Kirjoittaja Aihe: egr-venttiilin puhdistus  (Luettu 16041 kertaa)

mara

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
egr-venttiilin puhdistus
« : Lokakuu 09, 2007, 20:27:45 »
Tuli vaihdatetuksi megane 1.5dci/05 koneeseen ko. venttiili ja maksoi todella paljon! Seuraavan vaihdon välttämiseksi kyselen, voisiko tuota nokista "putkenpätkää" puhdistaa säännöllisesti ja saisi siten sille lisää käyttöikää? Jos on mahdollista miten ja millä välineillä ja aineilla se tulisi tehdä?

rellunpippana

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1731
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2007, 20:29:43 »
Siis mikä se semmoinen on???
joskus vielä ostan oikean auton (nyt Laguna -05  ja diesel-Clio-02)

Knak

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2007, 21:13:57 »
Kyseessä siis Exhaust Gas Recirculation venttiili, jonka tarkoituksena kierrättää pakokaasua imuilmaan, alentaen palolämpötilaa ja täten typen oksidien(nox) määrää pakokaasuissa.
Yleisin vika kyseisissä värkeissä on juurikin pakokaasun mukana tuleva noki, joka tukkii venttiilin.
Puhdistamalla säännöllisesti lisäät varmasti venttiilin käyttöikää ja parannat auton käyttövarmuutta.
Kyseisessä koneessa osa oli muistaakseni kolmella 10mm kantaisella m6 pultilla kiinni imusarjassa, ei mitenkään mahdoton paikka hoitaa kotityökaluilla.

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2007, 22:03:33 »
Miten kone oireili, kun tuo venttiili oli viallinen? Paljonko oli mittarissa, kun venttiili hajosi? Itse olen odotellut, että, milloin ensimmäiset oireet omassa 1.9 dCi koneisessa Megane I:ssä alkaa. Kun saisi koko venttiilin pois käytöstä, niin tulisi ongelmattomampia kilometrejä.
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

mara

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2007, 08:10:15 »
Vika tuli kun ajettu 115tkm. Oire oli ajotietokoneen merkkivalo, joka koodi purkamalla paljastui egr-viaksi. Mutta kyselin puhdistuksen menetelmistä, millä ja miten se noki kannattaa poistaa ajoissa?

automatti

  • Vieras
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2007, 13:55:15 »
Acetoonilla irtoaa noet/karstat kaikista helpoiten !

Knak

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2007, 15:42:28 »
Yleensä kaikki kaasutinpuhdistusaineet ottavat nokea hyvin mukaansa, tiukat liuottimet toimivat hyvin. jollain hammasharjalla/tikulla raapii pahimmat ja paineilmaa lopuksi, ei nämä uudet dieselit nyt niin rakettitiedettä ole, paitsi suutinten ohjauksen osalta.  :)

R€NAULT dci

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2008, 19:38:06 »
Kuulema Opeli käyttää samaa venttiiliä ja on paljon halvempi.Kannattaa kysästä jos joutuu vaihtaa.

dci

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 583
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2008, 20:25:23 »
Eräässä Megane dci 2001 oli EGR-oireena tyhjäkäynnin heittely (mm. vaihdekeppi heilui sen takia tyhjäkäynnillä) ja silloin tällöin mustasavu kiihdytettäessä, kilometrit olivat lähellä 200 tkm.
Sanoivat ettei sitä egr:ää oikein pysty puhdistamaan, ja uusi maksoi n. 400 € (merkkiliikkeessä), jos muistan oikein.

R€NAULT dci

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2008, 20:48:06 »
Suomi 24 sivustolla on paljon juttua kyseisestä venttiilistä ja sen pois otosta...Vaikkakin sivusto on mitä on niin joskus jotain asiaakin on.

Theros

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 955
    • RTF Ry
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2008, 21:46:53 »
EGR venttiiliä tulpataan yleisesti VAG konsernin TDi autoissa. Yksinkertaisesti EGR venttiilille menevä letku tulpataan pultilla. Auttaa jonkin verran alavääntöön. Samalla vältetää imusarjan karstoittuminen tehokkaasti. Olen nimittäin nähnyt todella karstaisia imusarjoja...reikä ei ollut paljon senttiä suurempi halkaisijaltaan.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

öljy?heikki

  • Vieras
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2008, 22:00:11 »
Millähän sotkuilla on ajeltu, jos noin nokeen on vehkeet menny ? EGR venttiilejä on ollu jo 30vuotta eri autoissa,en ole ikinä sen aikana nähny tuommosia tapauksia,ei ne kaikki pakokaasut mene sen kautta.EGR putket ja venttiilit saa puhtaaksi tentulla ja acetoonilla.EGR venttiilin alipaineletkun tulppaaminen on huono älynväläys,pilaa noella venttiilin kokonaan,voi vituttaa kun on aika katsastaa auto.Ennen vanahaa otettiin paska pois kokonaan katsastuksien välillä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2008, 22:09:21 kirjoittanut öljy?heikki »

Theros

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 955
    • RTF Ry
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2008, 05:25:47 »
Letku joka tulpataan on nimenomaan sitä varten että estetään sen venttiiliin tukkeutuminen ja "pysäytetään" kierrätys.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

öljy?heikki

  • Vieras
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2008, 08:03:30 »
Niinhän sitä luulis,mutta noet menee venttiiliin ja EGRputkiin.Paras on laittaa tulppa pakosarjan ja EGR systeemin väliin,ottaa tulpan pois ennen katsastusta,näin tehtiin ennen vanahaa kaasari Volvoissa,25 äyrin kolikko oli kuin tilattu sinne.Malleissa missä on/oli EGRventtiili suoraan pakosarjan päällä,tehtiin uusi "tiiviste".Tuo alipaineletkun tulppaus tuli monelle niin kalliiksi,että he kans tajus,ettei se ollu hyvä idea.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2008, 08:19:11 kirjoittanut öljy?heikki »

Spreewald

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2008, 23:23:09 »
Renaultin teknisessa ohjeessa NT 3916A on kuvattu moottoreiden F8Q, F9Q, G9T, G9U ja K9K EGR-venttiilin puhdistus. Siinä puhdistusaineeksi suositellaan ainetta, jonka  osanumero on 77 11 171 437. Sen tarkemmin aineesta ei tässä ohjeessa puhuta, eikä minullakaan ole käsitystä mistä aineesta on kyse. Olen jossakin nähnyt, kuten tälläkin palstalla joku mainitsi, suositeltavan kaasuttimen puhdistusainetta tai CRC:n Air Mass Meter (MAF) Cleaneria. Forte suosittelee Diesel Fuel Conditionerin käyttöä, jolloin ilmeisesti venttiiliä ei irrotettaisi paikoiltaan. Renaultin puhdistusohjeen mukaan venttiili irrotetaan paikoiltaan ja puhdistetaan varovasti irrallisena mainitulla liuottimella. Puhdistettaessa on varottava, ettei ainetta pääse sähköosiin (magneettiventtiili). Sen aukot on suojattava teipillä puhdistuksen ajaksi.
Viestiketjussa joku mainitsi aiemmin venttiilien kovat varaosahinnat. Huomauttaisin kuitenkin, että ainakin moottorissa F9Q800 (1.9 dci) venttili on Pierburgin valmistama. Ko firmaa edustaa Suomessa Atoy Automotive Espoossa, joten eiköhän venttiiliä saa normaalin varaosaliikkeen kautta tilattua. Alla vielä linkki Pierburgin EGR-venttilien luetteloon, jossa on muutamaan muuhunkin autoon sopiva venttiili. Pierburgin venttiilejä myy globaalisti tukkuvaraosamarkkinoille MS Motor Service International niminen yhtiö. Pierburghan muuten kuuluu samaan yritysryhmään (Rheinmetall) kuin KS eli Kolbenschmidt ja TRW. http://www.ms-motor-service.com/download/pg_gesamtkatalog/data/pg_aa02_sr_web.pdf

Renault-foorumi

Vs: egr-venttiilin puhdistus
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2008, 23:23:09 »