Kirjoittaja Aihe: Renault Sport Megane 225 2005  (Luettu 10639 kertaa)

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #15 : Tammikuu 08, 2018, 19:52:48 »
Lapissa käydessä oli hauska yllätys noustessa autosta tankkaamaan:

Muodot talteen ja suunnittelemaan tuning-korisarjoja?  ;D
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2696
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2018, 06:51:16 »
Melkoisen uniikki näky 😎 enpä aiemmin moista lumiverhoa ole nähnyt. Hyvä kun nappasit foton ::)
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #17 : Helmikuu 02, 2018, 16:47:35 »
-Kaikki jarrusatulat purkuun, uudet tiivisteet, tarvittaessa mäntiä, maalia päälle ja kasaan uusilla paloilla.
-Laatikkoöljyt, muistaakseni Tranself 75w-80 oli suositus
-Navan kääntöakselit (se "perfohub" -systeemi, nimeä en suomeksi keksi) auki, liekö jotkut laakerit siellä tjsp. Putsausta ja rasvaa tai uutta osaa tarvittaessa.
-Decat-downpipe olisi varmaan myös kätevä laittaa tässä vaiheessa, mitenköhän vaikuttaisi katsurin hiukkasmittailuihin...?
-Jotain muuta, mihin pääsee helposti käsiksi tässä vaiheessa?
Lisäillään listaan, kun on tullut jotain osaa haalittua taas.
-Etutuennan puslat, Powerflexin "Purplet" Camber- ja Castersäädöillä.

Ja edelleen jarrupalat ja vetarit hankkimatta  ;D
Sen verran selvittänyt kuitenkin vetariasiaa, että tosiaan niveliä ei saa erikseen, vaan pitää vaihtaa koko akselipaketti. Paikallinen marmori pyytää yli 300€ molemmin puolin, maailmalta kahdensadan pintaan.
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #18 : Maaliskuu 09, 2018, 13:43:09 »
-Kaikki jarrusatulat purkuun, uudet tiivisteet, tarvittaessa mäntiä, maalia päälle ja kasaan uusilla paloilla.
-Laatikkoöljyt, muistaakseni Tranself 75w-80 oli suositus
-Navan kääntöakselit (se "perfohub" -systeemi, nimeä en suomeksi keksi) auki, liekö jotkut laakerit siellä tjsp. Putsausta ja rasvaa tai uutta osaa tarvittaessa.
(-Decat-downpipe olisi varmaan myös kätevä laittaa tässä vaiheessa, mitenköhän vaikuttaisi katsurin hiukkasmittailuihin...?) <- pyyhitty pois tämän kevään suunnitelmista
Lisäillään listaan, kun on tullut jotain osaa haalittua taas.
-Etutuennan puslat, Powerflexin "Purplet" Camber- ja Castersäädöillä.
"Pikku keväthuolto" paisuu entisestään... Edellisten lisäksi nyt tilattu hyllyyn odottamaan asennusta:
-Vetarit ja stefat
-Moottorin ja laatikon kaikki tukikumit (4kpl)
-Uusi paisari (alkava halkeama vanhassa)
-Vasen etulokari (vanhassa muutama syvä jurmu)
-Tankin luukun kansi (vanhasta maali hilseillyt, kun on irvistänyt hieman
-Tulpat, öljyt, suodattimet jne. normi huoltotarpeet.

Vielä kiinnostaisi tuo tympeän muovisen ja väljähkön tuntuinen vaihdevivusto. Onko kokemusta puslien/nivelien vaihdosta sinne?
Viheltävä kattoikkuna pitäisi myös hiljentää (pitää yli 100km/h vauhdissa ulinaa, käsin kokeillen takaosa tuntuu väljältä kiinniollessa). Vaihdoin Ebaystä tilatut "liukuholkit" vanhojen tilalle - ei mitään vaikutusta. Hämeen autovarusteelta kyselin noita katon muovilistoja, joissa holkit liukuvat, sekä ne takimmaiset listat samalla. Lopetimme keskustelun aiheesta jossain 450€ tietämillä... Tähän täytynee löytää muut konstit.
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 609
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #19 : Maaliskuu 09, 2018, 14:49:44 »
Vielä kiinnostaisi tuo tympeän muovisen ja väljähkön tuntuinen vaihdevivusto. Onko kokemusta puslien/nivelien vaihdosta sinne?

Etpä sitä ND0-lootan "väljyytttä" taida alkuperäisellä rakenteella paljon paremmaksi saada. Googleta Short shift mod (https://www.youtube.com/watch?v=7dZjOSggBn8&feature=youtu.be). Osiahan tuohon modaukseen saa kohtuullisella rahalla. Ei omaa kokemusta ole, mutta maailmalla ainakin kehuvat, että sillä saa samalla vaivalla lyhyemmän liikeradan lisäksi myös sitä löysyyden tunnetta pois.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06


JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #20 : Maaliskuu 22, 2018, 08:09:29 »
Brittiläiseltä purkaamolta tuli näppärä paketti osia purussa olevasta 267 Black Gold -värisestä RS megusta:

Vasen etulokari, tankin luukku ja jäähdytysjärjestelmän paisari. Maalatut osat tulivat yllättävän hyväkuntoisina perille saakka, mutta paisari oli prikulleen samanlailla lähtenyt halkeamaan, kuin omanikin:

Katselin tämän jälkeen huvikseni käytettyjä säiliöitä eBaystä, ja huomasin että todella monessa on halkeama juuri tuossa. En oikein keksi hyvää selitystä tälle. Kaksi huonoa keksin:
-Tuo ilmastoinnin putki menee tuosta "läheltä", lämpötilaero on kuumana kesäpäivänä noilla nurkilla suuri
-tuossa lenkkiavaimen ulottuvilla on joku tiukassa oleva ruuvi ja puolella porukasta kopsahtaa avain tuohon  ;D

Oli miten oli, ehjän saan tuolta purkaamolta ilmaiseksi tilalle. Toinen vaihtoehto olisi tehdä ikuisesti kestävä ratkaisu ja metsästää RS:n suunniteltu alumiininen versio. Tai mitoittaa tuo ja luoda sopivat kiinnikkeet jollekin tällaiselle:
« Viimeksi muokattu: tänään kello 00:41:25 kirjoittanut JiiKoo_20,81 »
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2018, 14:35:40 »
Viheltävä kattoikkuna pitäisi myös hiljentää (pitää yli 100km/h vauhdissa ulinaa, käsin kokeillen takaosa tuntuu väljältä kiinniollessa). Vaihdoin Ebaystä tilatut "liukuholkit" vanhojen tilalle - ei mitään vaikutusta. Hämeen autovarusteelta kyselin noita katon muovilistoja, joissa holkit liukuvat, sekä ne takimmaiset listat samalla. Lopetimme keskustelun aiheesta jossain 450€ tietämillä... Tähän täytynee löytää muut konstit.


Tämän pikku sivuprojektin yritin tänään ratkaista. Otin nyt myös tämän etumaisen listan irti, jossa nuo liukupalat liikkuvat kiinni-asentoon (kolme ruuvia irti, ja työntämällä auton keskiosaa päin irtoaa):



Ainoa teoria oikeastaan on, että nuo liuku-urat ovat jäykistyneiden holkkien myötä kuluneet/vääntyneet liian suuriksi ja kattoikkunan takaosa pääsee elämään. Auton materiaalivalinnoille uskollisesti nuokin ovat muovia  ;D Lämmitin uran reunoja hieman kuumailmapuhaltimella, ja naputin/puristin pihdeillä varovaisesti kuilua kapeammaksi. Uudet rasvat kehiin ja kasaan päin:

Tämän jälkeen vielä kalibrointi tehtaan ohjeiden mukaan: 2-virrat päälle -> ikkuna kiinni -> nappi pohjaan kunnes moottori päästää äänen -> nappi irti ja heti uudelleen pohjaan -> pidä pohjassa niin kauan, että käy ääriasennot läpi.

Tilanne parani merkittävästi, muttei korjaantunut kokonaan. Vihellystä ei ainakaan 150km/h vauhdissa vielä tule, mutta töyssyisellä tiellä elää vielä hieman päästäen pientä ääntä. Voi olla, että toistan tämän saman vielä, mutta painan kuiluja kasaan vieläkin rohkeammin.
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2018, 14:17:26 »
Taas käynyt niin, että kaikki työ- ja harrasteprojektit, joidenka ei pitänyt olla projekteja ovat kiilanneet talliin (ja kalenteriin) Megua ennen. Ja osakasa kasvaa kasvamistaan ja on elämänkumppanin iloksi siirtynyt jo osittain olohuoneen lattialle... Meganella on täytynyt ihan ajaa tässä välissä  ;D
Noh, nyt on viimein valoa tunnelin päässä, muutama kiilloitus ja pari pikkuosan vaihtoa niin alkaa olla aika aloittaa näemmä kesäisiin keleihin siirtynyt "kevätreviisio".

Yksi näistä viivästyksistä oli tällainen haaviin tarttunut isolohko, jota ei voi syyttää tallitilan viemisestä. Tällä voisin sadepäivät ajella kodin ja duunin / tallin väliä. Eli löytynee huollettuna ja kiilloitettuna myöhemmin kesällä myynnistä:

RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #23 : Heinäkuu 02, 2018, 19:28:09 »
Päivitelläämpäs tilannetta:
Keulan ripustus pitkälti purettuna palasiksi.
Päätin purkaa kaiken oikeasti palasiksi, vaihdella perfohubien laakerit ja maalata osat jne. Eli meni ns. isolleen.
Brembot olivat tosiaan aika lohduttoman näköiset, mutta yllätykseksi männät erinomaisessa kunnossa. Maali päälle ja uusilla tiivisteillä, tapeilla ja paloilla kasaan. Nyt vasta pohjamaalattuna:


Perfohubit purkautuvat kyllä ja siihen on Renaultilla virallinen ohjekin. Uudemmissa perfohubeissa hieman erilainen systeemi. Näissä yleinen ongelma ilmeisesti tuo alapään neulalaakerointi. Tiiviste kovettuu ajan myötä ja suomen talvinen teistö hoitaa loput. Itsellä toinen puoli pyöri nihkeästi ja toinen puoli rahisi hieman. Laakereita löytyy halvalla uusia, mutta sisäkehiä ei. Se on nimittäin erilainen kuin vakio INA:n osa. Osasta löytyi kuitenkin brittifoorumin kautta kuvat, ja koneistamolta tulossa pari uutta. Voin laittaa kuvan privalla jos joku on vailla, kyseessä tämä osa:

Samalla tähänkin liittyvät osat soodapuhallukseen ja paksuun mustaan maaliin:

Lyhyemmän vetarin kanssa jouduin taistelemaan pitkään. Liekö mennyt aavistuksen propelliksi. Mitään silmin havaittavaa syytä tälle en löytänyt. Otin napoineen irti ja viimein tuntien väsytyksen seurauksena tällaisella setupilla lähti irti:


Toisen puolen pyöränlaakerin vaihdan samalla, siinä oli alkavaa klappia havaittavissa tarkemmin tutkittuna.
Näitä pääsen kasailemaan, kun laakerit ja sisäkehät saapuvat. Sillä välin tällä viikolla vielä osien maalailua, alatukivarsien irroitus ja puslien prässäys ja jos ehtii vielä auton alle niin nuo moottorin ja laatikon tukikumit myös.

Hidasta on, mutta eiköhän tuo ajaessa palkitse sitten  :)

PS. linkki tuosta aiemman postauksen Smartista tehtyyn koeajoon: https://youtu.be/WB6qDFyRovk
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2018, 19:35:03 kirjoittanut JiiKoo_20,81 »
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2696
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2018, 20:12:00 »
Löytyipä tasaista pintaa roskan ja lian alta, Bremboista, hyvää jälkeä 😁
308:n kanssa sain itte antaa etu laakerin vaihdossa melkosesti konevoimaa jotta navan ja laakerin sain irti toisistaan, mutta onpa ollut taas mukava ajella useampi tonni, kun laakeri ei pidä mitään ääntä 😀
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2018, 09:59:16 »
Löytyipä tasaista pintaa roskan ja lian alta, Bremboista, hyvää jälkeä 😁
Kiitos. Onnettomilla soodalaitteilla puhaltelin satuloita yhteensä 2 tuntia  :D
Noh tuossa ekassa kuvassa suurin osa mustasta scheissesta on vetarien levittämää rasvaa, eli saa tilanteen näyttämään pahemmalta, kuin mitä se oli.

Pisteet myös edellisille pajoille, jotka ovat jarrupaloja vaihdelleet. Tuurna on MELKEIN osunut noihin liukutappeihin, kuten jälkimmäisestä kuvasta huomaa...
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 609
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #26 : Heinäkuu 03, 2018, 10:12:33 »
Noh tuossa ekassa kuvassa suurin osa mustasta scheissesta on vetarien levittämää rasvaa, eli saa tilanteen näyttämään pahemmalta, kuin mitä se oli.
No eikös se aika paha tilanne kuitenkin ole ainakin jarrupalojen ja vetareitten osalta, jos joku ajellut ilman suojakumeja... aika muusina saa kumit olla, jos noin pahasti roiskii ympäri satulaa. Ja vielä molemmin puolin.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #27 : Heinäkuu 03, 2018, 19:02:15 »
^Hence tallissa odottaa uudet jarrupalat ja vetarit.
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 609
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #28 : Heinäkuu 03, 2018, 20:44:31 »
Yep, without a doubt. Ootko muuten sille vaihdevivustolle jonkun patentin jo keksinyt?
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

JiiKoo_20,81

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
« Vastaus #29 : Heinäkuu 03, 2018, 23:02:08 »
^Kimbe, en ole vielä! Shortshiftereitä katselin jo briteistä, mutta jäänee priorisoinnissa myöhemmälle, kun nyt keksin/löysin näin paljon muuta paranneltavaa ja korjailtavaa. Haluaisin kuitenkin tänä kesänä vielä päästä radallekin.

Tosiaan toinen satula vuosi aavistuksen nestettäkin. Eihän niiden paljon tarvitse lähmäiset ja rasvaiset olla, että kaikki shaiba ja jarrupöly saa ne näyttämään hirveältä. Korjataan tilanne maalaamalla keltaiseksi, jotta jatkossa näyttävät likaisena vielä hirveämmältä  ;D Ei vaine, eiköhän erinäiset mönjät pysy näillä huolloilla oikeissa koloissaan!

Mutta asiaan, tänään ehdin taas jotakin tehdä:

Alavarsien irroitus on yllättävän työläs, koska "camber"-puslan läpi menevän pultin kanta on sopivasti tuon jäähdyttimen tukipalkin "sisällä" piilossa. Tämä tarkoittaa sitä, että tuota koko auton levyistä tukirakennetta on tiputettava ja siirrettävä hiukan sivuun, jotta pulttiin pääsee käsiksi. Tämä on pikku drawback myös siinä mielessä, että nuo "säädettävät epäkesko-powerflexit" eivät nyt jää kovin helposti säädettäväksi, täytyy tiirailla niille kerralla sopiva asento:
(Punainen nuoli; pultinreikä. Sininen; jäähdyttimen apurunkoa liikutettava tuettuna tähän suuntaan)

Ylemmät moottorin kannatinkumit sain myös vaihdeltua. Tämä täytyy tehdä oppikirjan mukaisesti, jottei jää väärään suuntaan könölleen ja syö kumeja ennenaikaisesti. Muuten aika simppeli homma; tunkilla kone pohjasta tuetuksi, "jakohihnan suoja" irti, kumit irti ja uudet tilalle oikeassa järjestyksessä ja oikeisiin momentteihin kiristellen. Passailee tunkilla suunnilleen oikeaan asentoon niin pitkän päätuen läpi menevän pultin saa helposti paikalleen.  Juuri tuon ylemmän päätuen tilallekin laitoin originaalin, mutta kuten vanha vs. uusi -kuvista näkee, jäin vähän harkitsemaan olisiko sittenkin pitänyt laittaa joku upgrade:


Vanha nimittäin toooodella lytyssä, kuten huomaa. Tuolle kumille laskeutuu muutenkin ihmeellisen suuri kuorma noin niinkuin perstuntumalla laskettuna.

Noh, seuraillaan tilannetta. Jos näyttää lyyhistyvän jotenkin ennenaikaisesti niin ostetaan vahvempi vibra-technics tai vastaava.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2018, 23:08:55 kirjoittanut JiiKoo_20,81 »
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05 \\ Smart ForTwo '04