Kirjoittaja Aihe: Laturin kytkentä  (Luettu 11470 kertaa)

laku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Laturin kytkentä
« : Syyskuu 23, 2007, 14:51:16 »
Olis lagunan -96 laturin kytkentä ongelma.
Eli laturista löytyy +, L, W, B+
Vanhassa + ja L oli erikseen mutta uudessa laturissa ne on samassa liittimessä.

Mitenköhän noi johdot nyt oikein menee?
yrittänyt jo kaikenlaista, auton saa kyllä käyntiin mut ei sitten sammu avaimista ja laturi käy kuumana.

Onko kukaan vaihtanut lagunaan (tarvike) laturia?
Oisko jollain kuva johdotuksesta.
Johtoja olis kaksi raidallista keltainen ja vihreä, punainen ja sini valkoinen
Mut laturissa vaan kolmeliitintä.

PappaX

  • Vieras
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2007, 17:28:03 »

Paha rasti.

Täältä voi koettaa luntata:
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/liitmerk.htm

+ ja L samassa liittimessä, siis liittimessä kaksi erillistä kontaktia?

Jos laturi käy kuumana, se tod näk puskee koko tehollaan virtaa kehiin, eli tulee liikaa voltteja.

Periaattessa tuon pitäisi olla:

B+ menee suoraan akun + navalle
+ - napaan tulee virta, kun sytytysvirta on kytkettynä

L ja W ei nyt muistu suoraan mieleen.

Nyt herää noista piuhoista, liittimistä ja niiden määristä kysymys, jotta onko Lagunassa ollut ulkoisella jännitteensäätäjällä oleva laturi ja olet korvaamassa sitä sisäisellä säätimellä olevalla? Onnistuu, mutta vaatii hieman sähköhommia ja uusiksijohdotuksia.

Sisäisellä säätimellä olevassa laturissa on yleensä vain kolme piuhanpaikkaa. Pitääkin katsastaa R21:n laturin merkinnät varmuuden vuoksi. Hetkinen (kipaisee tallista mallikappaleesta muistiinpanot) Eli B+ - paikasta suoraan akulle, D+ virtalukolta sytytysvirtanen latausvalon kautta ja W- napa muistaakseni kiekkamittarin tuloon, jos sellainen on.

Toisaalta lunttasin tälläiset merkinnät:

Lainaus käyttäjältä: Laturikytkentäohje
Japanilaislaturien kytkennät, perässä vastaavat Bosch-merkinnät:

F = kenttä (DF)
E = maa (D-)
L = latauksen merkkivalo (D+/61)
IG/R = sytytysvirta
N = tähtipiste
P = kierroslukumittari (W)
S = akkutunnistin
B/A = akku (B+)

F ja N kuuluvat vain erillisen säätimen kanssa käytettävään laturiin.

IL ja G/R ja S puolestaan vain sisäänrakennetulla säätimellä oleviin latureihin, muuten ne ovat erillisessä säätimessä.

E ja B/A ja löytyy kaikista


Kannattaa Y-mittaroida ja tutkia mielellään autosähköosaajan ja kytkiksen kanssa. Epäilisin tuota säätimen sijaintia entisen ja uuden laturin välillä suurimmaksi ongelmakohdaksi.

laku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2007, 18:09:18 »
http://www.prestolite.com/images_alts/dimdraw/pdf_web/35214570_rear.pdf

Tollanen laturi.

Eli vanhassa L ja + erikseen ja tässä uudessa ne on samassa

PappaX

  • Vieras
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2007, 14:30:29 »
Siinähän lukee, jotta:

D+- napaan tulee piuha, jossa on virtanen, kun syttyvirta on kytketty.

B- napaan suora letku akun +-navalta

L/+- napa näköjään tarvitsee myös 12-v herätteen syttyvirtapiiristä/ohjausreleeltä.

Säädin tuossa näyttäisi olevan sisäinen, eli se muovinen palikka, missä on L  ja +- -merkinnät.

Eli Y-mittari käteen ja mittailemaan, jotta D ja B ovat oikein.

Jos lataa moottorin käydessä  aivan satasella, eli akulta navoista mitaten reilusti yli 14,4v, niin piuha irti tuolta L/+- navasta ja pitäisi loppua lataaminen. Kokeile sitten toisella johdolla. Virrat on sitä luokkaa, että summamutikassa sitä helposti rikkoo paikkoja ja vehkeitä, eli suosittelen ammattilaisen konsultointia.

Ja muista kokeillessa, että siellä on virtaa ja liikkuvia osia, eli löysät vaatteet ja metalliset korut&kellot pois, ettei tule vahinkoja.



Tommik

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 95
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2007, 20:07:17 »
Sama sattui minulle kun vaihdoin laturin uuteen. Yhtä johtoa ei kytketty mihinkään, sen jos kytki, auto kävi loputtomiin. Minulla nämä johdot ovat: kelt. punainen ei kytketä mihinkään, pun. vihreä kytketään L+ eli D+ ja jos kierroslukumittari ottaa laturilta niin se sitten W. B+ virta akulta (vahva pun. kaapeli). Vanhassa laturissa oli + ja L erikseen, nyt ne ovat sinulla ilmeisesti yhdessä ja virta-avaimesta kääntämällä virta ei katkea kun herätevirta on jatkuvaa siksipä täytyy vaan kokeilla niistä kahdesta johdosta kummasta auto sammuu. Toinen vaan jää pois käytöstä. Pitäisi sitten toimia. Muista tarkistaa laturin lataus eli 14.4-14.6 V :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2007, 00:00:53 kirjoittanut Tommik »

PappaX

  • Vieras
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #5 : Syyskuu 25, 2007, 22:12:43 »

näinhän se menee, vaan varovaisesti silti - akussa riittää virtaa melkoiseen valoshowhun, jos sattuu väärää kamaa väärään paikkaan.

laku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2007, 19:38:43 »
Kiitoksia.. Sain pelittään, sammuu jo avaimistakin ;)

PappaX

  • Vieras
Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #7 : Syyskuu 27, 2007, 11:01:08 »

mittaa/-tauta mitä tulee koneen käydessä/seistessä akulle asti. Pitäisi olla luokkaa 14v , tai vähän ylitte.

Tosin on kerran käynyt niin, että jännite (voltit) riitti, mutta virta (amperit) ei. Lopputulos=kuiva akku ja käymätön auto. Vika oli huonossa maajohdossa välilä laturi-lohko-autonrunko. Sen kun uusasi, niin jopa riitti lataus.

Eli vaikka laturi on kiinni lohkossa ja lohko rungossa oman maajohtonsa kautta, niin varma on aina varmaa.

Renault-foorumi

Vs: Laturin kytkentä
« Vastaus #7 : Syyskuu 27, 2007, 11:01:08 »