Kirjoittaja Aihe: EGR venttiili  (Luettu 10847 kertaa)

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #15 : Toukokuu 21, 2008, 08:19:49 »
Lueppa se aapinen loppuun asti,mistä olet lukenut EGR-venttiilistä,alun olet lukenut oikein,mutta loppu on sulla jäänyt lukematta. :D ;D
Pistäppä linkki hyvään aapiseen aiheesta. Itse en ole vielä löytänyt tietoa muusta kuin typpioksidipäästöjen vähenemisestä.
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

romulainen

  • Vieras
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #16 : Toukokuu 21, 2008, 10:09:51 »
Oletko ymmärtänyt mitä Typpidioksidi on ?

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #17 : Toukokuu 21, 2008, 10:58:38 »
Oletko ymmärtänyt mitä Typpidioksidi on ?
Ihmiselle ja muille eliöille myrkky, mutta kärsiikö katalysattori siitä? Dieseleissä katti ei pysty yli-ilman takia noita typpioksideja pelkistämään, mutta aiheuttaako ne jotain vahinkoa katille?
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

romulainen

  • Vieras
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #18 : Toukokuu 21, 2008, 11:26:41 »
Nämä paskat mitä olet puhdistanut EGR-venttilistä,menis muuten suoraan kattiin ja sitä et pysty puhdistamaan.Itse olen ottanut EGR-venttiilin ja katin pois,laitan vain osat paikalleen katsastukseen,en ole vihreiden äänestäjä  :D ;D ;) Muuten tämä EGR-venttiili homma ei ole uusi keksintö,sitä asennettiin jo -76 vuoden Volvoihin,mitä myytiin Ruotsissa,Jenkit keksi jutun muutamaa vuotta aikaisemmin joihinkin heidän osavaltioihin.

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #19 : Toukokuu 21, 2008, 11:53:25 »
Taidetaan kiertää kehää tässä keskustelussa, mutta vähän jatkoa vielä.
En ole oman autoni katin hajoamisesta huolissani, koska dieselkoneille tehdään pelkkä hiukkaspäästötesti ja noihin ei katti auta. Lisäksi itseasiassa EGR lisää hiukkaspäästöjä, koska polttoaineen palamiseen on vähemmän happea tarjolla ja tätä kautta pakopuoli todennäköisesti tukkeutuu nopeammin, kuten myös imupuoli. Juuri yksi kaveri oli pessyt vähän yli 200 tkm ajetun dieselbemarin imusarjan, jossa oli sentin kerros karstaa. Karsta oli siis pääosin peräisin pakokaasuista, ei imuilmasta.
Typpioksidit tai niiden vesiyhdisteet tuskin liuottaa katin jalometalleja, joten katin elinikäkään ei näiden vuoksi lyhene. Päinvastoin EGR:n aiheuttama suurempien hiukkaspäästöjen aiheuttama mekaaninen kuormitus katissa kasvaa ja näin EGR itseasiassa tätä kautta lyhentää katin elinikää. Tämä tieto ei perustu tutkimuksiin vaan on ihan omaa pohdintaa. Jos jollakulla on laittaa linkkiä johonkin luotettavaan materiaaliin, jossa kerrotaan EGR:n kattia säästävästä vaikutuksesta, muutan hyvin helposti omaa näkemystäni asiasta. :)
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

romulainen

  • Vieras
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #20 : Toukokuu 21, 2008, 13:19:55 »
Tuon imusarjan paskottumis jutun olen lukenut jostain aikaisemmin,en usko että sen paskottumisen pääsyy on ollut pakokaasuissa.Olen värkännyt autoromujen kanssa siitä lähtien kun  EGR-venttiilin käyttö tuli Ruotsissa -76 vuonna.Kyllä sillä mustan miehen unelmalla (BMW) on ajettu muullakin kuin dieselillä,ja sen huoltohistoria on ollut perseestä revittyä.Eikä katissa katoa kaikki paska,eihän niitä muuten tarvitsi vaihtaa koskaan,eikä kattien tukkoon meno ole mitenkään epätavallista.

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #21 : Toukokuu 21, 2008, 14:06:01 »
Kyllä katti jossain vaiheessa menee vaihtokuntoon. Itsellä on bensa-autossa vielä alkuperäinen katti, kilometrejä on yli 300 tkm. Katti kai voi hajota ainakin seuraavista syistä:
1. mekaanisesti vaikka pohjakosketuksessa
2. ylikuumentua jos vaikka liikaa polttoainetta palaa katissa
3. kulumalla, pinnoite on äärimmäisen ohut, joten se voi hioutua pikkuhiljaa pois
4. pinnoite peittyy lyijyllistä polttoainetta käytetäessä tai muusta syystä
 
Vanhuuttaan toimintansa lopettavasta katista on todennäköisesti joko pinnoite kulunut osittain/kokonaan pois tai siihen on tarttunut pintaan jotain ei palavaa epäorgaanista ainetta, jota on polttoaineessa, moottoriöljyissä, jäähdytysnesteessä tai ilmassa.
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

M

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #22 : Toukokuu 22, 2008, 21:56:58 »
Paljon puhetta EGR-venttiilistä mutta oleellisinta kaipaisin: Kuinka tuo "tulppaus" käytännössä tapahtuu?
Auto on siis rellun koneella oleva volvo v40, 85kw commonrail. Mitähän lie dCi:tä vastaava. Jokatapauksessa en volvokeskusteluista vastausta löytänyt, joten joskohan arvoisat rellukuskit osaisivat auttaa...

Ohessa kuva tuosta alipaineputkiviidakosta. Josko kuvaan nojautuen joku kykenisi selittämään, että mihin kohtaan tulppa laitetaan. Väreillä ympyröityjen osien välillä tuntuvat nuo putket kulkevan.

Kuvasta:
Taustalla punaisella ympyröity lienee itse EGR-venttiili. (?)
Mitä ovat vihreällä, keltaisella ja sinisellä ympyröidyt osat?


[ylläpito on poistanut liitteen]

kyrtsi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #23 : Toukokuu 23, 2008, 17:03:23 »
egr venttiili ei näy kokonaan kuvassa.se sijaitsee punaisen ympyrän alapuoleela josta näkyy vain osa.

M

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #24 : Toukokuu 23, 2008, 21:11:13 »
Kyllä vain. Aivan kuten arvelinkin. Mihin siis tulppa? Ko venttiiliin tuntuu menevän vain yksi alipaineputki. Se menee ventiilin päälle. Alapuoleltaan venttiili on kiinni kiinteästi. Eli edelleen ohjeita odotellen...

Juntunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 201
    • Sähköposti
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #25 : Toukokuu 23, 2008, 22:29:57 »
Venttiili aukeaa alipaineella. Yksinkertaisin keino taitaa olla laittaa sopivan kokoinen kuula alipaineletkuun tukkeeksi estämään venttiilin aukeaminen. Joku varoitteli, että moottorinohjaussofta huomaa toimimattoman EGR-venttiilin, koska imusarjan paine ei vaihdu kun venttiilin pitäisi aueta. Tämä riippuu varmasti kovasti siitä minkä valmistajan softa koneessa on ja mikä versio. Tuskin tuosta nollaamista vaativaa vikakoodia tulee, koska venttiili voi periaatteessa väliaikaisesti jumiutua muutenkin. Itse uskaltaisin kokeilla tuota temppua. Pistä kuitenkin riittävän iso kuula, ettei se mene alipainepumppuun :)

Omassa autossa on sähköinen venttiili. Venttiilille menee kolme (tai neljä johtoa) eli käyttöjännitteen lisäksi kontrollitieto venttiilin asennosta. Kätevintä tähän olisi tehdä kytkentä, joka valehtelee venttiilin olevan auki, kun moottorinohjaus venttiilin avaa. Jos venttiilin liikuttamisen viivettä ei tarvitse mitenkään mallintaa, kytkentä olisi äärimmäisen yksinkertainen. Pelkkä johdon irrottaminen sytyttää varmasti vikavalon ja se voi taas vaatia erillisen nollaamisen. Pitääpä pistää ylimääräiset johdot noihin liittimen nastoihin kiinni ja katsoa, mitä signaalia nissä kulkee.
-11 Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
-02 Megane Break 1,9 dCi

M

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #26 : Toukokuu 23, 2008, 23:27:45 »
Edellisessä dieselissä (PSA HDI) tuo venttiili todistetusti AUKESI alipaineella. --> Tulppa ja homma oli hanskassa: venttiili ei päästänyt pakokaasuja enää kiertämään.

Huhu kuitenkin kertoo, että tuo alipaine tässä rellun tapauksessa saakin tuon venttiilin kiinni. Eli jos sen tulppaa niin kierrätys on aina käynnissä. Onko tuohon huhuun siis uskomista? (Se on varma, että alipaine on kuitenkin kyseessä, koska letkua ei ole millään klemmarilla kiristetty.)

Nythän tämä keskustelu tuntuu edistyvan...  ;)

Kiitokset vain kiinnostuneille!

romulainen

  • Vieras
Vs: EGR venttiili
« Vastaus #27 : Toukokuu 24, 2008, 09:09:33 »
En tiedä mitä Volvokeskustelua olet "M" lukenut,mutta Volvolandia:lla on jauhettu tästä asiasta paljon.Mestarit on asentaneet pellinpalan EGR-venttiilin ja imusarjan väliin.

Renault-foorumi

Vs: EGR venttiili
« Vastaus #27 : Toukokuu 24, 2008, 09:09:33 »