Kirjoittaja Aihe: Laguna 2 1.6 16v jakopää  (Luettu 3442 kertaa)

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
Laguna 2 1.6 16v jakopää
« : Heinäkuu 06, 2011, 22:23:24 »
Yritän vaihtaa jakohihnaa tuommoiseen ja olen lukenut ohjeita mutta en ymmärrä miksi käsketään ottaa kampiakselin hihnapyörä irti ja kumminkin puhutaan kiilaurasta ja semmoinen siellä ainakin näyttäisi olevan. Kuka tietää varmasti onko siinä kiila vaiko ei ja jos siinä on kiila niin mikä juju siinä on että pitää irroittaa. Ymmärrän kyllä nokkapyörien kohdalla että löysätään jotta kiristyisi tasaisesti. Laiton hihnan lukitsemalla työkaluilla nokat ja kampiakselin mutta kun pyörittelin konetta muutaman kierroksen ei nokkien jako ollut kohdallaan joten ne varmaan täytyy irroittaa. Koitin muuten siihen vanhaan asennukseen laittaa sen nokkien lukitustyökalun mutta ei silloinkaan ollut linjassa. Mitä enempi noita ohjeita lukee sen sekavammaksi asia menee.

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
Vs: Laguna 2 1.6 16v jakopää
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2011, 11:18:14 »
Vastaan itse eli todennäköisesti siinä on kiilaura mutta ei kiilaa mutta pyörää en ole irroittanut että varmuutta siitä ei ole. Toinen kysymys kampiakselin lukituksesta. Lukittuuko se vain toiseen suuntaan vaiko semmoiseen väliin joka estää kampiakselin pyörimisen molempiin suuntiin. Jossain Hynesin kirjassa oli tämmöinen kuva  mutta tarkoittiko se esim 2 ltr konetta vaiko jotain muuta koska Autodatan ohjeissa on ainakin että käännä kampiakseli tappia vasten eli se lukittuu vain myötäpäivään

Reniks9

• Aktiivijäsen
  • Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2011, 23:15:35 »
Lue aeimpia topicceja Megane 16v nokkahihnan vaihdosta. Tappi vain nojaa kampiakselin limpun tapille hiottuun tasaiseen kohtaan, kun tappi on kampiakselin laakerilinjan "yläpuolella", se kohdistaa myötäpäivään. Tappi ei lukitse, hihnapyörän pultti tulee kiristää lukitsemalla vauhtipyörä "hammasraudalla" tms.

Kampiakselilla on kiila asennuksen helpottamiseksi; hihnan kohdistus ei kampiakselilla muutu, vaikkei kiilahihnapyörää ja pulttia olisikaan. Nokan hihnapyörien pitää olla puolitiukasti vapaana, kun kiristät ensin hihnan nokat lukittuna rauta paikallaan. Samoin kampiakselin kohdistettuna. Kun hihna on kiristetty, kiristät nokkapyörien pultit samalla tukien hihnapyörää hihnapyöräavaimella. Nokkien hihnapyörien kiristäminen vääntämällä hihnan pitoa vasten ei käy; kiristinrulla on laakeroitu epäkeskoakselilleen - siinä on automaattinen kireydensäätöjousi, joka antaa myöden ja päästää hihnan + hihnapyörän liikkumaan.

Ohjeissa kehotetaan tarkastamaan kohdistus pyörittämällä kierros tai kaksi.

Prantsusemaa;  Xantia -96  Sensation
Koreea; Hyundai Extreme -02, KIA Magentis -05
Venemaa; AZLK -84,
Itaalia; Piaggio Free -97

skara

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2011, 00:56:40 »
Reniks, mistä sulla riittää virtaa selittää nuo asiat ja nää kädet kuitenkin sitten tuhoo jotain ja syyttää sua siitä :P
Renault 19 1.8i -94
Renault Laguna 2.0 automatic -00
Renault Laguna 3.0 V6 automatic -02

Reniks9

• Aktiivijäsen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2011, 12:56:18 »
No, tuota, rakkaus relluihin antaa virtaa ja omahyväisyys motivoi kirjoittamaan! Näen jo itteni öljyinen haalari revennenä, katse kohti hiipuvaa aurinkoa, öljyiset kädet naarmuilla kannattaen kohdistusrautaa kasvojeni edessä kuin krusifiksia vampyyrihahmoisten lakimiesten hyökätessä kimppuuni!

Kysyjä kertoo käyttäneensä kohdistusrautoja ja tarkastaneensa asettamansa ajotuksen kertaalleen. Perusjutut on hanskassa ja huolellisuus kohdallaan, muistan kirjoittajan tehneen kauppaa 21:n osista ja osoitti niissäkin toimissa harkintaa ja perehtyneisyyttä.

Mua harmittaa ihmiskunnan hidas askeltaminen kohti pimeyttä, kun 16v moottorien hihnanvaihdon perusideaa ei hokata, ei tule valaistumista, ei autuutta. Äh....olkoon!
Venemaa; AZLK -84,

Megane

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2011, 16:10:40 »
Yritän vaihtaa jakohihnaa tuommoiseen ja olen lukenut ohjeita mutta en ymmärrä miksi käsketään ottaa kampiakselin hihnapyörä irti ja kumminkin puhutaan kiilaurasta ja semmoinen siellä ainakin näyttäisi olevan. Kuka tietää varmasti onko siinä kiila vaiko ei ja jos siinä on kiila niin mikä juju siinä on että pitää irroittaa. Ymmärrän kyllä nokkapyörien kohdalla että löysätään jotta kiristyisi tasaisesti. Laiton hihnan lukitsemalla työkaluilla nokat ja kampiakselin mutta kun pyörittelin konetta muutaman kierroksen ei nokkien jako ollut kohdallaan joten ne varmaan täytyy irroittaa. Koitin muuten siihen vanhaan asennukseen laittaa sen nokkien lukitustyökalun mutta ei silloinkaan ollut linjassa. Mitä enempi noita ohjeita lukee sen sekavammaksi asia menee.

Tarkoitetaankohan tuolla "hihnapyörällä" sitten apulaitehihnan hihnapyörää niinkuin oikeissa autoissa,joissa hammashihnapyörä on  kiilalla...? ;D

Lisäksi Meganen hammashihnan vaihdossa opittua,luulin että kampiakselin ajoitustyökalu estää kampiakselin pyörimisen hihnapyörän pulttia kiristettäessä------väärin,pultti tulee sen verran tiukkaan että viisainta tehdä lukitustyökalu joka kiinnitetään kampiakselin asentotunnistinen anturin pulteilla kiinni ja joka vastaa vauhtipyörän hampaisiin...
Ja,luulin että nokka akselien pyörimisen saa estettyä hammashihnapyöriä  kiristettäessä toisessa päässä oleviin hahloihin tulevalla raudalla------väärin,nekin pultit tulevat sen verran tiukkaan,että ennemmin hahlot antavat periksi ja on viisainta tehdä pitkävartinen Y-muotoinen työkalu,millä lukitaan yksi nokka- akselin hammashihnapyörä kerrallaan pultin kiristyksen ajaksi...(Raudan lisäksi)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2011, 16:26:32 kirjoittanut Megane »

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2011, 18:41:46 »
Kiitos nyt oli selkeät ohjeet ja näin itsekin päättelin mutta Haynesin ohjeissa ja myös Autodatasta tulostetuissa ohjeissa on on kummallista kun niissä käsketään irroittaa kampiakselin hammaspyörä mutta ei nokka-akselin pyöriä. Haynes kumminkin toteaa että jos on pakko niin sitten pitää. Ymmärrin kyllä että työkaluja vasten ei voi kiristää ja olenkin rakentanut itse nokka-akselia varten työkalun ja muut on ostettuja. Itse jo totesin että jakoa ei saa millään kohdilleen jos ei nokkien hammaspyöriä irroita. Paria asiaa haluaisin vielä kysyä: Miten sen hihnan saa helpoiten paikoilleen kun tuntuu ettei kiristimestä saa löysää tarpeeksi ja mistä olette lukinneet kampiakselin, jos yläkautta  niin pitääkö irroittaa kampiakselin asentotunnistin. En itse ole aivan tietämätön näissä hommissa kun olen ollut yli 30v varaosa ja autonmyyjänä ja varaosaliikkeen omistajakin. Olen kyllä elämäni aikana vaihtanut varmaankin satoja jakopäitä mutta en tähän malliin vaan vanhempiin yksinokkaisiin.Tämä remonttihomma on minulla harrastus ja haluan vain ottaa haasteen vastaan ja voittaa sen. Olen ehkä hieman pilkuntarkka ja minua ärsyttää ohjeet joissa sanotaan että siitä vaan hihna paikoilleen ja kokeillaan jospa sattuisi jotenkin toimia.

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2011, 18:54:14 »
Kiitos vielä reniks9 ja minä ainakaan en ketään syytä jos jotain teen väärin, annat selkeitä ohjeita joita on helppo ymmärtää. Luin vanhoja juttuja mutta kyllä niistä saa aikamoisen erilaisia käsityksiä samoin kuin esim autodatan ohjeista. Esim mitä tarkoitta uudemman scenikin jossa on vvt pyörä ohje:26 varmista että kammen polvi on ajoitustappia vasten ,27 varmista että asetuskisko on asennetu oikein 28 kierrä pakonokka-akselin hammaspyörää 6 kierrosta myötäpäivään ja nämä vaiheessa jossa on jo hihna asennettu?

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2011, 14:46:11 »
Vieläkin tarvisin lisää vinkkejä. Olen lukinnut kampiakselin tapilla ja laittanut nokka-akselityökalun paikoilleen, vapauttanut nokka-akselin hammaspyörät ja tarkistanut että ne liikkuu vapaasti. Tämän jälkeen olen kiristänyt hihnan ja nokkaa-akselin pultit. Sen jälkeen irroitin työkalut ja pyörittelin konetta muutaman kierroksen. Mutta nokka-akselin kohdistus heittää ja olen toistanut homman kolme kertaa ja aina sama tulos. Missä ihmeessä mättää. Hihnan olen ensin kiristänyt hieman yli sen merkin niinkuin ohjeessa on mutta nyt se on suunnilleen hahlossa. Voisiko nokat luistaa kun en ole niitä ihan ohjearvoihin kiristänyt mutta aika kireälle kumminkin.

Megane

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2011, 21:25:58 »
Vieläkin tarvisin lisää vinkkejä. Olen lukinnut kampiakselin tapilla ja laittanut nokka-akselityökalun paikoilleen, vapauttanut nokka-akselin hammaspyörät ja tarkistanut että ne liikkuu vapaasti. Tämän jälkeen olen kiristänyt hihnan ja nokkaa-akselin pultit. Sen jälkeen irroitin työkalut ja pyörittelin konetta muutaman kierroksen. Mutta nokka-akselin kohdistus heittää ja olen toistanut homman kolme kertaa ja aina sama tulos. Missä ihmeessä mättää. Hihnan olen ensin kiristänyt hieman yli sen merkin niinkuin ohjeessa on mutta nyt se on suunnilleen hahlossa. Voisiko nokat luistaa kun en ole niitä ihan ohjearvoihin kiristänyt mutta aika kireälle kumminkin.

Itsellänikin heitti jako hieman ensimmäisen kiristyksen ja moottorin pyörittämisen jälkeen,en tiedä miksi,löysäsin nokka-akselin hammashihnapyörät uudelleen  ja pidin Y-raudalla hihnapyörät visusti liikkumatta kun kiristin pultit uudelleen,toisella kerralla jako pysyikin kohdallaan...Eihän tuossa ole VVT pyöriä,asennus on kait hitusen poikkeava niissä,kun nehän muuttaavatkin nokka-akselien ajoitusta....?

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2011, 21:42:23 »
Ei ole vvt pyörää mutta taisin löytää syyn, huomasin että tässä kohdistusraudassa on mutka eikä se olekaan linjassa. Siinä on toisessa päässä hahlo ja selvä heitto. En tiedä olenko jo itse sen tuhonnut mutta tuntui olevan kyllä erittäin vetelää ainetta kun ihan helposti taipui viilapenkissä paljain käsin. Ei tällä kyllä voi mitään vastaan pitää vain ja ainostaan tarkistaa linjan. Ostettu kumminkin varaosaliikkeestä ja lähtöisin Koivuselta. Aika loppui kesken, täytyy vielä huomenna tutkia asia mutta oikasun jälkeen taisi pysyä linjassa.

Reniks9

• Aktiivijäsen
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2011, 12:51:07 »
Kuten kirjoitin, kiristämiset ja avaamiset tehdään lukitusraudoilla ja hihnapyöräavaimella (Y-avaimella).

Ajotukseen tarvitaan kohdistustyökalu,=ajoitustyökalu, =ajoitusrauta...mutta se EI ole lukitusrauta. Hyvällä tuurilla nokka-akselin päästä napsahtaa hahlo halki, kun ajotustyökalua käytetään lukitusrautana hammashihnapyörän pultin kiristyksessä. Lainassa käynyt ajoitusrautani on aina johonkin suuntaan venkura palautuksen jälkeen. Antamalla myöten, rauta estää kai halon halkeamisen, kun raivokas vääntäjä huomaa verestävässä silmäkulmassaan nokka-akselin kääntyvän hitaasti käskettyyn suuntaan!

"Hammashihnapyöräavain" taitaa löytyä automiesten tavarataloista. Sillä pitää ruohonleikkurin terää, nostaa rappurallin, purkaa kuormalavat, oikasee naapurin mopon etuvanteen...hyvä peli!

Lopullinen kireys on hyvä vääntää kaikkiin pultteihin hihnan asennuksen jälkeen ilman kohdistusrautoja; kampiakselin kiila pitää sen pään kohdistuksen ja nokkien kartio haukkaa lujasti kiinni jo pienellä esikiristyksellä. Mää kyllä niin rakastan tätä hammashihnakeskustelua, kun pääsen soveltamaan koulussa opittua ja työpaikalla hankittua insinööritiedettä yli kilometrirajojen!
Venemaa; AZLK -84,

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2011, 13:22:41 »
Ok homma taisi onnistua. Totesin että nokkia ja kampuran pulttia kiristäessä pitää työkalut ottaa pois muuten tulee tuhoa. Tein itse nokkien pidintyökalun mutta se kumminkin joustaa sen verran että tuhoa tulee. Onko siitä nokkaremmin kiristimestä mitään ohjeita kun ensimmäisen kerran kiristin se meni ohjeen mukaan 7-8 mm yli siitä merkistä mutta kun välillä pyörittelin kampea ei se enää suostunut kiristymään kuin nippanappa siihen merkkiin joka oli ohjeissa. Jos yritti kiristää lisää se ikäänkuin meni yli. Olisko hihna hieman pitkä vai mikä oire se on. En tiedä osaanko selittää mitä tarkoitan. Autossa on ollut ja on edelleen semmoinen vinkuna joka kuuluu jossain 1500-2500 kierroksella mutta en tiedä aiheuttajaa. Vanhaa pyörivää osaa ei nokalla ole kuin laturi ja ilmastointi, tulisko ääni niistä. En tiedä se ääni on kuulunut viimeiset 40tkm jonka se auto on meillä ollut eikä ole muuksi muuttunut.

keijokos

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Heinäkuu 20, 2011, 08:47:59 »
Vielä tästä jakopäästä. Apulaitehihnan rullat oli tosi huonossa kunnossa ja löysin motonetista uudet. Kannattaa todellakin vaihtaa.

JaLe

• Aktiivijäsen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 21, 2014, 10:21:59 »
Vanha aihe, mutta jatketaan kun liippa liki aiheeseeni..

Pitäisi Megane 1:seen 1,6 16v tehdä jakopää ja tuota nokkapyörien löyhdyttämisen tarpeellissuutta pohtinut ku toiset ilmeisesti löyhdyttää ja toiset ei.  ::)

No jos löyhdytetään niin meneekö pultit uusiksi vai voiko vanhoilla pulteilla vetää uudelleen pyörät takasi kiinni ja mikä mahtaa olla K4M700 koneessa nokkapyörien pulttien momentti ?  ???
Megane I Cabrio 1,6 16v

Renault-foorumi

« Vastaus #14 : Maaliskuu 21, 2014, 10:21:59 »