Kirjoittaja Aihe: RE85-polttoainetta Relluun?  (Luettu 36451 kertaa)

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #30 : Syyskuu 03, 2011, 09:41:59 »
Toinenkin tonni täyttyi tuossa testiajossa, edelleen käyntiinlähtö kangertelee.  Polttoaineen kulutus on todella noussut noin litralla/100 km.  Eilinen 450 kilsan rääpäisy oli n 9lit keskikulutuksella.  Pitää vielä ottaa nuo pakokaasupäästöt ja yrittää saada ainakin yksi pakkaskäynnistys alle - ennenkuin siirryn takaisin normibensiinin käyttöön.  Auton veto on jokseenkin samanlainen kuin bensiinilläkin, moottoritie nopeuksilla vetoja löytyy vielä kun painaa kaasun pohjaan.  Lähelle huippunopeuttakin pääsi testaamaan - mutta vain testaamaan.  Autossa sattui vielä olemaan tuota painoa enemmän kuin normaalisti, eli PA-kamat ja muu tarpeisto illan viihdytyksen nimeltämainitsemattomassa keski-suomen keiteleen rannalla olevassa kesäkuppilassa.  Hirvikin häiritsi etenemistä - mutta tulipahan testattua jarrut/onko lasti kiinnitetty kunnolla :)  Hyvin selvittiin, sekä hirvi että me! Testi jatkuu...

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #31 : Syyskuu 05, 2011, 21:35:57 »
Tänään aamukäynnistys oli tooooo deeeeella pitkä, piti oikein tauko pitää että sain auton käymään. Eli jotain on kuitenkin tapahtumassa tuolla moottorin puolella.  Mahtaako bensapumppu kärsiä pelkästä alkoholibensiinistä?  vai onko vain moottorin polttoaineen saanti niin huonoa ruiskun kautta, että moottori ei saa tarvitsemaansa ainemäärää?  Yritän huomenna "huijata" konetta, ja kytkeä virran muutaman kerran ennen käynnistystä - eli saan polttoainepumpun pumppaamaan ennen käynnistystä.  Onko hyviä vinkkejä mitä muuta voisi tehdä??  Tuntuma on, että piakkoin ollaan kävelymiehiä, ellei siirry takaisin MTBE-yhdiste bensiiniin.  Kunhan saan tuloksen tuosta pakokaasutestistä ja pari kylmäkäynnistystä niin omalta osaltani koe päättyy.  Osittain voin käyttää RE85 - mutta odotettavissa on että pelkällä 85 auto ei tule toimimaan/käynnistymään.

alpo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #32 : Syyskuu 05, 2011, 22:14:04 »
veikkaisin, että syynä on juurikin se ettei rikastus kylmäkäynnistyksessä toimi ihan siinä määrin kuin pitäisi. Tuskin bensapumppu ym. puolella on sentään ihmeempiä ongelmia, jos lämmettyään toimii normaalisti.
 
Adapteriboksilla varustettu Megane käynnistyy normaalisti käyttäen ohjeiden mukaisesti boksin rikastin toimintoa alle +15 asteessa. Kuitenkin välittömästi liikkeelle lähtemisen jälkeen esiintyy nykimistä, joka ainakin vielä näissä alkusyksyn lämpötiloissa poistuu ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen. Tuntuma on kyllä sen suuntainen, että ainakin lohkolämmittimen käyttöön kannattaa siirtyä normaalia aiemmin, mutta näinhän se taitaa olla ihan tehtaalta tulleissa flexifuel ym. autoissakin  :)

jakues

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 179
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #33 : Syyskuu 06, 2011, 08:37:27 »
Mielenkiinnolla olen seuraillut tätä testiä. Hauska huomata että RE85:llakin pääsee paikasta toiseen, vaikka ei olekaan flexifuel auto.  :)
Kylmäkäynnistyksessä polttoainetta syötetään ruiskun boxin kartan mukaan, ehkä koneen lämpötilalla hienosäädettynä. Ja kun RE85:ssa on vähemmän energiaa, niin tulee bensapula.
Mutta sitten kun pakoputki kuumenee ja lambda pääsee mukaan peliin, se korjaa kartan ja polttoainemäärän moottorille sopivaksi. 
Lohkolämmitin voisi tosiaan auttaa, tai sitten se perinteinen huikka "kaasariin" ennen starttia :o
Ruiskuvehkeissä se huikan ánnostelu on tosin melko hankalaa, kun kaasuläppä voi olla kaukanakin imusarjasta ja palikoiden avaaminen myös aika työlästä.
Espace 2.0 -94
Nevada 1.7i -94 R.I.P
Nevada 1.7 -90 R.I.P

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #34 : Syyskuu 06, 2011, 22:11:35 »
Aamustartti oli kuin olikin lyhyempi, kun käytin virtaa päällä kolmesti ennen starttausta.  Mietin, että voisiko vanhasta traktorista - missä oli mekaaninen pumppu antamassa lähtösykäyksen starttipilotilla - siirtää vehkeet tähän?  Ainakin kylmästartti onnistuisi.  Loppupeleissä, ei varmaankaan täysin ongelmaton/turvallinen juttu.  Mielenkiinnosta odotan myös niitä pakkasia senkin vuoksi, että RE85 on olemassa myös "talvilaatu".  Eli, syttymisherkkyyttä lisää...  Lueskelin noita energiapitoisuuksia eri polttonesteillä, ja mikäli dieselissä on eniten kilowatteja, niin eikös näitä RE85 ja dieseliä kannattaisi hiukan sekoitella?? (tottakai, diesel on vain korkepuristeisiin moottoreihin :) )
Mielenkiintoista on sekin, miten varsinkin talvidiesel reagoi 2-tahti öljyn kanssa.... kokeilkaa ja ihmetelkää... tätähän sitä ennen lisättiin vanhoihin diesel mersun tankiin, kun suuttimet tahtoivat jumitella, tai käyntiääni oli karkea.

Jokke Espoosta

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 178
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #35 : Syyskuu 07, 2011, 22:57:06 »
Mielenkiintoista keskustelua, pari ajatusta aiheisiin:

Lainaus
Kylmäkäynnistyksessä polttoainetta syötetään ruiskun boxin kartan mukaan, ehkä koneen lämpötilalla hienosäädettynä. Ja kun RE85:ssa on vähemmän energiaa, niin tulee bensapula.

Ruiskusmäärää korjataan lämpötilalla erittäinkin voimakkaasti. Kylmällä säällä ruiskutusmäärät ovat moninkertaiset kesäaamuihin verrattuna. Kylmäkäynnistyvyyden huononeminen etanolikäytöllä johtuu siitä, että etanoli ei höyrysty kylmässä yhtä hyvin kuin bensa. Bensiinin leimahduspiste on -40, etanolilla +13 eli alin lämpötila jossa höyrystynyt aine voi syttyä. Käytännössä siis etanolivehkeetkin käynnistetään bensalla.

Oikeissa Flexifuel-vehkeissä on polttoaineputkessa anturi joka haistelee mitä kamaa on tulossa, ja jos tulossa on etanolipohjaista tavaraa, säädetään rikastusta reiiilusti isommalle. Tätä ei tietenkään bensalle tarkoitetuissa vehkeissä ole, mikä aiheuttanee omat ongelmansa.

En nyt viitsi/jaksa/halua/vaivaudu/osaa laskeskella miten etanolin käyttö vaikuttaa pakokaasuihin, mutta voisin lonkkalaukauksena heittää, että jossain vaiheessa voi tulla ongelmia lambdakorjauksen kanssa. Ideana kun on se, että ohjainlaite mittaa paljonko ilmaa moottoriin tulee ja sen mukaan säädetään ruiskutusaika ilmamassamittarin lukeman  perusteella. Etanolikäytöllä tarvitaan kiloa ilmaa kohti eri määrä polttoainetta jotta palaminen tapahtuu toivotusti, mutta ohjainlaite säätää ruiskutettavan määrän bensan tarvitseman ilmamäärän mukaan. Lambda huomaa pakokaasuista että nyt on ilmaa joko liian vähän tai liikaa ja ruiskutusaikaa korjataan lambdan antaman signaalin mukaan, mutta mikäli ero on riittävän suuri, päättää ohjainlaite että jossain on nyt vikaa ja sytyttää varoitusvalon, tallentelee vikakoodeja, menee varamoodiin tai tekee jotain muita ratkaisuja. Oikestaan olisin olettanut että tämä tapahtuisi jo aikaisemminkin, mutta ilmeisesti elektroniikka osaa yllättävän hyvin sopeutua tilanteeseen.

Mielenkiintoisia kokeiluja, pitäisiköhän sitä itsekin tuohon -00 1.4 16v koneeseen uskaltautua etanolia laittamaan...

En muuten äkkiseltään uskoisi että etanolilla tulee nakutusongelmaa tai pelkoa konerikosta, koska etanolin oktaaniluku on huomattavasti bensaa parempi ja näin ollen etanolilla voidaan sytytysennakkoa suurentaa. Luultavasti etanolin käyttö vain vähentää nakutusriskiä, tuskin normaalin henkilöauton moottori osaa sytkää niin aikaiselle säätääkään että etanolilla alkaisi nakuttamaan. Etanolin ongelmat ovat ymmärtääkseni lähes täysin polttoainejärjestelmässä. Ainakin raskaan kaluston etanolivehkeiden (vahvasti dieselkäyttöön lisäaineistettua etanolia) puolella etanolilla käyvät vehkeet huuhdotaan dieselillä huollossa, joten varmuuden välttämiseksi ei ehkä olisi huono ajatus tankata etanolivehkeisiin silloin tällöin tyhjään tankkiin puoli tankkia vaikkapa 98E5:sta, jolloin mahdollisesti polttoainejärjestelmäkin puhdistuisi eikä korroosioriski olisi ehkä ihan niin suuri...?

No, nämä tällaisia haja-ajatelmia..
Renault Megane Classic -00 1.4 16v

nevase

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #36 : Syyskuu 08, 2011, 04:26:06 »
Erittäin päteviä ajatuksia ja mielenkiintoisia juttuja teillä. Nuo kaikki ajatukset pitävät varmaankin paikkaansa.
Mutta nyt ovat tälläisen kapistuksen toteuttaneet, joka syö aivan kaiken. Näkyy esitelmän mukaan kelpaavan kaikki nestemäinen.
Renault Laguna Hatcback 2,0 16V FlexFuel Dynamique.
Miten lie tässä toteutettu tuo polttoaineen jakelu koneelle niin, että ymmärtää näin laajan polttoaine valikoiman kaikessa päästö ym. normeissa pysyäkseen.
Liekö jokaiselle polttoaine laadulle omat anturinsa, jotka haistelevat mitä milloinkin tulossa. Entäs pakokaasu puolelle lamdoja tai muita tunnustelijoita.
Tehojakin tuossa näyttäisi olevan tavalliselle kulkijalle riittämiin.
Esittely TM 16/2011. Tutustukaa kapistukseen.

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #37 : Syyskuu 08, 2011, 18:01:24 »
Elämä on mielenkiintoista, kun aloitin tämän testin odotuksella - että ajokilometrit jäävät alle tuhanteen uudella bensiinilaadulla - olenkin uuden mahdollisuuden rajoilla. Toisaalta, jos kärsin nuo lähtemisen tuskat, moottorin pyörittämisen ensistartilla pitkään, mahdollinen virran loppuminen puhumattakaan startin kesto-iästä. Niin varsin kelvollisena aineena pitäisin tuota RE85 ainetta.  Varmasti käytän sitä myös tulevana kesänä, mutta valitettavasti käytäntö ajaa tämän mahdollisuuden ohitse helpommalla ja vaivattomammalla tavalla käyttää normi bensiinejä.  Voisin palata aiheeseen - mikäli hankin vielä sen boksin tähän kokonaisuuteen.  Mikäli joku lukee tätä kirjoitusta vasta nyt, eikä ole jaksanut kelata ensimetreille Alpon aloittamaan testiin, niin kerrottakoon että oma Relluni on vuosimalli -97 ja konetyyppi F3R eli 2.0 litran 8 venttiilinen ruiskukone.  Mitään muutoksia moottorin ohjaukseen en ole tehnyt, vain ja ainoastaan tankannut uusinta polttoainetta - kun sitä on kerran saatavilla, ja kun sen hinta on kohtuullisempi kuin E5 ja E10 laatujen.  Tietenkin edesauttaa että tankkauspiste löytyy omalta paikkakunnalta.  Ihmettelin kun ajelin tuonne keski-suomen puolelle, sieltä ei tätä laatua ainakaan vielä löytynyt...  Palaan aiheeseen kun kuitenkin saan nuo pakokaasupäästö tulokset.

alpo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #38 : Syyskuu 09, 2011, 10:07:58 »
Hyvää pohdintaa aiheeseen liittyen.
Oletko tästä polttoaineen "haisteluanturista" ihan varma? Onko sinulla tietoa, että esim. Dacioissa olisi tällainen systeemi? Itse en ole tällaisesta ennen kuullut, mutta en tosin juuri mitään moottoritekniikasta ymmärräkään.



Oikeissa Flexifuel-vehkeissä on polttoaineputkessa anturi joka haistelee mitä kamaa on tulossa, ja jos tulossa on etanolipohjaista tavaraa, säädetään rikastusta reiiilusti isommalle. Tätä ei tietenkään bensalle tarkoitetuissa vehkeissä ole, mikä aiheuttanee omat ongelmansa.



hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #39 : Syyskuu 18, 2011, 19:43:26 »
..testin ensimmäinen tosi kylmä (+2 astetta) aamu takana, ja en edes viitsinyt rääkätä autoa vaan laitoin suosiolla auton roikan nokkaan ja reilun puolen tunnin lämmityksen jälkeen auto käynnistyi heti.  Eli ainakin tästä voi päätellä, että esilämmitys auttaa käynnistyksessä.  Kuitenkin ajoon lähtiessä, ennenkuin moottori lämpenee kokonaan, on todettavissa pieniä nykimisiä ja varsinkin liikkeelle lähdettäessä on kaasu pidettävä reilusti auki ja kytkimellä on säädettävä nopeuden kasvatusta (ns. vanhan miehen taktiikka :)  ).  Eipä silti, myös kulutus on vakiintunut melko tavalla siihen reiluun litraan enemmän kuin normibensalla ajettaessa.  Ekologisuudesta en nyt sitten sano mitään, jos kerran auto kuitenkin pitää ydinvoimalla lämmittää ennen ajoon ryhtymistä.....vaikkakin kierrätysbensiinillä ajetaan....

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #40 : Syyskuu 28, 2011, 22:20:53 »
No niin, nyt on sitten kolmas tonni takana.  E85 kulutus on kuitenkin tässä pyöritysajossa selkeästi suurempi kuin normibensiinin. Hankinnassa on tuo boksi moottoriin - se edullinen versio. Siitä lisää sitten kun asennus tulee ajankohtaiseksi. Kuviakin mahdollisesti näkyy...  Mahdollinen pakkaskäynnistyvyys voi olla hyvinkin helppoa kun tuo talvilaatu (E70) tulee myyntiin.  Hätätilassa jouduin tankkaamaan normibensaa ja sen huomasi heti aamukäynnistyksissä.  Mutta hetkeksi vaikenee sinivalkoinen ääni ranskalaisittain...

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1784
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #41 : Syyskuu 29, 2011, 09:15:00 »
Kiitokset jo tähän astisista, on tosiaan tullut taustalla seurailtua tämän testaamisen kulkua.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Laguna Break K56 2000 1.8 16v F4P
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

alpo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #42 : Syyskuu 30, 2011, 10:21:39 »
kyselin oikein maahantuojalta asti mitä teknisiä ratkaisuja Dacioissa on tehty, jotta nämä on saatu E85-kelpoisiksi.

Vastaus:

-tankki ja polttoaineputket
-aktiivihiilisuodatin
-sumuttimet  ::)
-imu ja pakoventtiilit sekä niiden istukat -männät
-tulpat
-happianturi
-ohjainyksikkö

Olisi tietysti mukava tietää vielä lisäksi, miksi tällaisiin muutoksiin on päädytty ja miten esim. tulpat eroavat muista Renaultin koneissa käytettävistä.

hejuni

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
    • Sähköposti
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2011, 23:12:05 »
Nyt kävi niin, että en malttanut olla laittamatta Renaultia myyntiin, johtuen tästä ainaisesta seikkailunhalusta tekniikan rintamalta.  Joten osaltani matka ranskalaisella kaunottarella päättyy tähän.  Testi jäi kesken, enkä voi nyt suoraan kertoa toimiiko -97 2.0 litrainen 8 venttiilinen rellun kone myös pakkasaamuina uudella RE85 bensiinillä....  Ja kysymys on kai, mitä tuli tilalle?  Lyhyesti... Farmarimallin Henkilö/pakettiauto saksalainen laatutuote, juuri sisäänajettu ja nyt kun tarkemmin ajattelee - niin nettikuvatkin oli otettu sateisena päivänä.... Jospa tästä jo aukeaa suurimmalle osalle tilanne, miten savolaiset autokauppiaat voivat pissata suoraan silmään näinkin kokenutta amatööriä. Vielä lyhyemmin mitä tuli hankittua, auto joka käynnistyy valokatkaisijaa kääntämällä, hehkuvalo vilkkuu, ABS-valo palaa, puoltaa vasemmalle, läjä formulaluokan kuivan kelin renkaita, likaiset sisätilat, osittain tuoksuvatkin - siksi wunderbaumit roikkuvat taustapeilissä,  lämmityslaite toimii, mutta puhallin ei.  Hihnat vinkuu ja moottorillakin ajettu vain 30tkm... miksi mittarissa on kuitenkin 485 tkm???  En edes uskalla kuvata mitä löytyi moottoritilasta.... mutta eipähän tarvitse miettiä mitä ihmettä tekee iltaisin - kun vain perheeltä aikaa jää....  Tapaamisiin, kuulemisiin,  ainakin ensimmäinen yö on nukuttu huonosti, kaipaus Renaultin kepeää lähtöä matkaan jäi nyt taakse..

einari

  • Vieras
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #44 : Lokakuu 06, 2011, 23:39:43 »
Tuohon vaaditaan todellista luonnetta.  8)

Onnea ja menestystä!

Renault-foorumi

Vs: RE85-polttoainetta Relluun?
« Vastaus #44 : Lokakuu 06, 2011, 23:39:43 »