Kirjoittaja Aihe: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota  (Luettu 523 kertaa)

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Taidan olla joko hullu tai tykästynyt tähän autoon mutta päätin sitten isolla rahalla vielä korjata tätä varmaan kalleinta peliä jota koskaan olen ajanut. Eli nyt vaihdettiin vaihdelaatikko, uusi kytkin sekä siinä samassa myös takajarrupalat ja levyt kun olivat prkleet jumittuneet kiinni kun odotteli varikolla. Ja nyt sillä voi taas ajaa! Tai no, kunhan ei kylmänä yritä jättää tyhjäkäynnille.

Autossa on siis vielä tuo käynnistysongelma joka paheni seisoessaan toimeettomana 2-3 kuukautta. Olen tutkinut ja tavannut kaikki mahdolliset foorumit, videot ja ties mitkä ja ilmeisimmin tämä ongelma voi johtua seuraavista: likainen throttlen läppä (mikä lie olikaan suomeksi), huonot tulpat, viallinen kampiakselin asentotunnistin ja/tai nokka-akselin asentotunnistin.

Oireet ja ominaisuudet:

- Kylmänä kun starttaa, kierrosmittari pyrähtää normaalisti ylös ja tipahtaa silleen "dipaten" reilusti johonkin 500rpm ja palautuu samantien n. 850rpm. Pysyy siinä muutaman sekunnin tasaisesti ilman ongelmia kunnes auto sammuu. Tämän jälkeen yleensä starista sammuu samantien jos ei kaasua pidä poljettuna jossain 2000rpm. Sama jatkuu kunnes moottori on kunnolla lämmin. Silloinkin voi vielä joskus kytkintä käyttäessä sammahtaa kun kierrokset tippuu liian alas. Yleensä vielä tyhjäkäynnillä kaasutellessa kierrokset tipahtaa niin alas että valot välkähtää pikaisesti kun meinaa sammua.

- akku vaihdettu helmikuussa.
- Kun auto on lämmin niin toimii hyvin.
- Tyhjäkäynnissä ja tyhjäkäynnissä kierroksia nostaessa tuntee sellaista hytkettä peffassa, aivan kuin käynti menettäisi rytmin välillä.
- Ei moottorivaloa mutta luin halvalla vikakoodilukijalla ja näyttää siellä ainoastaan vikakoodin P0010.

Elieli, jossain luin että kannattaisi eka puhdistaa tuo throttlen läppä. Sitten vasta alkaa antureita vaihtelemaan. EDIT: Ainiin, sitten oli tuo jäähdytinnesteen lämpötila-anturikin. Mitä mieltä olette?

Ja mistä kannattaa tilata nuo anturit ja onko niitä vaikeaa vaihtaa itse tuossa mallissa? Ja jos vaatii kunnon purkaamista niin millaisissa summissa mahdetaan työn puolesta liikkua?

Paljon kysymyksia mutta kyllä on vaativa autokin  ::)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2018, 11:00:00 kirjoittanut Mr. Smith »

renu-ukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Tismalleen sama vika.Vaihdettu:Kampi&nokka&vvt anturit,tulpat,kaasuläppä systeemi putsattu.Vikakoodi hävisi näillä,mutta vaiva ei.

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Huh, ei kovin rohkaisevaa  :(. Onkohan kukaan tehnyt esim. ECU-softapäivitystä, voisiko se jotain auttaa? Käsittääkseni sillä saa tietokoneen määrittelemään uudet parametrit ja voi parantaa toimintaa. Tehdäänkö näitä Renaultin huolloissa?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2018, 11:28:15 kirjoittanut Mr. Smith »

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Tismalleen sama vika.Vaihdettu:Kampi&nokka&vvt anturit,tulpat,kaasuläppä systeemi putsattu.Vikakoodi hävisi näillä,mutta vaiva ei.

Oletko kokeillut vaihtaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturia vielä?

Mustis v6

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 141
    • Sähköposti
Throttle läppä on kaasuläppä. Putsaa se ny aluksi.


renu-ukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Talouden toisessa vastaavassa meganessa sentään päinvastainen vika.Kiertää vähän liiankin kanssa,kun auto päättää siirtyä"rallimodeen".Tyhjäkäynti hyppää hakkamaan 2000&3000 väliä,ilman ennakko varoitusta,samalla auto unohtaa kaasupolkimen :)Vika poistuu sammuttamalla auton,ja taas saattaa toimia useammankin viikon ongelmitta.Eihän näille meksuille voi kun nauraa,eikä ottaa liian vakavasti.

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 669
Talouden toisessa vastaavassa meganessa sentään päinvastainen vika.Kiertää vähän liiankin kanssa,kun auto päättää siirtyä"rallimodeen".Tyhjäkäynti hyppää hakkamaan 2000&3000 väliä,ilman ennakko varoitusta,samalla auto unohtaa kaasupolkimen :)Vika poistuu sammuttamalla auton,ja taas saattaa toimia useammankin viikon ongelmitta.Eihän näille meksuille voi kun nauraa,eikä ottaa liian vakavasti.
Mutta hei, tuohan on sitten helppo ratkaista, kun on nuo kaksi samanlaista erilaista - vaihtelet noista vaan osia keskenään, niin jossain kohtaa se kultainen keskitie löytyy ja molemmat käy taas sopivilla kierroksilla ;)
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Onkohan tässä idle air control valvea ja missä se lymyilee? Yritin tutkiskella mutta on pirun ahtaita välejä. Joissain Meganeissa ja Clioissa näyttäis olevan? EDIT: oiskohan tuo vain noissa ei eletronisissa kaasuttimissa?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2018, 13:55:54 kirjoittanut Mr. Smith »

Jonitsi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 210
Ettei nyt sit olis se VVT pyörä, solenoidi venttiili tai nokan ja kammen anturit ristiriidassa. Vikakoodi P0010 - "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
Aloitappa nyt nokan asentoanturista.
Opel Kadett 1.6i 8V -89
Renault Megane 1.6e 8V RN -97
Nissan Sunny 1.6 12V -89
Nissan Micra 1.2 8V -92
Renault Megane 1.4i 16V Expression -06

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
Ettei nyt sit olis se VVT pyörä, solenoidi venttiili tai nokan ja kammen anturit ristiriidassa. Vikakoodi P0010 - "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
Aloitappa nyt nokan asentoanturista.

Laitoinkin tuonne sähköpuolelle kyselyä että miten tuon nokka-akselin asentotunnistimen voisi testata toimiiko niinkuin pitääkin? Se on näköjään magneettitoiminen mutta mikä pinni on mikäkin?

renu-ukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
youtubessa ohjeet muistaakseni

Mr. Smith

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 37
    • Sähköposti
youtubessa ohjeet muistaakseni

Eilen löytyi parikin, tarvii tänään laittaa testiin, alla linkit jos joku ei ole löytänyt:

https://youtu.be/9DirjbUJKXE jossa rakennettu oma "vale-ECU" josta tulee virtaa 5v (signaali) ja 12v (anturin vaatima virta).

ja

https://youtu.be/cB1VEfjGz1c jossa anturia ei poisteta autosta kokonaan.

ja tässä vielä ohjeet mistä tuon anturin löytää (ainakin megane 2):




« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2018, 17:04:17 kirjoittanut Mr. Smith »