Kirjoittaja Aihe: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa  (Luettu 2936 kertaa)

Mintsauce

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« : Kesäkuu 19, 2017, 08:08:59 »
Moro,
Autolla ilmeisesti edellisten omistajien puolesta ajeltu paljon sorateillä kun molemmilta puolen helmasta eturenkaan takaa on pintamaali karannut sekä pientä pintaruosteen alkua. Myös pohjassa tunkkauspisteiden kohdalla maalit karanneet. Kysymys kuuluukin kun olisi tarkoituksena kesällä yrittää tehdä asialle jotain, mutta välttää lisävahinkojen aiheutumisen niin mitenkä pitäisi menetellä? Kuinka pintoja pitäisi hioa vai tekeekö sillä lisää ongelmia kun korit ilmeisesti sinkittyjä nykyään. Onko niistä kumimaisista alustasuojista mitään iloa? Riittäisikö joku ruosteen muuntajalla sively kun on niin pintapuolista tuo ruoste ja siihen pohjamaali ja väri pintaan?
Otan mielelläni vinkkejä vastaan kokeneemmilta.  :)

Muutama kuva:
https://ibb.co/bwC78Q
https://ibb.co/irdsa5
https://ibb.co/hvmTF5
Megane II -03 1.6 16v

Digip

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2017, 08:56:52 »
Eihän tuo vielä "ruosteessa" ole, mutta hyvähän sille olisi jotain tehdä. Ensinnäkin kaikki irtoava massa ja ym. pitää saada pois. Kuvassa ympyröin noita sinkkipatteja mitkä pitää saada pois, kaikki. muuten ei ole mitään hyötyä kun lähtee uudestaan maali irti.


Eli hiotaan maali pois, ruosteen muunto, pohjamaali, pintamaali, kiveniskumassa, roiskeläpät.

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1365
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2017, 14:07:20 »
Ensiksi hioisin ruostepaikat kiiltävälle pellille ja jos jää syviä ruostepisteitä niin ruosteen muuntoainetta niihin.
Massaahan ei näissä Megane II helmapeltien sivussa olekaan, vain helmojen alapuolella.
Pohjalle ehdottomasti paras on sinkkipohjamaali (onhan muukin pelti ympärillä sinkittyä), sen jälkeen pohjammaali ja pintamaali (ja jos haluaa niin massaus on nätimpi tehdä ennen pintamaalausta).
Nuo patit on hyvä aukaista ja puhdistaa, mutta täytyy niissäkin varoa ettei riko sinkitystä pellille.
Patit syntuu kun maaliin tulee reikä ja vesi pääsee sinkkiin, sinkki hapettuu niinkuin kuuluukin ja suojaa pellin ruostumiselta.
Sitä hapettunutta sinkkiä ei parane kokonaan poistaa, näinhän ei tehdä peltikatoltakaan ennen maalausta 8vaan hapettunut sinkki toimii tartuntana, puhtaassa sinkissä kun ei maali pysy).
Meillä on vaimon Meganesta aukaistu ja puhdistettu että pelkästään maalattu vastaavat patiti jo viisi vuotta sitten, täysin kunnossa on pysynyt nuo korjatutu kohdat.
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Mintsauce

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2017, 14:32:12 »
Mitenkäs noi sinkkipatit sitten kannattaako ne yksitellen puhkasta pieni alue siitä vai isommalta alueelta maali puhki? Ei viitsis tervettä pintaa kauheesti särkee ylimäärästä ku pitää korjaus työtkin tehdä ulkona. Saakohan noi sinkkipatit pysyyn kunnossa jos puhkasun jälkee maalaa semmoisella kynsilakka tyylisellä paikkamaalilla kun semmoista löytyy jo omasta takaa auton sävyä. Vai onko vain parempi sekoituttaa paukkupullo automaaliliikkeestä?
Mitenkäs onko väliä ton sinkkipohjamaalin päälle, että onko ruosteenestopohjamaalia vai ihan tavallista?
Megane II -03 1.6 16v

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1365
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2017, 21:32:56 »
Mitenkäs noi sinkkipatit sitten kannattaako ne yksitellen puhkasta pieni alue siitä vai isommalta alueelta maali puhki? Ei viitsis tervettä pintaa kauheesti särkee ylimäärästä ku pitää korjaus työtkin tehdä ulkona. Saakohan noi sinkkipatit pysyyn kunnossa jos puhkasun jälkee maalaa semmoisella kynsilakka tyylisellä paikkamaalilla kun semmoista löytyy jo omasta takaa auton sävyä. Vai onko vain parempi sekoituttaa paukkupullo automaaliliikkeestä?
Mitenkäs onko väliä ton sinkkipohjamaalin päälle, että onko ruosteenestopohjamaalia vai ihan tavallista?

Itse rapsuttelin patit auki (niin paljon kuin irtosi myös reunoilta) terävällä puukonkärjellä, maalaus vesiväripensselin kärjellä ja pienimmät teroitetulla tulitikun kärjellä.
Sinkkipohjan päälle on melko sama mitä pohjamaalia laitat (sinkkipohjamaalihan on ruosteenstomaali), tarkoitus on että pohjamaali suojaa pintavärin liuottimelta sinkkimaalia kiehumiselta.
Dremel tai sen kopio on erittän hyvä pikku ruostekorjauksiin (hiontahommiin), suosittelen..
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

skara

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1955
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2017, 21:38:14 »
Näillä ohjeilla teemme joka vuosi saman homman. Jos haluaa pysyvämpää jälkeä, niin nuo hiontahommat kuten jo ohjeistettu, mutta sit kunnollinen epoxi päälle ja sit pintaa.
Renault Laguna 2.0 automatic -00
Renault Laguna 3.0 V6 automatic -02

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 791
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2017, 11:14:13 »
Skaran kanssa samoilla linjoilla. Ruosteiden hionta - käsittely ruosteenmuuntoaineella - happopohjamaali - epoksipohjamaali - tarvittavat kittaukset - pohjamaali - pintaväri.

Ja kaikki pitää olla ruiskutavaraa, ei missään nimessä Spraymaaleja. Aina 2-K maaleja,  niin ei tarvitse tehdä tuota hommaa toista kertaa. ;)

Mintsauce

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2017, 14:25:45 »
Tulipa tuossa hieman aihetta sivuten etsiskeltyä kuraläppiä Meganeen, mutta ei oo millää löytyny fiksuja kunnes Ebaystä tein löydön ja ostin alkuperäiset läpät taakse reilu kympillä posteineen.  8)
Laitoinpa sitten alle ja asennus menikin muuten hyvin paitsi sisälokarin alempi ruuvi alkoi pyöriä tyhjää ja piti sahata poies, että sai läpän asennettua. Passaa hyvin nuo orkkis läpät kyllä tuohon.
Megane II -03 1.6 16v

maja2

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 219
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2017, 23:53:19 »
Kukin korjaa tavallaan... itsellä käyttöautoissa ruosteet teräsharjalla veks, päälle sinkkisprayta, mustaa spray-maalia ja sen päälle kiveniskumassa. Näin koska Renaulteissa ne ruostekohdat on siellä alustan puoella mistä maalit ovat hävinneet kivisuihkun seurauksena. Noinkin korjattuna kestää sen seuraavan 10 vuotta :-) Ei täydellinen mutta riittävä fiksaus. Harrasteautot ja hifistelyt sitten erikseen...

clio_rt

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 152
Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #9 : Syyskuu 25, 2017, 10:20:23 »
Jos helpolla ja hyvin haluaa tehdä niin kannattaa nuo ruostekohdat puhaltaa pistehiekkapuhaltimella.
Nopea ja vaivaton verrattuna hiekkapaperiin ja teräsharjaan sekä varmasti ruosteetonta jälkeä.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Hiekkapuhallus/Pistehiekkapuhallin-2000028446/

Epoksia puhtaan pellin päälle ja siitä sitten normi spray tavaroilla jatkot.
Hyvin on kahden lagunan helmat pysyneet kunnossa.
Taitaa olla tyyppivika relluissa tuo masssan puhkikuluminen jos ei ole eturoiskeläppiä.

Renault-foorumi

Vs: Megane II 2003 ruosteen alkua helmassa
« Vastaus #9 : Syyskuu 25, 2017, 10:20:23 »