Kirjoittaja Aihe: Hammastangon sopivuus?  (Luettu 2466 kertaa)

Kinnkisa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
Hammastangon sopivuus?
« : Tammikuu 27, 2009, 13:39:42 »
Moi!

MeganeII 1.5dci Break -04:n hammastanko on mennyt väljäksi - uusia pittää vai onko olemassa tuohon korjaussarjaa? Onkos nuo hammastangot vaihtokelpoisia mallista toiseen eli käykö esim. bensamallin hammastanko? Joitakin purkuosia näyttäisi löytyvän mutta ovat bensamalleista, ei oikein huvita maksaa 700 euroa paikallisen jälleenmyyjän hinnaston mukaan ellei ole ihan pakko.

Selvitetty: Ovat vaihtokelpoisia, on sama osa ainakin 2.0 bensamallissa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2009, 11:29:30 kirjoittanut Kinnkisa »

Joker-1979

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 760
Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2009, 16:21:46 »
Luulis tuon asian selvivän esim. motonetin varaosa-sivuilta  :)
Citroen C5 2,0i 16V VTR Break -06 + Citroen C5 2,0i 16V SX Break A -04

Juha™

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2009, 17:56:23 »
Nyt puhun ihan ilman Megane II -kohtaista tietoa, mutta yleensä Renaultin hammastankoihin on ollut saatavana repsikan päätyyn korjaussarjaa, jossa tulee uusi hela. Kuskin päädyn väljä on (periaatteessa) ollut poistettavissa matoruuvin alapuolella olevalla kiristystallalla. Tämä kokemus tosin kahta sukupolvea vanhemmasta autokannasta muisteltuna, eli ei tietoa onko Megane II:ssa vielä noita mahdollisuuksia. Mutta auton alta kurkkaamalla näkisi ehkä ainakin sen, että onko siellä kuskin puolella se kiristystalla. Jos on, niin silloin voisi kuvitella että toiseenkin päätyyn löytyy helasarja (jos ei enää Megane II kuvasto tunne niin saattaisi sopia jonkin vanhemman mallin hela?)
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Reniks9

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 622
  • Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2009, 15:17:12 »
http://www.johnson-metall.fi/suomi/brm_pronssilaakeri.php

Voi löytyä sopiva holkki, jonka vaihdat. Pahin ongelma on tehostajan tiiviste. Oli kai sulla sähköinen tehostaja?
Prantsusemaa;  Xantia -96  Sensation
Koreea; Hyundai Extreme -02, KIA Magentis -05
Venemaa; AZLK -84,
Itaalia; Piaggio Free -97

renoo laguna

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2009, 20:16:12 »
kyselin laguna II -02 biliasta saako korjaus sarjaa. Sanoivat että ei saa uusi tanko olkaa hyvä( jotain 800€). Ajattelin että otan tangon irti ja sorvaan sisälle holkin mikäli pystyy purkamaan. Homma jäi puolitiehen koska kävin kyselemässä, onko vastaavaa ollut ko peleissä (oli ajettu silloin 60tkm). Vastasivat että apumiehenpuoleisessa on "välystä", eikä auta vaikka tilaisi uuden hammastangon (hetken aikaa VOI olla jämpti mutta kun uutuuden karheus menee niin on sama välys). On kuulemma ohjeistettu kasastus yhtiöitä ominaisuudesta mutta silloin tällöin tulee edelleen hylkäyksiä aiheesta. Paperia asiasta ei saanut mukaan.
Tuntui kuin olisi ollut välys raidetangonpään sisä nivelessä mutta hammastanko se siellä kuitenkin liikkui ylös ja alas. Katsastuksessa mies kokeili eritavalla välykset kuin normaalisti välykset tarkastetaan.

Perstuntumana muistelen että meganessa saattoi olla sama juttu vannomaan en todellakaan mene.

Kinnkisa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2009, 20:48:19 »
kyselin laguna II -02 biliasta saako korjaus sarjaa. Sanoivat että ei saa uusi tanko olkaa hyvä( jotain 800€). Ajattelin että otan tangon irti ja sorvaan sisälle holkin mikäli pystyy purkamaan. Homma jäi puolitiehen koska kävin kyselemässä, onko vastaavaa ollut ko peleissä (oli ajettu silloin 60tkm). Vastasivat että apumiehenpuoleisessa on "välystä", eikä auta vaikka tilaisi uuden hammastangon (hetken aikaa VOI olla jämpti mutta kun uutuuden karheus menee niin on sama välys). On kuulemma ohjeistettu kasastus yhtiöitä ominaisuudesta mutta silloin tällöin tulee edelleen hylkäyksiä aiheesta. Paperia asiasta ei saanut mukaan.
Tuntui kuin olisi ollut välys raidetangonpään sisä nivelessä mutta hammastanko se siellä kuitenkin liikkui ylös ja alas. Katsastuksessa mies kokeili eritavalla välykset kuin normaalisti välykset tarkastetaan.

Perstuntumana muistelen että meganessa saattoi olla sama juttu vannomaan en todellakaan mene.
Katsastusinssi se mullekin sanoi että oikeanpuoleinen sisempi raidetangonpää on niin väljä että pitää hylätä, samoin kertoi että vasemmalla on myös välystä mutta se ei vielä yksinään olisi aiheuttanut hylkäystä. Yritin sanoa inssille että sisemmät päät on vastikään vaihdettu joten oisko syy hammastangossa - ei auttanut, hylsy tuli - ei siinä mitään, ymmärrän että välystä ei saa olla koska tiedän mitä se ajan kanssa aiheuttaa. No pajalla sitten varmistui tuon väljyyden olevan hammastangossa. Tässä täytyy sitten kiittää paikallisen jälleenmyyjän (Avainvaunu Joensuu) avuliaisuutta kun selvitti käykö bensamallin hammastanko (ruttutukusta löytynyt) tuohon meikeläisen dieseliin. Silti ihmettelen miksi tuo hammastanko on mennyt väljäksi, autollani on ajettu 211tkm - olisko se että noissa sisemmissä raidetangonpäissä oli väljyttä ehkä n. 20tkm verran - oisko ennättänyt tuossa ajassa ravistaa hammastangon väljäksi?

Renault-foorumi

Vs: Hammastangon sopivuus?
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2009, 20:48:19 »