Kirjoittaja Aihe: Renault Clio 1.4 RN vm. -97  (Luettu 70212 kertaa)

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2009, 22:52:12 »
Tilannepäivitystä:
Kuten kokeneet autonikkarit saattoivatkin jo arvata, ei tuo jarruepisodi tuohon jäänyt. Oikean etujarrusatulan jumittuminen ja voimakas lämmönnousu käräytti tietenkin pyöränlaakerin rasvat. Jurina voimistuu kaarrettaessa ja kohta rupeaa jännittämään, että koskahan se kilahtaa. Nyt on uusi laakeri hankittu (Pyrin välttämään kaukoidän tuotteita, sillä Cliothan syö laakereita kuin hullu puuroa ja toivoisin pidempää käyttöikää kuin 10tkm. Tällaiset oli jossain threadissa kokemukset. Uusi oli muistaakseni joku ranskalainen AD:stä.) ja vaihto suunnitteilla. Ilmeisesti operaatio vaatii prässin tai hyvän näppituntuman + kumivasaran. Vaikuttaisi semmoiselta hommalta, että joku korjaamo saa sen tähdä ja antaa asennustakuun.
Flektin anturikin on nyt vaihdettu ja aiheesta, ainakin vanhan kunnon perusteella. Flektikin lähti pyörimään, eikä tarvitse enään pelätä työntöhommiin ryhtymistä keskustan ruuhkissa  ;D. Piakkoin suoritettavan huollon yhteydessä vaihdetaan myös öljyt ja toivon sen myös vaikuttavan käyntilämpötiloihin ja kulutukseen hillitsevästi.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2009, 17:21:58 »
Sain vihdoinkin vaihdatettua etupyörän laakerin ammattilaisella ja sehän teki homman vieläpä odottaessa. Aikaakaan ei kulunut nimeksikään, mutta veloitus meni kyllä operaation ohje-ajan mukaan  :(.
No, pääasia on se, että ylimääräistä melua tuottaa enään voimansiirto jo totuttuun luontaiseen tapaansa.
(!) Näin ei käynyt vaan autoa jouduttiin korjaamaan pariinkin otteeseen ja aikaa ja rahaa kului sen mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2009, 23:11:01 kirjoittanut arson »

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #17 : Kesäkuu 23, 2009, 22:40:12 »
Varasin rellulle 60000km huollon. Ohessa vaihdetaan myös toisen etupyörän laakeri, olettaen että murina kantautuu toiselle puolelle. Sitä odotellessani käytin vapaapäiväni rellun ilmakanavien korjailuun. Ensimmäinen yritys meni mönkään sillä Bilteman laaduttomat alumiinihaitariputket purkautuivat venyttäessä ja repeilivät kolhittaessa. Ne suomeksi tekivät konehuoneen operoinnin mahdottomaksi. Imusarjan esilämmitys-röörin hain paikallisesta varaosa-putkasta ja laaduntuntu oli melkoinen. Kyseessä oli edelleen alumiinihaitari, mutta merkkinä Gates. Itse imuilmaputki olikin kinkkisämpi sillä halkaisija oli välikoko ja samanlaista ei siis saanut. Kun Dunlop Hiflexilläkään ei ollut muuta kuin ultra-kallista silikoniletkua, niin käännyin paikallisen vesijohtoliikkeen puoleen (sinne oli muutenkin asiaa). Lopputulos oli todellinen jalla jalla-viritelmä; nimittäin rakensin viemeriputkesta (PVC:tä?) imuputken käyttäen yhtä suoraa ja kahta mutkapalaa (45- ja 90 astetta). Putkimestari varoitteli viemerin lämmönkestävyydestä ja kehotti päällystämään koko komeuden alumiiiniteipillä. Sillä sai hoidettua myös tiivistyksen ja taattua imuilman viileyden  ;D. Tässä pari kuvaa.. huumorillahan tällainen koppi pitää ottaa. Sitäpaitsi nyt on olo kuin urkurilla kun kihdyttelee.

Edit: huolto on tehty ja etupyörän laakeri vaihdettu. Samalla todettiin vasemman eturenkaan alapallonivel rikkinäiseksi ja sekin vaihdettiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2009, 22:50:28 kirjoittanut arson »

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #18 : Syyskuu 18, 2009, 23:30:43 »
Nyt on taas Clioon sijoitettu:
Kävin teettämässä Finikor ruostesuojauksen Clioon. Tekijänä toimi Motorum Helsingin Malminkartanossa. Ensiksi alusta pestiin. Moottorin apurunko, satunnaisia pisteitä ja pohja taka-akselista taakseppäin vesihiekkapuhallettiin, sillä pintaruostetta oli aika paljon. Vesihiekkapuhalletut kohdat maalattiin sinkkipohjamaalilla ja annettiin kuivua päivä. Tämän jälkeen päälle ruiskutettiin kotelonsuoja-aine ja sen päälle musta massa. Hintaa kertyi aika paljon, mutta elän naivissa jälleenmyyntiarvon kasvun toivossa. Koko suojaus kesti kaikkineen kolme päivää. Toisaalta jos asiaa ajattelee siltä kannalta, että paljonko rahaa säästyy peltitöissä, niin sijoitus oli hyvä. Ostin autolle (korille, mutta kun mittarissa on vasta 62000km, niin lasken sen koko autolle) siis 5-10 vuotta lisää elinikää. Ruostesuojaajilla oli ilmeisesti ollut hankaluuksia taka-umpioiden irroittamisessa ja kiinnilaitossa, sillä takaluukun tiiviste oli revennyt. En nostanut asiasta sen isompaa meteliä, vaan kävin tattarisuolta hakemassa uuden tiivisteen. Tiiviste oli muutenkin aika nuhjuisessa kunnossa.. Satuin löytämään yhdestä "kuolleesta" Cliosta ilmeisesti aivan viimemetreillä vaihdetun tiivisteen ja se löysikin välittömästi uuden kodin omastani. Romukauppias oli kyllä aikamoinen maantierosvo ja veloitti tiivisteestä 10 euroa (kokeilin, ei tinkivaraa) vaikka olin itse henkeni kaupalla joutunut kiipeilemään tiivisteen irti Renaultpinosta ja tiiviste oli hänelle pelkkä epäpuhtaus jätemetallissa.. Pesin tiivisteen varovasti ennen asennusta ja loin loppusilauksen LISTA-puikolla; aikaa kuluin noin ½ tuntia ja taas näyttää hyvältä!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2009, 02:36:15 kirjoittanut arson »

Seba

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #19 : Syyskuu 20, 2009, 01:32:45 »
Hyvä meininki sulla arson. Vähän samoja ajatuksia kuin munkin auton laitossa, järkee tai ei kunhan auto voi hyvin  ;D

Mun pitäis kanssa tehdä omaan autoon 3" PVC-putkesta ja silikonipätkistä uus ilmasysteemi imusarjalta ilmanputsarille. Vanhat muoviletkut ovat niin haperot että nyt sai riittää niiden kanssa turaaminen. Mä ajattelin vetää tohon PVC-putken päälle vaan muovin pohjustusaineen ja puolimattamustaa päälle. Silikonipätkätkin ovat mustia niin ei herätä liikaa huomiota.

Olikos tuolla Tattarisuolla mitään R19:n raatoja, tarkemmin jopa 16V:tä?

Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #20 : Syyskuu 20, 2009, 23:13:39 »
Kävin ite vaan yhdellä hajottamolla ja siellä ei ollu kun 2 clioa ja 1 coupe megane.. Vaihtuvuushan noissa paikoissa on aika kovaa; kun raadosta saadaan riittävästi rahaa kasaan niin se saattaa mennä paalaukseen vaikka siinä rahan-arvoista osaa vielä olisikin kiinni. Kyllä minä uskoisin että sieltä löytyy vähintään normaalin 19:sta osia, mutta reissuun kannattaa varata jokin arki-aamupäivä, sillä hajottamoita siellä on noin kymmenkunta. Omakin viemeriviritelmä kaipaisi vähän ehostusta. Nimenomaan silikoniletkun pätkällä ja kiristimillä tehtyä liitosta ilmanputsarin kotelon ja putken välille.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #21 : Lokakuu 21, 2009, 18:13:25 »
Nyt on taas renkaat vaihdettu  ;D
Siinä vaihtaessa huomasin ettei Clion hienot tuning-levyt olekkaan enään niin hienossa iskussa. Keltapassivointi pistää ehkä kampoihin brittiläiselle talvelle, mutta ei pääkaupunkiseudun suolaukselle. No, kulutus-kamaahan nuo on. Keväällä hankitut Semperit talvirenkaat (kunnon pizzaleikkurit, 155/70R13) tuntuivat ajossa aika karuilta kesäknullien jälkeen, mutta kyllähän noilla taas talven jyräilee. Tulipahan ainakin muutosta ulkonäköön myös vanteiden saralla, kun vihdoin sain ne keväällä hankitut satasen TSW:eet alle. Tuossa muutama kuva; opettelen muutelemaan kuvien kokoja..

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2009, 02:37:17 kirjoittanut arson »

Juha™

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 1772
  • Wouldn't know about that, Sir...
    • Ranskan kosto maailmalle
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #22 : Lokakuu 23, 2009, 19:02:13 »
Kyllähän noilla "leikkureilla" paloittelee vaikka vähän paksummankin pannupitsan! ;)

Näyttää hyvin massatulta alustalta, kannattaisiko ehkä investoida kunnollisiin eturoiskeläppiin niin pysyisi helmat siistinä talven ylikin?
Jos se ei lekalla korjaannu, kyseessä on sähkövika.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #23 : Lokakuu 23, 2009, 22:28:10 »
Kesärenkaat tuli sen verran kaarista yli (155 -> 195), että aina kun satoi, oli kyljet tommoset. Talvirenkaat sitävastoin jää reilusti sisään. Saa ihan tunteella ruopia, jos talvella aikoo kyljet sotata..  ;D

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2009, 23:55:06 »
Voi, voi... tyhmä lapsi rikkoi autonsa  >:(.
Rellu siis voi lähtä 20km/h vauhdissakin lapasesta ja niinpä siinä sitten kävikin. Oli pirun liukasta, mutta tiesin sen kyllä etukäteen. Vasen etupyörä osui lukkiutuneena, hieman vinossa, kanttariin ja siirtyi 5cm taaksepäin.. No ehtihän tässä ollakkin jo melkein 4000 onnellista kilometriä. Onneksi on kevytkasko (kyllä, tämmöisessä parin tonnin paskassa!), jonka piikkiin auto hinattiinkin Harklinin pihaan ja siellä se myös korjataan. Hinausmies sanoi että varmaan vaan tukivarsi ja vanne paskana, mutta itse olen oppinut pelkäämään jo pahinta. Hienot talvi-TSW:t meni siis siinä, mutta ne on nyt pienin huolenaihe, jos alapallo, vetari, vaihteiston poskilaakeri, etutolppa, olkakappale, raidetanko tai vakaaja on mennyt hajalle. Tukivarsinkin on vielä aika kevyttä kamaa, mutta jos apurunko on ottanut siipeensä niin multa repeää perse. Renkaat kyllä kääntyi ratista kääntäessä ja tehostaja ei ulvonut ylimääräisiä, mutta ajaa en viitsinyt kun kaarissa oli niin ahdasta.. Päivittelen tänne vitutukseni multihuipentumia tämänkin tapahtumasarjan tiimoilta kunhan saan harkliinille ja pohjolaan soiteltua.. Vahinkoilmoituksen täytinkin jo. Pikkukakkosen lopputeksteihin on hyvä päättää tämäkin tilitys "Varokaa heikkoja liukkaita jäitä katuja!!".

[ylläpito on poistanut liitteen]

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2009, 11:51:54 »
Nyt on diagnoosi tullut.. Alapallo, vanne ja alatukivarsi on varmasti paskana. Myös etuakselin noin 2500km ajetut semperitit menee vaihtoon sillä oli tullut renkaan runkoon vaurioita. Mun tuurilla iskarikin on vääntynyt liikaa ja vituillaan olevan casterin takia joutuu nekin laittamaan eteen uusiksi. Apurunkoon on tullut vääntymä, mutta sen saa vasaralla suoraksi.. Vakuutus maksaa varmaan halvimmat mahdolliset alupallot alle ja en itse jaksa lähteä kikkailemaan asian kanssa joten tulkoon mitä on tullakseen. päälle tottakai nelipyöräsuuntaus. Paljonkohan tästä mällistä lähtee bonuksia? Auto on tosiaan vaarini kuolinpesän nimissä juuri siksi että bonuksia on mukavat 70%  :'(. Pajallakin vaan naureskelivat että onpa rellut heikkoa tekoa. No tässä kuitenkin kuva auton alta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

bugenhagen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2009, 14:00:19 »
Huonoa säkää, tais osua aika mukavasti :o. Ajoin gt astralla vm 92. aikoinaan kanttariin aika reipasta vauhtia eikä mennyt kuin vanne solmuun  :P

Islander

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2009, 14:55:45 »
  Minä onnistuin aikoinaan vetämään mazdan vastaavassa paikassa kiville, olin ihan varma että nyt kävi pahasti. Mutta mitään ei näkynyt ja ei tuntunut mitenkään käytöksessä, niin ilmeisesti oli tuurit kohdallaan. Ääni oli kyllä aika miehekäs.

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 599
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #28 : Joulukuu 15, 2009, 18:00:24 »
Tilannepäivitys:
Vakuutusyhtiö maksaa vahingot ja minä omavastuun (150e). Mailissa mainitaan, että bonuksia lähtee vain kaskosta, mutta missään ei kerrota kuinka paljon.

Edit: vasemman puolen vetari ja pyöränlaakeri menee myös uusiksi. Myös kummankin puolen raidetangon päät pitää vaihtaa liian ruosteisuuden takia.

Edit 2: Uusittavien osien listaan tuli vasen etulaakeri, vasen vetari ja raidetankojen päät. Kummatkin päät olivat totaalisen ruosteessa.. Oikeanpuoleisen raidetangon pään joudun maksamaan itse sillä sekin pitää vaihtaa aurauskulmien säätöä varten (nykyistä ei saa säädettyä, kun on niin ruosteessa että toholla pitää irroittaa). Vanneasia on tutkinassa. veikkaampa ettei noita TSW:tä uutena enään mistään löydä. Jos ne tyrkyttää eriparin vanteita etu ja taka-akseleille niin otan korvauksen rahana ja saa nakit mennä peltivanteille (jotka toimitin korjaamolle nelipyöräsuuntausta varten). Nyt ei auta kuin toivoa, ettei iskarit mene uusiksi. Pelkään pahoin, ettei vakuutusyhtiö nimittäin suostuisi sitä oikeanpuoleista kustantamaan, siitä huolimatta että ne pitää aina vaihtaa pareittain / akseli.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2009, 14:29:23 kirjoittanut arson »

xak529

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #29 : Joulukuu 15, 2009, 18:28:13 »
Bonuspudotus riippuu bonusprosentista, jos on ollut sen 70% yli viisi vuotta, putoaa 60%:iin, muutoin aina 20%-yksikköä alaspäin. eli 60 = 40, 50 = 30, paitsi 20 = 0 ja 10 = 0. Sillai se pääpiirteissään menee, ei mitenkään kauhean kallista kuitenkaan.

Renault-foorumi

Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97
« Vastaus #29 : Joulukuu 15, 2009, 18:28:13 »