Kirjoittaja Aihe: megane pakokaasun päästövalvonnan merkkivalo?  (Luettu 1983 kertaa)

ErrorX

• Tulokas
  • *
    • Sähköposti
megane pakokaasun päästövalvonnan merkkivalo?
« : Maaliskuu 06, 2009, 10:53:07 »
Renault megane classic 1,4 Pakokaasun päästövalvonnan merkkivalo alkoi vilkkua parin päivän päästä kun olin vaihtanut ilmansuodattimen ja tulpat. Ehdin käyttää katsastuksessa ennen kuin vilkunta alkoi ja meni läpi ihan normaalisti. Nyt kun käynnistää auton tyhjäkäynti on raskasta ja pakokaasu haisee kummalliselle. Tarkastin tulpat olivat kastuneet, vaihdoin uudet ilman vaikutusta. Huomasin myös ajaessa  et tehotkin olivat kadonneet.  Lambda anturin käytin irti mut ei vaikutanut vilkkumiseen mitenkään.  Ideoita mikä voisi olla vikana? ???

Mikä olisi meganeen ja lagunaan sopiva vikakoodienlukija, jolla voi kuitata? Ku olen sitäkin yrittäny etsiä enkä saa oikein tolkkua et mikäs sopisi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2009, 11:23:42 kirjoittanut ErrorX »

piinatturellu

• Aktiivijäsen
Vs: megane pakokaasun päästövalvonnan merkkivalo?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2009, 15:13:59 »
Vikakohteita on lukematon määrä, suosittelisin käymään merkkiliikkeessä vikakoodien luvussa nyt kun auto vielä omin voimin liikkuu. Koodien luku ei paljon maksa ja sen jälkeen voi päätellä että rupeaako itse korjaushommiin vai antaako auton muiden käsiin.

Onhan noi tulpat kuitenkin oikean tyyppiset ja sytytysjohdot oikeassa järjestyksessä kiinni?

piinatturellu

• Aktiivijäsen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2009, 15:32:45 »
Ja nythän niitä ideoita rupes pukkaa:

Tuossa toisessa aiheessa on ihmetelty tyhjiä katalysaattoreita, eli keramiikkaosa hajoaa ulkoisen kolhun avittamana tai sitten vain vanhuuttaan ja tukkii pakoputken, voisihan tässäkin olla yksi syy tukkoisuuteen?

HiTec

• Aktiivijäsen
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2009, 15:54:30 »
Kyllä nuo kaikki viittaisi että pata käy ihan liian rikkaalla jos kerran tulpatkin kostuu => ei käykään enää edes kunnolla kun seos on ihan liian rikas => epätäydellinen palaminen => outo haju pakoputkesta. Siis vähän kuin talvikylmällä ei-esilämmitettyä autoa starttaat ja siinä akkunoita raapiessa hiukka nuuhkaset niin kyllä tuolta pakoputkesta aikamoiset "aromit" tulee :-\

Ja tuohon ylirikkaaseen seokseen sitten löytyykin jo aika monta eri vaihtoehtoa. Mutta koska olet juuri vaihtanut ilmafilsun, olisi se myös loogisin paikka josta itse lähtisin tuota ekana purkamaan - menikö kaikki varmasti oikein paikoilleen? Jos kone ei saa ilmaa, niin kumpiko sitten kompuutterissa menee korkeammalla prioriteetilla - kone ei käy ollenkaan vai lambda-arvot on päin honkia. Itse veikkaisin tuota ekaa ja kun lambdat on pielessä, sytytetään kuskille se merkkivalokin kojetauluun ettei kaiki nyt ole ihan kotona :-\ Anyway kovin pitkään en tuolla kuitenkaan cruisailisi, sillä kissa ei tuosta bensasta putkessa raakana oikein diggaa :( Eli ilmafilsu vaikka kokonaan pois hetkeksi ja kokeilet palautuko systeemit ennalleen. Minnekään soramontulle en kyllä filsutta ajelemaan lähtisi, mutta ei tuo lyhyt kokeilu filsuttakaan koneelle turmioksi ole 8)
Fiat Ducato / Globetrotter 2.5d -90
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

Renault-foorumi

« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2009, 15:54:30 »