Kirjoittaja Aihe: Ilmastoinnin toimattomuus  (Luettu 1333 kertaa)

note1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Ilmastoinnin toimattomuus
« : Heinäkuu 09, 2018, 17:10:16 »
Oli Megane (2001) ilmastoinnin ns. täyttöhuollossa. Nyt ei ilmastoinnin kompressori lähde pyörimään Flekti kyllä lähtee, kun laittaa ilmastoinnin (manuaalinen) päälle. Viime kesän lopussa oli ilmastoinnin tehot jo aika kehot ja kun sitä juurikaan en tarvinnut, niin en vienyt huoltoon. Mistä tuota vikaa lähtisi hakemaan. Jos kompuralle ei tule virtaa missä vika? Jokin rele tai sulake? Mitkä kaikki viat siellä kylmäaineen kierossa voi aiheuttaa kompressorin toimimattomuuden? niin tai itse kompressorissa?


Megane

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1013
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2018, 21:45:24 »
Juuri on tilauksessa Saksasta ooppelin kompressoriin magneettikytkin,maksaakin melkein 20 euroo + rahti...Eli kompressorin liittimeen asti tuli virta,mutta itse kompressori ei kytkeydy päälle edes suoralla virralla,olisiko sama vika?https://www.autonvaraosat24.fi/thermotec/7615145
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2018, 21:52:50 kirjoittanut Megane »

Jour de féte

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 389
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2018, 22:55:05 »
Jossakin renu-oppaassa ilmastoinnin täyttöhuollon jälkeen tehtäväksi 'alustukseksi' neuvottiin seuraava operaatio
-pidä auto varjoisassa paikassa jossa ympäröivä lämpötila n +20°C
-laita sytytyksen jälkeinen virroitustila päälle
-säädä puhallusnopeus maksimille
-säädä ilmastoinnin puhallus keskitilaan
-säädä ilmastointi maksimi kylmälle(lienee 15°C)
-säädä sisäilman kierrätys toimintaan
-säädä defrost l.sulanapidot (peilit,takalasi yms.) toimintaan
-kytke manuaaali ilmastointi AC toimintaan
-(kytke automaatti ilmastointo AUTO toimintaan)
Ed. toimien jälkeen käynnistä auto ja anna käydä joutokäynnillä, ilmastoinnin tulisi käynnistyä n.5min mennessä
Käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä käyden kompressorin käynnistymisen huomaa kierrosluvun putoamisena johon voi tarvita vähän kaasupoljinta painaa mutta pidä kierrokset alle 800r/min tuo 5min vaikka ilmastointi kompressori käynnistyisi aikaisemmin.
Megane II Break 2.0-16v -04 F4R

note1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2018, 15:14:25 »
Eilen illalla kokeilin kone käynnissä ja ilmastointi päällä ja virtaa ei tullut liittimeen, joten itse magneettikytkimen kunnosta ei pysty nyt mitään sanomaan.
Toimiiko magneettikytin, jos sinne vie virran akulta suoraan? Kokeilua ei varmaankaan kannata tehdä kone käynnissä ja ilmastointi kun ei tietä mikä kompuran kunto itsessään on. Jos taas magneettikytkin toimii mutta virtaa ei tule, niin missä tuo sulake ja rele sijaitsee? Kone on 1,9 cdi farkkumalli. Mitä muuta tuolta sähköpuolelta oli hyvä tarkistaa?   

Mintsauce

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 206
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2018, 16:19:58 »
Kyllä magneettikytkin pitäisi napsahtaa jos vie suoraan akulta jännitteen sinne.
Megane II -03 1.6 16v


Megane

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1013
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2018, 22:42:07 »
Kyllä magneettikytkin pitäisi napsahtaa jos vie suoraan akulta jännitteen sinne.
Ja vielä tarkennuksena,tuossa ooppelin käämissä oli diodin kuva,eli on väliä kumpaanko napaan syöttää plussaa...

Mastoei

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2018, 10:10:44 »
Itselläni oli samanlaiset oireet, vaihdoin painekytkimen niin alkoi toimimaan. Eli se on siinä lauhduttimen viereisessä putkessa auton keulassa. Laitoin vielä käytetyn kytkimen kun sattui olemaan pihassa romurellu, josta otin kytkimen. Itselläni oli vaihtotyön aikana järjestelmä tyhjä, mutta koeponnistettu ja pitäväksi havaittu. Huoltofirma antoi vika analyysin, sovin että vaihadan itse, vaihdon jälkeen tehtiin täyttö ja on toiminut nyt moitteettomasti. Olen käsittänyt, että tuon kytkimen voisi paihtaa vaikka järjestelmässä olisi paineetkin!? Tuo pitäisi varmistaa jostain.

note1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2018, 19:55:50 »
Tänään kokeiltu magneettikytkin kunnossa. Akulta virta suoraan ja kytkin toimiin kuten pitää. Jostain syystä virtaa ei kytkimelle normaalitilanteessa? Jostain luin et jos paineet järjestelmässä ei riittävät, niin magneettikytkin ei toimi. Toisaalta kylmäainetta pitäisi olla riittävästi juuri tehdyn täyttöhuollon vuoksi? Jos kompura pyörisi, kai sitä painetta tulisi? Onko kylmäainekierrossa muita antureita kuin tuo paineanturissa oleva?

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 554
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2018, 22:54:53 »
Konehuoneen puolelta sulakkeet jo tarkistettu? Sulake nro 3 (7,5A) pitäisi kaiketi olla se kompuran sulake.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

note1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2018, 10:45:42 »
Sulakkeet (7,5) tarkistettu ja kaikki ehjiä. Niitä oli siellä kaksi. Yksi oli vapaana tyhjässä paikassa (ks. kuva). Toinen sulake-relepaikka on siellä akun vieressä.
Jäi eilen mainitsematta, että kompressori pyöri vapaasti kun käänsi sitä 13 mm piippuhylsyllä (muu ei mahtunut) siitä magneettikytkimen keskeltä olevasta mutterista. Ei mitään takeltelua ja nykimistä vain hyvin kevyt tasaisena tuntuva vastus. Vaikuttaisi, että itse kompura on myös kunnossa.   

Anagonda67

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2018, 15:09:41 »
Liian vähän ainetta se yleisin syy. Toki jos aivan varmasti riittävästi ainetta voi se painekytkinkin olla risa tahi jumissa jos tyhjä pitkään ollut.

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 554
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2018, 20:58:22 »
Sulakkeet (7,5) tarkistettu ja kaikki ehjiä. Niitä oli siellä kaksi. Yksi oli vapaana tyhjässä paikassa (ks. kuva). Toinen sulake-relepaikka on siellä akun vieressä.
Kyllä tuo nyt siltä vaikuttaa, että sähkö jää uupumaan sieltä kytkimeltä. Tuossa näköjään onkin vähän eri mallin sulakerasia kuin mistä aiemmin noita katselin, joten tarkennetaan vähän. Joka varustetasossa ja moottorissa ei välttämättä kaikki noista ole käytössä, mutta tuohon liitekuvaan liittyen nämä näyttäisi olevan jotenkin yhteyksissä siihen ilmastointiin. Jos sulakkeet on ehjät, niin olisiko rele jumahtanut sitten. Nuo hölmöt käännökset googlen kääntäjästä:

1
A Relais compresseur conditionnement d’air (584) - ou relais thermoplongeur N°1 (1049)
A Ilmastointi kompressorirele (584) - tai upotuslämmitinrele nro 1 (1049)

F5 7,5-30A Fusible groupe motoventilateur simple Vitesse (100w-180w) de 30A - Compresseur conditionnement d’air de 7,5A
F5 7,5-30A Sulakeryhmä yksi puhallinmoottori Nopeus (100w-180w) 30A - Kompressorin ilmastointi 7,5A

D10 Diode roue libre compresseur conditionnement d’air
D10 Diodin vapaareleen kompressori ilmastointi

2
A Relais thermoplongeurs n°2 (F9Q/conditionnement d’air)
A Upotuslämmitin # 2 (F9Q / ilmastointi)

B Relais pompe à carburant (236) - ou relais Thermoplongeurs n°1 (F9Q/conditionnement d’air)
B Polttoainepumpun rele (236) - tai rele # 1 lämmönvaihtimet (F9Q / ilmastointilaite)
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 900
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #12 : Heinäkuu 17, 2018, 10:59:51 »
Onko painekytkin kunnossa taikka vaihdettu?

Megane

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1013
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2018, 14:04:16 »
Onko painekytkin kunnossa taikka vaihdettu?
Painekytkimeen tuli muistaakseni 2-napainen liitin,taitaa itse kytkin olla on-off kytkin,joko painetta on tai ei ole,mitähän tuo tuumaisi jos kokeilumielessä irrottaisi pistokkeen ja tökkäisi navat yhteen?Mikäli on ecu-ohjattu ilmastointi niin arvaan että pääsee etsimään uutta ecua.... ;D ;D 8)

note1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 17, 2018, 15:37:50 »
Painekytkimen kunnosta en tiedä. Vaihdettu sitä ei ole. Miten kunnon voisi testata sen kiinni ollessa?
Kuvien perustella neljä napaa...