Kirjoittaja Aihe: ***MYYTY*** Mégane² 2,0 16V / 5-ovinen / musta / vm. 2003  (Luettu 88100 kertaa)

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
(Edit 31.10.2010: Tämä auto meni vaihdossa 22.10.2010. Jätän kuitenkin ketjun henkiin jälkipolville varoittavaksi esimerkiksi.)


Twingo tuli sitten "valmiiksi" joten sairaus eteni seuraavaan vaiheeseen: Mégane II vm. 2003 avec une grande booty.  ;D Kyseessä ei toistaiseksi ole varsinainen projekti vaan ihan vakiokuntoinen käyttöauto, mutta ehkäpä voitaisiin täällä niitäkin esitellä kun kuvia on aina kiva katsella? Vai pitäisikö sitten luoda vielä oma osio "Jäsenten autot" tai vastaavaa, en tiedä. Voin poistaakin jos julkinen mielipide kallistuu siihen suuntaan.

Aikoinaan kun Mégane II esiteltiin niin ajattelin että noin hirveän näköisellä perällä siunattua autoa ei kyllä kukaan osta mutta niinpä vaan olin taas kerran väärässä. Itse hain tämän yksilön parisen viikkoa sitten tamperelaiselta jopparilta. Muutamia faktoja:

Renault Mégane 2,0 16V Confort Expression 5-ov.
Ensirekisteröity 4/2003
Hankintahetkellä 25.5.07 mittarissa 65.000 km
Tyyppi BM0U
Moottori 1998 cm³ / F4R-780 / 99 kW
Vaihteisto ND0 / 6 vaihdetta
ESP/ASR/CSV
Risteilynvalvonta (Cruise Control)
Manuaalinen ilmastointi
Tuner List CD
17" Nervasport
Helmiäismusta 646

Viime perjantaina tuli pienokainen pestyä ja totuttuun tapaani kävin sen ikuistamassa "filmille" niin jää sitten itselle ainakin kauniit muistot vaikka kaikki muu meniskin (ellei sitten mene tietsikkakin)...  ;) Sattui vielä kaunis auringonlaskukin joten jälki oli tämän näköistä:









Jotain pientä kivaa on Méganenkin personoinniksi suunnitteilla, mutta toteutus jäänee vuoteen 2008, tällä hetkellä kun massissa tuuli ujeltaa tuon hankintahinnan suorittamisen jäljiltä...  ::)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2010, 11:57:38 kirjoittanut Juha™ »
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Mégane 2,0 16V Confort Expression 5-ov.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2007, 22:20:24 »
Sen verran ehdin vielä juhannuksen alla harrastaa, että keulalle vaihtuivat oranssien vilkkupolttimoiden tilalle kromiset Philips Silvervision -polttimot ja lähivaloihin hoo-seiskojen tilalle "aidot xenon-look"-polttimot.  ::) Tuli samalla harjoiteltua etupuskurin irroitus ja paikoilleenlaittokin, mikä helpotti polttimosulkeisia oleellisesti.



[ylläpito on poistanut liitteen]
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Mégane 2,0 16V Confort Expression 5-ov.
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2007, 21:42:17 »
Twingossa olin päässyt iPod-kuuntelun makuun, samaa kivaa piti saada Meganeenkin! Renaultin vakioon Tuner List -soittimeenkin olisi saanut aux-liitännän itse rakennettua "halavalla", mutta halusin enemmän toiminnallisuutta eli iPodin ohjauksen suoraan soittimesta/rattisäätimestä. Twingon Blaupunktissa iPod-ohjaus toimi hieman kankeasti, niinpä päätin Meganessa kokeilla Pioneerin tuotteita. Tilaus pariin paikkaan Eurooppaan, ja parin kuukauden odottelun jälkeen pihassa oli tarvittavat tykötarpeet:



Eli Pioneer DEH-P55BT radio/cd/mp3/wma-soitin, Pioneer CA-D-PI.180-rattikaukosäädinadapteri Renaultin oman näytön tuella ja Pioneer CD-IB100II iPod-adapteri. Koska autovalmistajien omien kaiuttimien ääni on usein varsin surkea, tuli samassa tilauksessa suoraan alkuperäis(etu)paikoille ilman muutoksia sopivat Pioneet TS-Q131C -kaiuttimet.

Radioasennus alkoi irrottamalla ensin entinen radio, minkä jälkeen oli vuorossa kojelaudan keskipaneelin irrotus, jotta adapterien kaapeloinnin pääsisi kunnolla toteuttamaan. Keskipaneeli lähtee poistamalla ensin kaksi alempaa ruuvia, jotka paljastuvat poistamalla OBDII-testipistokkeen kansi:



Seuraavaksi poistetaan ylemät kaksi ruuvia, jotka paljastuvat irrotetun radion aukon sivustoilta:



Tämän jälkeen paneeli irtosi päättäväisellä mutta varovaisella nykimisellä, yläosastaan paneeli kiinnittyy kojelautaan muutamilla muovisilla klipseillä. Kortinlukijan ja muiden paneelin sähkövarusteiden johdoissa oli sen verran pituutta, että paneeli sai olla kiinni "letkuissa" vain toiselle sivulle syrjään nostettuna:



Samalla hiellä purin sisustusta vähän lisääkin, kyytiä saivat kaikki keskikonsolin peitepaneelit sekä itse keskikonsoli kyynärnojineen, iPod oli nimittäin tarkoitus jemmata "kyynärlokeron" sisälle.



Samalla tuli tutustuttua tarkemmin Meganen "lentokoneen kaasukahvaan" eli käsijarrukahvan mekanismiin:



Pioneerin erillinen iPod-adapteri ei ole aivan pieni palikka, niinpä sille paikan löytäminen vaati hieman miettimistä. Lopulta sille löytyi paikka lämmönjakokotelon ja lattian välistä. Ensin johdot kiinni adapteriin (yksi johto väärään pistokkeeseen kuten myöhemmin huomasin):



Itse boksi pysyy siis paikoillaan lämmönjakokotelon ja paksun lattian äänieristeen välissä, eteen tulee näköesteeksi vielä lattiamatto ja keskikonsolin sivupaneeli:



Johdot radiolta adapterille toin aluksi niputettuna yhteen antennikaapelin kanssa:



Josta ne erkanivat alaspäin sidottuna ilmastoinnin hansikaslokerolle menevään kylmäputkeen:



Ja lopulta ollaankin adapterin luona, joka piilottelee tässä kuvassa ujona maton takana:



Seuraavaksi oli vuorossa rattisäädinadapterin kiinnittäminen, se tuli kaksipuoleisella teipillä kiinni lämmönjakokotelon yhteen vaakapintaan, joka sijaitsee sopivasti juuri radion alapuolella. iPod-adapterilta tuleva väyläjohto tulee ensin tälle adapterille, ja säätimen adapterilta menee edelleen väyläjohto itse radioon:



Pioneer pitää japanilaistyyliin jääräpäisesti kiinni omasta erikoisliittimestään radion perässä, eli siitä ei löydy suoraan eurooppalaisten autojen johtosarjoissa olevien ISO-liittimien vastakappaleita. Niinpä ensinnäkin radion ja auton liittimien väliin tulee ensin sovitinjohto, jonka toisessa päässä vasta on ISO-liittimet. Lisäksi tässä välijohdossa on erilaisia irtoliittimiä ja irtojohtoja erilaisten lisävarusteiden kytkemiseen. Tämän välijohdon lisäksi tuli vielä rattisäädinohjaimen välijohto em. välijohdon ja auton ISO-virtaliittimen väliin, lisäksi iPod-adapterille pitää vielä ottaa jatkuva virta ja maa siitä radion välijodosta! Eli kaiken kaikkiaan ei mitenkään kovin eleganttia, sanoisin että pikemminkin brutaalia! Kun johtoa ja liittimiä survotaan tarpeeksi pieneen tilaan niin jälki on tämän näköistä:



Johtoja ja liittimiä täytyi parhaan mukaan niputtaa ja teipata yhteen niin, etteivät ne tärinässä nitise ja kolise toisiaan/kojelaudan sisuksia vasten ja mahdollisesti hankaa itseään puhki. Muutamalla nippusiteellä tulos oli jo huomattavasti rauhallisemman oloinen:



Radiossa on siis bluetoothilla toimiva handsfree-toiminto, joten sen mikrofoni piti vielä asentaa sopivaan paikkaan ja piilottaa sille menevä johto. Mikrofoninpidikkeelle löytyi paikka näppärästi A-pilarin verhouksen ylareunan alta, jolloin mikrofoni on mahdollisimman lähellä kuskin päätä. Johdon sain piilotettua ovitiivisteen reunan alla kojelaudalle asti, ja sitten kojelaudan vasemmasta päädystä pompattiin kojelaudan uumeniin, jossa vedin johdon polkimien yläpuolella kulkevan ilmakanavan päällä radiolle keskelle kojelautaa:




 
iPod oli siis tarkoitus jemmata etupenkkien välissä olevan lokeron sisään. Irrotin ensin koko keskikonsolin autosta, minkä jälkeen totesin että keskilokeron pohja on muoviklipseillä kiinni ja irrotettavissa. Eli pohja irti ja 5-millisellä poralla pieni iPod-johdon mentävä reikä yhteen reunaan:



iPod-adapterilta iPodille tulevan valkoisen johdon olinkin jo pujottanut lattiamaton alla keskilokeron paikalle käsijarrumekanismin juureen:



Tässä vaiheessa iski ajatuksissa niin sanottu oikosulku: Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy niin ruuvasin keskikonsolin takaisin paikoilleen vain todetakseni, että eihän helkkari se irrottamani pohja tietenkään yläkautta paikolleen mene vaan alakautta! ::) Niinpä keskikonsoli uudestaan irti ja takapäätä ylös sen verran että sain lokeron pohjan pujotettua sen alta. Sitten iPod-telakkaliitin pohjan yläpuolelle, johto poraamaani reikään ja sitten vain pohjan loksautus paikoilleen kotelon kuoreen. Ja voila!



Tämän jälkeen kaikki irrotetut sisustuspaneelit (mukaan lukien hansikaslokero) paikoilleen, radion johdot kiinni ja testaus. Kaikki tärkeimmät toiminnot vaikuttivat pikaisella kokeilulla olevan ok, joten radio perille asennuskehikkoonsa ja se oli siinä! Valmiista asennuksesta en näköjään tullut vielä napsineeksi kuvia, mutta sekin asia korjaantunee lähiaikoina.

Ainakin yksi lapsus asennuksessa kävi, liitin nimittäin iPod-adapterille menevän väyläjohdon ensin vahingossa boksin siniseen (ulostulo) liittimeen kun olisi pitänyt liittää mustaan eli sisäänmenoon. Tämä virhe ilmeni siinä, että kaikki näyttöinfo kyllä kulki radiolle ja kappaleen aika pyöri näytössä, mutta kaiuttimista ei kuulunut ääntä. Kun korjasin väyläjohdon paikan niin johan alkoi iPodin äänikin kuulua. 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2007, 21:48:02 kirjoittanut Juha™ »
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Pari melko pimeetä otosta:





Aivan 1:1 ei tuota Pioneerin värisävyä saanut sovitettua Meksun omaan valaistukseen, kuvassa niin näytön kuin näppäimienkin värisävyksi on valittu amber. Orange menee vieläkin valjummaksi ja red puolestaan on liian punainen. Täytynee suosiolla lukea käyttöohjekirja, jos tuota näytön kirkkautta saisi hieman alas niin värisävykin muuttuisi kylläisemmäksi.
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2007, 23:12:28 »
Papottuminen alkaa, I osa   ;)

Kerspeles sentään, taitaa tosiaankin papottuminen alkaa hiipimään yours trulyn maneereihin: Kun yllä retostelen kuinka nyt on Pioneerin elämää ja elektroniikkaa kojelauta täynnä, niin eipä ole enää!  :o Puolitoista kuukautta tuli tuota Pioneerin rammaria kuunneltua ja ei siinä mitään, ihan hyvälaatuinen laite ja iPodikin sillä kuuluu. Mutta kun huomasin ettei pikkunappuloiden tekstejä näe lukea millään ja jopa random-soiton valinta on piilotettu valikoihin, niin alkoi tehdä alkuperäisradion ergonomiaa ikävä. Kun lisäksi samoihin aikoihin opin, että Renaultiltakin on ilmestynyt ratkaisu iPodin liittämiseksi vakioradioon, niin ratkaisu alkoi kypsyä.

Renaultin oma iPod-liitäntäboksi on nimeltään konstailemattomasti Audio Connection Box, englanninkielisillä markkina-alueilla joskus myös Tunepoint. Joissakin malleissa, kuten Clio Rip Curlissa, kyseinen boksi on vakiovaruste, mutta se on myös jälkiasennettavissa useimpiin nykymalleihin. Aluksi oletin automaattisesti, ettei se toimi kuin uusissa vuosimallista 2004 eteenpäin Update List -radioissa, mutta yllätyksekseni netistä löytyvien tietojen mukaan boksin pitäisi toimia myös vanhemmissa Tuner Listeissä (ja ilmeisesti joissain vanhemmissakin Philips-perustaisissa Renault-radioissa) kunhan niissä vain on erillisen cd-vaihtajan liitäntämahdollisuus.

Ahkeran kuukkeloinnin jälkeen Saksan eBaystä löytyi sikäläinen Renault-jälleenmyyjä, joka myi Audio Connection Boxeja ja suostui sellaisen lähettämään myös ulkomaille. PayPalillahan rahoistaan pääsee näppärästi eroon, joten ei muuta kuin maksu myyjälle ja toivomaan parasta. Seuraavana päivänä tuli sähköpostilla ilmoitus että kauppa on vahvistettu ja tavara lähetetty, lisäksi seurantanumero kuljetusliikkeen lähetyksenseurantaan. PayPal-maksusta siihen, että paketti oli Suomessa kotiovella, kesti kahdeksan päivää. Lähetyksenseurannasta oli mielenkiintoista huomata, että Saksasta Suomeen paketti oli tullut kahdessa päivässä mutta täällä kotomaassa paketti viipyi neljä(!) päivää ennen toimitusta... Se meidän suomalaisten tehokkuudesta.

Pääasia silti, että paketti oli vihdoin hyppysissä. Totuttuun geekkityyliin dokumentoin vuosineljännyksen kohokohtani eli postipaketin avaamisen digikameralla, ettei vain äärettömän oleellisesta triviasta mitään pääsisi menemään sivu suun.  ;D

Aluksi kiinnitti huomiota, että vaikka boksin varsinainen valmistaja onkin Visteon, niin kyseessä on todellakin aito Renault-varaosa:



Toisessa äärimmäisen mielenkiintoisessa tarrassa luetellaan mitä paketin pitäisi sisältää:



Kolmannesta tarrasta löytyykin sitten aidosti mielenkiintoista tietoa. Kyseinen saksankielinen teksti on maahantuojan ohjeistus sikäläisille jälleenmyyjille. Laatikon sisältö on tarkoitettu asennettavaksi jälleenmyyjän esittelyautoon (tässä tapauksessa uuteen Twingoon) asiakassyötiksi, eli ilmeisesti kyseinen paketti tulee siellä tiettyjen esittelyautoiksi allokoitujen autojen ilmaisena(?) kylkiäisenä. No, jostain syystä tämä kyseinen jälleenmyyjä ei ole katsonut tarpeelliseksi asentaa kyseisiä herkkuja esittelyautoihinsa vaan trokaa ne eteenpäin eBayssä!  :D Ei siinä mitään, se selittikin epäilyttävän halvan (muihin myyjiin verrattuna) myyntihinnan...



Kun paketin aukaisi, niin ensinnäkin löytyi asennus- ja käyttöohjeet:



Ohjekirjan kannesta selviää mitä formaatteja boksi tukee:



Seuraavaksi käteen sattui kiinnitystarpeet, boksin voi joko ruuvata esim. hansikaslokeroon neljällä ruuvilla tai sitten käyttää vähemmän pysyväisasennusta velcron muodossa:



iPodin takia boksin ostin joten onneksi löytyi ainakin liitäntäjohto sille:



USB-muistitikkua tai USB-liitäntäisiä MP3-soittimia tai kiintolevyjäkin boksi osaa ohjata, joten niillekin on johto:



AUX IN -liitäntäkin onnistuu boksin välityksellä, eli minkä tahansa 3,5 mm stereokuulokeplugilla varustetun laitteen äänen saa kuulumaan autoradion kautta tämän liitännän avulla:



Itse boksissa on vastaavat liittimet kyseisille johdoille, tosin esim. USB-muistitikun voi kyllä tökätä suoraan boksiinkin ilman välijohtoa:



Toisesta päästä boksia löytyy liitin, jonka välityksellä boksi kommunikoi autoradion kanssa:



Kyseiseen liittimeen tulee väijohto, jonka musta liitin siis kiinni boksiin ja sininen autoradioon:



Radion takana sininen johto sopii cd-vaihtajan liittimeen:



Tämä tarkoittaa sitä, että jos radioon on liitetty Audio Connection Box niin siihen ei voi enää liittää cd-vaihtajaa, ja päinvastoin. Tämä tosin ei ole suurikaan puute, sillä kyllähän juuri cd-levyistä eroon pääseminen useimmilla syynä lienee kyseisen boksin hankintaan.

Vielä viimeiseksi otos boksin pohjasta löytyvästä tarrasta:



Kuten kuvasta näkyy, boksille on haettu e-hyväksyntä eli kun autonvalmistajan alkuperäisestä osasta on kyse niin sille voisi olettaa tehdyn melko perusteellisen testiohjelman ennen tuotannon aloittamista.

Valmistajan eli Visteonin sivujen mukaan kyseisen boksin firmware on flashättävissä usb:n kautta, eli jos tulevaisuudessa esim. tulee jotain uusia tiedostomuotoja niin niiden saaminen toimimaan päivitykselä on ainakin teoriassa mahdollista. Eri asia sitten julkistaako Renault kyseisiä päivityksiä missään?

Tuossa aiemmin illalla siis otin Pioneerin soittimen ja adapterit irti ja laitoin alkuperäisradion takaisin, terästettynä Audio Connection Boxilla. Heti ensihuomio oli, että kylläpäs alkuperäisradiokin soi nätisti Pioneerin kaiuttimilla. Heti perään huomasin, että iPodin ohjaus toimii rattikaukosäätimestäkin hienosti ja viiveettömästi, ja auton omalla näytölläkin näkyy sentään soitettavan raidan sekä soittolistan numero. Alfanumeerisesta näytöstä huolimatta kappaleiden id-tagit tai aika eivät kylläkään näy, mutta sen kanssa pystyn elämään.

Kauko-ohjaimen Seuraava-napista vaihtuu soittolista suurempaan, ja rullasta pääsee soittolistan kappaleissa eteen ja taakse. Radion etupaneelin random-näppäimestä (eli 1-näppäimestä) kytkeytyy kätevästi satunnaistoisto päälle ja pois. Mute-näppäimestä iPod menee pauselle.

Kaiken kaikkiaan olen "pikaisen" koekuuntelulenkin (pakko oli kuunnella Alicia Keysin  :-* tuotanto melkein kokonaisuudessaan ennen kuin malttoi kurvata kotiin!)  ;D perusteella hankintaan tyytyväinen, Pioneerit menevät kyllä myyntiin, luultavasti jollekin vähemmän papottuneelle, "oikeasta" autohifistä kiinnostunelle henkilölle!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2007, 23:40:21 kirjoittanut Juha™ »
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.


PappaX

  • Vieras
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2007, 11:42:55 »
Olemattomalla saksan taidoilla varustettuna, pitää kysyä härmäksi, jotta mistä, kuinka ja paljonko?

Pisti silmään tuo USB-liitäntä kovalevylle tmv. Ja pihalla olevassa Scenicissä on se philipsin kasetinsyöjä, CD-boxin liitäntämahdollisuudella, ainakin etupaneelin mukaan.


Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2007, 15:12:48 »
Täältähän niitä "saa". Hintahan on sinällään aivan mottipäinen muutamasta kaapelista ja koteloon pakatusta piirilevystä, mutta silti halvempi kuin Renaultin virallinen suositushinta. Osto tapahtuu ihan normaalin eBay-käytännön mukaan ja maksun voi suorittaa PayPalin kautta.

Onkohan kukaan muuten sattunut kysymään, mitä 7711419487 maksaisi Renault-jälleenmyyjällä Suomessa?

Eilinen koekuuntelu sujui vielä laitteet johtojen varassa roikkuen mutta koska laitteisto toimii niin kuin pitääkin, niin tänään asensin boksin sitten kunnolla kiinni. Pioneerin iPod-adapteristahan johto meni keskilokeroon, mutta tuossa Audio Connection Boxissa johto on sen verran lyhyempi, että luontevaksi asennuspaikaksi tulee hansikaslokero.

Mukana tuli sapluuna, jonka avulla asennus on helppoa:





« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2007, 15:30:21 kirjoittanut Juha™ »
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

PappaX

  • Vieras
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2007, 18:59:21 »
On näköjään multimonialafirman, Visteonin tuote.

Ranskasta sen saisi hintaan 150€ + kyyti Suomeen
Hollannista 203,05€ + kyyti suomeen
Brittilästä á 233£ asennettuna
Espanjan e-bay alk 120€

Pitää oikein uteliaisuuttaan kaivella, josko löytyy nettikauppa, mistä sen voisi löytää inhimillisellä hinnalla. Jopa tuo patonkimaan hinta on melkoisen suolainen.

Noilla hinnoilla ei kyllä uskoisi paljon kuluttajakauppaa tehtävän.

Lisähärpäkkeenä mm Auto- Killasta uuteen Grand Scenicciin á 300€

CD-boxit tuohon hilirimpsiksen rälläkkään näyttäisivät suomesta löytyvän romiksilta, ja on epäselvää, mikä on kunto ym "pikkujutut"

Taidan edelleen tyytyä MP3-soittimen ja Belkinin FM-lähettimen muodostamaan työpariin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2007, 19:21:03 kirjoittanut PappaX »

Porinpoika

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Kesä kamu
    • Sähköposti
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2007, 20:29:59 »
Kyllä noita lisävarusteina on myytykin jonkin verran, kannattaa miettiä takuu yms. asiat ennen kuin tilaa, vaihdoitko koko umpiot kun puskurin irroitit?
Jos et mun kans pärjää niin sull on asenne ongelma...

Theros

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 954
    • RTF Ry
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2007, 21:31:26 »
Toihan on ihan hyvä ratkaisu myös...itse tilasin englannista 20 GB iPodin, autosarjan ja Pioneerin johdon iPodille...tosiaan eipähän tarvitse miettiä sen boksin asentamista kun on vain yksi johto laitettavana... :)
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

kyrtsi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #10 : Lokakuu 29, 2007, 13:33:37 »
7711419487 osan hinta merkkiliikkeessä 274 euroa ovh

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2007, 17:38:47 »
vaihdoitko koko umpiot kun puskurin irroitit?

Ei vaan pelkästään polttimot. Lailliset xenon-umpiotkin on tosin tulossa Saksasta, ne olisi kyllä tarkoitus vaihtaa sitten keulalle niin voi mennä levollisin mielin leimalle...

@kyrtsi: Itse arvelin Suomi-hinnaksi yli 300 euroa, eli tuohan onkin yllättävän edullinen...  ;) ;D ::)
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Theros

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 954
    • RTF Ry
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2007, 19:51:09 »
vaihdoitko koko umpiot kun puskurin irroitit?

Ei vaan pelkästään polttimot. Lailliset xenon-umpiotkin on tosin tulossa Saksasta, ne olisi kyllä tarkoitus vaihtaa sitten keulalle niin voi mennä levollisin mielin leimalle...

@kyrtsi: Itse arvelin Suomi-hinnaksi yli 300 euroa, eli tuohan onkin yllättävän edullinen...  ;) ;D ::)

Onko ne lailliset asentaa jälkikäteen??? Laitappas privana tietoa hinnasta, osto paikasta jne...
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Mégane² 2,0 16V (26.10.07: radio taas "uusiksi")
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2007, 20:15:35 »
Onko ne lailliset asentaa jälkikäteen??? Laitappas privana tietoa hinnasta, osto paikasta jne...

Kyseessä Méganen alkuperäiset D2S-kaasupurkauspolttimolle hyväksytyt Valeo-umpiot, eli ovat 100% lailliset asentaa jälkikäteenkin kunhan samalla asennetaan myös automaattinen valojen korkeussäätö (ja tarvittaessa myös ajovalonpesurit).

(Eri asia sitten millä ilveellä konttorilla muka tarkastettaisiin autom. säädön olemassaolo/toimivuus eli lieneekö käytännössä kovin tarpeellinen lisättävä... Tuo umpionvaihtohan ei sinällään vaadi muutoskatsastusta ja kun kyseessä vielä orggisumpiot eikä mitkään "epäilyttävät" tuning-enkelinsilmät niin inssillä ei pitäisi olla mitään syytä epäillä etteikö auto olisi tullut siinä asussa suoraan tehtaan linjalta, eli pakkohan siinä silloin on olla kaikki automaattisäädöt ja vempeleet. ;) Ja jos ajatellaan vastaantulijoiden häikäistymistä, niin tuo säätöhän ei kuitenkaan reagoi jokaiseen pieneen korin nyökkäykseen, vaan esim. Hellan ko. systeemissä säädön kuuluu aktivoitua vasta mikäli auton asento on ollut muuttuneena vähintään 7 sekunnin ajan, eli käytännössä se reagoi vain esim. tilanteeseen jossa matkustajien tai kuorman määrä muuttuu. Eli käytännössä jos on vähänkään tekniikasta perillä oleva kuski niin kojetaulusta löytyvä manuaalisäätö kuormauksen mukaan ajaa aivan saman asian!)

Privaa tulossa, Theros....
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Juha™

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Mégane² 2,0 16V (Pieni väliprojekti talven ratoksi alkaa)
« Vastaus #14 : Marraskuu 16, 2007, 18:21:31 »
Méganen päänmenoksi on kaikkea kivaa suunnitteilla alkukesäksi, mutta tarvittavaa krääsää kerätessä pitää pitkän talvenkin ratoksi kehitellä jotain pientä projektia:



Tuo siis siloitetaan ja vedetään päälle jokin vähemmän halvan näköinen värisävy ja tarpeeksi monta kerrosta kirkaslakkaa. Todennäköisin väri tulee olemaan 603 tulivuoren harmaa, jollaisella taitaa olla maalattu esim. Trophy-version vanteet ja olikohan R26:n peilikotelotkin?

Yksi pikkuseikka kuitenkin vielä askarruttaa:

Kirkaslakka tarvitsee luonnollisesti elastisuuslisäaineen kun kyseessä on joustava muoviosa, mutta miten se onnistuu spraypurkeilla pelattaessa? Pystyykö liikkeessä täytettäviin purkkeihin lisäämään ko. lisäaineen? Paineilmavehkeitä ei ole käytettävissä ja ammattimaalarin hyviin, mutta kalliisiin palveluihin ei oikein olisi tarkoitus näin toisarvoisen osan ollessa kyseessä turvautua.
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.