Kirjoittaja Aihe: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6 4Control  (Luettu 44198 kertaa)

3Gee

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 802
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #30 : Huhtikuu 14, 2015, 13:13:04 »
Makuasioita nämä madallukset. Itse en lähtisi tätä autoa madaltamaan. Jotenkin tuo GT varsinkin tällä koneella on mun silmissä sellainen mukavaan etenemiseen tarkoitettu laite, jolla ajaa vaivattomasti vaikka Helsingistä Utsjoelle saman päivän aikana.  8) Ratarassit on sitten erikseen. Mutta luonnollisesti omistaja päättää. Toki tuo isompi vanne tuo autoa vähän ylöspäin, joten siinä mielessä maltillinen madallus voisi puolustaa paikkaansa.  :-\
Renault Mégane Dynamique 1,9 dCi FAP 131 hv -09

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #31 : Huhtikuu 14, 2015, 13:58:54 »
Juu ei tästä mitään mahdotona amisvehjettä olla tekemässä ;D Isommat vanteet/gummit taisivat tosiaan nostaa autoa noin sentin verran. Aika maltillinen max. 5cm olisi itsellä mielessä, mutta sitä ennen pitää tehdä vähän photoshoppailua sekä tutkia asiaa tarkemmin. Madallettuna on vain niin paljon virtaviivaisemman näköinen. Nykyiselläänhän tässä taitaa olla aika lailla normaali maavara, vaikka jostain kulmasta saattaa tilanne näyttää toiselta.

Ajo-ominaisuuksissa ei ole muuten moitittavaa, mutta aika ajoin sivutuuli ottaa todella napakasti kiinni. Kesärenkaat ja -vanteet vähensivät tuota oireilua huomattavasti, mutta jotenkin se vieläkin häiritsee. Esim. Volvon uusin V40 tuntui tosi suoraviivaiselta vehkeeltä tähän verrattuna, vaikka eron huomaakin vain kunnon puuskissa moottoritiellä. Ehkä pieni madaltaminen toisi siinä suhteessa lisää vakautta (?).

Tässä on hyvä esimerkki: http://www.cliosport.net/threads/project-laguna-coupe.528396/

Jossakin kohdassa tosin aletaan tuossakin mennä jo hieman yli ::)
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

3Gee

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 802
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #32 : Huhtikuu 14, 2015, 15:53:35 »
Tässä on hyvä esimerkki: http://www.cliosport.net/threads/project-laguna-coupe.528396/

Jossakin kohdassa tosin aletaan tuossakin mennä jo hieman yli ::)

Vähän överiksi menee tuossa linkin autossa joo.  ;D Kuten tuossa kommentoitiiinkin, niin tuunaamisen olisi voinut ehkä lopettaa ennen noita viimeisiä muutoksia. ??? Tietty makunsa kullakin. Tuossa autossa ei muuten mennyt madallus kerralla ihan nappiin. Auto jäi takaa selvästi ylemmäs kuin edestä. Kaipa ne säädettävät madallussarjat pystyy säätämään ihan kohdalleen.
Renault Mégane Dynamique 1,9 dCi FAP 131 hv -09

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #33 : Huhtikuu 14, 2015, 17:32:49 »
Noissa säädettävissä sarjoissa kannattaa muistaa se, että tyhjänä perän korkeus on ihan eri kuin lastattuna. Omassa GS:ssä tämä näkyy hyvin. Eturoiskeläppien ja maan väliin jää tyhjänä noin 2cm tilaa. Lähes millilleen sama lastattuna. Takana tyhjänä väliä on noin 7cm. Lastattuna tyhjää jää 3cm. Lastaus tatkoittaa kuutta normaali bmi ihmistä ikäluokissa 30+ ja 13-3v.
Elikkä tyhjänä kuvissa oleva auto ei ihan kerro koko totuutta :)
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #34 : Huhtikuu 14, 2015, 17:44:09 »
Hei ei näy virhettä tuossa pakoputkien pesemisessä :) Yläpeukku kiiltelee enneminkin noista putken päistä.
...

Nyt ei hölmöllä leikkaa sitten yhtään, mitä tämä tarkoittaa?  :D
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #35 : Huhtikuu 14, 2015, 22:42:35 »
Noo mä koitin kehua että puhtaaks sait putkenpäät, ja että se teki kyllä hyvää putsata ne, kruunaa tuon upean perän. Mutta muuten, toi plastidippaus on kyllä hyvä tuunaus.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #36 : Huhtikuu 15, 2015, 06:27:47 »
Noo mä koitin kehua että puhtaaks sait putkenpäät, ja että se teki kyllä hyvää putsata ne, kruunaa tuon upean perän. Mutta muuten, toi plastidippaus on kyllä hyvä tuunaus.

Kielimuuri... ::) En yhtään ihmettele, että tuo Plasti Dip on Yhdysvalloissa kasvanut autohommissa aika paljon viime aikoina. Se niin helposti poistettavissa ja myös "maalaaminen" on helppoa. 

Asiasta kolmanteen: Onko osunut silmään että joku täällä foorumilla olisi hommannut säädettävää alustasarjaa Laguna kolmoseen? Katselin että periaatteeltaan olisi omiin tarpeisiin aika passeli (talveksi ruuvaisi autoa hiemän ylöspäin kun on pienemmät renkaatkin). Hintahaarukkaa tuntuu löytyvän aivan laidasta laitaan. Aloittelijana aika paha mennä arvioimaan, minkälaista palikkaa kannattaisi edes alkaa harkitsemaan.
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

masi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 310
    • Sähköposti
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #37 : Huhtikuu 15, 2015, 08:43:06 »
Asiasta kolmanteen: Onko osunut silmään että joku täällä foorumilla olisi hommannut säädettävää alustasarjaa Laguna kolmoseen? Katselin että periaatteeltaan olisi omiin tarpeisiin aika passeli (talveksi ruuvaisi autoa hiemän ylöspäin kun on pienemmät renkaatkin). Hintahaarukkaa tuntuu löytyvän aivan laidasta laitaan. Aloittelijana aika paha mennä arvioimaan, minkälaista palikkaa kannattaisi edes alkaa harkitsemaan.

En löytänyt lagu III: seen kun ennen joulua etsiskelin. Jos meinaa coiloverin hommata, niin niissä ei se säästäminen kannata, vaan ostaa reilusti sen kalliimman KW:n tai muun. Noilla 300-400e sarjoilla saa auton matalaksi, mutta niiden kanssa autosta tulee kivireki. Sellaisten sijaan mielummin sitten madallussarja, eibach pro:ta ovat kovasti kehuneet ranskan foorumeilla, mutta tiputus on luokkaa 30mm-35mm paperilla, ja voi olla vähän vähemmän todellisuudessa.
Käyttikset:
Clio 1.4 -00, Peugeot 607 2.2 -00,
 
Projektit:
11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #38 : Huhtikuu 15, 2015, 11:58:02 »
En löytänyt lagu III: seen kun ennen joulua etsiskelin. Jos meinaa coiloverin hommata, niin niissä ei se säästäminen kannata, vaan ostaa reilusti sen kalliimman KW:n tai muun. Noilla 300-400e sarjoilla saa auton matalaksi, mutta niiden kanssa autosta tulee kivireki. Sellaisten sijaan mielummin sitten madallussarja, eibach pro:ta ovat kovasti kehuneet ranskan foorumeilla, mutta tiputus on luokkaa 30mm-35mm paperilla, ja voi olla vähän vähemmän todellisuudessa.

Toisaalta mitä tuota sun ketjua katselin, ihan samanlainen madallus kelpaisi itsellenikin. Se talvi vaan aina vähän mietityttää... Moottoritieajoahan tässä pääasiassa mennään, mutta on se ikävää jos jää heti pihatielle pohjasta kiinni 8) Pitää vähän paremman ajan kanssa tutkailla, paljonko Coupen vakiojousitus poikkeaa muista korimalleista. Ilmeisesti on hieman jämäkämpi, mutta ainakaan omaan makuun ei lainkaan liian kova. Tietty saumat ja muut pienet epätasaisuudet tuntuvat aika selkeästi, mutta isomman pompun tullessa mennään oikein pehmeästi. Sekö se on se paljon puhuttu pintakova sitten :D
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

Tii

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #39 : Huhtikuu 18, 2015, 10:11:24 »
Pintakovahan tuo on ja sehän siinä ärsyttääkin. En tiedä sitten onko jäykkyydessä dieselmallin ja bensa-GT:n välillä eroja, mutta tuon oman jousitus on rasittava ja kenties suunnittelultaan kelvottomin mihin vakioautossa olen törmännyt vuosikausiin. Jouston progressiivisuus pehmeään päin tulee tietty esiin kun johonkin kumpareeseen ajaa jolloin jousto toimii pehmeästi ja nätisti kuten tällaisessa pitääkin, mutta kaupungin asvalttivirheet, pienet skrubut ynnä muut ja karkea ajoalusta tulevat selvästi esiin. En tiedä sopivatko tähän normilagunan jouset/iskarit, pitää selvittää. Niissä kuvittelisi ainakin olevan pintapehmeyttä joskaan en siitäkään varma ole Renaultin laaduttoman alustasuunnittelun kun viimeisen viidentoista vuoden ajalta tuntee.
Laguna Coupe GT 2,0T · Twingo '02 · R18 "ankka" TL '81 · R19 '95

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #40 : Huhtikuu 18, 2015, 10:49:52 »
Pintakovahan tuo on ja sehän siinä ärsyttääkin. En tiedä sitten onko jäykkyydessä dieselmallin ja bensa-GT:n välillä eroja, mutta tuon oman jousitus on rasittava ja kenties suunnittelultaan kelvottomin mihin vakioautossa olen törmännyt vuosikausiin. Jouston progressiivisuus pehmeään päin tulee tietty esiin kun johonkin kumpareeseen ajaa jolloin jousto toimii pehmeästi ja nätisti kuten tällaisessa pitääkin, mutta kaupungin asvalttivirheet, pienet skrubut ynnä muut ja karkea ajoalusta tulevat selvästi esiin. En tiedä sopivatko tähän normilagunan jouset/iskarit, pitää selvittää. Niissä kuvittelisi ainakin olevan pintapehmeyttä joskaan en siitäkään varma ole Renaultin laaduttoman alustasuunnittelun kun viimeisen viidentoista vuoden ajalta tuntee.

Jos oikein muistan, niin tämä taitaa olla lähemmäs 200 kg painavampi verrattuna tuohon bensa-GT:seen, josta varmaankin suuri osa keulassa. En tiedä, vaikuttaako vielä ratkaisevasti jousituksen vaatimuksiin, mutta onhan tuo varsin suuri ero. Mitenkään överin keulapainoiselta auto ei onneksi tunnu, ehkä joku ammattilainen voisi rataolosuhteissa sanoa tarkemmin. Moottoritieajossa voisi kuvitella olevan jopa hyvä asia.

Aika agressiivisesti saa etsiä pienintäkin tiedonmurusta koskien tätä korimallia, aika vähissä tuntuu tiedot välillä olevan ::)

Taidan vielä odotella tuon madaltamisen suhteen, joka toinen päivä auto näyttää hyvältä ja joka toinen hieman liian korkealta ;D Suurin ongelma esteettisesti on mielestäni keula, joka on liian "terävä". Etuspoileri varmaan korjaisi tuon muodon aika hyvin, eikä välttämättä hirveästi vaikuttaisi maavaraan. Onhan tähän Renaultin toimestakin tehty jonkinlainen korisarja, siinä tosin takapuskuri on häpeällisen ruman näköinen :o

EDIT: Tähän tyyliin, tässä tosin taitaa olla kyljissäkin vähän lisäystä:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2015, 10:56:35 kirjoittanut Reino88 »
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #41 : Huhtikuu 18, 2015, 15:10:10 »
Kotityöt ei maittaneet, niin päätin sitten "photoshoppailla". Laskin autoa hieman alemmas ja toin renkaita hieman ulospäin, pienellä muutoksella iso muutos 8)
Pakko oli laittaa mustavalkoiseksi, koska karvalakkimalli ilmaisohjelmani sotkee värejä joka kerta, kun tavaraa kopioi layeriltä toiselle. Tuota enempää ei edes kiinnostaisi madaltaa, menisi jo liian epäkäytännölliseksi. Alkuperäisessä kuvassa on pesut ja kaikki tekemättä, sen takia muun muassa takaluukussa koreilee Laguna-tekstin liimat :P

Ylhäällä ennen, alhaalla jälkeen:
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #42 : Huhtikuu 18, 2015, 15:55:23 »
Tuo etuspoileri on kyllä sellasta namia silmään että apuwa. Tuota linkitettyä "saaren" GT:tä katselin ja ihastelin sen osalta samaista osaa kun oli niin maukkaan näköinen.

Tässä kävi kyllä niin että Photoshopin nähtyäni näkisin mielelläni myös elävänelämän version :D :D
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Tii

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #43 : Huhtikuu 18, 2015, 16:39:39 »
Kyllä tuokin helmasarja vaatii sitten sen, että vedät verkkarit jalkaan ja suoralippiksisen lippalakin väärinpäin päähän ja huudatat ikkunat auki 50 Centiä tai Fintelligensiä tai mikä vastaava muodissa nyt onkaan. Eipä ole ainuttakaan hyvännäköistä lärpäkettä coupeen tullut vastaan.

Madallus nyt voinee olla ok. Tuskin epämukavuus kovinkaan eksponentiaalisesti lisääntyy, vaikkakaan en usko että raskaaseen dieseliin ainakaan performancehenkisintä bensageeteetä pintakovempaa alustaa on luotu. KW:n alustoja voin kehua ainakin vanhempien rellujen kohdalta - ex-Megane II hankin KW Variante 1 -satsit eikä pintakovuus ollut yhtään sen pahempi kuin vakionakaan. Ulkonäkö muuttui sopusuhtaisemmin ja liikenneympyröihin saattoi kaahata niin kovaa että pelotti. Jo silloin. Maksoihan se setti yli tonnin joo, mutta yli kolme vuotta se alla oli niin kyllä uhraus oli hyväksytty.

Nykyistä coupeani en madalla, paitsi korkeintaan jos ilma-alustan innostun hankkimaan.
Laguna Coupe GT 2,0T · Twingo '02 · R18 "ankka" TL '81 · R19 '95

Reino88

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 258
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #44 : Huhtikuu 18, 2015, 17:09:32 »
Kyllä tuokin helmasarja vaatii sitten sen, että vedät verkkarit jalkaan ja suoralippiksisen lippalakin väärinpäin päähän ja huudatat ikkunat auki 50 Centiä tai Fintelligensiä tai mikä vastaava muodissa nyt onkaan. Eipä ole ainuttakaan hyvännäköistä lärpäkettä coupeen tullut vastaan.

Madallus nyt voinee olla ok. Tuskin epämukavuus kovinkaan eksponentiaalisesti lisääntyy, vaikkakaan en usko että raskaaseen dieseliin ainakaan performancehenkisintä bensageeteetä pintakovempaa alustaa on luotu. KW:n alustoja voin kehua ainakin vanhempien rellujen kohdalta - ex-Megane II hankin KW Variante 1 -satsit eikä pintakovuus ollut yhtään sen pahempi kuin vakionakaan. Ulkonäkö muuttui sopusuhtaisemmin ja liikenneympyröihin saattoi kaahata niin kovaa että pelotti. Jo silloin. Maksoihan se setti yli tonnin joo, mutta yli kolme vuotta se alla oli niin kyllä uhraus oli hyväksytty.

Nykyistä coupeani en madalla, paitsi korkeintaan jos ilma-alustan innostun hankkimaan.

Pitäisi siis tehdä täyskäännös musan suhteen ainakin.. :D Joo eipä nuo helmasarjat muuten innosta, mutta tuo etuspoileri näyttää ainakin kuvissa sopivan hyvin. Taisi tuolla edellisen sivun valkoisessakin olla ainoastaan tuo etuspoileri, tekee keulasta mielestäni paljon sopusuhtaisemman näköisen. Muut lärpäkkeet saavat jäädä kaupan hyllylle. Vaan eipä tässä vielä edes tiedä, saako noita mistään. Tutkitaan..

Olihan jossakin Coupessa kunnon takaspoilerikin mallia "lumilauta" ;D

Madallus nyt on vähän on/off tällä hetkellä, pitää tehdä perinteiset ja antaa ajatuksen hautua jonkin aikaa. Kyllä se oikea ratkaisu sieltä sitten tulee kun sitä vähiten odottaa.

Ilmajousitus kaikkine järjestelmineen taitaisi syödä senkin vähän tilan, mitä tässä on takakontissa ::) Vaikka pituussuuntaista tilaahan on yllättävän paljon, korkeussuunnassa ei niinkään.
1999 Opel Frontera Sport 2.2i 4x4
Ex: Laguna Coupe

Renault-foorumi

Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6
« Vastaus #44 : Huhtikuu 18, 2015, 17:09:32 »