Kirjoittaja Aihe: Megane II: takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 12211 kertaa)

Juha™

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« : Tammikuu 06, 2009, 00:51:18 »
Tässä ohjeessa vaihdetaan takajarrulevyt seuraavaan autoon:
- Renault Megane II vm. 2003
- 5-ovinen
- 2,0 16V bensa ilman turboa
- jarrulevyn halkaisija 240 mm
- jarrulevyn paksuus 8 mm

HUOM: Muissa korimalleissa tai moottoriversioissa saattaa olla näistä poikkeavat, suurempihalkaisijaiset takajarrut. Itse jarrulevyn kiinnitys on niissäkin identtinen, mutta jarrusatulan kiinnitystapa saattaa poiketa tässä ohjeessa esitetystä.

Tämä huoltotoimenpide vaatii auton takarenkaiden poistamisen ja auton takapään nostamisen ylös. Mikäli käytössäsi ei ole varsinaista pylväsnosturia ja joudut nostamaan auton ylös jollain "irtotunkilla", älä koskaan ikinä työskentele pelkästään tunkin varassa olevan auton ääressä! Tue auto aina tähän tarkoitukseen tehdyillä autopukeilla. Varmista, että työalueen pinta on tasainen ja painoa kestävä. Mikäli et ole varma miten auto tulee nostaa ja tukea, jätä korjaus ammattilaiselle. Tämän ohjeen kirjoittaja ei luonnollisestikaan ota vastuuta mistään, mitä tätä ohjetta noudattavalle saattaa tapahtua.  Joten ymmärrät toimivasi omalla vastuullasi.

Kun uusitaan jarrulevyt, on samalla suositeltavaa uusia myös jarrupalat. Samalla kannattaa ehdottomasti puhdistaa ja herkistää jarrusatulat, jotta uudet osat eivät kulu pilalle päällä laahaavien jarrujen takia. Sen takia seuraavassa listauksessa luetellaan myös jarrupalojen uusimisessa ja jarrusatulahuollossa tarvittavat materiaalit ja työkalut.

Työssä tarvittavat materiaalit:
- uudet jarrulevyt
- uudet nylonlukitteiset keskimutterit
- uudet jarrupalat
- kuparipastaa tai keraamista jarrupastaa
- molybdeenidisulfidirasvaa, vesivaseliinia tmv.
- kierrelukitetta

Työssä tarvittavat työkalut:
- pylväsnosturi tai vaihtoehtoisesti tunkki ja autopukki
- rengasavain
- 15 mm avokita-avain
- 13 mm hylsy- tai lenkkiavain
- jarrumännän sisääntyönnin
- "käänteinen" torx-hylsy, koko E16
- 30 mm hylsy
- hylsyväännin pitkällä varrella
- talttapäämeisseli ja vasara, tai vaihtoehtoisesti rasvakupin irrotustyökalu

Lisäksi momenttiavain antaa mielenrauhaa koska sillä saa pultit kiristettyä tarkasti suositeltuihin momentteihin. Ongelmana useimmilla on, että vaikka avain löytyisikin niin asteikko loppuu 210 Nm:iin. Tässä työssä suurin tarvittava vääntömomentti kuitenkin on 280 Nm. Ilman momenttiavaintakin kuitenkin pärjää, kunhan pistää "lihasmuistiin" kuinka kovaa ja kuinka pitkällä varrella pyörännavan keskimutteri piti avata. Kiristyksen kun tekee vastaavalla voimalla plus "vähän päälle" niin hyvä tulee. Ideana kuitenkin, että keskimutteri tulee aivan hemmetin lujaa kiinni.  ;)

OK, pakkopulla kirjoitettu, mennäänpä asiaan:

----------------------------------------------------------------

1. Irrota jarrusatula ja jarrupalat.

Tämä työvaihe on selostettu ohjeessa Megane II: takajarrupalojen vaihto, kohdat 1-6.

----------------------------------------------------------------

2. Irrota jarruies.

Jarruiestä taka-akselissa kiinni pitävät pultit löytyvät jarrulevyn takaa. Pultit ovat tiukassa, avainkoko E16 eli "käänteinen torx".



Avaa pultit ja nosta jarruies pois.

----------------------------------------------------------------

3. Irrota jarrulevy.

Poista levyn keskellä oleva rasvakuppi. Mikäli käytössäsi ei ole erikoistyökalua rasvakupin poistoon, homma onnistuu myös ohuehkolla talttapäämeisselillä ja vasaralla naputtelemalla. Naputtele meisseliä ensin kohtisuorassa rasvakupin ja jarrulevyn väliin välillä levyä pyörittäen niin, että syntyy tasainen pieni rako. Tämän jälkeen naputtele seuraavalla kierroksella hieman enemmän takaviistosta, seuraavalla kierroksella vielä taaempaa jne. kunnes kuppi lopulta irtoaa. Kun saat pienen raon syntymään voit suihkuttaa rakoon ohutta ruostenirrotusöljyä, joka pienentää kitkaa ja auttaa irrottamisessa. Vähän kerrassaan varovasti naputtelemalla kuppi irtoaa tälläkin metodilla vahingoittumattomana.



Avaa rasvakupin alta paljastuva keskimutteri, avainkoko 30 mm. Tämä mutteri on todella lujassa (280 Nm) joten tarvitset vääntimeen pitkähkön (jatko)varren. Mikäli käytössä ei ole korkeille vääntömomenteille tarkoitettua räikkäväännintä, ei normaalin räikän käyttöä avaamiseen suositella sillä sen mekanismi saattaa pettää. Kiinteä väännin on tämän mutterin avaamiseen turvallisempi valinta.
HUOM. Keskimutterissa on normaali oikeakätinen kierre molemmin puolin autoa!



Kun keskimutteri on irti, jarrulevyn laakereineen voi vetää pois akselitapilta.



----------------------------------------------------------------

4. Puhdista ja voitele akselitappi.

Tähän tarkoitukseen sopii hyvin vesivaseliini, joka muodostaa sitkeän ja nimensä mukaisesti vettä kestävän kalvon.



Rasva suojelee tappia ja laakeria estäen (tai ainakin hidastaen) veden pääsyä osien väliin ja laakerin sisään. Esimerkkiautossa oli tehtaan jäljiltä olemattomasti rasvaa, niinpä toisella puolella vesi oli päässyt väliin ja aiheuttanut jo pientä ruosteen alkua akselitapissa:



Yo. kuvassa näkyy muuten valkoisena ABS-järjestelmän magneettianturi, joka "haistelee" jarrulevyn keskiössä olevaa magneettikehää päätellen siitä pyörän pyörimisnopeuden.

----------------------------------------------------------------

5. Asenna uusi jarrulevy.

Varmista, että uudessa jarrulevyssä on ABS-järjestelmän magneettikehä:



Alkuperäisosassa kehä tulee aina mukana, mutta tarvikeosana myynnissä saattaa olla myös sellaisia levyjä, joissa ei ole ABS-kehää. Mikäli sellainen levy asennetaan autoon, tulee ajotietokoneeseen ilmoitus viasta ABS-järjestelmässä eivätkä lukkiutumattomat jarrut siis toimi oikein! ABS-kehä on kuitenkin mahdollista irrottaa ehjänä vanhasta levystä ja siirtää se uuteen tarvikelevyyn, edellyttäen että tarvikelevyyn on sorvattu kehälle sopivan muotoinen asennuskohta. Alkuperäisessä jarrulevyssä tulee mukana myös pyöränlaakeri valmiiksi paikoilleen asennettuna, joten kyseessä on suoraan asennusvalmis paketti. Joissain tarvikelevyissä laakerikaan ei kuitenkaan kuulu hintaan, jolloin sellainen tulee hankkia erikseen ja prässätä paikoilleen. Tässä ohjeessa kuitenkin käytetään alkuperäisosaa eikä perehdytä erillisen laakerin vaihtoon.

Mikäli uudessa levyssä on ruostumista estävä suojarasva, poista se viimeistään tässä vaiheessa huolellisesti kitkapintojen puhdistusaineella (esim. Brakleen) levyn molemmilta puolilta.

Työnnä uusi jarrulevy laakereineen rasvatulle akselitapille.

Käytä uutta nylon-lukitteista keskimutteria (avainkoko 30 mm) ja kiristä se momenttiin 280 Nm.

Sivele hieman rasvaa rasvakupin kaulukseen ja paina se jarrulevyn keskelle "huulille", minkä jälkeen naputtele se pikkuhiljaa pohjaan kiertäen taas vaiheittain ympäri kupin kehää. Vasarakin käy tähän, mutta jos käytössä on pehmeä kuminuija niin kupin pintakäsittely ei vaurioidu:



----------------------------------------------------------------

6. Asenna jarruies takaisin.

Muista käyttää jarruikeen pulteissa ruuvilukitetta:



Kiristä pultit (avainkoko E16) momenttiin 105 Nm.

----------------------------------------------------------------

7. Asenna uudet jarrupalat ja jarrusatula paikoilleen.

Tämä työvaihe on selostettu ohjeessa Megane II: takajarrupalojen vaihto, kohdat 7-11.

----------------------------------------------------------------

8. Tee tämän ohjeen työvaiheet 1-7 toiselle puolelle.

Jarrulevyt on aina vaihdettava pareittain. Mikäli toisen puolen levy tai palat ovat kuluneet huomattavasti erilailla kuin toisella puolella, selvitä mikä sen aiheuttaa ja korjaa vika.
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Jallmari

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 384
  • Clio IV TCe 90 Expression Rouge Flamme
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2013, 00:06:06 »
Tarkennus napamutterin kiristysmomentteihin.

Renaultin korjaamokäsikirjan mukaan:

Sedan, Hatchback: 240mm levyt: 175Nm

Farmari: 270mm levyt: 220Nm

satchel

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2014, 21:40:09 »
Suuri kiitos tästä ohjeesta ja jarrupalaohjeesta. Erittäin selkeä ja seikkaperäinen ohje!

Grand scenic -05 meni näillä ohjeilla täysin. Napamutteriin tarvittiin vain 36 koon hylsy. Tuli pyöräreissu motonettiin  :)

Motonetista ostettaessa ainakin oli levypaketissa myös napamutteri ja rasvakuppi mukana.

VAIMOLLARENU

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2014, 00:32:12 »
Kertokaa missä vika kun Scenikkimme oikea takaratas äänteli vaatien jarrupalojen vaihtoa. Ostin koko sarjan. Tuo takavaihto onnistui sujuvasti oikealle, mutta vasen ei! Ei vaan mahtunut molemmat uudet paikalleen! Laitoin toisen vanha uuden kaveriksi ja onnistui. Missä vika kun tuo toinen ei mahtunut? Tosin katastettu tuon pari kertaa ja läpi mennyt!juälkeen

kekeV

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2014, 15:33:43 »
Katoitko oliko levyn ulkoreunat koholla. Jarrupalathan eivät syö jarrulevyä ihan reunaan saakka ja kun ruoste sitä raiskaa, reuna nousee.
Rälläkällä tai muulla tavoin kohouman poistamisen jälkeen pitäisi mahtua.
Sitä on kahellaista ilimoo,
toinen nostaa hammeen helemoo ja toinen viskoo lunta persiiseen.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 2784
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2014, 21:26:27 »
Tai sitten jarrumäntä ei ollut vielä aivan sisällä 8)
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

skara

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1561
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2014, 21:29:58 »
Oikein hyvä ohje, mutta pulttilukitteen käyttö pulteis on kyllä aivan turhaa, ei oo koskaa irronnu ilmankaan :D
Renault 19 1.8i -94
Renault Laguna 2.0 automatic -00
Renault Laguna 3.0 V6 automatic -02

VAIMOLLARENU

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2014, 23:20:08 »
Onpa tehty vaikeaksi!  :o Viimeksi kun vaihdoin Hondaan niin ei tarvinnut laakeria irrottaa. Muistaakseni kun vaihdoin Mondeoon eteen niin ei silloinkaan tarvinnut laakeria irrottaa. Monessa kulkineessa on tuo systeemi, mutta miksi ei Renussa?

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 392
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2014, 00:29:42 »
Onpa tehty vaikeaksi!  :o Viimeksi kun vaihdoin Hondaan niin ei tarvinnut laakeria irrottaa. Muistaakseni kun vaihdoin Mondeoon eteen niin ei silloinkaan tarvinnut laakeria irrottaa. Monessa kulkineessa on tuo systeemi, mutta miksi ei Renussa?
No ei renussakaan tarvitse etupäästä laakeria irroittaa, takapäästä vain.
Tuohon ratkaisuun mennään uusissa automalleissa, on edullisempi myös valmistaa kun ei tarvitse napaa tehdä erikseen.
Eikä se ole takaakaan lainkaan vaikeaa, päinvastoin helpompaa kun ei tarvitse rumpua navasta irroitella...
Twingo Expression 1.2 16v (Vm2002) ja Mégane II hatchback 5D Confort expression 1.6 16v (Vm2003).
Myös 2000 mallinen projekti Twingo johon vaihtuu piristetty D4F16v kone (ei ODB testiä).

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 2784
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2014, 08:48:31 »
Eikä se ole takaakaan lainkaan vaikeaa, päinvastoin helpompaa kun ei tarvitse rumpua navasta irroitella...

No helppoahan tuo toki on, mutta yleensä levy tulee tiensä päähän nopeammin kuin laakeri, saati ABS-kehä, mutta silti nuo menee samassa pakassa vaihtoon ja varaosahintakin on sitten sen mukainen :-\
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 392
    • Sähköposti
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2014, 16:28:53 »
No helppoahan tuo toki on, mutta yleensä levy tulee tiensä päähän nopeammin kuin laakeri, saati ABS-kehä, mutta silti nuo menee samassa pakassa vaihtoon ja varaosahintakin on sitten sen mukainen :-\
No jos täytyy marmoritiskiltä hankkia niin varmaankin on...
Mutta esim Mister-Autossa Megane II taakse laakerin ja abs kehän kanssa Jarrulevy TRW - Viite: DF4274BS 70.69€ ja Jarrulevy BOSCH - Viite: 0 986 479 278 74.04€
Joten nuo ovat minusta todella edullisia ja helppoja vaihtaa...
Twingo Expression 1.2 16v (Vm2002) ja Mégane II hatchback 5D Confort expression 1.6 16v (Vm2003).
Myös 2000 mallinen projekti Twingo johon vaihtuu piristetty D4F16v kone (ei ODB testiä).

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 2784
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2014, 17:55:34 »
Joten nuo ovat minusta todella edullisia ja helppoja vaihtaa...

Vaan kun tuolla hintaa saa irtolevyt jo ympäri, niin suhteessa ne ovat siltikin kalliit :-\
Citroën C5 HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 832
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2014, 18:29:18 »
No helppoahan tuo toki on, mutta yleensä levy tulee tiensä päähän nopeammin kuin laakeri, saati ABS-kehä, mutta silti nuo menee samassa pakassa vaihtoon ja varaosahintakin on sitten sen mukainen :-\
No jos täytyy marmoritiskiltä hankkia niin varmaankin on...
Mutta esim Mister-Autossa Megane II taakse laakerin ja abs kehän kanssa Jarrulevy TRW - Viite: DF4274BS 70.69€ ja Jarrulevy BOSCH - Viite: 0 986 479 278 74.04€
Joten nuo ovat minusta todella edullisia ja helppoja vaihtaa...

Totta turiset, helppoa on vaihtaa koko paketti, itse olen tottunut vaihdattamaan noin vuoden välein ( 100 000 km), koska paino ja raskas kärry syö takalaakereita.  Viimeksi vaihdettiin taakse molemmat levyt  laakereineen motonetistä ilman ABS-antureita, en tiedä valmistajaa, mutta mister-autossa oli 100e molemmin puolin levyllä laakerilla ja ABS-anturilla kpl. Mielestäni halpa,kun vertaa, mitä pelkkä levy tai pelkkä laakeri maksaa. Ja nythän puhuttiin pelkistä takapään levyistä, ei etupäästä.   En tiedä miten palstalaisilla on takalevyt kuluneet,mutta itsellä ainakin kuluu se laakeri nopeammin kuin pelkkä takalevy, palatkin kestävät kyllä, tosin kysymys on pakettiautosta. Takajarrusatulat vaan tuppaavat kuluttamaan levyä ja paloja..=)
Renault 9 1.4-86
Renault 19 16V-95 ja-92
Renault 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Renault Megane 1.6 8V 2d-96
Renault Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
Renault 5 GTE 1.7-88
Renault Megane Break 1.4 16V-00
Renault Trafic 2.5 Dci -06
Renault Fuego TS 1.6 -83
Renault Fuego Turbo 1.6-84
Renault Espace TD-95

Tii

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2014, 01:44:24 »
No helppoahan tuo toki on, mutta yleensä levy tulee tiensä päähän nopeammin kuin laakeri, saati ABS-kehä, mutta silti nuo menee samassa pakassa vaihtoon ja varaosahintakin on sitten sen mukainen :-\
No jos täytyy marmoritiskiltä hankkia niin varmaankin on...
Mutta esim Mister-Autossa Megane II taakse laakerin ja abs kehän kanssa Jarrulevy TRW - Viite: DF4274BS 70.69€ ja Jarrulevy BOSCH - Viite: 0 986 479 278 74.04€
Joten nuo ovat minusta todella edullisia ja helppoja vaihtaa...

Niin no noista tilpehöörihinnoista en tiedä, mutta Volvon tms. (toisin sanoen alkuperäisosat) valmistamat ovat kuulemma halvimmat mitä olemassa on. Reilut kuuskymppiä kappaleelta viime syksynä olivat kun ex-Meganeeni vaihdatin. Tosin olen ko. liikkeessä ollut vakioasiakkaana vajaat kymmenen vuotta joten en osaa sanoa kuuluiko tuohon hintaan jo naamaraja-alennus.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2014, 01:46:16 kirjoittanut Tii »
Laguna Coupe GT 2,0T · Twingo '02 · R18 "ankka" TL '81 · R19 '95

Renault-foorumi

Vs: Megane II: takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2014, 01:44:24 »