Kirjoittaja Aihe: Renault Mégane I Premium Break 1,6 16V Expression+ vm. 2003  (Luettu 2838 kertaa)

Kamil

• Tulokas
  • *
Tälläinen peli tuli maanantaina käytettynä ostettua. Itsellä ei ole Renaulteista paljoa kokemusta, mutta avovaimon "suosituksesta" tuli tälläinen pieneen perheeseemme hankittua. Toivoaksemme Meganessa on samaan rahaan autoa enemmän kuin muissa, ainakin kilometrejä meidän Meganessa tuntuu olevan vähemmän takana kuin "kilpasiskoissa ja -veljissä" eli n. 125 000 km. Tämä kai se on lähtökohta vanhan auton hankkimisessa, että kilometrejä olisi takana mahdollisimman vähän.

Päältä päin meidän Megane on luvalla sanoen siisti. Kirkkaan punainen maalipinta kiiltelee kuin "killinmunat", olisikohan auto vahattu ihan äskettäin ennen myyntiin laittamista? Myös sisältä auto on miltei virheetön ja kaikki "vipstaakit" toimii niin kuin pitää. Itse olen tyytyväinen mm. siihen, että auton ensiasennusradio on yhä paikallaan ja toimii.

Joudun ajelemaan autolla kohtuullisesti työmatkoja jne. Matka-ajossa meidän pirssi tuntuu hyvältä, kiihtyy ja kulkee tonnikuussataseksi farkuksi melko hyvin. Polttoainekulutuksesta ei ole vielä kovin paljon näyttöjä, veikkaan että 8 litran pintaan sekalaisessa ajossa päästään.

Meidän Meganeen tehdyistä suuremmista korjauksista minulla ei ole mitään tietoa eikä käsitystä. Jarrutehostin suhisee (tehostimen kalvo rikki) tällä hetkellä, mutta se on luvattu uusia autoliikkeen toimesta (// jarrutehostin vaihdettu 19.1.2011 autoliikkeen toimesta).

Meganen huoltohistoria on dokumentoitu huoltokirjaan kohtuullisesti. Autoa on huollettu säännöllisesti, ainakin itse sain huoltokirjasta irti seuraavaa:

4.8.2003, 8648 km määräaikaishuolto: raitisilmasuodatin vaihdettu
23.7.2004, 23135 km määräaikaishuolto: raitisilmasuodatin vaihdettu
18.1.2006, 48908 km vuosihuolto: raitisilmasuodatin vaihdettu
13.12.2007, 76249 km öljynvaihtohuolto: öljynvaihto+suodatin
16.2.2009, 84836 km määräaikaishuolto: sytytystulpat, ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja raitisilmasuodatin vaihdettu
2.3.2009, 85053 km, jäähdytysnesteet, jakopään ja apulaitteiden hihnat vaihdettu
15.4.2009, 85626 km, jäähdytysnesteen määrä ja pakkasenkesto tarkastettu (-35 *C), jarrunesteet tarkastettu
12.11.2009, 101223 km öljynvaihtohuolto: öljynvaihto+suodatin
27.7.2009, 116690 km öljynvaihtohuolto: öljynvaihto+suodatin
19.1.2011, 126564 km, jarrutehostin vaihdettu

Seuraava katsastus on Meganessa nyt kevään aikana. Varmaan siinä yhteydessä tehdään myös jotain normaaleja huoltotoimenpiteitä, esim. vaihdetaan tulpat, öljyt ja suodattimet.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2011, 19:31:27 kirjoittanut Kamil »

Jame

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
Vs: Renault Mégane I Premium Break 1,6 16V Expression+ vm. 2003
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2011, 13:57:09 »
Eiköhän tuo ihan soiva peli ole hintaisekseen. Arvatenkin maksoit siitä n. 4-5 tuhatta? Lehdessä joku halusi ostaa -94 tai uudempaa Corollaa 3-4 tuhannella, ei voi ymmärtää  ???

Meillä on vastaavalla varustetasolla oleva Scenic I, silläkin 128 tkm nyt mittarissa. Puolat on kerran vaihdettu ja edellisen omistajan aikana vuotava iskari, muuten on selvitty normaaleilla huolloilla + kulutusosilla. Tuosta voisi saada nyt myytäessä 4000 € mutta samalla rahalla tuskin saisi yhtä hyvää käyttöpeliä.
GS 2,0T -07 (F4R-776)

Kamil

• Tulokas
  • *
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2011, 15:16:31 »
Vanhat Toyotat Avensikset ja Corollat ovat kyllä tosiaan vähän yliarvostettuja autoja, oikeastaan markkinoiden räikeimmin yliarvostettuja käytettyjä autoja. Japseista olen tässä yhteydessä harkinnut ainoastaan Nissan Primeran hankintaa, mutta mitään hyvää yksilöä ei justiinsa nyt sattunut täällä Tampereen seudulla silmään. Ja avovaimolle oli paljon helpompi hänen pysyä Meganessa kuin vielä pykälää isommassa Primerassa. Tampereen seudulla sai tosiaan tuosta meidän Meganesta maksaa sen n. 4500 euroa.

Jakz

• Aktiivijäsen
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2011, 16:30:09 »
Varmasti hyvän pelin olet hommannut, onnittelut siitä  :) Tuskin sen isompia probleemia tulee, ellei jotain pientä sähköistä. Ootko tietoinen mitä alustasta on uusittu, kuuluuko mitään ääniä siltä suunnalta? Näissä tuppaa olemaan vähän pehmeitä nuo alustan palikat  :D Itse oon Nissaneista tykännyt jollaintavalla aina kun niitäkin on perhepiirissä pyörinyt, lähinnä sen luotettavuuden vuoksi. Koviahan ne taitavat olla ruostumaan ainakin pohjasta vielä tänäkin päivänä  :-\ Mutta nyt menee taas ohi aiheesta  ;D
Renault Clio Privilege 1.4 16v -03
Nissan Primera 2005, 1.8 Business ESP

Kamil

• Tulokas
  • *
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2011, 21:52:58 »
Ei ole tietoa kyllä alustasta, että mitä sinne on uusittu ja milloin. Oletushan on, että vuoden parin sisään joudutaan vaihtamaan iskarit, laakerit, pallonivelet, jarrupalat, -levyt ja -rummut jne. jne. Toistaiseksi etu- tai takapäästä ei kuulu eikä tunnu mitään (minun mielestä) normaalista poikkeavaa tärinää, kolinaa tai lätinää. Tosi tyylikkäästi menee ainakin minun mielestä eteenpäin. Paska kelejähän nämä normaalit suomalaiset talvikelit ovat autolle, mutta mitään ihmeellistä ei ainakaan toistaiseksi ole autosta kuulunut.

Autossa on alkuperäisakku tai ainakin näyttää minun mielestä ensiasennusakulta (kun on Renaultin merkit akussa). Plussan akun napa ja kenkä on muovisen suojaläpän alla pahasti hapettunut. Onkohan tyypillistä, koska samalla tavalla oli napa ja kenkä hapettunut toisessa saman ikäisessä koeajamassani Meganessa. Täytyy jossain vaiheessa puhdistaa teräsharjalla napa ja kaapelikenkä ja pistää siihen vaseliiniä, jospa se sen jälkeen pysyisi puhtaana. En tiedä sitten onko tuo vanhentunut konsti? Täytyy ostaa uusi akku, jos käynnistymisessä ilmenee jotain ongelmia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2011, 22:23:31 kirjoittanut Kamil »

Jakz

• Aktiivijäsen
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2011, 22:36:46 »
Ookei  :) Itsellä alkaa menemään alusta aika perusteelliseen remonttiin kun kilometrejä Cliossa mittarissa 92tkm. Kolisee ja lotisee paikoitellen, etuiskarit vuotaa yms.. Raidetangon päitä uusittiin jo 75tkm kohdalla.
Tuossa samanikäisessä kanssa vielä alkuperäinen akku, ei mitään hiipumisen merkkejä eikä hapettumia löydy. Toi konsti voi kyllä auttaa.  :)
Renault Clio Privilege 1.4 16v -03
Nissan Primera 2005, 1.8 Business ESP

Renault-foorumi

« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2011, 22:36:46 »