Kirjoittaja Aihe: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6  (Luettu 10195 kertaa)

jukiapina

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« : Tammikuu 17, 2010, 10:40:49 »
Kaipaisin hieman neuvoja tuon hihnan vaihdossa. Kuinka kova homma tuo hihna on vaihtaa? Käsittääkseni kiristys hoituu kiristin rullalla? Kannattaako tuo kiristinrulla vaihtaa samalla?

Ajoneuvo on Renault Megane 1.6 16V ja autossa on ilmastointi.

Kiitoksia jo etukäteen vastaamaan vaivaantuneille.

Käkätin

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 251
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2010, 22:09:49 »
Moniurahihnan vaihto tehdään yleensä samalla jakohihnan vaihdon kanssa, koska remmi on kuitenkin irti.
Monesti kiristinrulla alkaa pitämään ääntä, jonka jälkeen on vaarana laakerin kiinni leikkautuminen, josta seuraa hihnan katkeaminen, josta taas seuraa yleensä konerikko.
Rullat kannattaa pyöritellä ja kuunnella hihnan ollessa irti, vähänkin ääntävä rulla kannattaa vaihtaa.
EX-Megatsu break 11/2002 1.6 16V
Nykyään viisastuneena Avensis 2008

jukiapina

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2010, 08:42:42 »
Ei kai jakopään hihnaa tarvitse irroittaa jos tuon laturinhihna irroittaa?

juhani

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 682
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2010, 09:26:26 »
Just ihmettelin omaani ja niitä kiristinsysteemejä on vaikka kuinka montaa tyyppiä,laita nyt vuosimalli niin joku voi tietääkkin.
Laguna Break 1.8  8V  -98

a.e

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1146
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2010, 11:31:40 »
Ei kai jakopään hihnaa tarvitse irroittaa jos tuon laturinhihna irroittaa?

Ei jakopään hihnaa tarvitse irroittaa samalla.
Niinkuin Käkätin tuossa sanoi se moniurahihna vaan vaihdetaan yleensä
samaan aikaan kun on jo valmiiksi irti.
Ei tuossa vaihtamisessa pitäisi sen kummempaa olla kun
katselet miten se nyt on paikallaan ja pistät uuden
samalla lailla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2010, 11:59:18 kirjoittanut a.e »
Se oli jo rikki ennenkuin neuvoin.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 2856
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2010, 13:05:55 »
ja pistät uuden samalla lailla.

Josta tuli mieleen joskus jossain autossa kuulleeni että olikos se ilmastointikompuran tms. rulla, jossa oli 1 ura enempi kuin muissa (siis myös hihnassa), niin tuo hihna kuulusi s.e. se "ylimääräinen" kompuran rullan ura on moottorin puolella ??? Anyway, chekkaa tarkasti miten nykyinen on (ota vaikka kännykameralla kuvat jos ei muuten) ja laita uusi samalla tavalla tilalle 8)
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

jukiapina

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
    • Sähköposti
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2010, 08:34:57 »
Tosiaan 2003 ykkökoppanen farkku megane on kyseessä. Motonetissä myydään 5 uraista hihnaa, mutta ilmeisesti tuossa on joskus ollut 6 urainenkin käytössä. Ilmeisesti juuri tuon kompuran takia. Pitää yrittää saada tuo vaihdettua, kun vanhassa pari vekkiä ja tienpäälle jääminen ei oikein kiinnosta. Tosin tämäkin on ilmeisesti vaihdettu merkkiliikkeen huollossa 2008 kun on jakopään hihnakin vaihdettu.

Tontsa

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2010, 18:21:59 »
Moniurahihnan vaihto tehdään yleensä samalla jakohihnan vaihdon kanssa, koska remmi on kuitenkin irti.
Monesti kiristinrulla alkaa pitämään ääntä, jonka jälkeen on vaarana laakerin kiinni leikkautuminen, josta seuraa hihnan katkeaminen, josta taas seuraa yleensä konerikko.
Rullat kannattaa pyöritellä ja kuunnella hihnan ollessa irti, vähänkin ääntävä rulla kannattaa vaihtaa.
Täällä on myös yksi Megane II johon viime kesänä jakopään rempan yhteydessä vaihdettiin moniurahihna, muttei koskettu kiristimiin. Nyt käynnistyksen yhteydessä vinkuu kuin viimeistä päivää. Tarkkaa paikkaahan tuossa pihalla kuunnellessa on mahdoton sanoa, mutta edestäpäin vasemmaltahan se ääni tulee. Jakopään rempassa vaihdettiin myös vesipumppu, joten vahva epäilys on että ääni tulee jostain moniurahihnan kiristimestä, laturista tai ilmastoinnin kompuran hihnapyörältä. Vinkuminen katoaa kun annettu pyöriä jonkin aikaa. Olikos tuossa kakkosmeganessa niin että moniurahihnan katketessa on vaarana myös jakopään hajoaminen?

Spreewald

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2010, 23:05:51 »
Itse en ole sitä apulaitehihnan kiristintä joka jakohihnanvaihdossa (90 tkm/4a) vaihtanut; taitaapa vielä olla alkuperäinen kiristin paikoillaan. Vaihto hiukan riippuu moottorityypistä, joten jos ohjeita kaipaatte, niin  kertokaa moottorikoodi ja onko ilmastointia vai ei. Ja kuten edellä joku totesi joissakin moottorityypeissä (K4J-730/732, K4M-760/761 ym) ilmastoinnin kompressorin hihnapyörässä on yksi ura enemmän kuin hihnassa. Hihna on siis asennettava oikein tälle hihnapyörälle. II Meganessa ei mielestäni ole riskiä hihnan menemisestä rikkoutuessaan jakopäähän. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan, koska uusi hihnakaan ei maksa kuin n 10€. Kokemukseni mukaan apulaitehihna kyllä kestää jakohihnan vaihtovälin oikein kiristettynä. Korjaamokirjan mukaan kaikkien moniurahihnapyörien urat on syytä puhdistaa kovalla nylonharjalla. Näin toimien ei uusi hihna jää "kantamaan" ja kestää kauemmin.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 2856
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2010, 08:12:08 »
Kokemukseni mukaan apulaitehihna kyllä kestää jakohihnan vaihtovälin oikein kiristettynä.

No ainakin aikarajan mukaan varmasti kestää, ellei jopa kaksi nokkahihnaa. Meinaan 4v nokkahihnalle tuntuu kyllä mielestäni "hiukka" liian tiheältä ja Keski-Euroopassahan noilla taidetaankin mennä 6v vaihtovälillä. Ne on nämä Suomen Arctic-mallit, joissa on vaihtoa tihennetty :-\ Toivottavasti tuostakin pikkuhiljaa päästään ja Renaultkin rupeaa (kilpailijoidensa tavoin) jälleen pukkaamaan nokkaketjullista moottoria autojensa nokille - tai eilenhän taisi olla Hesarissakin jotta Suomenkin keskilämpötila noussee jokusen asteen = tämän talven kaltaiset olosuhteet tulevat olemaan todella harvinaisia = Rellullakin voi ajella 6v nokkahihnanvaihtoja ;)

Ilmaston lämpeneminen näkyy Suomessa yhä selvemmin jo lähivuosikymmeninä
Lainaus
Vuosisadan loppuun mennessä vuoden keskilämpötilan ennustetaan kohoavan Suomessa 2–6 astetta. Talvisin keskilämpötilan arvioidaan nousevan 3–9 asteella ja kesäisin 1–5 asteella.

Suomen talvet lämpevät hyvää vauhtia kesiä nopeammin.

Kovia pakkasia ei koeta enää koko Suomessa, vaikka juuri talvien lämpötilat vaihtelevatkin erityisen paljon myös luonnollisista syistä.

Etelä-Suomeen ja lounaisille rannikkoalueille talvi ei vuosisadan lopulla tule. Sadan vuoden päästä keskilämpötila ei etelässä putoa pakkasen puolelle enää ollenkaan.
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

maja2

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2010, 20:32:54 »
Kannattanee täällä eteläisessä Suomessa ajaa se ensimmäinen VVT-hässäkkä suosiolla loppuun ennenkuin hihnan vaihdattaa Meganen II 1.6 16v kohdalla. 6 kuukauden ylityksellä säästin itse sen. 700€. Ensimmäisenä laukesi vaimon autosta juurikin tuon VVT hässäkkä, ikää oli 4,5 v. Jos koneelle ei tule todellisia kylmästartteja (=lohkolämmitin puuttuu) paljoa niin periaatteessa nokkahihna kestää Suomen olosuhteissa paljon _paremmin_ ikääntymistä vastaan kuin etelän lämmössä. Kumi kun hapertuu nimenomaan lämmöstä ja valosta. Toisaalta jossain Oulun yläpuolella lienee syytä vaihtaa tuon 4v jälkeen koska  -30 asteessa konetta käyntiin sahatessa hampaiden rasitus on kovaa kun joka paikka on kylmästä kankeana.

Offtopic: Täti osti joskus n.1992 käytettynä Peugeot 205 1.4i koneella. Myi auton pari vuotta sitten pois. Autoliikkeen kauppias soitti muutaman päivän päästä ja kysyi milloin nokkaremmi oli vaihdettu viimeksi kun ei huoltokirjassa ei ollut mainintaa. Täti ihmetteli että mikähän remmi on kyseessä ja soitti minulle ja kysyi olinko vaihtanut moista värkkiä autoon. En ollut. Meni vaivatta sen 20v  tehtaalla laitetulla hihnalla. :-)

Tontsa

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #11 : Maaliskuu 02, 2010, 12:09:01 »
Josta tuli mieleen joskus jossain autossa kuulleeni että olikos se ilmastointikompuran tms. rulla, jossa oli 1 ura enempi kuin muissa (siis myös hihnassa), niin tuo hihna kuulusi s.e. se "ylimääräinen" kompuran rullan ura on moottorin puolella ??? Anyway, chekkaa tarkasti miten nykyinen on (ota vaikka kännykameralla kuvat jos ei muuten) ja laita uusi samalla tavalla tilalle 8)
Nostetaas tätä. Tuli hihnan vaihto ajankohtaiseksi, kun laturi taisi mennä rikki. Ei lataa ja akku pääsi tyhjenemään. Laturin vaihdon yhteydessä ajattelin vaihtaa moniurahihnan. Katselin tuossa äsken tuota hihnaa ja omassa Meganessa ilmastoinnin kompuran hihnapyörässä tuo "ylimääräinen" ura oli jätetty renkaan puolelle. Kummallekohan puolelle se oikeasti kuuluisi jättää, jotta menisi oikein? Lisäksi näyttääpi siltä että homma on tehtävä yläkautta ja pihalla, koska talli on rempassa, onnistuuko vai odottelenko kesää suosiolla  ;D
Myöskin hihnan kiristysrullan löysäys aiheuttaa pientä päänvaivaa, itse rullassa ei tuntuisi olevan minkäänlaista mutteria päässä noin käsikopelolla koetettuna. Eikä tuonne yläkautta juuri näekään, joten miten tuon kiristimen löysäys tapahtuu?

savususi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2010, 19:21:22 »
Itse olen vaihtanut apulaitehihnan jouluna pihalla. Tilaa on varsin niukasti, joten pyörä pois ja sisälokasuoja pois, ainakin osa siitä. Sitten kiristin kääntyy kiintoavaimella sivuun (siinä on siis pultinkanta päässä) ja reikään laitetaan vaikkapa kuusiokoloavain pitämään se "auki". Koneen puolella on vastaava kolo sille auki lukitsevalle aputyökalulle. Kiristimessä on siis jousi joka kiristää hihnan. Uusi hihna huolellisesti oikein paikoilleen, kiristin takaisin hihnaa vasten ja taas mennään kunhan kaikki muu purettu on taas paikoillaan.
Mégane Break 1,6 16V 2002, ei tosin enää...

Seba

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #13 : Toukokuu 18, 2010, 00:55:57 »
Gates on ainakin julkaissut tiedoitteen, missä kerrotaan tästä uudempien Rellujen moniurahihnan kaventumisesta 6-uraisesta 5-uraiseen. Idea tässä muutoksessa on se, että vesipumpun pultinkannat ovat alunperin todella lähellä moniurahihnaa ja jos uusi vesipumppu on hieman korkeampi kuoreltaan tai asennuksessa käy jokin muu kämmi, niin 6-urainen hihna osuu pultinkantoihin ja suikale repeytyy siitä irti. Kun toi suikale kulkeutuu jakohihnan väliin, niin seuraukset saattavat olla kalliit.

Eli 5-uraista kehiin ja se vapaaura jätetään koneen puolelle justiinsa ton vesipumpun pulttien takia.
Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

p.m

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2011, 20:43:44 »
Gates on ainakin julkaissut tiedoitteen, missä kerrotaan tästä uudempien Rellujen moniurahihnan kaventumisesta 6-uraisesta 5-uraiseen. Idea tässä muutoksessa on se, että vesipumpun pultinkannat ovat alunperin todella lähellä moniurahihnaa ja jos uusi vesipumppu on hieman korkeampi kuoreltaan tai asennuksessa käy jokin muu kämmi, niin 6-urainen hihna osuu pultinkantoihin ja suikale repeytyy siitä irti. Kun toi suikale kulkeutuu jakohihnan väliin, niin seuraukset saattavat olla kalliit.

Eli 5-uraista kehiin ja se vapaaura jätetään koneen puolelle justiinsa ton vesipumpun pulttien takia.

Linkki Gatesin asennusohjeeseen:
https://www.gates-online.com/GatesEU/fi/FI/tech%20bul/TB018_Renault5_6PK.pdf

Gatesin jakohihna info:
http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB_033_E9_5501XS_kittisarjat.pdf

1.9 Dieselien jakohihnoista:
https://www.gates-online.com/GatesEU/fi/FI/tech%20bul/TB019_Renault_1.9D.pdf
https://www.gates-online.com/GatesEU/fi/FI/tech%20bul/TB017_S40_V40_1.9D.pdf
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2011, 21:00:02 kirjoittanut p.m »

Renault-foorumi

Vs: Moniurahihnan vaihto laturi+ot+ilm 16V 1.6
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2011, 20:43:44 »