Kirjoittaja Aihe: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.  (Luettu 9059 kertaa)

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2017, 12:23:21 »
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.
Tuohon koneeseen saataa saada ihan oikean lohkolämmittimenkin, jos eivät ole pakkasproppuja menneet lohkosta poistamaan.
Toivotetaan myös parempaa onnea uuden Clion kanssa..

 Jännä, ettei tuota vaihtoehtoa ole mainittu Calixin omilla hakusivuilla.

En tiedä katsoinko aiemmin huolimattomasti, mutta nyt ainakin Calixin sivuillakin on listattuna Clio IV 1,2 16v D4F myllyyn toiseksi moottorilämmitin vaihtoehdoksi myös tuo perinteinen lohkolämmitinvastus. Jostain syystä sitä suositellaan vain mallivuodesta 2016 eteenpäin, joten on mahdollista, että on tullut vasta hiljakkoin, ehkäpä tämän face-liftin mukana saataville.
Tehokas tuo murikka kyllä on, se on tullut huomattua. Nyt on -10 astetta pakkasta ja parin tunnin lämmityksen jälkeen kone on joistain kohdin ihan käsin koskettelemallakin lämpimän tuntuinen. :)

http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=2147017485

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2017, 13:22:11 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life -17

ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1370
    • Sähköposti
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2017, 18:00:18 »
En tiedä katsoinko aiemmin huolimattomasti, mutta nyt ainakin Calixin sivuillakin on listattuna Clio IV 1,2 16v D4F myllyyn toiseksi moottorilämmitin vaihtoehdoksi myös tuo perinteinen lohkolämmitinvastus. Jostain syystä sitä suositellaan vain mallivuodesta 2016 eteenpäin, joten on mahdollista, että on tullut vasta hiljakkoin, ehkäpä tämän face-liftin mukana saataville.

Et muista väärin, ei sitä lohkolämmitintä Calixin listoilla ollut Clio IV aiemmin kun itsekin katsoin.
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

muski

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 298
Vs: T3 sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2017, 21:44:26 »
Talvikäyttöä ajatellen tähän 1,2 16v moottoriin asennetaan "paistinpannuja" selvästi tehokkaampi letkulämppäri.
Tuohon koneeseen saataa saada ihan oikean lohkolämmittimenkin, jos eivät ole pakkasproppuja menneet lohkosta poistamaan.
Toivotetaan myös parempaa onnea uuden Clion kanssa..

 Jännä, ettei tuota vaihtoehtoa ole mainittu Calixin omilla hakusivuilla.

En tiedä katsoinko aiemmin huolimattomasti, mutta nyt ainakin Calixin sivuillakin on listattuna Clio IV 1,2 16v D4F myllyyn toiseksi moottorilämmitin vaihtoehdoksi myös tuo perinteinen lohkolämmitinvastus. Jostain syystä sitä suositellaan vain mallivuodesta 2016 eteenpäin, joten on mahdollista, että on tullut vasta hiljakkoin, ehkäpä tämän face-liftin mukana saataville.
Tehokas tuo murikka kyllä on, se on tullut huomattua. Nyt on -10 astetta pakkasta ja parin tunnin lämmityksen jälkeen kone on joistain kohdin ihan käsin koskettelemallakin lämpimän tuntuinen. :)

http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=2147017485


Kyllä meillä on tuossa 1,2-16V moottorissa lohkoon asennettu Defa. Meidän auto on 2/13 rekkaroitu ja silloin maahan tullut auto.
Nykyiset:, R5 TR/GTX -88,Clio 1,4 RN-97, Clio 1.2-16v Authentique -13, Mercedes-Benz C180d T A-17, Volvo PV 544-62 Ex. R19 GTS -90 Twingo 1,2 -00 Volvo V40 T4-98/1,8-16V -98

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #18 : Huhtikuu 21, 2017, 22:53:02 »
Prkle!!  >:( Johan tuo Clio ehtisi jo vajaan 4 kk ikään, kun vaimon ajellessa eilen töihin, napsahti tuulilasiin kivi vastaantulijan renkaista. Rouva kirosi illalla kotiin tullessa kuin tukkimies. Toisaalta tuo 13-tie on niin luokattomassa kunnossa Äänekosken Honkolan päästä, että tämä on ollut kyseistä pätkää päivittäin ajavalle työmatkalaiselle vain ajan kysymys.
Kiven ja tuulilasin kontaktista syntyi reilu euron kolikon kokoinen hämähäkki tuulilasin repsikan puoleiseen alalaitaan - vähän pyyhkimensulan yläpuolelle. Keskelle vauriota tuli kunnon kuoppa.
Noh, onneksi sattuu kaskossa olemaan tuo tuulilasivakuutus, joka sisältää standardiksi muodostuneen ilmaisen korjausmahdollisuuden ilman omavastuuta.
Soitto aamulla Fenniaan, johon pääsikin samantien jonottamatta lävitse. Ystävällinen palveluhenkilö lähetti lyhyen turinoinnin päätteeksi tekstarilla vahinkonumeron kännykkään. Tänään tarjoutui itselleni mahdollisuus käydä Jyväskylässä muiden asioiden ohella korjauttamassa särö. Nämähän kannattaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti.
Kyllähän siitä ihan jees tuli, hämähäkkimäiset säteet katosivat lähes täydellisesti, mutta vaurion keskelle jäi korjattunakin melko suuri samea piste, joka kyllä näkyy melko selvästi, kun tietää mihin katsoa. Onneksi tuo vauriokohta on kuitenkin repsikan puolella ja niin alhaalla poissa näkökentästä, ettei se häiritse. Hartain toivomushan olisi, että se kestäisi tulevaisuudessa leviämättä. Tuohon kohtaanhan lämmin puhallus pohottaa talvella.
Korjauksen suoritti Jyväskylän Autolasi, joka on meistä katsoen lähin Fennian yhteistyökumppani Jyväskylässä. Tämä liike on aiemminkin korjannut hyvin tuloksin yhden iskemän eräästä aikaisemmasta autostamme. He käyttävät Espritin korjausvermeitä ja litkuja.
Jos kokonainen lasinvaihto tulisi eteen, Fennian lasivakuutuksessa omavastuu kys. operaatiosta olisi vain sata euroa ja ilman bonusmenetyksiä. Joten eipä kait tuo koko lasinkaan vaihto mikään maailmanloppu olisi.

Muuten Clio rullailee ilman yllätyksiä. Mittarissa on nyt n. 6 thkm. Vaihdon kevyen siivoilun yhteydessä autoon mustat kangasmatot harmaiden kumimattojen tilalle. Lidlistä ostetut halvat tarviketekeleet, mutta ovat aika laadukkaan oloiset ja passaavat kuin valettuna paikalleen! Kesärenkaat pitäisi vaihtaa kunhan kerkiää. Samalla olisi tarkoitus pyyhkäistä kevät-Collinitet pintaan perheen kumpaankin Relluun. Aika urakkahan se on pohjatöineen kahteen autoon käsin tehden.
Clion keskikulutus on ollut nyt vaimon maantiepainotteisessa ajossa kitkarenkailla 5,6 l/100 km. Cruise kuulemma aina päällä kun se vain on mahdollista. Ei mikään haamulukema pikkuautolle, mutta minusta ok - ottaen huomioon auton melko perinteisen tekniikan ja lyhyeiden välityksien. Ja joutuuhan tuota ahdettuihin nähden ja teho-painosuhteen vuoksi vähän toisella tavalla piiskaamaankin, kun haluaa liikettä syntyvän.
Saas nähdä, miten ilmastointi pelittää, kun lämpöiset kelit alkavat.
Niin ja ajovalot ovat todellakin aivan luokattoman surkeat, niinkuin joku Cliosta taisi todetakkin. Nyt sen vallankin huomaa, kun lumet ovat sulaneet ja yöpimeä asfaltti syö valoa.

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2017, 22:54:49 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life -17

ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1370
    • Sähköposti
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #19 : Huhtikuu 22, 2017, 00:00:12 »
Clion keskikulutus on ollut nyt vaimon maantiepainotteisessa ajossa kitkarenkailla 5,6 l/100 km. Cruise kuulemma aina päällä kun se vain on mahdollista. Ei mikään haamulukema pikkuautolle, mutta minusta ok - ottaen huomioon auton melko perinteisen tekniikan ja lyhyeiden välityksien. Ja joutuuhan tuota ahdettuihin nähden ja teho-painosuhteen vuoksi vähän toisella tavalla piiskaamaankin, kun haluaa liikettä syntyvän.

Niin ja ajovalot ovat todellakin aivan luokattoman surkeat, niinkuin joku Cliosta taisi todetakkin. Nyt sen vallankin huomaa, kun lumet ovat sulaneet ja yöpimeä asfaltti syö valoa.

Aika harvalla saman kokoluokan bensakoneisella autolla matka-ajossa talvirenkailla pääsee alle 5 litran satasella vaikka valmistajat lupailee kuutkin taivaalta, toisekseen cruise nostaa jopa kulutusta normaaliin rauhalliseen ajotapaan verrattuna.

Yksi syy heikkoihin valoihin Clion ja Capturin tapauksessa on tehdasasenteiset huonot polttimot, tämä seikka on testeissäkin huomattu.
Omassa Capturissa valot (varsinkin pitkät) parani huomattavasti Philipsin +130 H1 polttimoilla, yllättävää että tehdasasenteiset oli heikkotehoiset H1 polttimot oli Osramin valmistamat! 
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Tmex

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 346
  • tällä hetkellä renuton
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #20 : Huhtikuu 22, 2017, 07:09:09 »
Vaimon auto on menossa vaihtoon. Hyvä että näitä perus nelisylinterisiä bensamoottoreita, epäsuoraruiskutuksella vielä on uutena markkinoilla. Helpolla löytää kolmisylinterisistä turboista erilaisia ongelmia jo vähillä kilometreillä. Pieni kulutus ei paljoa kokonaiskuluissa lämmitä jos auton moottoria korjataan osin omistajan piikkiin turbovian takia 50 tkm ajettuna.

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1370
    • Sähköposti
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #21 : Huhtikuu 22, 2017, 09:48:05 »
Hyvä että näitä perus nelisylinterisiä bensamoottoreita, epäsuoraruiskutuksella vielä on uutena markkinoilla. Helpolla löytää kolmisylinterisistä turboista erilaisia ongelmia jo vähillä kilometreillä. Pieni kulutus ei paljoa kokonaiskuluissa lämmitä jos auton moottoria korjataan osin omistajan piikkiin turbovian takia 50 tkm ajettuna.
O.9 Tce kone on epäsuoralla ruiskutuksella kun taas 1.2 Tce on suorasuihkutuksella.
Tuo 09 Tce (H4b) ja 1.2 Tce (H5Ft) on jo 7v käytössä ollut luotettava konekonsktruktio, ko moottorit tulivat ensin Nissanin Micran ja Tiidan pellin alle 2010 (ja on edelleenkin käytössä). https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_HR_engine
Eikä ainakaan foorumien mukaan ko Nissanin HR sarjan koeneissa ole mitää tyyppivikaa ilmennyt, relluissakin on näillä päästelty nettiauton mukaan jo lähes 200tkm..
Turbonhan nyt joutuu autoon kuin autoon vaihtamaan 250-300tkm kohdilla tai tekemään remontin, no turbot eivät ainakaan näihin rellun koneissin maksa kuin noin 350€ (käytetyt vähänajetut eBayssa 200-250€)..
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Tmex

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 346
  • tällä hetkellä renuton
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #22 : Huhtikuu 22, 2017, 11:25:07 »
VAG:hen tuossa viittasin. Netsistä lueskelin että uusimmissa on päästy eroon TSi:n jakopään ongelmista mutta turbot TSi koneissa kestää näemmä 50-60 tkm.

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #23 : Huhtikuu 22, 2017, 11:27:45 »
Yksi syy heikkoihin valoihin Clion ja Capturin tapauksessa on tehdasasenteiset huonot polttimot, tämä seikka on testeissäkin huomattu.
Omassa Capturissa valot (varsinkin pitkät) parani huomattavasti Philipsin +130 H1 polttimoilla, yllättävää että tehdasasenteiset oli heikkotehoiset H1 polttimot oli Osramin valmistamat!

Tämä parannusidea on kyllä tiedossa. Capturiin aikanaan kun se meille tuli, vaihdoin heti ensimmäiseksi umpiohin perus-Osramien tilalle Osramin Night Breaker Unlimitedit. Saman swapin voisi toki tehdä Clioonkin. Capturissa polttimoiden vaihto on erittäin helppo toimenpide, eikä Cliossakaan tuo näyttäisi olevan tekemätön paikka, joten tuonkin voisi kyllä joku päivä tehdä. Eihän halogeenipolttimoiden vaihdolla vielä tunnetusti ihmeitä tehdä, mutta jokainen lisätty luksi on tervetullutta.
 Jo pelkästään valkoisempi valon sävykin auttaa näkemään paremmin. Etenkin siinä suhteessa nuo uudet "superpolttimot" ovat kelmeän keltaisia peruspolttimoja etevämpiä.

Jaappanilaisethan ne siirtyivät viimeisenä valtavirran turbotekniikkaan. Ilmeisesti osin kiristyneiden päästövaatimusten takia, mutta osin
varmasti myös markkinoiden paineesta. Honda pitäytyy edelleen itsepintaisesti vapareissa suursarjamoottoreissaan. Veikkaisin, että japanilaisten hitaassa heräämisessä pienahtamiseen on kysymyksessä olleet ainakin osin luotettavuuteen liittyvät seikat. Testityö on haluttu jättää muille valmistajille. Eurooppalaiset valmistajat ovat profiloituneet tekniseen osaamiseen, kun taas aasialaiset jokapäiväiseen konstailettomaan käyttövarmuuteen.

Onhan näitä nykybuumin mukaisia pikkuturboja ollut jo yhdellä jos toisellakin merkillä toistakymmentä vuotta. TSI:t, Fiatin T-jetit, Opelin turbo ecotecit jne. Pessimistisistä odotuksista huolimatta käsittääkseni mitään järkyttävää vikasumaa ei ole käsiin räjähtänyt millään merkillä. Siis itse ahtamisesta johtuvaa.
Tietenkin on selvää, että mitä monimutkaisempi moottorin rakenne on, sitä enemmän on vikakohteita, kuluvia osia ja sitä monimutkaisempaa moottorinohjauselektroniikkaa tarvitaan. Mutta se onkin eri asia, onko uuden auton ostajalle, joka yleensä pitää kalustoaan 2-5 vuotta asialla kovinkaan paljoa merkitystä?? Ennenaikaisesta kulumisesta kärsii lähinnä toisen tai kolmannen käden ostaja.
Mutta kuten Tmex sivusi, eihän sitäkään voi tietenkään kieltää, etteikö tietyllä tekniikan yksinkertaisuudella ja sen mukana tuomalla luotettavuuden tunteellakin ole pointtinsa. Ainakin niille, jotka käyttävät autoaan "työkaluna" ympäri vuoden jokapäiväiseen duunimatkaan.
Kuten hhelminen totesikin, Rellun H-sarjan koneet ovat kait olleet ihan kohtuullisen luotettavia. Ilmeisesti kaasuläppien jäätyminen on ollut etenkin 1,2- litraisten suurin riesa. Ja muistaakseni vanhemmassa 1,4 tce:ssä oli joitain kylmäkäyntinykimisiä. Olen kuullut myös, että joissain vuosimalleissa tuo 1,2 tce on saattanut alkaa tihkuttamaan pienillä kilometreillä öljyä ilmeisesti jakopään puoleisesta päästä. Tuossa toisella foorumilla joku mainitsi lukeneensa joidenkin 1,2 tce moottoriyksilöiden kovasta öljynsyönnistä.
Ulkomailla, jossa Twingoa saa myös 0,9 tce moottorilla, on ilmeisesti ollut kyseisen moottorien yhteydessä joitain öljyvuoto-tapauksia. Liekkö sitten vain Twingoissa ilmennyt ongelma.

Meillähän tuo H-sarjan 3-pyttyinen sce-vapari meni Twingossa takuuvaihtoon, mutta kyseessä saattoi olla joku lohkossa ollut valmistusvika.(asia ei selvinnyt koskaan). Sama probleema olisi voinut olla periaatteessa missä tahansa moottoriversiossa.
Omalla kohdallamme olemme Capturin kanssa selvinneet pari talvea toistaiseksi ilman kaasuläpän jäätymisiä.
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life -17

ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Petsku76

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #24 : Heinäkuu 04, 2017, 19:18:27 »
Clio kerää vaimon ajossa kilometrejä, nyt lasissa on jo n. 11 thkm. Keskikulutus on työmatka-ajossa kesärenkaillakin pysynyt sitkeästi 5,5-5,6 litran tuntumassa. Käväisin Cliolla tuossa yhtenä päivänä Jyväskylässä ja oikein säästeliäällä ajolla hartaasti yrittämällä voi päästä pari kolme desiä pienemmälläkin,eli kulutus ilmeisesti on kilometrien myötä menossa hieman laskusuuntaan. Ihan siedettävältä alkaa tuntumaan ottaen huomioon moottorin perinteisen tekniikan ja kierrosluonteen, sekä paperilla aika alakantissa olevan teho/painosuhteen.   
Pyörät pyörii, ei moitittavaa, eikä mitään muutakaan silmiin pistävää tai erityisemmin ärsyttävää. Toistaiseksi toimiva hyvin asiansa ajava käyttöauto tämä on ollut. Life-tason varusteillakin tuntuu pärjäävän oikein mainiosti. No, ehkä kutos-vaihde tai hieman pidempi viitonen saisi matka-ajoa silmällä pitäen olla. Siinäpä se ainoa purnaus oikeastaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2017, 19:20:32 kirjoittanut Petsku76 »
Renault Kadjar Energy Tce 130 Zen (S17) -17
Renault Clio IV 1.2 16v 75 Life -17

ex. Renault Captur 1,2 TCe 120 EDC Expression
ex. Twingo SCe S&S Soleil Limited rättikatto
ex. Dacia Lodgy dci 110 Laureate

Renault-foorumi

Vs: Twingo III sai lähtöpassit, tilalle tuli Clio IV.
« Vastaus #24 : Heinäkuu 04, 2017, 19:18:27 »