Laguna II 1,6 l -01 starttiongelma

Miloriz

Jäsen
Käynnistyy kylmänä varsin hyvin. Kuumana ongelmia. Startti pyörii vimmastusti, käynnistyminen ottaa aikaa. Kävin tänään merkkiverstaalla,
jossa kerrottiin että yksi syy ongelmaan voi olla vika kampiakselin asentoanturissa. Missä sellainen on, mitä muita syitä Laguna II käynnistysongelman takana voisi olla. Jos jollakin sama tilanne niin mistä laitteesta vika on löytynyt. Neuvosta kiitollinen!

maja2

Jäsen
Vs: Laguna II 1,6 l -01 starttiongelma

http://www.madau.net/laguna/eng/MR339LAGUNA1.PDF

s. 219

13 TDC sensor

SItten seuraava kysymys lienee mistä noita saa halvalla?

Renun sähköpuoleen sopivia tarvikeosia (joita ainakin paikallinen varaosaliike on onnistunut hommaamaan nopeasti) valmistaa esim. Facet. Facetin sivut on poikkeuksellisen hyvät sähköosien metsästykseen. Samoja osia menee esim Opeliin ja Nisaaniin (?)

Löytyy MAP anturit, nokka-akselin asentoanturit ja TDC anturit, ainakin Megane II:en K4M koneeseen. Esim. MAP anturista köyhtyi n. 60 egee, ilmaisia nuokaan eivät siis ole.

http://www.facet.it/db_comp/catalogo/catalogo.asp

Katotaan josko moinen TDC pulikka olisi kädessä itsellä jo perjantaina. Nimim. olisin ostanut alkuperäisen, mutta kun olivat loppu.

------------------------------------------------------

Edit

TDC anturin hain paikallisesta tarvikeliikkeestä: Facet 9.0196. Tilaus torstaina klo 15 ja anturi kädessä pe klo 16.30. Hinta kätösellä 42 egee. Vaihto n. 30 minuuttia (tässä vois sitten menna parikin tuntia jos pudottelee ne pultit pohjapanssarille asti) ja tuntuisi toimivan. Tuo Facetin anturi on vanhalla liittimellä, joten uutta liitintä ei tarvii kolvata piuhaan. Renun uusu korvaava anturi on 8200647554, johon tarvii liittimen 8200673202 piuhan päähän vaihdettavaksi.

Miloriz

Jäsen

Kiitokset vinkistä. Odotan mielenkiinnolla miten asia kohdallasi etenee.

MTI

Aktiivinen jäsen

vika on tod.näk. vauhtipyörän asennontunnistinanturin liittimessä eikä itse anturissa, ei saa kosketusta. crc:tä vaan ja liikuttelee liitintä niin alkaa toimiin, ainakin mulla

Miloriz

Jäsen

Kiitokset vinkkejä antaneille. Kokeilen ensin cr:ää ja jos se ei auta hankin TDC anturin.

Flamingo

Clio 1.4 -02, ex- Laguna HB 1.6 -01

Eiköhän se juuri tuo anturi ole. Itsellä starttautti enemmän ja enemmän viime syksynä, kunnes teki tenän kokonaan. Putsailin tuon anturin ja rassasin liittimen, niin ei ole kertaakaan herjannut sen jälkeen.

Flamingo

Nuo maja2:sen kuvat sen opastaa mutta ovat kyllä melko hankalia saada selvää. Käytännössä katsot siitä moottorin päältä oikealta ohi, niin sille puolelle kun jää vaihdelaatikko, niin se anturi on siinä päällä moottorin kyljessä kiinni. Siinä on sellainen vähän kaareva rauta, joka on kahdella pultilla muistaakseni kiinni. Anturi sojottaa alas reiästä läpi josta se "haistelee" vauhtipyörän kehältä moottorin eli kampiakselin pyörintänopeuden.

Pultit vaan irti ja liitin, ja harjaat anopin hammasharjalla sen anturipään ja teet jotain muuta sille liittimelle, vaikka se crc.

Miloriz

Jäsen

Kiitos ohjeista. Kirjoitin ne sanatarkkaan ylös. Ruuvien ja muttereiden kanssa puuhailu on jäänyt aika vähiin, joten menen hoitamaan asian paikallisella "nyrkkipajalla." Siellä asentaja osaa kaiken
vanhemmista autoista, mutta Laguna II on hänelle täysin tuntematon kapine.
Luen hänelle ohjeesi suoraan paperista ja uskon että kaveri saa vian korjattua.

Miloriz

Jäsen

Päätin sittenkin yrittää puhdistaa anturin itse. Auto vanhenee ja voisi olla hyvä kun osaisi itsekin tehdä jotain.
Noudatin ohjetta, irroitin moottorin oikealta puolelta isohkon muovisen osan (saattoi olla ilmanpudistaja). Katselin moottorin
pään näkymiä, mutta mitään kaarevaa rautaa en sieltä löytänyt. Erilaisia putkia (muovi) kylläkin.
Yritin myös löytää Maja2 vinkin Renaultin käsikirjasta netistä. Käsikirja löytyikin vaan ei sivua 219 johtuen varmaan
siitä, että en ole aiemmin tuollaiseen opaskirjaseen törmännyt. Oikealta sivulta olisi varnaan löytynyt
kuvaus anturista ja sen tarkasta sijainnista. Jos voisi vielä saada tarkempia vinkkejä osan sijainnista olisi
hyvä. Myös kommentti siitä kannattaako tällaisen autoremonttien suhteen täysin "ummikon" edes yrittää
korjata vikaa itse olisi paikallaan. Mainittakoon, että auto ei yleensä heti startatessa käynnisty, vaan täytyy painaa
starttinappia useita kertoja ja pitkään. Aika kiusallista kun väki ympärillä naureskelee partaansa.

Flamingo

Yritetäänpä vielä. Unohdin ohjeistani sen muoviboksin (imuääntenvaimennin eli resonaattori, ei ilmanputsari) irrotuksen, jonka olit kuitenkin tehnyt aivan oikein ja ottanut pois tieltä. Maja2:n vinkissä olevassa dokumentissa ei ole tavallisia sivunumeroita, joista tuo 219 löytyy, vaan se sivu pitää valita pdf -reader ohjelmasta jolla dokumentti avataan. Vastaa dokumentin numeroilla sivua 17-6. Kuva TDC:stä on vain hieman hassu koska moottoria katsotaan takaviistosta, vaikka normaalisti siitä suunnasta ei pääse katsomaan ellei moottori ole irti ja lattialla.

Kyllä siellä sellainen hieman alaspäin kaareva n.10cm rauta on, kun oikein sieltä putkien alta tiirailee. Pultit molemmissa päissä ja keskellä liitin josta lähtee johto perää kohti. Taisikin olla aika ahdas paikka nyt kun muistelen, tai sitten liittimen johto aika lyhyt. Joskus nuo liittimet vaatii melkoista sorminäppäryyttä saada auki ahtaissa tiloissa, pieni ruuvimeisseli saattaa auttaa. Tässä saattoi myös olla että pitää kuoria johdon päältä vähän suojamuovia tai -teippausta irti että saa tarpeeksi löysää johdolle.

Yritäppä vielä, onhan se noloa noinkin uutta autoa kitkuttaa käyntiin, varsinkin kun se saattaa lakata starttaamasta kokonaan piakkoin. Mutta vikahan saattaa olla siis muuallakin, tai sitten anturi on itsessään rikki ja pitää vaihtaa.

Niin ja itse olin keskellä kaupunkia kun tuo laukesi ja ensimmäinen paikalle tullut irvileuka lohkoi: "tiesitkö että ranskalaisilta pitäisi kieltää autonvalmistus kokonaan ja englantilaisille antaa vakava varoitus"...

Miloriz

Jäsen

Luin saamani korjausohjeet vaimolle ja sanoin hoitavani ensimm. kertaa korjauksen itse. Tätä ei olisi pitänyt
tehdä, sillä vaimon reaktio oli että " en missään tapauksessa astu autoon joka on sinun korjaamasi"
Niinpä sitten kirjoitin ylös viimeksi tulleet ohjelisäykset entisen ohjeen jatkokosi ja lähdenkin tässä varaimaan aikaa
korjaamosta, jossa vanha remonttimies ei taatusti ole koskaan kuullut asennontunnistinanturista ja on varmasti tyytväinen hyvistä ohjeista.
Joten suurkiitokset vinkkejä antaneille.

JaLe

Aktiivinen jäsen

Voisikohan tuossa impulssi anturisa olla myös myös vika tässäkäin tapauksessa.. ::)

Isovanhempieni auto Laguna II 1,6 16v -01 tekee silloin tällöin sitä ette lähde käyntiin lämpimänä, starttaa kyllä vimmatusti, mutta ei lähde käymään ennenkuin antaa kunnolla jäähtyä. Mutta koneen ollessa kuuma eli kun tulee ajosta sammuttaa ja kokeilee heti käyntiin niin tällöin vikaa ei ilmene, eli vika ilmenee ainoastaan kun moottori on kerennyt vähän jäähtyä... ???

Flamingo

Onhan se mahdollista. Jos kyseessä on kontaktihäiriö niin se saattaa olla kiinni lämpötilasta milloin se kipinä kulkee ja milloin ei. Ja sitähän ei voi tietää miten se lämpö vaikuttaa tuohon itse anturin toimintaan, jos kyse on liasta joka haittaa itse anturin toimintaa. Mutta tuohan on helppo kokeilla, käyttää irti ja putsaa. Ei se kannata kihnuttaa...

JackTheRipper

Nuorempi jäsen

Minulla on 5D LAGUNA BREAK 1.6 16V -02 ja se ei tykkää sateesta. Pari kertaa, kun yöllä on satanut paljon vettä, niin aamulla auto ei lähde käyntiin. Starttaa, mutta ei vaan käynnisty. Auto hinattiin merkkihuoltoon ja akku vaihdettiin. Akku tyhjeni, kun yritin starttailla. Seuraavana aamuna taas sama vika, kun satoi vettä. Entisellä omistajalle oli tehnyt tuon saman kerran ja siitä selvittiin crc:llä. Minulla tuo crc ei poistanut ongelmaa. Voisikohan vika olla tulpanjohdoissa tai sitten tulpissa? Edellinen omistaja oli ostanut itse tulpat ja vaihtanut ne itse. Tulpat olivat minusta ihmeen halpoja 9€/kpl.

Flamingo

Niin mihin se edellinen omistaja sitä crc:tä oli sumutellut? Samaan paikkaanko sumuttaminen ei tällä kertaa auttanut vai?

Jotenkin nykyautoista on sellainen kuva että tulpanjohdot ei ainakaan ole syypää, niissä kun ei kulje suuria virtoja. Puola on suoraan tulpan päällä jne... Yleensä kone käy kyllä ainakin kolmella pytyllä, jos tulppa tai puola on mennyt.

Kokeileppa tuota tässäkin neuvottua anturin huoltoa, helppo homma testata niin on ainakin yksi kohta vähemmän epäillä.

JackTheRipper

Nuorempi jäsen

Flamingo sanoi:
Niin mihin se edellinen omistaja sitä crc:tä oli sumutellut? Samaan paikkaanko sumuttaminen ei tällä kertaa auttanut vai?

Jotenkin nykyautoista on sellainen kuva että tulpanjohdot ei ainakaan ole syypää, niissä kun ei kulje suuria virtoja. Puola on suoraan tulpan päällä jne... Yleensä kone käy kyllä ainakin kolmella pytyllä, jos tulppa tai puola on mennyt.

Kokeileppa tuota tässäkin neuvottua anturin huoltoa, helppo homma testata niin on ainakin yksi kohta vähemmän epäillä.

Edellinen omistaja on kerran joutunut sumuttamaan viiteen liittimeen. Auto liikkeen myyjän kanssa ei löydetty kuin 4 edellisen omistajan kuvailuun sopivaa liitintä . Niihin olen suihkutellut crc:tä. Kaikki niistä ovat ihan siinä moottorin vieressä tarkemmin en selosta, kun en tiedä miten ne paremmin osaisin teille selostaa.
Tulpissa se vika ei ollut, kun ne vaihdoin tänään. Jatkan tutkimista ja kokeilen varmasti tuota anturin huoltoakin.

MTI

Aktiivinen jäsen

Matti Meikäläinen sanoi:
vika on tod.näk. vauhtipyörän asennontunnistinanturin liittimessä eikä itse anturissa, ei saa kosketusta. crc:tä vaan ja liikuttelee liitintä niin alkaa toimiin, ainakin mulla

Itselläni vika ilmeni juuri kostealla kelillä. 99% varmuudella vika on siinä

Tola

Nuorempi jäsen

Itsellä oli -02 Lagunassa samanlainen ongelma vian aiheuttajaksi paljastui lopulta polttoainesuutin joka lakasi toimimasta kuumana eli kun kone jäähtyy niin suutin lämpenee ja lakkaa toimimasta sitten kun bensa alkaa taas virtaamaan se toimii moitteetta samoin kylmänä.

deore

Jäsen

Ovatko miten helposti vaihdettavissa / missäpäin konetilaa sijaitsevat? Kantsiiko kattella osia marmoritiskiltä vai Keski-Euroopasta?

Tämä ei ollut minulta oikein tähtisuoritus kun tässä ketjussa olikin etusivulla ohjeet tuohon TDC-anturin sijaintiin. Sori. No anturi löytyi sieltä mistä Flamingo neuvoi, puhdistin sen ja käsittelin liittimet sähköspraylla, käynnistin pari kertaa koneen ja toimii hyvin. Aika näyttää riittääkö tämä vai pitääkö se anturi lopulta vaihtaa. Ei ollut kyllä kauhean kallis mitä Biliasta kyselin, toki ei se mikään ihmeellinen osa olekaan.

Ylös Bottom