Kirjoittaja Aihe: Renaultsport Clio 197 2007  (Luettu 30893 kertaa)

kurtsi

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 588
  • Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #90 : Marraskuu 06, 2017, 18:53:54 »

Meganeen tein harmaana ja sateisena päivänä apulaitehihnaa vaihtaessa uuden vastaavan peltilirpakkeen, kuin tuossa IC:n apurunkohässäkässä kuvassa kahdella ruuvilla kiinni. Vanha oli ruosteinen ja ruma. Toim. huom. uusi tuli alumiinista, eli säästin useita grammoja painossa ja paransin painonjakaumaa samalla  ;)

Sulla on nyt sitten kevennetty CUP-versio. :)
Ex Simca 1100 -75,1100 Special -71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS Manager -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 Comfort Tourer 2.0 Hdi 2012

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #91 : Marraskuu 06, 2017, 22:21:42 »
Onko sinun mielestä nuo Dezentin alumiinivanteet laadukkaat, vai ainoastaan edulliset?

Mulla oli tuollaiset Dezent RE vanteet vuosia ja jatkavat kulkuaan isäni meganessa. Niitä ei ole erityisemmin suojailtu millään ja pesun jäljiltä ei paljon uutta häpeä sekä menee pienillä painoilla(tähän nyt voi tosin renkaatkin vaikuttaa). Hintaisekseen kyllä laadukkaat.

Tuo "Dezent" -tuotemerkki kuuluu Saksalaisen Alcar-yhtiön tuoteperheeseen, joka sisältää muutaman edullisen aluvannebrändin.
Hintalaatusuhde on noissa ihan kohdallaan, itsellä kokemusta Alcarin Enzo -ja AEZ -vanteista, joista nuo AEZ Wawet pyörivät muutaman talven Kia Vengan alla kesimättä tai muuttumatta yhtään miksikään. Ihan peruspesuilla mentiin ja kausivahdon yhteydessä parempi pesu ja pari kertaa taisin ihan normi vahat heitää pintaan, kun olivat irrallaan.
Jäi sellainen kuva, että noissa saa paljon vannetta myös pohjoisiin olosuhteisiin suht pienellä rahalla.

Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV Sport Tourer Tce 90 Zen (Limited) -18
            

ex. Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life
ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #92 : Marraskuu 08, 2017, 08:36:10 »
Öljypohjan tiiviste hieman tihkutti, joten uutta vaan.







« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2017, 08:38:12 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #93 : Marraskuu 09, 2017, 13:43:25 »
Eilen kaadoin öljyt koneeseen ja toistaiseksi kaikki näyttäisi hyvältä. Piti hieman improvisoida miten tuon syylärin tukipalkin sai nostettua tasaisesti kiinni ja pultitkin laitettua kiinni. Pari hallitunkkia auttoi että sai vaaterissa nousemaan.

Vielä mietinnässä saisko nuo yhdet raudat jotenki järkevästi irti, ja puhallukseen ja maalaukseen. Ei varmaan onnistu nyt kun paino on apurungon päällä.





Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #94 : Marraskuu 13, 2017, 15:32:18 »
Tämäkin kasassa nyt, jarrutuntuma on melkoisen hyvä.

Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005


Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #95 : Marraskuu 23, 2017, 13:10:13 »
Eilisen pakkaskelin kunniaksi kävin Cliolla ajamassa lenkin katsastuskonttorille.
Siellähän oli oikein hyvä palvelu ja leimanki sain, nyt on leimaa 3/2019 asti.
Pikkaisen sieltä toki löytyi taas fiksailtavaa, takajarrujen balanssissa heittoa ja pyöränlaakeri oikealla takana välyksellinen, ei tosin pidä mitään ääntä.
Sinänsä jännä kun takalevyt on vaihdettu 1/2016 viimeeksi merkkiliikkeessä ja nyt jo toinen välyksellinen. No laitetaan kuntoon.
Muutaman ruudun nappasin eilen





Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #96 : Marraskuu 30, 2017, 19:46:53 »
Satulat tuli Saksasta, hieman jo askartelin niitä paikalleen.





Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #97 : Joulukuu 28, 2017, 09:42:36 »
Oppirahat takapyöränlaakerista makseltu.

Tilasin optimal merkkisen takapyöränlaakerin clioon ja käytin sen prässättävänä vanhaan takalevyyn.
Muuten kaikki ok, mutta kun asensin levyn paikalleen ja kiristin mutterin oikeaan momenttiin, laakeri on edelleen väljä.
Jarrulevystä heiluttamalla jo tuntui jäätävä välys. En vaivautunut edes laittamaan pyörää paikalleen. Vanhat levyt metalliromuun ja pari uusia Zimmermann levyjä Saksasta tilaukseen. Sisältivät uudet abs kehät ja laakerit. Laakerin valmistaja SNR , tietääkseni sama kuin alkuperäisissä osissa. Uudet olivat aika tiukat sovitukseltaan akseliin, mutta kyllä ne sinne menivät ja mutterit oikeaan momenttiin. Nyt ei minkäänlaista välystä enää tunnu.
Mitä me tästä opimme.. turha noihin on laakereita vaihtaa, varsinkin kun tuolle 30mm akselille ei saa kun yhden merkkistä laakeria virallisesti. En tiedä jos mittojen mukaan katsoisi vaikka skf:ää löytyisikö. En osaa sanoa.

Tässä uudet levyt paikallaan, sudin hopealla bilteman jarrusatulamaalilla keskiöt ja laidat.
Ilmasin jarrut ja testailin, tuntuisi ihan hyvin purevan molemmilta puolilta. Kässärikin toimii.
Nyt auto saa olla toistaiseksi peiton alla odottelemassa kesää ja ajokelejä. Sen aikaa saa puskea tolla 3-sarjalaisella suu hymyssä työmatkaa.
Tosin sen tilalle on jatkuvasti hakusessa 330i malli manuaalina, sama kori ja paino käytännössä mutta 115hp -> 231hp/300nm.. miellyttävää käyttöautoilua.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2017, 10:17:35 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #98 : Helmikuu 07, 2018, 07:11:40 »
Käsijarruvaijerit vaihtoon

Viime talvena kun RS:llä ajoin, pesun jälkeen pakkasilla meinasi käsijarru jäätyä. Todennäköisin vika on vaijerit, mitkä vanhemmiten menee huonoksi
satulan päästä ja vesi pääsee sisään. Pakkasessa se sitten jäätyy ja käsijarrukahva ei liiku mihinkään.
Puolisolla on 1.6-16v Clio 3, tänätalvena siinä on ollut sama ongelma. Vaihdettiin siihenkin vaijerit ja vika korjaantui.
Päätin vaihtaa myös RS clioon vaijerit.

Vaijerithan on helppo vaihtaa, ensin ottaa takanta satuloilta irti, sen jälkeen rungosta klipseistä irti. Sisustasta pitää purkaa tuo takimmainen keskikonsoli pois (4 ruuvia), jonka jälkeen pääseekin käsiksi vaijereihin. Metalliosalta päästää ne irti, ja pihdeillä puristaa vaijerin rungosta klipsejä jolloin se vapautuu auton rungosta ja ne voi työntää läpi ulkopuolelle. Uudet paikalleen ja auto kasaan.








« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2018, 07:17:42 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

arson

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 606
  • Clio 1.4i RN -97
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #99 : Helmikuu 10, 2018, 16:39:52 »
Pystyykö noiden käsijarruvaijereiden kuorien sisälle työntämään öljyä tms. ruostumisen ja jäätymisen estämiseksi?

2528ej

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 715
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #100 : Helmikuu 10, 2018, 18:50:45 »
 Niin, kysymykseen voisi vastata monella tapaa. Vastaan kyllä. Omistan yhden 29 vuotta vanhan auton josta nuo vaijerit olen joka kesä rasvannut, alkuperäiset paikoillaan ja toimii. Asia sitten erikseen onko vaijerien vaihto helpompi homma kuin voitelu. Ainakin toinen mielellään jarrun puoleinen pää irti jarruvivusta että saa riittävästi pumppausliikettä vaijerille. Tuohon vaijerin kuoren päälle rakensin pienen suppilon siihen vaan rutkasti ensin ohutta liuotin ainetta ja vaijerin vetelyä, lopuksi olen nyhtänyt sisään vaihteisto öljyä. Olen kyllä Meganessakin  tuon operaation tehnyt ja toiminut on.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2018, 18:55:56 kirjoittanut 2528ej »

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #101 : Helmikuu 11, 2018, 11:15:33 »
Hyviä kysymyksiä.
Vaijerin paketissa luki että vaijereihin pitäisi laittaa "silicone grease", toiminnan takaamiseksi.
Laittelin silikoonispreitä, tuskin se parasta mahdollista tavaraa oli. Hyvin notkeasti vaijerit toki kulkivat.
Ongelmahan näissä 3 clion vaijereissa on tuo jarrusatulan pää, mistä vaijerin muovipinnoite kuluu puhki, ja sen jälkeen se kumitiiviste menee väljäksi ja vesi pääsee vaijereihin.
Nuo vaijerit maksoivat 25€ / pari, joten jos ne 3-5vuoteen toimivat ok vaihtaa sitten uusiksi. Aika näyttää.
Vaijereitten vaihto on kyllä verrattain helppo homma, jos vastaavia ongelmia on suosittelen vaihtamaan.


Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Digip

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 198
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #102 : Maaliskuu 02, 2018, 13:05:40 »
Hyviä kysymyksiä.
Vaijerin paketissa luki että vaijereihin pitäisi laittaa "silicone grease", toiminnan takaamiseksi.
Laittelin silikoonispreitä, tuskin se parasta mahdollista tavaraa oli. Hyvin notkeasti vaijerit toki kulkivat.
Ongelmahan näissä 3 clion vaijereissa on tuo jarrusatulan pää, mistä vaijerin muovipinnoite kuluu puhki, ja sen jälkeen se kumitiiviste menee väljäksi ja vesi pääsee vaijereihin.
Nuo vaijerit maksoivat 25€ / pari, joten jos ne 3-5vuoteen toimivat ok vaihtaa sitten uusiksi. Aika näyttää.
Vaijereitten vaihto on kyllä verrattain helppo homma, jos vastaavia ongelmia on suosittelen vaihtamaan.

Laittaa tuon suojan alle vesivaseliinia niin pysyy vesi poissa vaijerin sisältä vaikka pinta vaijerissa menee vähän rikki.


Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #103 : Maaliskuu 02, 2018, 20:33:04 »
Kiitos hyvästä vinkistä, käyn vesivaseliinia hakemassa ja laitan.
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 765
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Renaultsport Clio 197 2007
« Vastaus #104 : Maaliskuu 11, 2018, 14:07:08 »
Michelinit pyöräytin alle. Nyt se ois valmis ajoihin kaudelle 2018.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2018, 14:12:35 kirjoittanut Antti O »
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005