Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaiden ilmanpaineet  (Luettu 8322 kertaa)

3Gee

• Aktiivijäsen
Talvirenkaiden ilmanpaineet
« : Helmikuu 04, 2010, 16:19:29 »
Minkälaisia ilmanpaineita olette pitäneet talvirenkaissa? Oman auton kitkarenkaissa oli rengasliikkeen jäljiltä kaikissa renkaissa 2.0bar, mikä on kyllä ainakin etutassuille liian vähän. Ilmanpaineet tarkistetaan kylmistä renkaista mutta eikös ulkoilman lämpötilakin vaikuta rengaspaineisiin?  :-\ Oman auton renkaat on siis Michelinin kitkarenkaat kokoa 205/55R16.
Renault Mégane Dynamique 1,9 dCi FAP 131 hv -09

Herr Doktor

• Jäsen
Vs: Talvirenkaiden ilmanpaineet
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2010, 17:56:42 »
Löysässä lumessa ajaessa käytän enintään 1,5 baria, sulalla pikitiellä suosituksen mukaiset 2,2 - 2,3 baria.
Laguna II Phase I 2.0 16V AT Break Expression 2005 
Laguna III Phase I Sport Tourer Dynamique 2.0 dCi 150 16V FAP aut. 2010 Venitian Red (TENND)

dci

• Aktiivijäsen
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2010, 18:26:07 »
Minulle on jäänyt mieleen peukalosääntö nykyrenkaita koskien, että mieluummin ylipainetta kuin alipainetta. Ja näin olen laitellut viimeiset 20 vuotta, enkä ole havainnut mitään kulumis-erikoisuuksia, eikä ajo-ominaisuuksissakaan ole ollut sanomista (toki taidan ajella yleensä suht rauhallisesti).
Olen käyttänyt 2,5:n paineita, jos enemmän kuormaa silloin olen nostanut - varsinkin takarenkaissa (huom: huoltsikoiden mittarit näyttävät joskus/usein sinnepäin ja eikä ne halvat omat mittaritkaan kovin luotettavia liene - tässä yksi ongelma) .
Tuo mainittu löysä lumi lienee suht erikoistapaus, se minkä itse olen ajellut lumessa (alla on ollut tie, ei maasto eikä pelto tms) en ole havainnut ongelmia.

Karvalakki

• Aktiivijäsen
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2010, 18:29:12 »
Kyllä lämpötila vaikuttaa paineisiin. 10 astetta ja 0.1bar. Eli jos paine +20 asteessa 2,3bar niin -10 asteessa enää 2,0.

Parempi pito tuntuu olevan liukkailla, jos on alle suositusten paineet. Berlingossa tarkistin paineet kun en ole renkaiden vaihdon jälkeen niitä tsekannut. olivat 0.4bar alle suositusten. Laitoin paineet kohdille ja pito heikkeni havaittavasti.
Ex-autot Clio II 1.4rn -00, Laguna I break 1.8rt -97, Laguna II break -02 1.8 16v Authentique, Citroen Berlingo 1.9d -99, Vw Polo Variant 1.9tdi -00 ja Toyota Corolla 2.0 d4d -02.
Käytössä: Jaguar X-type 2.0d Executive -04 162tkm ja Seat Leon 1,6 tdi Ecomotive Style -10 128tkm

d_a_mage

• Jäsen
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2010, 19:19:40 »
Minkälaisia ilmanpaineita olette pitäneet talvirenkaissa? Oman auton kitkarenkaissa oli rengasliikkeen jäljiltä kaikissa renkaissa 2.0bar, mikä on kyllä ainakin etutassuille liian vähän. Ilmanpaineet tarkistetaan kylmistä renkaista mutta eikös ulkoilman lämpötilakin vaikuta rengaspaineisiin?  :-\ Oman auton renkaat on siis Michelinin kitkarenkaat kokoa 205/55R16.

No Michelinin sivuilta löytyy vastaus:
Lainaus
Kylmällä ilmalla renkaasta mitattu painelukema voi olla todellista painetta alhaisempi.
Jos renkaan ilmanpaine on esimerkiksi 2 baria ulkolämpötilan ollessa n. 20 °C, mittaus voi 8 °C:ssa osoittaa 1,9 barin painetta.

Tämä voi olla harhaanjohtavaa, eikä renkaassa ole välttämättä liian vähän ilmaa.

Koska lämpötila vaikuttaa renkaan ilmanpaineeseen, on paineita syytä korottaa hieman talvisaikaan.

Normaalitalvikäytössä Michelin suosittelee korottamaan talvirenkaiden paineita 0,2 barilla

dci

• Aktiivijäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2010, 19:31:59 »
Täällä on kommentteja että pito paranee kun vähentää paineita, pitänee uskoa kun sitä kuulee monelta suunnalta.
Mutta eikös samalla heikkene ajo-ominaisuudetkin, jopa ratkaisevankin paljon?
Puhun tässä vain normaaliajosta tiellä, varsinaiset maasto-olosuhteet ovat erikseen.

Seba

• Aktiivijäsen
« Vastaus #6 : Helmikuu 04, 2010, 20:04:31 »
Mulla kun nostin Cliosta rengaspaineet 2,1/2,0 --> 2,3/2,2 niin ohjautuvuudesta tuli paljon terävempää eli uraisella tiellä noi renkaat ovat aivan liian "hermostuneen" oloiset ja saa olla tarkkana ettei auto tempaise itseään metsään. Muutenkin toi Clion vakioalusta on ihan kauheeta kuraa varsinkin talvikeleillä, ens talvea ei kyllä enää ajeta vakioalustalla.

Eli auto siis Clio II 1.4 16V '03, vakioalusta, R19 Speedline 6.5x15" ET36 ja Contin CVC2 nastat 185/55/R15
Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

Käkätin

• Aktiivijäsen
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2010, 22:46:39 »
Contin CVC2 nastat 185/55/R15
Nuo sitten kuluvat keskelta sileiksi todella nopeasti, jos on liian alhaiset paineet.
Continental suosittelee 0,3 - 0,5 bar yli tehtaan suosituksen painetta talvirenkailleen, johtuen löysästä ja huonosti kantavasta renkaan kyljestä.
Lisäksi talvirengas tarvitsee painetta riittävästi, jotta lamellit pysyvät auki ja terävänä eivätkä taivu kyljelleen ja pyöristy, jolloin pito katoaa. Tämä varsinkin kitkoissa.
EX-Megatsu break 11/2002 1.6 16V
Nykyään viisastuneena Avensis 2008

Herr Doktor

• Jäsen
« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2010, 06:29:20 »
Kuten jo aiemmin kerroin, kannattaa kokeilla paineen laskua kun ajetaan lumisilla teillä. Pito on aivan eri luokkaa. Löysässä lumessa ei lammellien vaikutus ole merkittävä, toimivat vain kovalla pinnalla, esimerkiksi jäällä.
Tänä talvena olen ajanut lähes pelkästään lumisilla teillä enkä ole edes viitsinyt muutamaa pikitiekilometriä varten nostaa paineita, ole ajellut rauhallisesti. Renkaan kulumisesta en tiedä, mutten edes välitä sillä pito lumella on tuntuvasti parempi.
Pikitieajoon pätee tietenkin suositellut paineet, tai jopa aavistuksen korkeammat.
Laguna II Phase I 2.0 16V AT Break Expression 2005 
Laguna III Phase I Sport Tourer Dynamique 2.0 dCi 150 16V FAP aut. 2010 Venitian Red (TENND)

3Gee

• Aktiivijäsen
« Vastaus #9 : Helmikuu 05, 2010, 08:51:41 »
Lisäksi talvirengas tarvitsee painetta riittävästi, jotta lamellit pysyvät auki ja terävänä eivätkä taivu kyljelleen ja pyöristy, jolloin pito katoaa. Tämä varsinkin kitkoissa.

Kyllä munkin kokemus kitkarenkaista on, että jos kitkarenkaassa on liian vähän painetta, niin sitten ne vasta liukkailta tuntuvat. Taidanpa näiden kommenttien perusteella nostaa ilmanpaineita vielä hiukan. Nyt mulla on ohjekirjan mukaan edessä 2,3 ja takana 2,0. Pitää vaan muistaa keväällä tarkistaa kun ilmat lämpenevät, ettei paineita ole sitten jo liikaakin.  ;)
Renault Mégane Dynamique 1,9 dCi FAP 131 hv -09

HiTec

• Aktiivijäsen
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #10 : Helmikuu 05, 2010, 09:50:59 »
Kaikki allekirjoitukseni motoroidut kulkupelini kulkee 2.5 paineilla, sekä edessä että takana. Ei tartte paljoa muistella ;) Ja juurikin perustuen ajatukseen että mieluummin yli kuin ali + että talvirenkaissa tarkistukset pyrin tekemään nollan pinnassa ja näin ollen kovilla pakkasilla paineet ovat varmasti hitusen alemmat 8)
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

xak529

• Jäsen
« Vastaus #11 : Helmikuu 05, 2010, 11:05:27 »
Itse olen pitänyt talvirenkaissa painetta 2,5 ja hyvin on pärjätty. Ajelen talvella sekalaisia teitä, ja joskus on mökillekin päästävä. Hyvin menee lumessakin. Tuota kaupunkiajoa ei minulle niin kovin paljoa tule, mutta enpä ole kaupungissakaan koskaan vaikeuksiin pidon puutteen vuoksi joutunut.

Nykyautossa on alla Hakkapeliitta 4:t, joista en muuta sano, kuin että asvaltilla ajettaessa melutaso on Continentalia korkeampi. Pito on ollut yhtä hyvä kuin Conteissakin, ja tuo korotettu paine on ollut talvirenkaissa minulla aina käytössä.

Juhise

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Helmikuu 06, 2010, 00:56:43 »
Kuten jo aiemmin kerroin, kannattaa kokeilla paineen laskua kun ajetaan lumisilla teillä. Pito on aivan eri luokkaa. Löysässä lumessa ei lammellien vaikutus ole merkittävä, toimivat vain kovalla pinnalla, esimerkiksi jäällä.
Tänä talvena olen ajanut lähes pelkästään lumisilla teillä enkä ole edes viitsinyt muutamaa pikitiekilometriä varten nostaa paineita, ole ajellut rauhallisesti. Renkaan kulumisesta en tiedä, mutten edes välitä sillä pito lumella on tuntuvasti parempi.
Pikitieajoon pätee tietenkin suositellut paineet, tai jopa aavistuksen korkeammat.
Juurikin näin. Paineen laskulla saadaan pito enemmän löysällä alustalla, mutta kovalla taas pito heikkenee. Väärillä paineilla renkaat luonnollisesti kuluvat väärin ja enemmän. Krazeissa, niissä venäläisissä loistokuorkeissahan oli ilmanpaineen säätö, jopa kajuutasta käsin. Oli suunniteltu isoille hiekka-aavikoille, joilla laskettiin ilmanpaineet saavuttamalla parempi pito. Täällä pk-seudulla ei lumisia teitä paljon ole, joten en paineitakaan laske.
Itselläni -91 vuoden Clion ohjekirjan mukaiset paineet 2,1/2,3. Olen kauan ihmetellyt, miksi taakse kovemmat paineet? Talveksi kai suositellaan kuitenkin kovempia paineita, tänä vuonna olen vain ollut laiskalla päällä.

Muutenkin toi Clion vakioalusta on ihan kauheeta kuraa varsinkin talvikeleillä, ens talvea ei kyllä enää ajeta vakioalustalla.

Eli auto siis Clio II 1.4 16V '03, vakioalusta, R19 Speedline 6.5x15" ET36 ja Contin CVC2 nastat 185/55/R15
Hommaa vanhempi Clio niinkuin mulla. Ihan tarpeeks hyvä tää on. Tieurat vaan tahtoo olla liian leveät mun raidevälille, mutta sehän tekee vaan ajamisesta nautinnollisempaa, kun pitää ohjatakin.  8)
Clio 1.4 S 92'

kurtsi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #13 : Helmikuu 06, 2010, 07:49:56 »
Aikanaan jonkun merkin mainiksessa kivenkovaan väitettiin , että ko. härvelissä "URAUTUMATTOMAT AJO-OMINAISUUDET" .
Moniko uskaltaa itseni lisäksi ajaa urien vieressä?

Ex Renault Grand Scenic 2006 1,9 dCi A

Juhise

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2010, 14:31:19 »
o/
Mielummin melkein ajan urien vieressä, kuin urissa. Urissa ajettaessa auto heittelehtii ja hakee koko ajan. Ja mutkassa jos auto tulee vastaan, on pakko kuitenkin poistua urasta. Urat sulautuvat mutkissa yhteen, ihmiset oikovat niin paljon mutkissa. Isommilla teillä ja motareilla kyllä mennään urissa.
Clio 1.4 S 92'

Renault-foorumi

« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2010, 14:31:19 »