Kirjoittaja Aihe: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001  (Luettu 37724 kertaa)

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Renault Espace mk3 vm 2001 bensa 2.0 16v manual tuli taloon noin kuukausi sitten. Kilometrit oli ostettaessa n. 318tkm.
Aluksessa on jälkiasennettu (ei Renault) Cruise.

Tavoite olisi, että kestäisi vielä 10-12v / 120-140 tkm alle 6 tonnin investoinneilla - sis. kytkin ja rengaslaakerit sekä kaksi jakohihnan vaihtoa.

Pientä laittoa on ollut sen jälkeen kaikki viikonloput. Eniten aikaa on kulunut sähköjohtojen suojauksessa vulkanoidun kumiteipin kanssa.

G6 RVS technology käsittely tehty kahteen kertaan ja sen seurauksena moottorin kuulostaa vähemmän äänekkääältä.

Tänään meni hihnojen vaihtoon Turun kuntotestiin. Epäili myös apulaitehihnan rullia vaihtokuntoiseksi, kun oli kuullut sirinää moottorin käydessä saapuessani. Annoin luvan vaihtaa ne.

Ajatus oli että myös vaihteistoöljyt katsottaisiin, mutta ehdottivat ettei tehdä jos mitään ongelmia ei ole. Voi kuulemma tulla ongelmia vaihdon seurauksena, jos jotain lähtee liikkeelle.

Pitäisköhän laittaa laatikkoonkin RVS:t?

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 14:42:20 kirjoittanut maanma »
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

Moppi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus vm. 2001
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2015, 10:55:30 »
Ihme selityksiä aina noihin vaihteistoöljyvaihto haluttomuuteen, kyllä laatikkoöljyt pitää vaihtaa. Todellisia syitä ovat: korjaamolla ei ole sopivaa öljyä, vaihto-operaatio on monimutkainen (jotkut automaatit) tai työkalenterissa ei olekaan enää aikaa hommalle seuraavaksi saapuvan asiakkaan vuoksi.

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 801
    • Sähköposti
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus vm. 2001
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2015, 12:15:49 »
Mikäli ymmärsin oikein, niin tuossa sukkulassa on manuaaliloota, joten öljynvaihto tuolle loodalle on pala kaakkua.

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus vm. 2001
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2015, 14:41:32 »
Juu vaihteistoöljynvaihto ei pitäisi olla kovin vaikeaa pitkällä suppilolla. Vaikeinta on sen 75-80W ELFin löytäminen täällä Suomessa.

Tämä paja mainosti sitä kun asiasta keskusteltiin ja se oli pääsyy ko. huoltopaikan valintaan.

Huolto soittu juuri, että hihnat ja rullat ja sekä vaihteistoöljy on vaihdettu. Hinta 600e.
Väärinkäsitys vaihteistoöljyn kanssa johtui kuulemma siitä, että luuli automaattilaatikoksi.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

pasiv

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 801
    • Sähköposti
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2015, 17:07:37 »
Hyvä että sait huollatettua. Ei hintakaan ollut mikään mahdoton. Taas on noilta osin huolettomia kilometrejä edessäpäin :).

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2015, 19:24:53 »
Juu vaihteistoöljynvaihto ei pitäisi olla kovin vaikeaa pitkällä suppilolla. Vaikeinta on sen 75-80W ELFin löytäminen täällä Suomessa.

Tää on Turussa hyllytavaraa, tää NFJ 75-80W. Odotas, kaivelen butiikin nimen esille. Nimimerkillä toistakymmentä litraa ostanu..
Jee, löysin sen firman nimen. http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1792.msg51737#msg51737

Ja samassa keskustelussa oli mainittu myös toinenkin firma. http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1792.msg26837#msg26837
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 19:30:40 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2015, 21:36:43 »
Kiinan lähettämä ELM saapui.

Mahtaako Symbian käyttikselle olla jotain Torquen tyyppistä ohjelmaa? Tai edes jonkinlaista OBD lukijaa.

 Olis noita laitteita. S60 laitteen alkaa uskaltaa laittaa autoon pysyvästi, kun ne eivät oikein enää kelpaa kuin naviksi.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1542
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2015, 22:42:01 »
Onko nyt niin,että näissä uudemmissa avaruusaluksissa on enemmän ongelmia kuin vanhemmissa. Mielestäni omassa II-sarjan mallissa ei ole yhtää sellaisia vikoja ollut tänä aikana (noin 3 vuotta ja noin 50 tkm.) Nytkin katselin että varaosapuolella nettiautossa oli katsastamaton -96 bensa 200€.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-88
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Megane HB  1.6-99
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2015, 08:09:59 »
Ehdottomasti kyllä.  ;)

Vikaantuminen on lisääntynyt elektroniikan lisääntymisen myötä. Elektroniikka vikaantuu huonosti suojatuista johtimista ja liitoksista. Liitoksen kasvava ylimenovastus voi sulattaa vaikka koko sulakerasian.

Mielestäni ainoat hyödylliset lisäykset ovat olleet turvakori, ABS, polttoaineen ruiskutus ja turvatyynyt. Kaikki muut olisin ruksinut yli.

Nämäkään lisäykset eivät ole tulleet ongelmitta, vaikka onkin osoittautunut, että turvatyynyjen pyrotekniset ominaisuudet kestävät huomattavasti oletettua pidempään.

Myöskään moottorien kehittäminen ei ole sujunut ongelmitta. Tämän sukupolven dCi koneita en suostuisi ostamaan edes halvalla. Bensakoneet on olleet vielä enimmäkseen kelvollisia.
Automaattilaatikot vikaantuvat käsittääkseni tavanomaista enemmän. Liian vääntävä moottori tappaa automaattien lisäksi myös manuaalilaatikoita.

Minulle ABS jarrut olivat olleet jo 10v seuraavan auton vaatimus. Grand auto hankittiin lomamatkakäyttöön, kun kolme reissua -94 Corollan ja neljän polkupyörän kanssa ovat melkoisen ahtaita (vain kuskilla on tilaa). Matkanopeus 130km/h - paitsi Ruotsissa. Vuodessa tälle tulee alle 10 000km.

Cruise oli toiveissa, jotta pysytään aikataulussa. Moottoritieajoväsymys iskee lähes joka ajopäivä. Tällä tarkoitan tilannetta, jolloin ei huomaa keskittyä ajonopeuden pitämiseen tavoitteessa. Siihen herää sitten kun ohitetut autot alkaa mennä ohi.

Bensa 2.0 oli ainoa jokseenkin turvallinen vaihtoehto. En osaa sanoa olisinko valinnut tätä F4R ruiskukonetta, jos olisin tiennyt ruiskuongelmista. 140 heppaa jaksaa hikisesti vetää moottoritien Paimion mäen 120km/h. 30 heppaa pienempi F3R ei olisi välttämättä jaksanut.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

kekeV

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 909
    • Sähköposti
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2015, 22:12:32 »
Höh, ei Paimiossa, sen enenpää kuin Turussakaan, ole mäkiä, joudut ajamaan Tampereelle ja sieltä Jyväskylään päin, ennenkuin mäkiä löydät.
Mitäköhän hinailet, jos 140 heppaa ei ravaa 120 km / h paimiossa.
Sitä on kahellaista ilimoo,
toinen nostaa hammeen helemoo ja toinen viskoo lunta persiiseen.

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2015, 07:54:27 »
Olen päätymässä Biltema 42373 lisävaloihin http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/42373
koska ne näyttäisi saavan yläsäleikön paikalle.

Kiinnitys yläpuolelta peltiruuvein ylävaakapeltiin.

9" vaihtoehtona, mutta niistä tulisi liian ulkonevat ja kiinnitys onnistuisi helposti vain rekisterikilpiraudalla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2015, 07:56:41 kirjoittanut maanma »
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2015, 22:30:15 »
Menin sitten hakee niitä lisurei. Hyllyssä teksti ei tieliikennekäyttöön. Paketti oli uusi ja hinta kympin yli. Siis mitä ihmettä ... en ostanu. Yläsäleikköä en saanu irti puskurista siitä keskeltä, kun ajattelin kattoa kiinnitystä.

Koko vkl pesty sisustaa painehuuhtelulaitteella. Puhtoinen tul. Sitten vielä otsonointi. Irrotettavat penkit oli kyllä kätsyt tässä hommassa. Kuivatuksessa koko yön ja puoli päivää jäähdytys lämmityksellä. Vaimo tykänny kun oli joskus vissiin polteltu autossa. Mä en just mitää haistanu.

 No pesin myös 20v corollan sisältä, kun laitteet oli.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2015, 07:51:09 »
Höh, ei Paimiossa, sen enenpää kuin Turussakaan, ole mäkiä, joudut ajamaan Tampereelle ja sieltä Jyväskylään päin, ennenkuin mäkiä löydät.
Mitäköhän hinailet, jos 140 heppaa ei ravaa 120 km / h paimiossa.
Kyllä siinä yksi kunnon mäki on noustaessa Paimion joelta Turusta päin. Ei ollut mitään hinauksessa vaan lasikuitukorinen tila-auto alla.

Eilen sitten testejä miten pitää sen tavoitematkanopeuden 130km/h Halikko-Turku ylämäissä. Lopputulos on että ei pidä - edes vauhtia ottamalla. Matkareitit pitää sitten valita sellaisiksi että keskinen Saksa ja Ranskan massive central kierretään.

Voisikohan johtua liian tukkoisesta ilmanputsarista? En ole saanut vielä katsottua, että onko siellä filtteri vai ei vapaavirtaussuotimen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2015, 08:12:28 kirjoittanut maanma »
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2015, 10:14:25 »
Kesärenkaat tuli vaihdetuksi perjantaina kiireessä. Auton omalla tunkilla homma hoidettiin, kun parempaa ei ollut. Takapään nostokohta ei ollut ihan triviaali, mutta nostomerkintä kolmiot auttoivat, kun ensin ymmärsin tulkita niitä. Takapää on valmiiksi sen verran korkeammalla, että tunkista meinasi loppua pyöritysvara.

Opeteltavia asioita olivat nostokohdan etsiminen, taittokahvatunkin pyöritys, irtoavat rengaspultit ja oikea nostokorkeus, kun pitää laittaa painava valuvanne/rengas.

Aikaa meni yli kolmen tuntia  :o  ja pimeä yllätti. Pullotunkilla olisi varmaan mennyt huomattavasti nopeammin.

Turvapölli  ;D unohtui alle, joten piti nostaa etupää vielä kerran aamulla, mutta harjoitettu tunkin esille otto ja pyöritys hoitui parissa minuutissa.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

maanma

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 589
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2015, 08:59:59 »
Cliossa perusviaksi havaittu kattovuoto antenniläpiviennissä pisti miettimään saman ratkaisun toteutusta Espace mk3:ssa, jossa antennipositio on varsin samanlainen.

Tarttis varmaan ottaa auki ja katsoa elektroniikan suojaus ja laittaa silikonit tms. alapuolelle.
.
Kaupunkiautona Peugeot 107 vm.2010

Renault-foorumi

Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2015, 08:59:59 »