Kuten jo aiemmin kerroin, kannattaa kokeilla paineen laskua kun ajetaan lumisilla teillä. Pito on aivan eri luokkaa. Löysässä lumessa ei lammellien vaikutus ole merkittävä, toimivat vain kovalla pinnalla, esimerkiksi jäällä.
Tänä talvena olen ajanut lähes pelkästään lumisilla teillä enkä ole edes viitsinyt muutamaa pikitiekilometriä varten nostaa paineita, ole ajellut rauhallisesti. Renkaan kulumisesta en tiedä, mutten edes välitä sillä pito lumella on tuntuvasti parempi.
Pikitieajoon pätee tietenkin suositellut paineet, tai jopa aavistuksen korkeammat.
Juurikin näin. Paineen laskulla saadaan pito enemmän löysällä alustalla, mutta kovalla taas pito heikkenee. Väärillä paineilla renkaat luonnollisesti kuluvat väärin ja enemmän. Krazeissa, niissä venäläisissä loistokuorkeissahan oli ilmanpaineen säätö, jopa kajuutasta käsin. Oli suunniteltu isoille hiekka-aavikoille, joilla laskettiin ilmanpaineet saavuttamalla parempi pito. Täällä pk-seudulla ei lumisia teitä paljon ole, joten en paineitakaan laske.
Itselläni -91 vuoden Clion ohjekirjan mukaiset paineet 2,1/2,3. Olen kauan ihmetellyt, miksi taakse kovemmat paineet? Talveksi kai suositellaan kuitenkin kovempia paineita, tänä vuonna olen vain ollut laiskalla päällä.
Muutenkin toi Clion vakioalusta on ihan kauheeta kuraa varsinkin talvikeleillä, ens talvea ei kyllä enää ajeta vakioalustalla.
Eli auto siis Clio II 1.4 16V '03, vakioalusta, R19 Speedline 6.5x15" ET36 ja Contin CVC2 nastat 185/55/R15
Hommaa vanhempi Clio niinkuin mulla. Ihan tarpeeks hyvä tää on. Tieurat vaan tahtoo olla liian leveät mun raidevälille, mutta sehän tekee vaan ajamisesta nautinnollisempaa, kun pitää ohjatakin.