Kirjoittaja Aihe: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon  (Luettu 3675 kertaa)

Teepee

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
Ei menny läpi katsastuksesta ja nyt pitäis yrittää itte vaihtaa kunhan saan osan jostain hommattua. Merkkiliike pyysi osasta suojakumineen 85€ eli pitää joku halvempi laittaa.  Saako sen vaihdettua sivulta vai pitääkö ryömiä auton alle? Tarviiko jotain erikoistyökalua? Entä tarviiko irrottaa ulompaa päätä? Jos joku viitsisi kertoa vaiheittain niin kiitos siitä.
Megane break II 1.6 -05
Megane break I 1.6 -03

kar

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2010, 20:26:07 »
etupyörä irti,raidetangon ulkopää olka-akselista irti,ota mitta työntömitalla vaikka kierteen lopusta ulkopään kiristysmutteriin että tiedät laittaa ulkopään samaan kohtaan silti kannattaa teettää nelipyörä suuntaus,auraus menee varmasti vääriin arvoihin, ulkopää raidetangon sisäpäästä irti,sisäpään suojakumi irti,käännät ohjauspyörän ääriasentoon että saat sisäpään kierrettyä irti vaikka putkitonkien avulla siihen tosin on erikoistyökalukin.mutta jos et ole ikinä tehnyt hommaa niin suosittelen viemään vaikka nyrkkipajaan.

Reniks9

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 622
  • Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2010, 21:02:38 »
Puhtaus on melkeinpä tärkein juttu tässä operaatiossa. Ohjaustehostajan tiivisteisiin ei saa mennä hiekkaa tai metallilastuja, eikä hammastangon pintaan saa tulla naarmuja. Suojakumin puhdistaminen ennen irrotusta .. no .... neuvoisinpa hommaamaan uuden kumipalkeen.

Kun olet hommannut sen raidetangon pään, näet, miten nivel lukkiutuu hammastangon päähän. Samalla saat käsityksen mistä seuraavassa sepustan. Nivelpallon pohjassa on kiinnityskierre ja hammasprikka, joka estää nivelpallon kiinnityksen aukeamisen.

Erikoistyökalu on kaksiosainen, toinen pitää hammastangon hahloista kiinni (vähän kuin polkupyörän polkimen avain, ohut, mutta ihmeterästä). Toinen puree niveleen tai sopii samalla tavalla nivelen hahloihin. Ideana on se, ettei ohjausvaihteen hammaspyörää vasten väännetä niveltä auki.

Olen yhden tehostajan tiivisteen pilanneena tehnyt nykyään homman näin; ulompi pää irti, suojakumin haitarista se ohut kohta veitsellä pois ja letkuklemmarilla kumi kiinni nivelen taakse hammastangon päähän suojaamaan hammastankoa. Sitten rälläkällä ohut viilto nivelen puolelle hammastangon ja nivelen sauman viereen, tavoitteena tuhota lukitusprikkaa ja lukitushampaita nivelpallon pohjasta (hammastankoon ei saa osua laikalla, vaan leikataan nivelpallon "pohjaa"). Pari viiltoa vastakkaisilta puolelta ja avaamiseen tarvittava voima on enää murto-osa väkisin puolitoistametrisillä kaivoskuilupihdeillä vääntämiseen verrattuna.
Prantsusemaa;  Xantia -96  Sensation
Koreea; Hyundai Extreme -02, KIA Magentis -05
Venemaa; AZLK -84,
Itaalia; Piaggio Free -97

Reniks9

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 622
  • Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2010, 21:08:50 »
Siis unohtuipa sanoa: en tartte erikoistyökaluja rälläkkää lukuun ottamatta. Tuo rälläköinti on aika nopea tapa muotoilla pyöreästä nivelestä vaikka nelikulmainen, mihin saa vakiotyökalut kiinni. Putkitongit on asiaa, kunhan muistaa helpottaa avaamista tuhoamalla lukitusprikkaa.
Prantsusemaa;  Xantia -96  Sensation
Koreea; Hyundai Extreme -02, KIA Magentis -05
Venemaa; AZLK -84,
Itaalia; Piaggio Free -97

Pera

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2010, 21:57:08 »
Ei noissa uudemmissa ole enää vanhan mallista "tähtilevy"lukitusta,pelkkä kierrelukite jengassa.Vuoden 2000 Scenicissä oli hammastangon oikeassa päässä jyrsityt kolot, niistä pystyi estämään tangon pyörähtämistä ohennetulla 18 mm kiintoavaimella kaverin avustuksella,mutta II koppasesta niitä ei sitten enää löytynytkään.

Reniks9

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 622
  • Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2010, 22:00:04 »
No se puhtaus jää sitten neuvoksi..tietty erillinen tehostinsylinteri ja sähköinen voimalaite...
Prantsusemaa;  Xantia -96  Sensation
Koreea; Hyundai Extreme -02, KIA Magentis -05
Venemaa; AZLK -84,
Itaalia; Piaggio Free -97

Spreewald

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 137
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2010, 13:24:47 »
Kuten Kar kirjoitti, on nivelen vaihtoon olemassa kaksi tehtaan erikoistyökalua. Työkalu nro. 1306-04, jolla hammastanko lukitaan, ettei vääntö kohdistu hammastangon käyttöpyörään ja sitten avain nro. 1305-01, jolla nivel kierretään irti. Mutta entäs kun näitä ei ole käytössä, kuinka silloin menetellään? Ainakin oikealla puolen tila on aika ahdas, eikä siellä taida olla tilaa 32 mm kiintoavaimelle, jolla ainakin ne nivelet, joissa on "kantit" siellä hammastangon puoleisessa päässä, voisi kiertää irti. Peran mukaan II Meganen hammastangossa ei ole "kantteja" 18 mm:n kiintoavaimelle, vaikkakin joissakin korjaamokirjoissa näin esitetään. Putkipihdit ehkä juuri ja juuri mahtuvat, mutta ei tilaa ole siis ruhtinaallisesti. En tosin usko, että kaikilla korjaamoilla, jotka niveliä vaihtavat, on käytössään näitä erikoistyökaluja. Eräs tuttuni, joka on ex merkkihuollon asentaja totesikin, että "ei siellä merkkihuollossakaan kukaan käytä tätä lukitustyökalua, vaan nivel väännetään auki hammaspyörää vasten". Kertokaa siis lisätietoja kuinka kotikonstein sisänivel irroitetaan hammastangosta. Valmistaja muuten suosittelee hammastankoon ja niveleen litiumrasvaa sen tarkemmin sitä erittelemättä. Mitä rasvaa suosittelette käytettäväksi?

Tarvikeosien valmistajista mainittakoon mm. Moog, QH, Febi, RT, Lemförder, Delphi ja TRW. Halvimmillaan hinta taitaa olla alle 15 euroa kapple, kun alkuperäisosa suojakumin kanssa maksaa 103,30 (pelkkä suojakumi 43,30). Suurimmasta osasta tarvikeosia suojapalje puutuu ja se on hankittava erillisenä. Tietääkseni ainut tarvikesisänivel, jonka mukana tulee suojakumi varusteineen on TRW (tuote nro JAR 971). Tämä maksaa n 40-45 euroa Osaset-liikkeissä (maahantuojana Atoy Automotive). Omassani näyttää alkuperäisenä olevan juuri TRW:n nivelet sekä sisä- että ulkopäissä. Ajosuoritusta niillä on takana 300 tkm, joten ei niitä nyt ihan joka vuosi ole tarvinnut vaihtaa.

Pera

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2010, 19:13:22 »
Yksi vaihtoehto on tehdä erikoistyökalu.Tuommoisilla on tullut itse vaihdettua sisäpäitä.

Renault-foorumi

Vs: Neuvoja kaipaan Megane II oikean raidetangon sisäpään vaihtoon
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2010, 19:13:22 »