Kirjoittaja Aihe: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni  (Luettu 1807 kertaa)

JiiKoo_20,81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« : Lokakuu 05, 2017, 19:39:26 »
Moi kaikille!
Aloitetaan pienellä "historiantunnilla" löyhästi tähän autoon ja sen hankkimisen syihin liittyen.
Kesällä 2016 kiinnostukseni kovempaan ajoon ja rataharrastuksiin alkoi lisääntyä ja minua pitkään hyvin palvelleen e39 530d:n oli aika siirtyä seuraavalle, pois jonkun sporttisemman auton tieltä. Mutkia tuli kuitenkin matkaan, jouduin uusimaan BMW:n osia hieman odottamattomasti, hommasin puolivahingossa erään Mk3 Golffin, enkä halunnut laittaa niistä kumpaakaan "keskeneräisenä" myyntiin, sillä molemmat olivat autoja joiden kunto myytävien seassa vaihtelee hirmuisesti ja hintahaitarikin on sen mukainen. Näin ollen molemmat viettivät tallissa runsaasti aikaa ja ajelin talven suurimmaksi osaksi 206 RC:lläni, jota olin ajatellut alunperin sinä aikana varustella rata-ajoa kestävään kuntoon. Toisinpa kuitenkin kävi ja aika (ja rahat) menivät "tylsiin käyttöautoihin". Se vahvisti entisestään sitä tunnetta, että en käytä enää aikaa ja rahojani sellaisiin, koska en elämäntilanteeni puolesta tarvitse sellaista. Kevättalvella sain kuitenkin myytyä Golfin, ja kesällä BMW:nkin tuli uusi omistaja hakemaan, ja sain molemmista suunnilleen odottamani korvauksen. Kesäloman vietin niiden turvin Eurooppaa kierrellessä, käyden myös Nürburgringillä ensimmäisen kerran ajamassa (vuokratulla Seat Leon Cupra 280:llä). Myös pösööni ehdin hieman paneutua, ja tein laajamittaiset huollot, joitain pikkukorjauksia joita oli pitänyt tehdä jo pitkään, sekä hommasin radalle sopivat jarrut, renkaat vanteineen ja jouset.

Eli ranskalaisista on muutaman pösön kautta kokemuksia ennenkin, Hot Hatch -tyyppisiä autoja minulla on ollut ensin 306 S16 (josta tuli myöhemmin matala-ahtoinen 2.0 turbo), sekä tällläkin hetkellä löytyvä 206 RC.


Loppukesästä autokuume oli kuitenkin jo hirmuinen ja huomasin katselevani nettiautosta paljon Z3:a, MR2:a, S2000:a, sekä Nürrereissun innoittamana RS Meganeja ja Clioja (ovat siellä todella yleisiä). Useampaa autoa kävin koeajamassa, mutta yllätyksekseni totestin kiinnostuvani eniten eräästä mustasta Meganesta. Tiesin, mitä olen autosta valmis tarjoamaan, mutta se ei aluksi riittänyt ja auto oli lähdössä leiman kautta toisaalle. Katsuri löysi kuitenkin Meganesta katkenneen jousen ja laittoi hyläten, jolloin toisen ostajan kiinnostus ostaa auto sellaisenaan lopahti ja sain varsin mukavan puhelun pääkaupunkiseudulta. Muutama viikko siitä eteenpäin hainkin auton pois, alunperin suunnittelemallani hinnalla. Eibach Pro Kit tilaukseen (olisi mennyt hyvin pian tilaukseen jokatapauksessa), auto siirtokilvillä talliin ja ähertämään pulikoita alle, sekä puunaamaan historian jälkiä pois sisältä ja ulkoa. Öljynvaihdot, jarrunesteet, moniurahihna, suodattimet, yms. pikku huoltoa siinä samalla.

Kaikista vahajäämistä, rasvoista ja muusta liasta riisuttuna auto näytti tältä:


Keulamerkki lähti heti maalaukseen, takaa poistin Megane-tekstin lämmön ja siiman avustuksella:


Hieman väsyneen ja nuhjuisen pinnan alta löytyi kuitenkin minun käyttööni kelpaava musta metalliväri. Ajoin koko auton läpi limppuepäkeskolla ja kahdessa vaiheessa; Scholl valkoinen spider ja S3 Gold, Scholl oranssi vaahtomuovi ja S30+. Jos vielä oman omistukseni aikana kiillotan, niin luultavasti S17 ja S40 antavat vielä peilimäisemmän lopputuloksen.
Peili before/after


Muita after -kuvia:



Valitettavasti ulkona on niin huono keli, ettei auto pysy puhtaana metriäkään. Lisäksi merkki on vieläkin maalattavana, koska ensimmäinen yritys hieman epäonnistui ja päätin aloittaa paremmilla pohjilla uudestaan. Tuossa se nyt kuitenkin on pihalla, ilman merkkiä ja likaisena:

Pistän parempia kuvia ja ajokokemuksiani sitten, kun niitä on enemmän.  :)

Kaikki tieto ko. mallista varsinkin satunnaista rata-ajoa silmälläpitäen on tervetullutta!
-JK

Edit. muutettu kuvat järkevämmän kokoisiksi. Imgurissa toimii lisäämällä kuvan urliin nimeen (viimeinen merkki ennen .jpg -päätettä thumbnail-koko, esim. s, m tai l niinkuin nyt. Kiitti vinkistä!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2017, 01:14:23 kirjoittanut JiiKoo_20,81 »
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2017, 19:59:15 »
No niin, hieno homma. Teretulemast vaan melko harvalukuiseen sporttirellulla kurvailevien joukkoon 8)
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
GSX-R 750 '05
Grizzly 450 '09 (L7e)

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1542
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2017, 23:19:57 »
Hieno on Rellu! Muistathan tarkistaa myös moniurahihna lisäksi jakohihna + vesipumppu,sillä sen katkeamisen johdosta tulee kallis lasku.Tosin jakohihnan vaihto Merkkiliikkeeseen maksaa maltaita ja kaikki korjaamot eivät kuulemma edes halua vaihtaa RS Meganeen hihnaa,on kuulemma työläs homma.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-88
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Megane HB  1.6-99
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

JiiKoo_20,81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2017, 08:35:56 »
Kiitoksia!
Jakohihnat ja huollot löytyvät kirjasta ja kuiteista, ja ovat ajallaan tehtyjä. Vielä ei johonkin aikaan tarvitse siitä murehtia. Periaatteessa "öljynvaihtohuolto" oli nyt ajankohtainen, mutta vaihtelin samalla vähän muutakin. Moniurahihnan vaihtelin myös, kuulemma pahimmillaan silpoutuessaan uiskentelee jotakin kautta jakohihnan sekaan. Mene ja tiedä, onko tuo urbaanilegendaa...
Aika ahtaan oloinen tila tuolla hihnalla tosiaan on, moniurahihnaakin sai jo vähän taiteilla. Jos ei itseltä onnistu, niin Jyväskylässä tuosta JMT:stä Viitaniemessä on ranskalaisten suhteen ainakin itsellä hyviä kokemuksia, vaihtoivat myös tuohon RC:n juuri jakohihnan, joka on yhtälailla niin ahtaassa välissä, että juuri ja juuri mahtuu tulemaan pihalle irroitettuna.

Talven aikana olisi tarkoitus katsoa jarrut radalla käymistä kestävään kuntoon. Nyt eivät tunnu olevan ihan menopuolen kanssa tasapainossa, vaikka komeat nelipyttyiset Brembot edessä ovatkin. Auto seissyt edellisellä omistajalla, eli voi toki olla pientä alkujäykkyyttä vain. RBF600 nesteet laitoin jo, ja paloiksi tarkoitus laittaa joko Yellowstuffit tai Ferodon vastaavat (olikohan D2500?). Tämän lisäksi voisin tutkailla hieman putkistoa (decat downpipe, ensimmäinen vaimennin pois tjsp.), ja tämän jälkeen voisi harkita maltillista ohjelmointiakin. Onko Suomessa joku tietty heppu ohjelmoimisen suhteen, jolla olisi F4R -koneisista kokemuksia entuudestaan?
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2017, 20:35:09 »
Kyllä tuo apulaitehihnan kampeaminen jakohihnan väliin on ihan reaalimaailman riski, jos se sattuu sopivasti rispaantumaan ja/tai poikki menemään. Noissa on lyhyempi vaihtovälikin kuin jakohihnalla, mutta taitaa aika moni venyttää sen moniurahihnan vaihdon tietoisella tai tiedostamattomalla riskillä samaan yhteyteen jakohihnan kanssa.

Ei noista Bremboista pitäisi ihan heti kyllä keskitason amatööriratailijalla puhti loppua, jos vaan kunnossa ovat. Joten suosittelen ainakin ensin sitä perushuoltoa, ja sitten vasta radikaalimpia toimenpiteitä, jos tuntuu että teho ei siltikään riitä. Aika herkkiähän nuo on jumittumaan, joten hyvä niitä välillä on putsailla ja herkistellä. Ferodon DS2500 on ainakin maailmalla suosittu ja kehuttu. Itsellä tällä hetkellä vähän halvemmat Ferodot (Cliossa samat Brembot kuin tuossa kakkos-Meganessa), ja hyvin on purreet nekin Ferodot. Aiemmin oli ATE:n palat edessä, ja ne oli kuivalla ok, mutta vesisateella ihan hengenvaaralliset. Tuo Motulin neste on IMHO vähän turhaakin hifistelyä tavalliselle pulliaiselle, kun tusinanesteilläkin pärjäisi ihan yhtä hyvin. Hyvää tavaraahan se on, ei sillä. Prätkien kanssa rataillessa kyllä tullut todettua, että vaihtoväli kannattaa pitää normaalia vaihtoväliä lyhyempänä tuon kanssa.

Suomessa ei taida olla ketään vakavasti otettavaa ohjelmoijaa näille Sagemin ECUille. Se ei ole mikään kovin yksinkertainen tai suoraviivainen laitos ohjelmoitavaksi, varsinkaan niin sanotusti ammattimaisesti. Kaikennäköistä yrittäjää varmaan riittää, mutta lopputulos todennäköisesti vähän heikompi kuin mitä annetaan ymmärtää. En tiedä joko nykypäivänä joku Karala tai Harinen noita suostuu ja osaa ohjelmoida, mutta eipä liiemmin kokemuksia ole mistään suunnalta kuulunut. Onhan se tehtävissä, ei sillä, mutta vaatii melko paljon kyllä aikaa ja vaivaa perehtyä Sagemin sielunelämään, eikä taida ihan kapasiteetti riittää näillä joka nurkalla olevilla tuunareilla, jotka ohjelmoi melkein mitä vaan merkkejä ja ecuja.

Jos siitä nyt ei mitään ihan viimeisiä hepoja tarvi jarrupenkissä ulos kaivaa, niin yksi vaihtoehto on ostaa ohjelmointiboksi ja hoitaa homma itse. Kokemuksesta voin suositella Fastchipin RSTuneria (fastchip.nl). Tuon purkin mukana saat kaiken näköistä toiminnallisuutta vikakoodinlukijasta tehon-/väännömittaukseen, mutta myös stage1 -tason kalibrointifilen siihen ECUun ladattavaksi. Jos Meganesi on vielä tehdassoftalla, niin ihan tuntuvan muutoksen tuollakin saa. Ja saa sieltä sitten tarvittaessa ostettua tuolla purkilla kerätyn datan perusteella tehtävän kustomoidunkin ecu-softan, jos tuo enemmän geneerinen ei riitä. Ja taatusti tuo Fastchipin Henk on yksi niistä kokeneimmista ja luotetuimmista renu-tuunaajista mitä maa päällään kantaa. Asiakaspalvelu ja ohjeistukset ei siellä aina ole ihan yhtä korkealla tasolla tuon heidän tuotteensa kanssa, mutta kyllä senkin kanssa on pärjännyt. Itsellä on Clion lisäksi GT-Laguna II, ja siinähän on käytännössä ihan sama kone kuin tuossa RSII-Meganessa. Itsellä ollut Fastchipin softa Lagunassa n. 7 vuotta ja ehkä jonkun 130 tkm, eikä mitään ongelmia ole ollut. Samoin on Cliossa, mutta siinä kun on vapari-F4R, ainakin vielä toistaiseksi, niin ei tietenkään ihan sellaista vaikutusta ole kuin tuossa ahdetussa versiossa, mutta huomattavasti tehdasversiota parempi sekin.

Toinen vastaava puolittainen tee-se-itse -vaihtoehto on UK:ssa rstuning.co.uk, joka myy omalla nimellään ja omilla ecu-softillaan tuota samaa Fastchipin rakentamaa purkkia. Hinnat siellä vähän kalliimpia, mutta RS Tuningin Paul varmasti toinen luotettu ja tunnustettu renu-tuunari, joten varmasti tietää hänkin miten näitä renun ECUja pitää ohjelmoida.     
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
GSX-R 750 '05
Grizzly 450 '09 (L7e)

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2017, 21:55:21 »
Onnittelut RS Megsusta! Alastarolle vaan naattimaan tai Botnialle  ;D
Ylläpidollinen huomio. tässä foorumilla ei ole näemmä IMG tageissa mahdollista rajata kuvien kokoa. Joten se jää kuvapalvelun linkkien tms toimintojen varaan. Suosittelen tutustumaan niihin palveluntarjoajan puolella. Itse säätelen kuvien leveyden googlen kuvat palvelussa lisäämällä pelkän w700 rimpsun url osoitteen joukkoon ja siitä tulee 700pix leveä kuva. Josko tuossa palvelussa jota käytät olisi saman sorttinen tarjolla?

F4R variantista on muutamaa erilaista versiota. Tehoiltaan ja sisuskaluiltaan. Pääasiassa 200+ malleissa on erilaiset suuttimet + pakovenat. verrattuna 160+ hp malleihin. Ja turboilla on varaosanumerot erilaiset - hinta myös.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

JiiKoo_20,81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2017, 00:31:45 »
^Kiitti vinkeistä!
Joo itsellä tällä hetkellä sama tilanne, kuin Kimbellä ilmeisesti ollut, eli kun vettä sataa kunnolla niin jarruja joutuu haeskelemaan vähän pidemmältä polkimesta... Lieköhän siellä nuo ATE:t sitten tällä hetkellä...
Motulit pieni ylilyönti ehkä joo, mutta itse kun vaihtelee ilmauslaitteen kanssa ja köyhtyy siitä lystistä sen parikymppiä, niin pidän tuota halpana vakuutuksena sille, että polkimeen voi luottaa.

Jos muuten foorumilaisista löytyy Jyväskylän seudulla asustelevia, joilla on Can Clip -laitteisto hallussa, niin olisi muutamalle pikkukoodaukselle tarve. Automaattisen takalasinnaarmuttajan haluaisin pois käytöstä, ja siirtää tuon luistoneston takaisinkytkeytymisen rajan tuolta 50km/h:sta johonkin lähemmäs 400km/h:ta  :D
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 709
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2017, 07:32:24 »
Onnittelut auton hankinnasta!
Kiva tarina oli lueskella kun aamuteetä joi ja raapi silmiä auki. Noista etujarruista sen verran, että ne on tosi härskit kun ne on täydessä lyönnissä. Katsohan nyt ihan ekana ettei ole sama kun minulla oli kun ostin hopeisen RS:n sekä punaisen, eli etupalat niin jumissa että pitää kevyesti houkutella vasaralla ne liikkeelle. Ne vakioapalat (Brembo) on hyvät ja maksaa vaan n. 40€ pari amazonista tilaamalla.
Valitettavasti männät myös tuntuu ajanmyötä alkavan tahmaamaan. Minä ajattelin ratkaista itse asian niin, että tilaan Puolasta ihan tehdasuudet brembot tuohon eteen. Jos en sitä tee, pitää nuo nykyiset satulat ainakin talven aikana rempata. Nimittäin kun olen noita mäntiä pumppaillut edestakasin ja herkistellyt välillä sieltä löytyy niin hyvä tuntuma ja purevuus, ja sitten taas välistä tuntuu että saa polkea jarrua eikä meinaa oikein hidastua.. laskisin sen piikkiin että ne männät takertelee. Parissa männässä on ihan jo silminnähden pölysuojassa repeämät.

Itsellä on myös aika samat aineet millä kiillottelen, Scholl S3 Gold + S30+ viimeistelyyn, riippuu toki riittääkö 2-steppi vai ei. Hyvää tekemistä , jatka samanlailla ja laittele reilusti kuvia. 
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2017, 09:00:31 »
Jäin tuossa miettimään niitä jarruja, kun ne nyt on mainittu. Toi avaus/herkistely on kyllä nro.1 lääke. Tymäköissä jarruissa kun on se probleema, että ne on tehty _kovaa_ käyttöä varten. Ei arkiajoon. Tällöin ne pääsevät arkikäytössä liian helpolla ja liikeradat/kuumuusalueet jäävät alhaisiksi. Tämä edesauttaa jumiutumista todella tehokkaasti. Mun 2005 GS:ssä on ihan vakiojarrut, mutta etusatulat pitäis purkaa ja huoltaa. Eli poistaa sieltä männän pesästä paskat ja ehkä liipasta uudet kumitkin samalla vaivalla paikalleen mäntiin. Ja nämä on vain simppelit 1 mäntäiset jarrut arkiajossa. Saati että sinulla on saman ikäiset huomattavasti hifimmät jarrut :) Näilläkin tosin sai uritetuilla levyillä ja perus ulitmax palalla 145 vauhdin pudotettua 85/90 nurkille Ahveniston lähtösuoran jälkeiseen kaarteeseen ihan mukavasti ainakin 4 kierrosta peräkkäin. Eikä satulan lämpö noussut noin 220' korkeammaksi.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

kimbe

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2017, 17:46:29 »
Joo itsellä tällä hetkellä sama tilanne, kuin Kimbellä ilmeisesti ollut, eli kun vettä sataa kunnolla niin jarruja joutuu haeskelemaan vähän pidemmältä polkimesta... Lieköhän siellä nuo ATE:t sitten tällä hetkellä...

Näin joo, kuivalla ei tosiaan mitään ongelmaa, mutta vesisateella kun aikansa ajeli jarruttelematta, niin sai kyllä seuraavaan jarrutukseen varata vähän pitemmän matkan tai pumppailla kolme-neljä kertaa sitä poljinta, jotta sai edes jotain pitoa niihin jarruihin. Tuo kun kuitenkin arkiajossa ja oma ajotyyli ja -reitit tarvii niitä jarruja, niin vaihdoin kyllä ATE:t pois reilusti jäljellä olevasta kulutuspinnasta huolimatta. Ei ole kyllä missään autossa aiemmin mitkään palat noin voimakkaasti veden vaikutuksesta pitoaan menettäneet. Nuo oli ne ihan perinteisellä materiaalilla varustetut, ei keraamiset.

Lagunassa ollut nyt edessä ja takana nuo Antinkin mainostamat Brembon palat (ja levyt), eikä ole Ferodon ohella pahaa sanottavaa niistäkään. Eri jarrut toki muuten kuin RS Cliossa / Meganessa, eikä siten ihan vertailukelpoiset, mutta postitiiviset kokemukset Brembon paloista kuitenkin siltä osin.       
Clio III R.S. 200 '10
Laguna II 2.0T GT break '06
Grand C-MAX 1.6 EcoBoost '11
GSX-R 750 '05
Grizzly 450 '09 (L7e)

JiiKoo_20,81

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2017, 03:12:19 »
Pitää laittaa satuloiden korjaussarjat tilaukseen ja palat myös. Pitäisiköhän pulverimaalauttaa samalla keltaiseksi satulat  ::)
RS Megane 225 '05 /// Peugeot 206 rc '05

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 709
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2017, 08:15:02 »
Puhallus+jauhemaalaus on n. 150€ + postit edestakaisin tuolla uudenmaan soodapuhalluksessa.
Ihan noin infona. Itse päädyin ostamaan uudet satulat.

Palat täältä, mikäli ovat samat kun Clio 197..
Kannattaa varmistaa.

https://www.amazon.de/gp/product/B00AJTYUYE/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2017, 08:16:52 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Renault-foorumi

Vs: Renault Sport Megane 225 2005, eka relluni
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2017, 08:15:02 »