Kirjoittaja Aihe: Renault Megane Break 1,6 vm 2000  (Luettu 14401 kertaa)

Heikmar

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #45 : Syyskuu 10, 2018, 20:35:22 »
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.

Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 215605 km

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1564
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #46 : Syyskuu 10, 2018, 20:50:38 »
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.

No jos Meganekuski sai maksaa 220€ parista putkesta niin kyllä minusta kannattaa 6-7 euroa ja puoli tuntia uhrata viiden vuoden välein nesteiden vaihtoon..
Ja joutuuhan jarrut kumminkin ilmaamaan jos tulee hapettuneen/ruostuneen satulan tai sylinterin vaihto vastaan..
Yleensä ei tarvitse satuloita eikä sylintereitä koskaan uusia kun vaihtaa nesteet säännöllisesti ajallaan ja on se myös turvallisuuskysymys koska vettynyt jarruneste kiehuu helposti.
Nythän katsastuksessa satunnaisesti katsotaan myös jarrunesteen vesipitoisuus juurikin samasta syystä..
Eri asia tietenkin on jos ajaa autot niin sanotusti paaliin...
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1770
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #47 : Syyskuu 10, 2018, 21:01:15 »
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.

Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.




Onko se vaivattomampaa sitten uudemmalla ajopelillä? Mitä hyötyä on vaihtaa jarrunesteitä säännöllisesti? Omakohtaisia kokemuksia on yhden auton osalta 12 vuoden ja 700 000 km ajalta. Jarrunesteitä on vaihdettu säännöllisesti noin 2,5 välein. Kustannus brembon laatunesteillä vaihdettua noin 50€ kerta. 12 vuoden aikana ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään jarrusylinteriä, eikä yhtään senttiä jarruputkia,ei yhtään pääsylinteriä eikä jarruletkuja. Mielestäni nesteiden vaihto eikä edes kustannuskaan ole yhtään mitään siihen verrattuna mitä tapahtuu,kun nesteet valuu putkista tai sylintereistä.  Vastaus auto ei jarruta! Joka kerta kun nesteet on vaihdettu, niin jarrutus teho on parantunut. Tosin viimeksi vaihdettiin autoon Brembon punaiset palat.

Mutta tietenkin jarrunesteitä vaihto maksaa, mutta maksaa se putkien uusiminen.

Pihalla seisoo nyt Megane,joka on seissyt 3,5 pihassa jarrut jumissa. Ennen kuin katsastukseen mennään vaihdetaan jarrut+ nesteet+ jakohihna.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2018, 21:05:28 kirjoittanut Fuego Turbo »
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 612
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #48 : Syyskuu 10, 2018, 21:59:34 »

Olen ajatellut pitää tätä autoa niin kauan kuin on mahdollista, kohtuullisin korjauskuluin.


Oikea asenne. Sinulla näyttää kilometrejä kertyvän enemmän kuin minulla, joten tuon mentaliteetin hyödyt saattavat olla varsin konkreettisia.

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #49 : Syyskuu 10, 2018, 23:49:33 »
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.

No jos Meganekuski sai maksaa 220€ parista putkesta niin kyllä minusta kannattaa 6-7 euroa ja puoli tuntia uhrata viiden vuoden välein nesteiden vaihtoon..
Ja joutuuhan jarrut kumminkin ilmaamaan jos tulee hapettuneen/ruostuneen satulan tai sylinterin vaihto vastaan..
Yleensä ei tarvitse satuloita eikä sylintereitä koskaan uusia kun vaihtaa nesteet säännöllisesti ajallaan ja on se myös turvallisuuskysymys koska vettynyt jarruneste kiehuu helposti.
Nythän katsastuksessa satunnaisesti katsotaan myös jarrunesteen vesipitoisuus juurikin samasta syystä..
Eri asia tietenkin on jos ajaa autot niin sanotusti paaliin...

Olen toki ollut tietoinen että jarrunesteet pitää vaihtaa säännöllisesti. Kun ostin tuon Meganen vuonna 2013, vaihdoin siihen jarrunesteet lähes heti. Ja uudelleen sitten vaihdoin viime vuonna. Se taas on eri asia että kuinka aikaisemmat omistajat ovat niitä vaihtaneet, voi olla että ei ole vaihdettu ajallaan.


MTI

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 985
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #50 : Syyskuu 11, 2018, 06:27:08 »
Kyllä ne nesteet kannattaa vaihtaa jo turvallisuus syistä. Se ei siinä vaiheessa naurata kun poljin painuu pohjaan ja mitään ei tapahdu.
Kerran "herkistelin" Volvon jarruja ajossa, tulin takaisin pihaan niin poljin meni pohjaan ja tallin seinä lähestyi :o.
Tästä selvisin säikähdyksellä, mutta Volvoon vaihtui nesteet heti ja toiseen autoon myös.
Can Clip käytössä
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 02
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 00

kulkunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #51 : Syyskuu 11, 2018, 23:30:36 »
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.

Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.

Mitä vaikeaa niiden nesteiden vaihdossa nyt on? Mielestäni on paljon vaivalloisempaa ja kalliimpaa uusia noita nesteiden vaihtamattomuudesta aiheutuneita juuttuneita satuloita ja sylintereitä, putkista puhumattakaan.