Kirjoittaja Aihe: Turhan herkkä kaasu lagunassa  (Luettu 1004 kertaa)

renkkana

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Turhan herkkä kaasu lagunassa
« : Huhtikuu 25, 2012, 14:15:41 »
Taas olis hieman kysyttävää tästä ranskan ihmeestä. Eli auto Renault laguna break sr 2.0 8 vent. vm.97 . Käytin auton leimalla ja läpihän se meni. Hyvä niin, mutta lambda-arvo 1.03 on ihan ylärajassa. Mistähän voisi johtua?
Ajattelin vaan, että reagoi kaasuun vähän turhankin ärhäkkäästi. Eli tuntuu jo pienellä kaasun painalluksella, että kaikki koneen tehot olisi käytössä. Samoin ajossa varsinkin kylmänä hieman nypyttää, aivan kuin kävisi laihalla tai olisi sytkä liian aikasella. Voisiko liittyä tuohon korkeaan lambdaan? Muuten toimii ihan hyvin. Kulutus matka-ajossa n. 7,5L ja kaupunki n.10l. Tässä vielä nuo pakokaasutestin arvot.

CO 0,03 joutokäynti  yli 2000k/min 0,12
HC 13   joutokäynti   yli 2000k/min 18
Lambda 1,03
CO2 14,70 joutokäynti  yli 2000k/min 14,70
O2 1,11 joutokäynti  yli 2000k/min 0,82

Jokke Espoosta

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 169
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2012, 14:38:57 »
Tuo 1,03 lambda kertoo, että auto käy aavistuksen laihalla, eli pakokaasussa on liikaa happea. Suhteellisen valistumattomana arvauksena voisin heittää, että lambda-anturi voisi olla sen verran vanhuuttaan väsynyt, että antaa hiukan väärää tietoa ja näin olleen ruiskutusaikojen korjaus ei ole ihan kohdallaan.

Toinen, itse asiassa todennäköisempi syy voisi olla hiukan vuotava pakoputki, jolloin pakokaasuihin pääsee sekoittumaan ripaus ilmaa, joka nostaa heti lambdaa.

Mitään vakavaa tuo ei ole.
Renault Megane Classic -00 1.4 16v

renkkana

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2012, 19:50:02 »
Joo, sen verta kaivoin netistä tietoa, että viittaisi tuohon laihuuteen. Pakoputki ei kyllä pitäisi vuotaa, sen oon tutkinut. Voishan se olla, että lambda-anturi on tiensä päässä. Täytyy ny kattella, jos täältä tulis vielä muita vinkkejä.

JPE

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 529
  • Megane II 1,6 2004
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2012, 20:36:36 »
Tuo lambda-arvo minkä pakokaasuanalysaattori antaa, on vain laskennallinen arvo. Sen voi jokainen vaikka itekkin laskea muista päästökomponenteista. Seoksen laihuutta ajotilanteessa siitä ei pysty päättelemään. O2, eli happiarvo on pikkasen koholla mikä aiheuttaa yli yhden lambda-arvon, todennäköisesti pakoputki vuotaa pikkasen, ei sitä välttämättä huomaa kovin helpolla.

Kaasuun reagointi lienee vaan tottumiskysymys...

Nypytys kylmänä on sitten varmaan jo ihan vika  ;D Sytytystulpat ja johdot kannattaa tarkistaa.

jyha

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 823
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2012, 23:12:01 »
Laiha seos näkyy myös kohonneena jäännöshiilivetyarvona, jota tässä tapauksessa ei ole.
veikkaisin myös pakoputkivuotoa.
Ei muuta kuin päät poninhännälle!

EX -00 laguna 1.9 dti break
-01 megane 1.6 16v break

renkkana

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2012, 11:19:42 »
Tutkin kyllä tuon pakoputken ja en siellä mitään huomannut, mikä viittaisi vuotoon. No, mene ja tiedä mutta, tuo kaasu on kyllä jännän tuntuinen. Ollut tosin siitä asti, kun auton ostin (helmikuu 2012). Heti kun autolla ekaa kertaa ajoin, niin hieman ihmettelin tuon kaasun herkkyyttä.
Vai onko yleensäkin näissä yhtä herkkä tuo kaasun reagointi? Mitä sanoo muut vastaavan rellun omistajat?
Itellä oli muutama vuosi sitten myös pösö 405 sri 1,9, mutta ei siinä ainakaan ihan näin herkästi reagoinut kaasuun. Muuten ei ranskalaisista ole kokemusta, kun grillikioskissa. Tiedän, vanha vitsi.

jperala

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
    • Sähköposti
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2012, 09:11:00 »
Tutkin kyllä tuon pakoputken ja en siellä mitään huomannut, mikä viittaisi vuotoon. No, mene ja tiedä mutta, tuo kaasu on kyllä jännän tuntuinen. Ollut tosin siitä asti, kun auton ostin (helmikuu 2012). Heti kun autolla ekaa kertaa ajoin, niin hieman ihmettelin tuon kaasun herkkyyttä.
Vai onko yleensäkin näissä yhtä herkkä tuo kaasun reagointi? Mitä sanoo muut vastaavan rellun omistajat?
Itellä oli muutama vuosi sitten myös pösö 405 sri 1,9, mutta ei siinä ainakaan ihan näin herkästi reagoinut kaasuun. Muuten ei ranskalaisista ole kokemusta, kun grillikioskissa. Tiedän, vanha vitsi.

Herkkä kaasu, ostin juuri Megane II ja ensimmäiset päivät meni näin. Vaihde silmään, kierrokset 3000 jonka jälkeen löysäsin liikaa ja lähtö oli mallia kenguru  ;D
Pitää harjotella tuota kaasua tovin.

ArtOfLife

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 247
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2012, 11:36:40 »
Herkkä kaasu, ostin juuri Megane II ja ensimmäiset päivät meni näin. Vaihde silmään, kierrokset 3000 jonka jälkeen löysäsin liikaa ja lähtö oli mallia kenguru  ;D
Pitää harjotella tuota kaasua tovin.
Muistan joskus vastaavaa autoa koeajaneena saman ilmiön. Oli aivan perseestä, ei mitään tuntumaa. Ne sähkövälitteiset kaasupolkimet... Megane III:ssa parempi mutta ei ole vaijerin voittanutta! Nykyiset ovat enemmän toivomuspolkimia päästöjen minimoimisen takia. Välillä tuntuu että mitään ei tapahdu vaikka polkee syvemälle. Megane I:ssä heti tapahtui kun kaasua painoi  :D

Niin viidakon vanha sanontahan kuuluu, että kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon... "hanurissa"  ;)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2012, 11:38:29 kirjoittanut ArtOfLife »
Renault Megane ST 1.4 TCe 130 Dynamique vm. 2011 (turhilla herkuilla)
EX: Megane Coupë vm -97 1.6e

ate

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 97
Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2012, 06:54:37 »
Tuo 1,03 lambda kertoo, että auto käy aavistuksen laihalla, eli pakokaasussa on liikaa happea. Suhteellisen valistumattomana arvauksena voisin heittää, että lambda-anturi voisi olla sen verran vanhuuttaan väsynyt, että antaa hiukan väärää tietoa ja näin olleen ruiskutusaikojen korjaus ei ole ihan kohdallaan.

Toinen, itse asiassa todennäköisempi syy voisi olla hiukan vuotava pakoputki, jolloin pakokaasuihin pääsee sekoittumaan ripaus ilmaa, joka nostaa heti lambdaa.

Mitään vakavaa tuo ei ole.

Voi noista edellä mainituista syystä johtua noi päästöt tai sit on mahdollista että on vanhoilla tulpilla ajettu jo liian pitkään ja huonot tulpat näkyvät päästöissä. Tosin yleensä kannattaa ennen päästöjen mittaamista ajaa kone ja katti mahdollisimman kuumaksi/lämpöiseksi, niin ja joistakin ranskalaisista kun et meinaa päästöjä saada kohdalleen ellei konetta kierrättä rajoittajassa asti. Mutta tämän toimenpiteen jälkeen päästöt ovat erinomaiset. Muutaman kerran kun on katsastuksessa tullut käytettyä R19:sta niin päästöt ovat olleet yleensä hyvät vain silloin kun ennen leimalle menoa olen tovin ajellut 2-3vaihteella ja välillä kierrättänyt rajoittajaa vasten toki voi johtua tämä tuosta lambdan tai katin vanhuudestakin jo niin ei ole inssinkään tarvinnut sitten pitempään siinä pakokaasutestissä koittaa päästöjä saada kohdalleen.

Renault-foorumi

Vs: Turhan herkkä kaasu lagunassa
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2012, 06:54:37 »