Kirjoittaja Aihe: Renault Megane Break 1,6 vm 2000  (Luettu 14403 kertaa)

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1770
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #30 : Kesäkuu 06, 2018, 21:00:22 »
Viikko sitten Megane jätti tielle, jäähdytysnestevuoto ilmeni. Osakasko korvasi hinauksen korjaamolle ja korjaamolla selvisi että jäähdytysnesteen jakoputken o-rengas vuoti. Oli kuulemma riekaleina. Tuo metallinen jakoputki sijaitsee öljynsuodattimen lähellä.


Eikä ole muuten ensimmäinen eikä viimeinen Megane,mistä tuo vuotaa. Olen nähnyt omin silmin ainakin 3 yksilöä joista on tuo putki vuotanut tai se o-rengas.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #31 : Heinäkuu 03, 2018, 14:15:12 »
Tässä on laskelma kyseessä olevan auton kustannuksista ajalta 02/2013-07/2018..
Selvyyden vuoksi esitän kustannukset osio kerrallaan ja lopuksi lasken kilometri hinnan.
Mittarilukema on 296400km ja itse olen ajanut autollani 103000km. Jotkut kustannukset ovat arvioita.
Mahdollista jälleenmyyntiarvoa en ole ottanut huomioon laskelmassa.

Hankintahinta 1450e.
Polttoaine 10454e (1,45e/l. 7l/100km).
Katsastukset 330e.
Verot 1400e.
Vakuutukset 1550e.
Korjaukset, huollot ja renkaat 5109e.
Muut 300e.

Tällä autolla ajo maksaa 0,199e/km.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2018, 14:18:40 kirjoittanut meganekuski »

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #32 : Heinäkuu 11, 2018, 20:10:44 »
Nostetaan tätä threadia taas kun on asiaa.
300000km alkaa olla mittarissa kohtapuolin.
Olen ajatellut pitää tätä autoa niin kauan kuin on mahdollista, kohtuullisin korjauskuluin.
Uskoisin että tällä palstalla on tietoa siitä millaisia korjauksia mahtaa olla tulevaisuudessa edessä?
Sen olen ymmärtänyt että taka-akselin jouset jos hajoavat niin se on käytännössä auto paaliin.
Kuluvia osia kuten niveliä joutuu toki vaihtamaan kun paljon ajaa. Vuodessa tulee mulla noin 22000km.
Auton korjaushistoria löytyy tätä threadia lukemalla.

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 455
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #33 : Heinäkuu 21, 2018, 00:07:46 »
Ihan mielenkiinnosta kysymys, että miten tuo reilu 5 tonnia huolto-, korjaus- ja rengaskuluja viiden vuoden ajalta jakautuu? Onko monta rengaskertaa, jakohihnanvaihtoa ja öljynvaihtoa?
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #34 : Heinäkuu 21, 2018, 16:12:34 »
Ihan mielenkiinnosta kysymys, että miten tuo reilu 5 tonnia huolto-, korjaus- ja rengaskuluja viiden vuoden ajalta jakautuu? Onko monta rengaskertaa, jakohihnanvaihtoa ja öljynvaihtoa?

Uusi kesärengassarja(300e), uusi talvirengassarja (400e), 2 jakopääremonttia (ensimmäinen reilu 5v sitten ja toinen tänä vuonna). Sitten on vuosien mittaan tullut uusittua esim. starttimoottori, 3 jarrusatulaa, jarrulevyjä, -paloja, abs-anturi, ykk-anturi vian korjaus, kaikki mahdolliset nesteet ja suodattimet suositelluin välein, vetonivelen kumi, 2 termostaattia, 2 akkua, tyhjäkäyntimoottori ja muutakin vielä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2018, 16:27:06 kirjoittanut meganekuski »


meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #35 : Elokuu 14, 2018, 01:04:19 »
Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.
 

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #36 : Syyskuu 04, 2018, 15:53:48 »
Viikko sitten auto sai uudet kesärenkaat allensa. Linglong Greenmax.

Tänään käytin autoa katsastuksessa. Palaneen polttimon vaihdoin ennen leimalle menoa. Läpi meni, ei ainoatakaan korjauskehotusta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2018, 16:01:45 kirjoittanut meganekuski »

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #37 : Syyskuu 06, 2018, 23:45:55 »
Voihan perhana!

2 päivää katsastuksen jälkeen syttyi jarrunesteen varoitusvalo. Neste oli aivan lopussa. Pari päivää aiemmin säiliö oli täynnä.
Olisiko katsastuksen jarrutestin aikana tullut sitten jarrunestevuoto johonkin koska silloinhan jarrua todellakin poljetaan kunnolla?
Nyt pitää alkaa tarkastelemaan satuloita ja pääsylinteriä tarkemmin. Jonkinlaisia roiskeita kyllä oli jarrupääsylinterin lähettyvillä kun pikaisesti illalla katselin. Jarrupoljin menee pikkuhiljaa koko ajan syvemmälle kun sitä polkee.
 

TurboJ

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 206
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #38 : Syyskuu 07, 2018, 01:37:06 »
Voihan perhana!

2 päivää katsastuksen jälkeen syttyi jarrunesteen varoitusvalo. Neste oli aivan lopussa. Pari päivää aiemmin säiliö oli täynnä.
Olisiko katsastuksen jarrutestin aikana tullut sitten jarrunestevuoto johonkin koska silloinhan jarrua todellakin poljetaan kunnolla?
Nyt pitää alkaa tarkastelemaan satuloita ja pääsylinteriä tarkemmin. Jonkinlaisia roiskeita kyllä oli jarrupääsylinterin lähettyvillä kun pikaisesti illalla katselin. Jarrupoljin menee pikkuhiljaa koko ajan syvemmälle kun sitä polkee.

Vahva veikkaus on vuoto putkissa/letkuissa/liitoksissa. Katsastuksessa ne vanhat usein paukkuu.
Rouvan Megane II '07
Ex:Kaikkea mahdollista Skodasta Porscheen, Toyotasta Mersuun ja Alfasta Audiin. Muinaisharrasteena mm. Saabeja ja VAGeja. Auton tärkein varuste on turboahdin!

Heikmar

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #39 : Syyskuu 07, 2018, 08:02:26 »
Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.

Ei varmaan maksa paljon osat jos menet romikselle ja irrottele itse tarvittavat. Eikä siellä varmaan ole hajonnut kuin joku yksittäinen pieni osa joka ei nyt uutenakaan välttämättä maltaita maksa.
Itse korjaisin kun vielä kuskin puolen ikkuna.
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 215605 km

2528ej

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 719
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #40 : Syyskuu 07, 2018, 09:40:11 »
Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.

Ei varmaan maksa paljon osat jos menet romikselle ja irrottele itse tarvittavat. Eikä siellä varmaan ole hajonnut kuin joku yksittäinen pieni osa joka ei nyt uutenakaan välttämättä maltaita maksa.
Itse korjaisin kun vielä kuskin puolen ikkuna.
Vaijerin pää korkannut irti monesti saa korjattua, suurin homma ovipahvin irti ottaminen ja vaijerin selvittely moottorin kelalle. Olisi tuossa varaston hyllyssä yksi nostin täydellinen paketti hintaan lahjoitus, mutta onkohan samanlainen kun on vm.1998 5ov.

meganekuski

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #41 : Syyskuu 10, 2018, 17:00:01 »
No niin.
Sain autoni korjaamolta jossa tutkivat jarrunestevuodon. Takajarruputki oli puhki ja siitä vuoti nestettä. Myös toinenkin takajarruille menevä putki oli kuulemma tosi ruosteessa ja sen myös uusivat. Yhteensä uutta jarruputkea laitettiin reilu 6 metriä. Maksoi yhteensä 220e.

Heikmar

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #42 : Syyskuu 10, 2018, 19:12:40 »
Tuota jarruputkeahan saa metritavarana, niin tuli vaan mieleen mitä kaluja sitä tarttee jos itse alkaa noita väsäämään?
Eipä ole itselle sattunut kohdalle että putket ruostuu alta ja onkohan tullut vaihdettua edes jarruletkua, en ole ihan varma. Ilmailtua noita sydeemeitä on joutunut kun jarrusatuloita uusinut, sen muistan.
Renault Megane 1,6 16V Expression Premium Break  -03 aj. 215605 km

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1770
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #43 : Syyskuu 10, 2018, 19:42:32 »
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1564
    • Sähköposti
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000
« Vastaus #44 : Syyskuu 10, 2018, 19:47:41 »
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.

Näin on, ostin pari vuotta sitten yhden Twingon josta taakse menevät jarruputket olivat ruostuneet umpeen!
En uskonut putkien sisältä ruostumista mahdolliseksi koska en ole ennen sellaistakaan nähnyt.
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).