Kirjoittaja Aihe: Katkeilevat pultit  (Luettu 869 kertaa)

Prairie

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 395
    • Sähköposti
Katkeilevat pultit
« : Huhtikuu 15, 2018, 16:02:52 »
Pari vuotta sitten kertoivat huollossa, että yksi pyöränpultti oli katkennut ihan tavanomaisessa kiinnitystilanteessa. Olivat löytäneet sopivan tilalle ja ihmettelivät kovasti, miten pultti voi noin katketa. No, tänään vaihdoin pihassa kesärenkaat. Kiristelin pultit ristikkoavaimella ja lopuksi tarkistin kireyden momenttiavaimella. Viimeistä pulttia nykäistessäni se katkesi! Onkohan näissä -11-mallin Relluissa käytetty jotakin sekundapultteja? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Autossani on alumiinivanteet ja momentti 130 ( momenttiavain on halpistuote, eikä varmaan kovin tarkka, mutta voimaa en mielestäni käyttänyt kohtuuttomasti eikä sitä ylipäätään liikaa pitäisi ollakaan, ainakaan sen ei pitäisi riittää pulttien katkomiseen). Kannattaisikohan koko pulttisarja vaihtaa?
Renault Scenic 1,5 dCi EDC Dynamique 2011

Tipitce

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2018, 17:53:45 »
Yhden pultin olen itsekin onnistunut katkaisemaan kolme-neljä vuotta sitten ja nimenomaan nykyisessä Meganessa. Kiristäessä tuntui ihmeen kumimaiselta ja vaikka momenttiavain käytössä, niin vain napsahti poikki, momenttina 110Nm. Kun merkkihuollossa puhuin asiasta arveli että joskus väännetty liian tiukalle jolloin pultti venynyt. Silti tuo katkennut pultti näytti katkeamiskohdata jotenkin rakeiselta. Tuo katkennut pultinosa irtosi kierteestä ihan ilman voimaa, joten mistään jumittamisesta ei ollut kyse. Itselläkin halppis momenttiavain joten ihan poissuljettua ei ole senkään osuus asiaan.

Nykyään kiristän aina ensin 90Nm ja vasta sitten 110Nm. Nyt talvirenkaat rengasliikkeen jäljiltä, pikkuisen jännittää miten tiukkaan ovat pultit laittaneet.
Renault Clio 1.2 16V 75 Limited vm.2017
Renault Megane 1,2TCe ST vm.2013,

ex. Renault Megane 1,6 16V HB vm.2001.

Whee

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2018, 09:13:01 »
Kannattaa nyt huomioida onko pultti rasvattu vai kuiva kun kiristetään. Tollasen 10.9 kovan M12 pultin kiristys voideltuna on 110Nm ja kuivana 140Nm. Jos nuo ylittyvät niin pultti alkaa venymään. 130Nm rasvatulla pultilla vaatii jo 12.9 kovuuden kestääkseen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 09:14:49 kirjoittanut Whee »
Megane III ST 1.4TCe Dynamique -11

Prairie

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 395
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2018, 09:44:29 »
Kannattaa nyt huomioida onko pultti rasvattu vai kuiva kun kiristetään. Tollasen 10.9 kovan M12 pultin kiristys voideltuna on 110Nm ja kuivana 140Nm. Jos nuo ylittyvät niin pultti alkaa venymään. 130Nm rasvatulla pultilla vaatii jo 12.9 kovuuden kestääkseen.

Täyttä asiaa. Autoni huollettiin viimeksi eri paikassa kuin aiemmin. Nyt pyöränpultit oli vedetty niin kireälle, että niitä ei saanut kaikkia ristikkoavaimella auki, piti ottaa jatkovartta käyttöön. Olisikon pulttien alkuvenytys tehty jo huollossa? Minkälaiselle väännölle normiasemien paineilmavääntimet on asetettu? Minä en ole koskaan nähnyt niitä säädettävän käyttötilanteessa. Kävin nyt rengasliikkeessä ja sain ajan vanhan pultinkannan irrotusta (jäi syvälle sisään) ja uutta pulttia varten. Sanoivat, että neljällä pultilla voi väliaikaisesti ajella ihan turvallisesti.
Renault Scenic 1,5 dCi EDC Dynamique 2011

Mintsauce

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 186
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2018, 12:05:58 »
Ne luultavasti huollossa käyttävät siinä paineilma vääntimessä sitä momenttia rajoittavaa keppi hylsyä. :D mikä onkaan oikea nimi :D
Megane II -03 1.6 16v


otto

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 378
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #5 : Huhtikuu 16, 2018, 14:27:51 »
no momenttihylsyhän se, mutta välillä lipsahtaa normihylsyllä ja täydellä paineella jolloin metalli venyy ja rakeutuu, pultit yleensä liekkikarkaistuja että sisäosa säilyy sitkeänä.

uunilag

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2018, 16:25:35 »
Kerran on pultti katkennut, aukaistessa edellisen omistajan jäljiltä. Muutkin pultit olivat tajuttoman kireällä ja rutikuivia.

Laitan vaihdon yhteydessä aina kunnon vaseliinit ja ristikkoavaimen päästä sellainen noin 25 kilon kiristysvoima, tekeekö se sitten suunnilleen 40-50 Nm. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia aukaisussa eikä kiinni pitämisessä kovassakaan ajossa. Kun vain muistaa jälkikiristyksen.

Ja jos jostain syystä on huollossa tms renkaita irroteltu niin heti noutopäivänä pulttien löysäys ja uudelleenkiristys kohtuumomenttiin.

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 761
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2018, 18:02:18 »
Se riippuu niin huollosta ja työkaluista.
Itellä on käytössä wurthin dss premium paineilmakone, 1 teholla menee 110nm.
Lisäksi paljon käytän sähköistä pulttipyssyä, akuilla toimivaa. Milwaukee M18 fuel. Siinäkin 1 teholla kun laittaa kiinni on hyvin likellä 110nm.
Toki aina tarkastan momenttiavaimella lopuksi, mutta koneitten momentti on niin likellä ettei momenttiavain paljoa edes käänny. Ja vastaten kysymykseen, ei ole koskaan katkennut pyöränpultti.
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

uunilag

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2018, 18:54:15 »
Se riippuu niin huollosta ja työkaluista.
Itellä on käytössä wurthin dss premium paineilmakone, 1 teholla menee 110nm.
Lisäksi paljon käytän sähköistä pulttipyssyä, akuilla toimivaa. Milwaukee M18 fuel. Siinäkin 1 teholla kun laittaa kiinni on hyvin likellä 110nm.
Toki aina tarkastan momenttiavaimella lopuksi, mutta koneitten momentti on niin likellä ettei momenttiavain paljoa edes käänny. Ja vastaten kysymykseen, ei ole koskaan katkennut pyöränpultti.


Esimerkillistä toimintaa 👍

Joissakin korjausoppaissa mainitaan rinkuloiden oikeaksi kiristysmomentiksi reilu 60Nm, mutta ymmärrän kyllä sen että korjaamot vetävät ns. varman päälle 110-120Nm, se ei ole vielä ylipaha aukaista  :)

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 427
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #9 : Huhtikuu 17, 2018, 19:21:18 »
Joissakin korjausoppaissa mainitaan rinkuloiden oikeaksi kiristysmomentiksi reilu 60Nm, mutta ymmärrän kyllä sen että korjaamot vetävät ns. varman päälle 110-120Nm, se ei ole vielä ylipaha aukaista  :)

Siis 60 Nm? Nehän on silloin käytännössä auki. Mille renulle tehdas on alumiinivanteelle antanut noin pienen momentin? Ei tuosta 110-120 Nm:stä oikein voi sanoa, että varman päälle, kun ollaan kuitenkin aluvanteelle melko yleisissä arvoissa.
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
Grizzly 450 '09 (L7e)

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 761
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #10 : Huhtikuu 18, 2018, 06:55:28 »
60nm kuulostaa kyllä kovin vähältä..  ::)
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

coupe rellu

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 84
    • Sähköposti
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #11 : Huhtikuu 18, 2018, 11:06:14 »
Omassa Megane II farkussa edellinen omistaja tai huoltoliike oli vetänyt jengat hieman huonoksi kahdesta pultista. Sain jenkatapilla puhdistettua navan jengat. Ja sitten etsin varastosta kaksi uutta pulttia. Olivat vain 17mm avainkoolle, mutta täytyy hakea jossain vaiheessa 19mm pultteja 4 kpl, niin jää pari varalle.
Mutta Focuksessani jarrujen pultit irrotetaan hitsaamalla ja kulmahiomakoneella.  Syy: Ruostuneet jumiin ja kulmat pyöristyneet 8mm avainkoon pulteista.
Katkeava pultti on hankala, kun pitää saada se jämä pois. Auton alla riesanna ovat pakoputken ruostuneet laipanpultit. Viime syksynä sain rälläköidä R19 laipanpultit, kun eivät muuten suostuneet irtoamaan.

uunilag

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
Vs: Katkeilevat pultit
« Vastaus #12 : Huhtikuu 18, 2018, 12:23:59 »
60nm kuulostaa kyllä kovin vähältä..  ::)


Toisaalta eihän sitä pulttia mikään kisko irti? Jos renkaat on epätasapainossa ja ravistavat, silloin kannattanee kääntää varmuuden vuoksi ainakin 120Nm.

Pitkällä käytännön kokemuksella n. 50Nm ei ole milloinkaan löystynyt kovassakaan ajossa, kuoppaisilla sorateillä tms. Minkäänlaista tieteellistä perustelua ei ole, pelkkä kokemus  :)