Kirjoittaja Aihe: Renault Clio 1.4 RN vm. -97  (Luettu 70211 kertaa)

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #30 : Joulukuu 17, 2009, 19:07:44 »
Loppu hyvin kaikki hyvin  ;D.
Sain auton takaisin pajalta. Iskarit oli ehjät. Ne oli vaan menneet väärään asentoon. Myös raidetankojen päät menivät vakuutuksen piikkiin, vaikka olin jo henkisesti varautunut pulittamaan niistä toisen + työt. Palvelu oli kyllä kerrassaan loistavaa ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen prosessin nopeuteen. Vakuutusyhtiökin sai pisteitä kun kustansi kierroksen aluja eikä ruvennut ehdottelemaan mitään etuakselille eri vanteet -ratkaisuja. Uudet vanteet ovat ACC original 1 silverit 13 tuumaisina, ihan hyvän näköiset ovat ollakseen halvimmat vanteet mitä saa. Tavallaan vähän harmittaa pistää uudet alut talvirenkaille, kun jotkut maailmaanähneet "retrot" olisivat riittäneet oikein hyvin. Kolme TSW:tä makaa nyt tallissa, joista 2 menee tutun tutun peräkärryyn ja viimeisen ehjän vois pyöräyttää vararenkaalle.. Tämä kaikki maksoi vakuutusyhtiölle noin yhden Clion verran, muuta olisihan se nyt ollut haaskausta lunastaa muuten ehjä ja ruosteeton auto. Tarkkoja lukuja ei huollossa luonnollisesti kerrota mutta kai ne jossain 1000 - 2000e välillä menee. Autolla ei siis ole osuttu mihinkään viimeiseen viiteen vuoteen, joten oletan että bonukset laskee 70%:sta 60%:iin. Omavastuu oli 150e. Huoltokirjan muistiinpanoihin merkittiin vaihdetut osat.. Nyt vaan lisää varovaisuutta ja sitä iänkaikkisesti saarnattua olosuhteiden kunnioitusta liikenteeseen. Olkaahan muutkin varovaisia talviliukkailla. Laitan kuviakin tänne kunhan saan niitä otettua.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2009, 12:07:23 kirjoittanut arson »

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #31 : Joulukuu 17, 2009, 23:07:46 »
Tommosen kuvan siitä sai kännykällä.  :P

[ylläpito on poistanut liitteen]

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #32 : Joulukuu 27, 2009, 00:54:26 »
No just..
Heti kun vakuutuyhtiö maksaa minulle uudet vanteet talvirenkaille, joka on mielestäni törsäystä ja muutenkin tyyliin sopimatonta ja heti kun minun silmä on ehtinyt tottua niihin, niin minulle tarjottiin pilkkahinnalla Fuegon 13" alkuperäisiä aluja pilkkahintaan  :o. Ne on ehkä perversseimmät vanteet mitä maa päällään kantaa, mutta sopisiko ne Clion ilmeeseen. Talvivanteiden rooliin ne sopisivat mielestäni loistavasti + mielestäni olisi kunnia omistaa jotkun noin kummalliset vanteet. Jos jotakuta siis kiinnostaa esim. twingon kesärenkaille noin 700km ajetut 13" alut "in totally mint condition" niin voi tarjota. Kalliitahan nuokaan ei uutena ole, mutta ne on virheettömät käytetyt ja vieläpä ihan siedettävän näköiset.  ???

Juha™

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #33 : Joulukuu 27, 2009, 17:01:50 »
Kiva kuulla että vakuutusyhtiön kanssa sujui kivuttomasti. Itselläni meinasi aikoinaan mennä Ysi lunastukseen kun radiovoro vei mennessään siitä koko keskikonsolin. Uusi konsoli olisi silloin markka-aikaan maksanut muistaakseni kaikkine hiluineen yli neljä tonnia (+radio pari tonnia), mikä oli aika lailla auton silloinen arvo. Onneksi suostuivat korvaamaan konsolin rahana jonkin C-osan hintaisena auton lunastksen sijaan; Voron viemä konsoli (tai vakuutusyhtiön rauhoittamiseksi: todennäköisesti jokin aivan toinen vain sattumalta täysin identtisen oloinen) nimittäin löytyi myöhemmin ehjänä läheisestä pusikosta, jossa voro oli paremmassa turvassa askarrellut siitä radion irti.

Ennen kuin hukkaat alusi pois, niin mikähän mahtoi olla Fuegon alujen offset? Onko lähellekään sama kuin noissa poikittaismoottorisissa?
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #34 : Joulukuu 27, 2009, 19:44:08 »
Minulla taisi käydä hyvä tuuri tosiaan noiden vakuutusjuttujen kanssa. Niiden alujen offsetti on mielestäni 30 - 40 välillä.. oisko ollut 36. Muutkin speksit täsmää, eli keskireikä on 60,1mm ja jako 4 x 100mm. Kyllä minä ne ostan ja laitan kuntoon. Jos en muuta keksi niin pyöräytän niille orkkis kesärenkaat ja väitän autoa joksikin 90-luvun puolivälin facelift-prototyypiksi  ;D. vitsi. Mutta kai ne jollekkin hienossa kunnossa kelpaa jos en niitä omille talvirenkaille saa.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #35 : Tammikuu 13, 2010, 11:08:11 »
Vein autoni huoltoon (pyyhkijöiden moottorin vaihto) ja samassa hallissa lojui vanha Clio S. Aikaisemmin threadissä oli puhetta ko. auton sisustasta ja oletin sen olevan sama kuin mikä omassa RN:ssä on. Voi kuinka väärässä olinkaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä. S:n penkit olivat todella mukavat ja tyylikkäät. Niissä yhdistyi pehmeys urheilullisuuteen ja ranskalaiseen tyylikkyyteen. Sivuttaistuki oli kuin toiselta planeetalta verrattuna omiini ja vihreä teema miellytti silmää. Ässä oli korjaamon/autoliikkeen ja se oli myynnissä tonnilla. Itse auto oli nuhjuinen ja loppuunrullattu ruostepommi, mutta sisusta oli melko hyvässä tikissä. En löytänyt tupakanpolttamia reikiä, repeämiä saatikka tahroja. Sääli vain, ettei sisusta ollut erikseen myynnissä. Siinä olisi ollut jopa penkinlämmittimet kuten omassani. Ongelmaksi muodostuisi myös se että oman Clioni jalkatilattomalle ja niskatuettomalle takapenkille kuljetaan ovista. Tämä tarkoittaa siis sitä että joutuisin tuijottelemaan koulu/työmatkojen tai pitkillä mökkireissuilla ruuhkissa ovipahvien kankaita jotka olisivat eri kangasta kuin penkit. Clio S:ää ei kai koskaan tehty 5-ovisena. En kestäisi elää itseni kanssa sen jälkeen. Toki monessa Civicissä on Preluden penkit tai Kadetissa Mantan penkit, mutta itse en sitä sietäisi. Paskon siis tiiliä jos joku tulee tarjoamaan ehjää S:n sisustaa toimivilla penkinlämmittimillä ja 1m2 ovipahvien verhoiluun tarkoitettua S-kuosillista kangasta alta 400 euron hintaan. Jos näin käy kirmaan kirkuen vaikka vuokrapakulla ostamaan ne. Siihen asti joudun elämään v*tutuksessa, kun edes istuin koko romuun  :'(.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #36 : Helmikuu 20, 2010, 21:33:01 »
Nyt on sitten Fuegon vanteet alla  ;D. Nyt on helppo hymyillä. Toisin kuin rengasliikkeessä. Siellä myyjä totesi ettei vuotavan takakumin sisäkumeineen ja toisen kanttariin ajetun kumin siirto onnistuisi vastuukysymyksien takia. Onneksi valikoimasta löyty identtisellä kuviolla olevat Hankookit vaurioituneiden semperittien tilalle ja koska koko on edelleen 155/70/13 oli tämäkin sijoitus suhteellisen huokea (luokkaa 45e / laaki). Eli nyt takana on Semperitit ja edessä Hankookit. Fuegon alut olivat myös tuuman leveämmät kuin vakuutusyhtiö vanteet joten pientä levitystäkin on havaittavissa. Rengasliikkeen pojat käyttäytyivät tosi asiallisesti vaikka Clio oli työmaana varmaan viikon haastavin:

1. Leveämmät vanteet ja millin heitto offsetissä aiheutti laahamista edessä. -> Iskarin alapään peltipokkauksille jouduttiin näyttämään vähän lekaa. (juurikin sille osalle missä reikien etäisyys on joko 52 tai 54mm)
2. Jarrusatulat ottivat kiinni liimapainoihin --> niitä joutui siirtelemään useampaan otteeseen.
3. Tasapainotus ei onnistunut tavallisessa koneessa sillä kyseessä oli ns. "sokea vanne". Kuin ihmeen kaupalla liikkeestä löytyi myös pulteilla kiinnitettävä tasapainotuskone ja homma hoitui sillä.
4. Kanttariin ajettu kumi (ei vuotava) pyöräytettiin vararenkaan vanteelle sen yli jääneen sisäkumin kera sillä vanne oli niin ruosteessa ettei sentaja uskonut sen pitävän paineita. Alkuperäinen vararengas oli tosiaan vuodelta 1997 eikä myöskään pitänyt paineita saatikka ollut turvallinen valinta edes hätätapauksessa (pahoja halkeamia ja syvät painaumat vararenkaan tukiraudoista).

Vakuutusyhtiön vanteet on myynnissä eniten tarjoavalle jahka ehdin askarrella ilmoituksen Ostetaan/Myydään-palstalle. "done"

Toki pari fiilistelykuvaa:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2010, 21:33:09 kirjoittanut arson »

Juha™

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #37 : Helmikuu 21, 2010, 15:12:05 »
Sopivat muuten Clioon yllättävän hyvin! Hienoa! :)
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

Seba

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #38 : Helmikuu 22, 2010, 01:14:54 »
Komeat on vanteet Cliossa ja taatusti erilaiset kuin valtaväestön autoissa.
Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #39 : Toukokuu 12, 2010, 19:29:04 »
Noniin. Nyt on taas jokakeväinen auton ehostus tehty. Talven mittaan autoon kertyi häiritseviä piirteitä, mutta nyt on nekin hoidettu. Osa niistä on melkoista nihilismiä, mutta kaikesta huolimatta päätin sivutoimisesti kunnostaa nekin pois mieltä painamasta.

-Koska talvi oli etelässäkin melko kylmä ja pitkä, olivat öljyt vaihtoa vailla. Clion käyttöohjeessa oli kätevä taulukko, jonka avulla pystyi päättelemään öljynvaihdon tarpeen kesken huoltovälin. Koska vastauksia "kyllä" tuli 4/5, vaihdatin öljyt puolessavälissä vaihtoväliä. Männänrenkaiden ohivuotomäärät olivat kai aika isoja, koska öljy haisi pakokaasulta ja korkkiin kerääntyi vaahtoa. Tästä kiitos lukuisille päivittäisille kylmäkäynnistyksille paukkupakkasilla ja lyhyille ajomatkoille. Koneeseen meni Teboilin halpaa 5W40 täyssynteettistä ja Crosslandin filsu.

-Pitkää talvea seurasi pölyisä kevät. Pesin vaahtomuovisuodattimen ja öljysin sen uudestaan. Tarkistin myös tulppien nokisuuden, olettaen että Cliossa oli jonkin sortin automaattirikastus päällä melkein koko ajan.

-Askartelin alkuperäisen ja rikkinäisen avaimenperän tilalle uuden. Käytin kahta eriväristä nahkaa ja ompelutin suutarilla (3€).

-Katumme kuuluu kaupungin auraushierarkian pohjasakkaan, eli noin kolmen viikon välein käy tiekarhu tasoittamassa kiskot jotta muutkin kun katumaasturien omistajat ja minä pääsisimme päivittäin liikkumaan autolla. Tämän takia katumme reunoille painuu valtavalla voimalla alaltaan noin sohvapöydän kokoisia ja 30cm paksuja jäälohkoja. Tämä tapahtui myös silloin kuin Clio oli kadunvarsiparkissa ja oikeaan helmaan tuli matala klommo ja maali hakesi. En tietenkään huomannut tätä ennen kuin se oli jo ruosteessa. Maalautin Clion oikean helman ja takakontin kannen (huonosti kolarikorjattu kun auto oli noin vuoden ikäinen, väärällä värillä ja pintaruosteessa) Dupontin maalaamossa. Homma hoitui yllättävän halvalla ja jälki oli erinomaista. Alkuperäinen tarkoitus oli jättää kromitekstit pois ja kävin hakemassa tattarisuolta "uuden" listan (Vanhemmasta mallista, tarvittavilla mallimerkinnöillä + RN-merkillä) luukkuun. Maalaamossa kävi kuitenkin ilmi että kromitekstien alla oli reikiä, joten vanhat, irroituksessa rikkoutuneet, merkit liimattiin takaisin. Uudet merkit olisivat maksaneet Bilialla noin 85€ kiinnikkeineen.

Ollessani tänään Biliassa niiden merkkien perässä, en voinut vastustaa kiusausta kysyä R19 16v phase 1:n orkkis Speedlinejen hintaa tehdasuutena.. Yllättäen niitäkin saa Ranskasta tilattua ja hinta oli vähän päälle 190€ / vanne. Eli ihan normaali hyvän aluvanteen hinta; pitää harkita jos vaikka joskus olisi ylimääräistä balanssia ja nykyiset kesärenkaat loppuun ajetut.. Nyt voi taas hyvillä mielin huudatta Focaleista Sebastian Tellierin Rocheta ja nauttia tänään alkaneesta kesästä. Jos joku tarvitsee edellä mainitun listan rellunsa konttiin niin voi laittaa mailia.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2010, 13:08:25 kirjoittanut arson »

Seba

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #40 : Toukokuu 12, 2010, 21:36:41 »
Mä kun kysyin vuosi sitten marmoritiskiltä tollaseen R19 16V Ph.1 Speedlineen keskilätkää, niin sanoivat ettei saa enää. Olisi kiva löytää jostain yksi keskilätkä, niin sais ton toisenkin vannesarjan täydelliseksi (mulla on siis kaksi sarjaa noita Speedlineja).
Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #41 : Elokuu 12, 2010, 17:09:22 »
Hei taas.
Tuon keväisen maalailusession jälkeen olen saanut ajella melko huoletta koko kesän ja maanantaina sain Clion jopa katsastettua. Tosiaan tähän päivään asti ainoa huoltotoimenpide on ollut moottorin takatuen vaihto (20€). Takana on siis melkein ennätyksellisen pitkä jakso huolettomuutta Renault-omistajuuden aikana. Kuten arvata saattaa kyseessä oli "tyyntä ennen myrskyä"-vaihe ja katsastusinssi valottikin auton todellista tilaa minulle.

Eli, auto meni kyllä läpi katsastuksesta, mutta korjauskehotus tuli vasemmasta etulaakerista (joka oli vaihdettu viimetalven kanttariseikkailuiden seurauksena joulukuussa). Varmaan jäänyt pajalla napamutteri kiristämättä momenttiin ja löystyminen sitten kuluttanut laakerin sohloksi. Inssi antoi minun kokeilla ja noin senttihän sitä välystä olikin. Jännä juttu sinällään, kun ohjaamoon ei ole kantautunut minkäänlaisia jurnutuksia. Toinen valittamisen paikka oli iskunvaimentimet. Ne menivät rajoja hipoen läpi, eikä niistä mitään merkintää tullutkaan.

Koska en omista prässiä, momenttiavainta, pukkeja saatikka ammattitaitoa, varasin tutulta pajalta ajan iskariden ja etulaakereiden vaihtoon ensi maanantaiksi. Kyseessä on niinkin maanläheinen mesta, että ajanvarauksen yhteydessä asentaja kirjotteli motonetin tuotenumerot ylös koneelta ja sanoi että voin käydä itse hakemassa. Eteen ostin "ZX"-merkkiset iskarit ja taakset jotkut vastaavan tasoiset bulkit. Jos ei rupea panostamaan kunnon alustasarjaan, niin eiköhän nuo saa kelvata. Ovathan osat sentään uusia ja pk-seudun hidastehelvetissä nekin ovat loppu 5 vuoden sisään. Uusi laakeri oli merkiltään "Optimal", ja en jaksanut ruveta lukemaan pikkuprinttejä siinä toivossa että laakeri paljastuisikin vaikka SKF:n tuotteeksi. Kuitenkin kyseessä oli sijoitus, jota ei olisi pitänyt joutua tekemään. Näihin paloi yhteensä n. 200€, jolla ei olisi varmaan saanut edes yhtä uutta etuiskaria merkkiliikkeestä. Hinta saattaa kertoa laadusta.

Näin summauksena, TM:n vuonna -91 ylistämä alusta, joka oli oivallinen yhdistelmä Saksalaista jämäkkyyttä ja Ranskalaista mukavuutta, vaikuttaa olevan auton heikon kohta. Laakereita, palloniveliä, vetareita, raidetangon päitä, 1 tukivarsi yms. on rikkoontunut ihan hyvät määrät; sekä kulumalla, että kolhimalla (kanttariin ajon tuhon laajuus harmittaa vieläkin). Onko Rellu asettanut ajettavuuden niin korkealle sijalle, että se on joutunut tinkimään kestävyydestä? Varsinkin kuin tuohon aikaan kilpailijat olivat jotain keinahtelevia riisikippoja?

Tässä vielä muutama kuva Cliosta vasta vahattuna kesän alulta, konepellin pettäneen liimauksen korjauksesta ja uusista alustan osista.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2010, 17:14:07 kirjoittanut arson »

Moppi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #42 : Elokuu 12, 2010, 22:36:59 »
Cliossa kestää pallonivelet ja raidepäät hyvin jossei ihan halvinta laatua osta. Laakereiden kanssa voi tulla ongelmia kuten muissakin malleissa. Tarvikevetoakselit ei kestä kuten alkuperäiset. Korjatuilla ei senkään vertaa. Tukivarren ja iskarin vääntyminen kolarissa suojelee koko keulaa ja apurunkoa vääntymiseltä, pyöräänkohdistuvassa sivusuuntaisessa kolhussa myös vetoakseli ja laakeri saavat oman osansa ja tulevat vaihtoon kohtapuolin jossei heti. (Clio oli oikeastaan toinen Renault jossa oli jo hieman enemmän henkiinjäämisen mahdollisuuksia nokkakolareissa. R19 oli ensimmäinen.)

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #43 : Elokuu 13, 2010, 13:07:08 »
Muistelisin jotain sellaista, että juuri näillä viimeisillä ykköskoppaisilla Clioilla olisi saavutettu Euro NCAP testeissä (siis ensimmäisissä sellaisissa) noin 1½ tähteä, mikä on itseasiassa ihan hyvin. Autojen turvallisuudelle ei tuossa vaiheessa ollut kai teoriassa juuri mitään vaatimuksia, eli Renault oli siis pättänyt vapaaehtoisesti olla tappamatta asiakkaitaan. Kyseessä oli siis "phase 3" jossa oli airbag. Saattaa olla että näissä viimeisissä 96 - 97 Clioissa suurlujuusterästen määrää oli myös lisätty (tai sen käyttö aloitettu) alustan pitkittäisissä palkeissa. Omalla yksilölläni meni juuri 70tkm rikki, ja siksi kauhistelin alustan osien hävikkiä. Faktahan on, että agressiivinen ajotyylini, liian isot renkaat, hidasteinen ympäristö ja vähäinen mutta säälimätön käyttö ovat aiheuttaneet kulumisen  :'(. Vetarin ja tukivarren vaihto johtui kanttarikosketuksesta, kuten aikaisemmin jo mainittiin. Jos autolla ajettaisin rauhallisesti maantietä, ei näitä ongelmia varmaankaan ilmenisi. Ainakaan näillä kilometreillä.

JaLe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 646
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #44 : Elokuu 13, 2010, 13:25:32 »
Siisti Clio..  :)

Itsekkin hommasin juuri moisen 3 ovisen -97 vuoden clion 1,4 RL väliaika autoksi kun laguna meni kaupan ja löytyi läheltä tuollainen Clio joka juuri leimattu ja kahdet hyvät renkaat ja hintakin alle 500€..

Yllätyin kyllä auton ajo ominaisuuksista, se ei tunnu tiellä ollenkaan niin pieneltä autolta miltä se näyttää ja mitä se on...  :D
BMW E39 525 iA M Sport -01
Megane II Cabrio 1,6 16v -04
Triumph Sprint ST 1050 -05

Renault-foorumi

Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #44 : Elokuu 13, 2010, 13:25:32 »