ihan hyvin eli ottaa melko ylhäältä ja ponnahtaa reippaasti ylös. Seuraavassa tilanteessa saattoi sitten ottaa alempaa ja olla muutenkin nahkeampi sekä täristää.

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1770
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua
« Vastaus #44 : Maaliskuu 24, 2018, 19:03:04 »
Vaikeaan tässä vastata on,että mikä siellä on mennyt tai menemässä. Ainakin tuo kilometriltä on pieni,jos kytkin on menemässä, joko kytkintä ei osata käyttää tai sitten autolla on ajettu nurkka-ajoa. Kaksoismassapyörä se voi olla. Kytkinvaijeri voi olla lopussa tai sitten työsylinterin tiivisteet vuotaa tai jotain muuta. Vaihteistossa voi olla vanhat öljyt tai määrä vähäinen tai vivustokin kaipaa rasvausta tai säätöä. Yleensä h - auton kytkin kestää sen 300-400 tkm. Itsellä kesti sen 300 tkm, mutta työsylinteri kasteli kytkinlevyn, joten... Tai sitten kone päästää huohottimesta tai stefoista öljyä levyn suuntaan, niin kytkintuntuma saattaa olla erilainen kylmänä ja kuumana.  Eikai se kytkin nyt loppu ole.  Ehkä olen ollut huono kuski kun auto on loppunut aikaisemmin kuin kytkin.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00