Kirjoittaja Aihe: Jos takasumuvalo ei toimi  (Luettu 1929 kertaa)

coupe rellu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Sähköposti
Jos takasumuvalo ei toimi
« : Heinäkuu 10, 2017, 23:41:35 »
Jakohihnan vaihdon jälkeen innostuin tutkimaan Megane II autoni katsastuskuntoa. Etusumuvalot eivät toimineet, ei myöskään takasumuvalo.
No, arvasin heti, että pistoke oli varmaan unohtunut liittää puskurin irrotusprosessissa. Ja niin alkoivat edessä sumuvalot toimimaan.
Takasumuvalo ei toiminu kuitenkaan vieläkään. Epäilin heti sitä peräkärryn pistorasian tappia, joka kytkee takasumuvalon pois toiminnasta.
Ensin ei sumuvalo toiminut uudella pistorasiallakaan, mutta minulta oli lipsahtanut maa ja sen yläpuolella oleva harmaa johto ristiin. Normaalit värikoodit eivät olleet enää muodissa 2005, joten johtojen värit oli mitä sattuu. Onneksi katkaisin johdot jumittuneista liittimistä siten, että värillistä eristettä jäi tunnistusta varten näkyviin.
Suunnittelin kytkeä takasumuvalon siten, että tappi ei vaikuta sen toimintaan. Silloin tässä autossa  harmaamusta sumuvalojohto  pitää kytkeä kiinteästi harmaaseen johtoon.
Nyt voi peltiliuska hapettua rauhassa ja sumuvalon rele saa virtaa aina. Ei se katsastusmies tulee peräkärryn kanssa kokeilemaan, sammuuko sumuvalo, kun peräkärryn pistoke on paikoillaan. Tämä takasumuvalon toimimattomuus ongelma on sama kaikissa autoissa merkistä riippumatta. Uusi pistorasia ratkaisee ongelman.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3354
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2017, 08:26:33 »
Tämä takasumuvalon toimimattomuus ongelma on sama kaikissa autoissa merkistä riippumatta. Uusi pistorasia ratkaisee ongelman.

Niin toki siis jos autossa ylipäätään on koukkua ;) Vaan silloinkin näissä uusimmissa ei moista mekaanista tappia ole lainkaan, vaan kärryn tunnistus tapahtuu koukun oman BSI:n toimesta, kärryn polttimoiden muodostaman virtapiirin virrankulutuksesta päätellen (vrt. palaneen polttimon tunnistus) = vähempi moisia ongelmia. Ja samaan tunnistamiseen liittyy myös takatutkien poisto, mutta tässä on myös koukun BSI-kohtaisia eroja, mikä osaa käskeä autoa pimentämään takatutkansa ja mikä ei 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

coupe rellu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Sähköposti
Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2017, 20:53:25 »
Tämä takasumuvalon toimimattomuus ongelma on sama kaikissa autoissa merkistä riippumatta. Uusi pistorasia ratkaisee ongelman.

Niin toki siis jos autossa ylipäätään on koukkua ;) Vaan silloinkin näissä uusimmissa ei moista mekaanista tappia ole lainkaan, vaan kärryn tunnistus tapahtuu koukun oman BSI:n toimesta, kärryn polttimoiden muodostaman virtapiirin virrankulutuksesta päätellen (vrt. palaneen polttimon tunnistus) = vähempi moisia ongelmia. Ja samaan tunnistamiseen liittyy myös takatutkien poisto, mutta tässä on myös koukun BSI-kohtaisia eroja, mikä osaa käskeä autoa pimentämään takatutkansa ja mikä ei 8)

Hyvä pointti, ohjeeni koskee vain koukullisia autoja. Sitten kun edetään vielä korkeamman tason eli 2008 ja nuorempiin autoihin, ei varmaan tarvitse enää itse pohtia valovikoja. Valtuutettuun huoltoon vain korjaukseen, niin raha kiertää paremmin kansataloudessa.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3354
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2017, 09:43:05 »
Sitten kun edetään vielä korkeamman tason eli 2008 ja nuorempiin autoihin, ei varmaan tarvitse enää itse pohtia valovikoja.

No onhan tuokin sentään jo lähes 10v ikäinen, vaan kun mennään oikeasti tuoreisiin alta 3v "vanhoihin", niin tuossa on vielä pari muutakin juttua välissä, koukkuun kytkettäessä auton ESC valitsee toisen moodin, aktiivinen parkkiavustin osaa peruutella itsekseen ruutuun myös kärryn kanssa ja onhan noissa uudemmissa as.vaunuissakin jo omaa ESC:tä ainakin AL-KO -alustoissa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

coupe rellu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Sähköposti
Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2017, 10:47:48 »
Sitten kun edetään vielä korkeamman tason eli 2008 ja nuorempiin autoihin, ei varmaan tarvitse enää itse pohtia valovikoja.

No onhan tuokin sentään jo lähes 10v ikäinen, vaan kun mennään oikeasti tuoreisiin alta 3v "vanhoihin", niin tuossa on vielä pari muutakin juttua välissä, koukkuun kytkettäessä auton ESC valitsee toisen moodin, aktiivinen parkkiavustin osaa peruutella itsekseen ruutuun myös kärryn kanssa ja onhan noissa uudemmissa as.vaunuissakin jo omaa ESC:tä ainakin AL-KO -alustoissa 8)

Joo, olen kuullut, että uusissa autoissa ei edes akkua voi itse vaihtaa, muuten syttyy vikavalo näissä. Voihan sen kiertää laittamalla akun vaihdon ajaksi vaikka skootterin akku rinnalle, niin "isoveli" saa virtaan aivoihinsa akun vaihdon aikanakin.
Pitäisikin ottaa tuo meganen antiikkinen, murkkuikäinen sulakeboksi työn alle. Olisi varmaan hyvä puhdistaa liittimet ja laittaa uudet sähköliitinrasvat väliin vesieristeeksi. Se on kuitenkin kosteudelle alttiilla paikalla auton keulassa. Kun ajaa talvella auton perässä, suolasumu tunkeutuu väkisin joka paikkaan.
Samalla voi maakaapelien kontaktit tarkistaa, jotta ei sitä kautta ala sähköjärjestelmä temppuilla.
Se oli kyllä maailman huonoin keksintö tämä sytytyksen ohjaus tietokoneen avulla. Jos kulkuneuvo on kuristettu CDI-boksin avulla, ei voi tehdä mitään, ainakaan halvalla. Kyllä oli hienoa aikaa se 80-luku, musiikki oli parempaa ja autoissa ja moottoripyörissä oli juuri keksitty kärjetön sytytys. Omistaja pääsi itse säätämään  sytytyksen ajoituksen ja moottorista sai otettua helposti lisää tehoa, kun CDI-boksi ei ollut sotkemassa viritystoimia. Voihan näitä uusiakin laitteita virittää ohjelmoimalla boksi uudestaan, mutta se on kallista ja hankalaa.  Hermot meinaa mennä, kun moottoripyörän moottori ei ota kunnolla kierroksia paskan CDI-boksin ja kuristetun pakoputkiston takia. Jos olisin hieman nuorempi ohittaisin tuon kirotun CDI-boksin ja laittaisin kärjettömän sytytyksen ennakon säädöllä sen tilalle. Valmistaja on ilmeisesti pelännyt tätä ja laittanut sytytysennakon anturin moottorin alakertaan generaattorin kehälle, missä sitä on vaikea tai oikeastaan mahdoton vaihtaa paremmaksi. On vain ostettava toinen pyörä, jossa on valmiiksi lisää tehoa. Intiassa olisi muuten tosi kivoja moottoripyöriä. Jopa 4-sylinteristä 250cc Kawaa suunnitellaan kasvaville markkinoille. Suomessa vain kituutetaan laskevien markkinoiden ja EU-määräysten kanssa.

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3354
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2017, 14:37:45 »
Joo, olen kuullut, että uusissa autoissa ei edes akkua voi itse vaihtaa, muuten syttyy vikavalo näissä. Voihan sen kiertää laittamalla akun vaihdon ajaksi vaikka skootterin akku rinnalle, niin "isoveli" saa virtaan aivoihinsa akun vaihdon aikanakin.

Eikös se ole ihan fiksua wanhemmissakin niin ei tartte radion koodien kanssa pulata ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Renault-foorumi

Vs: Jos takasumuvalo ei toimi
« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2017, 14:37:45 »