Kirjoittaja Aihe: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.  (Luettu 20917 kertaa)

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« : Joulukuu 29, 2016, 16:58:28 »
Rouvan saatua tarpeekseen vastoinkäymisistä, meidän huono-onninen Twingo vaihtui "välipäivämarkkinoilla" upouuteen Clioon.
Perheemme Captur on palvellut ihan hyvin, joten tuttu myyjä sai taivuteltua vaimon vielä pysymään merkissä ja teki hänelle varsin kohtuullisen tarjouksen, jossa hän otti takaisin kovan onnen kirpun ja tilalle tehtiin kaupat uudesta face-liftatusta 2017-vuosimallin Clio IV 1.2 16v Life hatchbackistä. Autokin saatiin nopealla toimituksella.....satamasta omaan pihaan viikossa, sisältäen joulupyhät!!.
Ensimmäisen päivän havaintoja:

Eli kyseessähän on tuo huokein "hinnat-alkaen" Clio IV peruskoneella. Nyt syksyllä myyntiin tullut Life-varustetaso taitaa vastata suurinpiirtein entistä Autentiqhueta. Eli se tarkoittaa, että kaikki nykyajan perustarpeet, kuten cruise, ilmastointi, normaalit sähköherkut, sekä turvallisuusvermeet löytyvät, mutta mitään sen kummallisempia knoppailujuttuja tuossa ei ole.
2017 face-lift on kuitenkin tuonut mukanaan tähän huokeimpaan Lifeenkin aiempaa perustasoa selvästi tyylikkäämmän sisustuksen. Keskikonsolissakin on pianolakatut pinnat + kromisomisteet, eli kojelauta on nyt siis pitkälle samanlainen kuin pykälää kalliimissa varustetasoissa. Ero Zen-malliin ei ole varusteiden tai tyyliseikkojen suhteen enää kovin pitkä.
Rattikin on jotenkin tyylikkäämmän oloinen ja hyvä käteen, tuntumaltaan hieman kuin nahkapäällysteinen. Vaihdekeppi on kokonaan uusi, jämäkämpi. Jopa hanskiskin on valaistu, mikä ei ole itsestään selvää kaikissa halvoissa "hinnat alkaen" -autoissa.
Se vanha DIN-mankkaa muistuttava perussoitin on vaihtunut isommaksi R&Go mediasoittimeksi, johon saa älypuhelimen tai pienen tabletin yhdistettyä bluetoothilla osaksi audiojärjestelmää ja mukana tulee kätevä kojelautaan integroitava tukeva ja ergonomisesti hyvällä paikalla oleva latausteline. Tällöin mobiililaitetta voi käyttää radion ja eri toimintojen kosketusnäyttönä ja älylaitteisiin ladattavasta android-ohjelmistosta löytyy samantyylisiä toimintoja kuin siitä kalliin pään R-Link soittimesta. Esim. kulutuksen seuraaminen. Vaikka tuossa pitäisi olla joku bass-reflex-systeemi, aika tehdasperuskauraa soundit ovat.
Miten lie aikaisemmin, nyt ainakin rengaspainetunnistus on passiivinen, eli antureiden kanssa ei tarvitse enää uusissa Clioissa pelleillä. Tieto otetaan vertaamalla renkaiden pyörintänopeuksia.
Mittaristo on sama vanha Cliosta ja Capturista tuttu, mutta viisarit ovat FL:n myötä muuttuneet punaisiksi ja myös kierroslukumittarin punainen aluekkin on nyt oikeasti punainen, eikä kelmeän keltainen - niinkuin oli aiemmin. Tämä on pieni, mutta ainakin omaan silmään hyvin käypä tyylikäs uudistus. Ajotietokone on hassusti vain osin suomen kielinen. Osa viesteistä näytetään selvällä härmän kielellä ja osa englanniksi. Liekkö kääntäjällä loppunut aika kesken? :)

Sähköpeilien säädön suhteen on Rellulla vihdoin raaskittu luopua siitä vuosikymmeniä vanhasta kärpässientä muistuttavasta tattiohjaimesta. Nyt peilit säätyvät samannäköisestä nuolinäppäin-asetelmasta kuin on vaikkapa Talismanissa. Näppäimet ovat myös pimeällä valaistuja, mistä plussaa.
Ulkoisesti suurin muutos lienee uusi etupuskuri. DRL:t ovat nyt alhaalla puskurin alakulmissa ja palavat aina, myös varsinaisten ajovalojen kanssa ja tällöin ne himmentyvät automaattisesti parkeiksi.

Ajettavuus ainakin omasta mielestäni vakuuttaa pikkuautoksi. Oikein hyvä ajaa tien päällä ja sisarauto Capturia matalampana se nyökkii ja kallistelee vähemmän. Ohjaus on hitaassa ajossa erittäin kevyeksi tehostettu - kuten Cappessakin, mikä varmasti jakaa mielipiteitä. Me vaimon kanssa tykkäämme ohjauksen keveydestä. Melua on ehkä piirun verran enemmän kuin Capturissa, mutta ei tuo missään tapauksessa mikään mölytoosa ole. Meidän Clio varustettiin Nokian kitkoilla, mikä varmasti auttaa kyseiseen asiaan osaltaan myös.
Kontti on kokoluokassaan aika iso, mutta matkustamo on hieman pienempi kuin ulkomitoista voisi päätellä. Takana jalkatilaa on selvästi vähemmän kuin vaikkapa Capturissa. Koko perheen ajot tulemmekin jatkossa suorittamaan edelleen pääosin Capturilla.

Monet tuntuvat pelkäävän tuota lähtömoottorina olevaa 16-venttilistä Rellun vanhaa patarauta-D4F-sotaratsua, mutta vallan hyvin sillä tuntuu pärjäävän perusajossa. Kulku on huomattavasti jouheampaa, kuin pelkistä numeroarvoista voisi suoraan päätellä ja kulku varmasti vielä piristyy kilometrien myötä.  Moottori on nykymuodossaan myös yllättävän kierrosherkkä ja tuntumaa vahvistaa erittäin herkäksi välitetty kaasupoljin. Käynti normaaleilla kierrosalueilla ja joutokäynnillä on ihan siistiä, joskin ääni karhenee rasitettaessa. Kolmepyttyisen hauska sointi siitä tietenkin puuttuu. Eikä se myöskään yllä 1,2 Tce:n miltei kuiskaavaan tasaiseen käyntiin.
 Mutta aivan tarpeeksi siistikäyntinen pikkukone se on ja pörähtää huvittavan terhakasti käyntiin. Sormea ei ehdi startti-napilta nostaa, kun se jo sähähtää käyntiin. :) 
Kulutus jää nähtäväksi, kun sisäänajokilsoja karttuu. Tuskin tuolla ihan 0,9 Tce:n tasoisiin lukemiin pääsee.
D4F:kin on nykyään Euro6-normitettu, joten jonkinlaista teknistä viilausta siihenkin on aikojen saatossa ilmeisesti jouduttu tekemään, että pysytään kehityksen kelkassa.
Oikeastaan suurin miinus on kumiremmillä pyörivä jakopää, mutta senkin vaihtoväli on uusimassa revisiossaan pitkä kuin nälkävuosi.
Automaattista kaihdinta ei ole tämän moottorin yhteydessä, eikä S&S:ää, mutta eipä sitä täällä kaipaakkaan.
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.

Eikä pidä unohtaa sitäkään, että tuo on edelleen muutama vuosi esittelynsä jälkeen erittäin hyvännäköinen pikkuauto, jopa hieman coupemainen. Life-tason etuovien mustat ovenkahvat jopa korostavat coupemaisuutta. Etenkin auton takaosa on sporttinen,  allekirjoittaneelle peräpeilistä tulee mieleen joku Alfa-Romeon malli. Meidän auto on ihan perusvalkoinen, mikä minusta toimii myös hyvin. Alle jotkut mustat tai tummanharmaat alut, niin avot!
Toivotaan vain, että yhteiselo laadullisesti sujuisi nyt paremmin kuin Twingon kanssa. ;)

+ Hyvä ajaa, kevyt ohjaus (makuasia)
+ Tilava peräkontti
+ Peruskoneellakin pärjäilee
+ Upea ulkonäkö
+ Laatuvaikutelma tässä Lifessäkin hyvä
+ Rengaspainetunnistus passiivinen

- Näkyvyys taakse
- Ahtaat takatilat
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2017, 21:12:49 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1581
    • Sähköposti
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #1 : Joulukuu 29, 2016, 18:40:18 »
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.
Tuohon koneeseen saataa saada ihan oikean lohkolämmittimenkin, jos eivät ole pakkasproppuja menneet lohkosta poistamaan.
Toivotetaan myös parempaa onnea uuden Clion kanssa..
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2016, 20:04:05 »
Ekat 500 km ajettu. Ajosta noin 30% on ollut pelkkää taajama/kaupunkiajoa ja loput vaimon työmatkaa kantatiellä "pitkää kahdeksaakymppiä", kuulemma cruise päällä.
Keskikulutus luovutuksesta lähtien ajotietokoneen mukaan 5,9 - 6,0 litraa sataselle. Moottoria ei ole lämmitetty kuin kerran toiminnan testaamiseksi. Ei minusta mikään mielettömän paha?? "Sisäänajovaiheen" jälkeen tuosta tippunee muutama desi.
Tänään pesin Clion ennen ennustetun pakkaskauden alkua kunnolla omassa pihassa. Saas nähdä jäätyvätkö takajarrut, tietoisesti vältin päästämästä paineella vettä takavalsseihin..
Erittäin hyvä ajaa, tästä taitaa tulla perheen ykköspeli pitkille matkoille...siis, jos koko perhe ei lähde mukaan. :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2017, 12:55:34 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Tmex

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 389
  • Clio IV
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2017, 00:22:49 »
Tuo peruspata 1.2 l onko se peäriti  ilman muuttuvaa venttiilinajoitustakin?  Meillä on kakkoskiesi haussa, vaikka nuo turbotetut tuo iloa liikkumiseen, olisi turvallisempi tunne hankkia juurikin perus 75 heppainen Clio ilman turboa. Vaimo kun ajaa työkseen klo kahdeksaksi esim leikkaussaliin niin lienee suotavaa ettei aamu ala sillä että kaasuläppäkotelo on jäässä. En tiedä miten turbo Cliot ovat jäätyneet.

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2017, 01:01:09 »
Tuo peruspata 1.2 l onko se peäriti  ilman muuttuvaa venttiilinajoitustakin?  Meillä on kakkoskiesi haussa, vaikka nuo turbotetut tuo iloa liikkumiseen, olisi turvallisempi tunne hankkia juurikin perus 75 heppainen Clio ilman turboa. Vaimo kun ajaa työkseen klo kahdeksaksi esim leikkaussaliin niin lienee suotavaa ettei aamu ala sillä että kaasuläppäkotelo on jäässä. En tiedä miten turbo Cliot ovat jäätyneet.

Tuo perusmoottori D4F on ilman vvt-tekniikkaa. Vaikka venttiilejä on täydet 16, siinä on niitä liikuttelemassa vain yksi nokka-akselikin. En ole ihan varma onko tähän tullut muutosta, mutta aiemmin jopa venttiilikoneisto toimi suorilla painimilla ja säätö oli samantyylinen kuin monissa japanilaismoottoreissa, eli mekaaninen ja vaati tarkistuksen sekä mahdollisen säädön 100 thkm kohdalla. Huolto-ohjelmassa tuota venttiilien säätöä ei tosin enää ole mainittu.
 Kyseessä on äärimmäisen yksinkertainen ja "nettipuheiden" mukaan luotettavana pidetty konstruktio. Tuo sama moottorihan oli aiemmin saatavana myös ahdettuna tCe 100 myllynä ilman suurempia tunnettuja katastrofeja, joten perusrakenne lienee aika vahva.
Vaimon työssäkäyntipeliksihän tuo meilläkin on suurimmaksi osaksi hankittu, mutta alkuperäinen suunnitelma tulee varmasti laventumaan auton mukavien ja tyylikkäiden ominaisuuksien vuoksi.
Eihän tuo mikään ohituskaistojen kunkku tuolla koneella ole, mutta kuten kirjoittelin, turbohuumassa tuokin kannattaa käydä koeajamassa jos etsii vaikkapa uutta kakkosautoa ja Life-varustetaso sinäänsä riittää.
Itsekkin ajattelin etukäteen, että mitenkähän tuolla peruskoneella mahtanee ajossa pärjätä, mutta yllättävän notkeavetoinen patahan tuo tehoihinsa nähden on nykymuodossaan. Kierroksia käyttämällä löytyy jopa vähän terhakkuuttakin, tosin sisäänajo on vielä kesken, joten ei ole viitsinyt vielä konetta kovin kiusata. Kyllä sillä taajamissa ja kantateillä pärjäilee normaaleilla nopeusrajoituksilla.
Jos tavoitteena on asentaa Clioon koukku, ajaa sillä paljon kilometrejä moottoritietaipaleilla tai hankkia se perheen ainoaksi ajopeliksi, sitten voi tehokkaammat moottorit olla järkevimpiä valintoja.


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2017, 12:58:10 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate


kimbe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 704
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2017, 21:27:10 »
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.
Tuohon koneeseen saataa saada ihan oikean lohkolämmittimenkin, jos eivät ole pakkasproppuja menneet lohkosta poistamaan.

Tuosta saa nyt helposti sen käsityksen, että suoraan lohkoon tuleva vastus olisi jotenkin ylivertainen letkussa lämmittävään nähden. Ihan se asiansa oikein asennettuna ajaa tuo letkulämmitinkin. Ei itsellä ainakaan ole yhdenkään kanssa ollut sen suhteen ongelmia. Itse asiassa vertailukin on varsin helppoa, kun pihassa on kaksi lohkoltaan ja vesitilavuudeltaan täysin vertailukelpoista 2.0 F4R-konetta, toisessa lämmitin lohkossa, toisessa letkussa, molemmat 600W defalaisia, eikä sitä käytännössä niistä kyllä huomaa mitenkään, että kumpi on kummassakin. Ihan yhtälailla ja nopeasti (tai hitaasti, ihan miten päin vaan) motti lämpiää molemmissa. Sen kyllä sitten jo huomaakin, jos pakkaskeleillä jää syystä tai toisesta se esilämmitys kokonaan tekemättä. Samoin tuossa perheen Fordissa toimii Calixin letkuversio ihan hyvin. 

Toki joissain tapauksissa saattaa eroja enemmän olla, kun letkuversiossa kuitenkin vähän enemmän niitä lämmön siirtymisen vaikuttavia muuttujia, joten sitä taustaa vasten lohkoon tuleva epäilemättä se varmempi vaihtoehto, mutta ei tuo kuitenkaan niin mustavalkoinen asia ole, että se letkuversio automaattisesti olisi se selkeästi huonompi vaihtoehto.
Clio III R.S. 200 '10 + Laguna II 2.0T GT '06
Ex: Lag I 2.0 '97, Lag II 2.0T '03, Clio II 1.4 '02, Clio III 1.6 '06

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2017, 16:10:35 »
Tänään kerkesin käydä talvisessa kelissä nappaamassa pari valokuvaa tulokkaasta:



Valkoisessa värissä tuo musta ovenkahva ja takaoven piilotetut kahvat antavat kauempaa katsottuna vaikutelman, kuin auto olisi kaksiovinen.





Mittaristo on nykyään valko-punasävyinen. Muutenkin tämän perusmallin laatuvaikutelma on kohonnut selvästi aiempaan verrattuna. Tuo mediasoittimessa keskellä näkyvä iso pylpyrä on peitelevy, jonka voi irroittaa ja tilalle voi kiinnittää auton mukana tulevan älypuhelin/tablettitelineen, jossa myös usb-latauspistoke. Sen jälkeen mobiililaitetta voi käyttää keskusnäyttönä eri toiminnoille. Vähän kuin köyhän miehen R-link. :)




Ovessa oleva peilinsäätö on aiempaa tyylikkäämpi ja tuo kahvakin on kokonaan "nahkaa". Miellyttäväm tuntuinen käteen ja viimeistellymmän näköinen kuin valupurseinen muovi. Kromiosat ovat hieman tummempia kuin ennen, ei sellaisia peilikiiltäviä.



Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

3Gee

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2017, 09:59:09 »
Luulin ensin otsikosta, että Volvo T3 sai lähtöpassit.  ;D ???

Onhan tässä Cliossa ainakin perusvarmaa ja koeteltua tekniikkaa, joten jospa taival tämän kanssa olisi vaivattomampi. Tyylikäs tämä Clio on edelleen ja valkoinen värikin passaa hienosti.  8)
Renault Mégane Dynamique 1,9 dCi FAP 131 hv -09

Jallmari

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 555
  • Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2017, 20:50:16 »
Luulin ensin otsikosta, että Volvo T3 sai lähtöpassit.  ;D ???

Täällä veikattiin VW Transporter T3.  :o

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2017, 21:13:31 »
Veikkailu loppuu nyt. Otsikko korjattu!!  ;D ;D
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2017, 23:25:14 »
Kireämmät pakkaset antautuivat ja niistä ainakin tällä kertaa selvittiin kummallakin Renulla kunnialla ilman ongelmia. Tilanne oli sikäli mielenkiintoinen, että tuon juuri kotiutuneen Clion lisäksi myös Captur joutui omistuksessamme ensimmäistä kertaa kunnon pakkasiin. Viime talvena se hankittiin sopivasti niin, että meidän taloudessamme se ei ehtinyt kunnon talvikelien kuritettavaksi. Nyt elohopea laski meidän leveysasteilla kylmimmillään -25 pakkasasteen tienoille. Ei siis vielä mikään superpakkanen, mutta kertoo jo hieman autojen talvikelpoisuudesta.

Kumpikin auto käynnistyi joka päivä vaivattomasti, toki niitä pyrittiin esilämmittämään mahd. mukaan kunnolla. Myös vaimo kertoili näin tehneensä työpaikallaan. Kummassakin on asiallisen kokoinen 70Ah:n ensiasennusakku. 
Mielenkiintoinen tilaisuus oli myös vertailla erilaisilla moottoreilla ja esilämmityksillä varustettujen sisarautojen talvilämpiämistä. Cappessa on "silitysraudan" tehottomuutta paikkaamassa tehokas Defan sisätilalämmitin, joka tekee lähdöistä tietenkin aina mukavaa. Huvikseni kokeilin parissa lähdössä myös ilman sen antamaa alkupotkua, jotta vertailu olisi helpompaa.
Letkulämmitteinen Clio antaa odotetusti puhallukseen tuntuvaa lämpöä selkeästi nopeammin kuin säteilylämmittimellä varustettu Captur. Tässä suora veden lämmitys vs. öljypohja näkyy aivan selvästi.... Vielä -22 asteen pakkasella kylmän moottorin sininen varoitusvalo sammuu Cliossa käynnistyksen jälkeen reilu parin tunnin esilämmityksellä todella vikkelästi. Valon sammuminenhan tarkoittaa näissä, että neste on lämmennyt vähintään +50 asteeseen. Esilämmitys, hetken käyttö pihassa, muutama sata metriä ajoa ja Clion valo sammui. Vanhalla kunnon natsitervehdyksellä saattoi jo tällöin todeta suuttimista tulevan selkeästi lämmintä ilmaa.
Säteilylämmitteisessä Cappessa tämä vie huomattavasti kauemmin. OBD-lukijalla en lähtenyt nyt tällä kertaa perkaamaan saavutettuja lämpöjä, mutta ehkä senkin joskus mielenkiinnosta teen. Havainnot perustuvat ihan tuntemuksiin.
Näppituntumalla sanoisin, että vaikka Clioon tulvii letkuilämmityksen avittamana heti lähdön jälkeen nopeammin kabiiniin lämpöä, pidemmän ajon aikana saavutetuissa loppulämmöissä Capturin lämmityslaite vie hiuksenhienosti kultamitalin. Voi toki olla, että itse lämppäri on kummassakin täysin sama aparaatti, erot tulevat ikkunapinnoista, korin tiivistyksestä, moottorista tms. Liekkö matkustamon korkeudella tms. tekemistä, mutta Capturissa myös takalasit pysyvät paremmin huurteettomana. Sinäänsä ikkunat pysyivät molemmissa hyvin auki. Lämpiämisvaiheen jälkeen säädän lämppärin yleensä asentoon, jossa ilma suunnataan kaikkiin suuttimiin. Puhalluksen säädän huurtumisen mukaan kolmoselle tai kakkoselle. Yhteenvetona voin todeta, että kummankin auton lämmityslaitteet riittävät mainiosti ainakin -25 asteen pakkasiin. Pitkällä ajomatkalla Capturissa sai jopa lopulta vääntää lämpöä hieman pienemmällekkin, joten pelivaraa kohdata tiukemmatkin pakkaset vielä olisi. Capturissa on automaattinen maskikaihdin, tässä 1,2 16v moottorisessa Cliossa ei.
 Penkinlämmittimet ovat molemmissa samantasoiset, aivan riittävän hyvät ja melko nopeat.
Kummassakin toimivat keskuslukot (Capturissa avaimeton hands free), kaikki ovet ja luukut, polttoainesäiliön läpät ja korkit, sekä ovikytkimet täysin moitteetta. Myös takaluukkujen pumput jaksoivat pitää molempien luukut kylmässä ylhäällä. Yllättävää kyllä, myöskään minkäänlaisia sivuääniä ei kuulunut kummankaan Rellun alustoista. Ei kolahduksia , naputusta tai muuta ylimääräistä. Nämä äänethän ovat yllättävän yleisiä uusissakin autoissa pakkasilla. Ohjeistin vaimoa välttämään reippaampaa kaahailua ensimetreillä esim. hidasteita ylitettäessä kovilla pakkasilla. Iskarit ovat äkkiä entiset, jos pakkasyön jälkeen kohmeisella alustalla pamauttaa lämä tiskissä vaikkapa katukivien yli.
Koko pakkaskauden ainoa pieni häiriö taisi olla, kun Capturin EDC ei vaimon kertoman mukaan yhdessä kylmälähdössä suostunut kytkemään pakkia P -> R:lle vetäessä. Toisella yrityksellä keppiä uudelleen P:n kautta käytettäessä homma onnistui, eikä sen jälkeen toistunut. Tähän liittyen Capturin ohjekirja neuvookin käyttelemään autoa hieman kireillä pakkasilla, jotta EDC-vainteiston sähkömekaniikka hieman notkistuu.
Kulutukseen pakkaset tuntuivat vaikuttavan Clioon vähemmän kuin suorasuihkulla varustettuun turbo-koneiseen Capturiin. Ilmeisesti tuo letkulämmittimen antama parempi alkusysäys moottorin lämpiämiseen näkyy myös tässä.
Cliossa keskikulutus tuntuu pysyvän ajosta riippuen kokoajan kuuden litran molemmilla puolilla.

Kaikkiaan ihan positiivista, että ajo ranskanpullilla onnistuu peloitteluista huolimatta toisinaan myös kovemmillakin pakkasilla. ;D
Ehkä seuraavilla pakkasilla jo kohdataan ongelmia. Kop, Kop.

Asiasta kolmanteen: Tuossa yhtenä iltana purin eräällä sivustolla aikani kuluksi Rellujemme VIN-koodeja. Cliomme näyttää olevan kasattu Bursassa, Turkissa. Aiemmin olen ollut siinä uskossa, että sieltä tulevat vain Clio Sport Tourerit ja Suomeen tuotavat HB:t olisivat Flinsin tehtaan hihnalta Ranskasta. Ilmeisesti menekkiä on sen verran, että Turkin tehdas pukkaa nyt Ranskan tuotannon avuksi Eurooppaan molempia. Ainakin perusmalleina.
Vaihdelaatikko on JH3 ja sekin on kasattu Bursassa. Kone on ilmeisesti ainakin paikkakoodin mukaan tuotu jostain muualta valmiiksi kasattuna.
Auto on valmistunut lokakuun aikana ja meidän pihassa se oli ennen uutta vuotta, joten kauaa se ei ole ehtinyt välivarastoissa tai satamissa homehtua.

Captur on VIN-koodin mukaan ehtaa Valladolidin tuotantoa Espanjasta, joten perheemme kumpikaan ranskalainen ajopeli ei oikeasti ole syntyjään ranskalainen, jos tarkkaan katsotaan!  ;)



« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2017, 23:46:43 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Jallmari

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 555
  • Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2017, 23:38:00 »
Kyllä Bursassa on tehty alusta saakka hatchbackia, kuten omani 4/2013.  8)

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2017, 23:53:36 »
Kyllä Bursassa on tehty alusta saakka hatchbackia, kuten omani 4/2013.  8)
OK. Mistä lienee allekirjoittaneelle jäänyt käsitys, että turkkilaiset vääntäisivät Bursassa Oyakin tehtaalla HB:t enimmäkseen koti -ja lähimarkkinoille ja farkut koko Eurooppaan.
Renulla on kyllä nykyään tuotantoa melkein maassa kuin maassa. Etenkin halvoissa sellaisissa. Meidän ex-Twingo oli kasattu Sloveniassa. Ex-Lodgy ei ollut mikään romaani, vaan afrikaano, Marokon Tangerissa upouudella Renault-Nissan tehtaalla kyhätty.
Erittäin Globaalia touhuahan tämä ajoneuvojen valmistus nykyään on.
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Petsku76

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 259
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #13 : Tammikuu 23, 2017, 20:47:10 »
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.
Tuohon koneeseen saataa saada ihan oikean lohkolämmittimenkin, jos eivät ole pakkasproppuja menneet lohkosta poistamaan.
Toivotetaan myös parempaa onnea uuden Clion kanssa..


Teinkin tänään mielenkiintoisen havainnon liittyen helmisen kommenttiin moottorilämmittimestä. Lisäilin Clioon tuulilasinpesunestettä ja aloin huvikseni katseellani seurailemaan, minne lämmittimen piuha konetilassa meneekään. Ja kappas, eihän se mennytkään alavesiletkulle, vaan kiersi moottorin taakse rintapellin ja moottorin väliin. Paikkaa ei oikein pääse yläkautta näkemään, mutta vastuksen ja yhdyskaapelin liitin näkyy olevan jossain pakosarjan alapuolella moottorin takana. Joten olisiko tuossa sittenkin ihka oikea vanhan ajan lohkolämppäri?? Oletin siinä olevan letkulämmittimen, kun sellaista Calixin sivuilla tähän mottiin tarjotaan ja pohinahan sellaisestakin lämmittäessä kuuluu.
Motonetissa tuohon D4F:ään kylläkin tarjotaan vaihtoehtona Calixin lohkolämmitintä (sama murikka sopii joihinkin Ooppelin koneisiinkin).  Eipä todellakaan haittaa, moottori esilämpiää tuolla tehokkaasti ja sehän on pääasia. Jännä, ettei tuota vaihtoehtoa ole mainittu Calixin omilla hakusivuilla.

1450 km on nyt mittarissa. Auto viihtynyt viimepäivinä erityisen paljon maantiellä, keskikulutuksen ollessa 5,7-5.8 l satasella.
Etenkin taajama-ajossa moottori tuntuu edelleen persdynolla paperilukemia huomattavasti pirteämmältä. Jos antaa vähän enemmän hanaa, pienillä vaihteilla meno on ihan positiivisen reipasta. Osansa tähän tekee varmaasti hyvin lyhyet välitykset.
Ohituksissa pienen tehon ja väännön kyllä sitten paremmin huomaa ja pienempää pykälää saa rekan takaa lähtiessä kepitellä ja toki kierroksiakin vähän käytellä.
Kuskin oviverhoilun sisältä kuuluu joskus kylmänä lähtiessä pientä siritystä, joka vaimenee kun verhoilua oven kahvan seutuvilta painaa ihan kevyesti vaikka kyynärpäällä. Ääni katoaa itsestään, kun sisätilat lämpiää.
Muuten ei mitään ihmeellistä. Bensaa tankkiin ja ajoa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2017, 20:49:19 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1581
    • Sähköposti
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #14 : Tammikuu 23, 2017, 21:58:20 »
Lisäilin Clioon tuulilasinpesunestettä ja aloin huvikseni katseellani seurailemaan, minne lämmittimen piuha konetilassa meneekään. Ja kappas, eihän se mennytkään alavesiletkulle, vaan kiersi moottorin taakse rintapellin ja moottorin väliin. Paikkaa ei oikein pääse yläkautta näkemään, mutta vastuksen ja yhdyskaapelin liitin näkyy olevan jossain pakosarjan alapuolella moottorin takana. Joten olisiko tuossa sittenkin ihka oikea vanhan ajan lohkolämppäri??

Eipä todellakaan haittaa, moottori esilämpiää tuolla tehokkaasti ja sehän on pääasia. Jännä, ettei tuota vaihtoehtoa ole mainittu Calixin omilla hakusivuilla.

Joo sieltä vasemmalta pakosarjan takaa sen liittimen kuuluukin kurkistaa jos on lohkolämmitin, letkulämppäri tulee tosiaan koneen etupuolelle alavesiletkuun.

Ja onhan se ainakin minusta perempi, myös lämmittimen runko osasta "hukkalämpö" johtuu moottorin lohkoon (eikä lämmitä turhaan letkua ja sitä kautta konehuoneen ilmaa).

EDIT Tuosta petskun mainitsemasta oviverhoilun nitinästä, ei sentään tlanne ole niin paha kuin erään Seatin omistajalla http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-resonoi-ja-natisee
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2017, 22:02:29 kirjoittanut hhelminen »
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).