Kirjoittaja Aihe: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02  (Luettu 59399 kertaa)

clio

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Sähköposti
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #15 : Huhtikuu 13, 2014, 06:48:15 »
Wau! kylläpä on konehuone muuttunu. On kun uudesta autosta.

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 709
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2014, 07:46:24 »
Hyvältä näyttää konehuone, hienoa nähdä että muutkin foorumilaiset pitävät tätä asiaa tärkeänä.
Minua ainakaan ei kiinnosta edes mitään remppaa tehdä jos kädet on paskassa jo siitä että tarkastaa öljytikusta öljyt.
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Hallu

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 263
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #17 : Huhtikuu 14, 2014, 08:16:01 »
Minua ainakaan ei kiinnosta edes mitään remppaa tehdä jos kädet on paskassa jo siitä että tarkastaa öljytikusta öljyt.

Mä laitan käteen hanskat, yleensä lateksikäsineet, niin ei paskaannu kätöset, vinkkinä vaan ;)
Scenic 2.0 16V 103 kW F4R-740
Peugeot 3008 Sport HDi 163 FAP Autom.
Opel Frontera 4x4 mökkiauto
Hayabusa

JaLe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 646
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2014, 08:39:23 »
Siistin näköinen tuli konehuoneesta..  8)

Pitäisi omalle rakkineelle tehdä sama temppu nyt kun nuo tähän asti tiedossa olleet varsinaiset korjaus toimenpiteet on tullut suoritettua, kun jonkin verran on aikojen saatossa tullut noita ohikaatoja kun on öljyä koneeseen laitettu ja suodattimen vaihdossa valunut öljyä pitkin koneen kylkeä eikä ole jälkiä siivottu..  ::)
BMW E39 525 iA M Sport -01
Megane II Cabrio 1,6 16v -04
Triumph Sprint ST 1050 -05

Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 709
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #19 : Huhtikuu 14, 2014, 09:59:59 »
Ja onhan se myös selkeä myyntivaltti kun on siisti ja puhdas konehuone mitä esitellä ostajaehdokkaalle  ::)
Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

Hallu

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 263
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #20 : Huhtikuu 14, 2014, 13:45:30 »
Ja onhan se myös selkeä myyntivaltti kun on siisti ja puhdas konehuone mitä esitellä ostajaehdokkaalle  ::)

Mä oon vastarannan kiiski mutta itse tykkään ennenmin että on pölyinen ja normi-likainen -> näkee ettei ole vuotaja tms.
Jos on konehuone just kiillotettu niin tulee mieleen että onko pesty pois jotain mitä ei haluta näyttää, eli niitä vuotoja.
Mutta juu toki puhdas parempi ja mukavampi silmälle :)

E: ja siis koskee lähinnä autoja jotka muuten sellassia normaaleja eikä mitään "esittelykaluja" joissa taas on normaalia että konekin kiiltää ku sian "se" :p
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2014, 13:47:48 kirjoittanut Hallu »
Scenic 2.0 16V 103 kW F4R-740
Peugeot 3008 Sport HDi 163 FAP Autom.
Opel Frontera 4x4 mökkiauto
Hayabusa

[alpinisti310]

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 199
  • ex-Juha™
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2014, 22:34:24 »
Tämä konehuoneen puhtaus/likaisuus on vähän samanlainen makuasia kuin se, että miksi muka alusvaatteet pitäisi pestä kun nehän ovat päällivaatteiden alla likaantumiselta suojassa...  ;D

No, se siitä.  ;)

Tänään sain aikaiseksi uusia takaluukun kuoleentuneet kaasujouset, jotka valmistusleiman perusteella taisivat olla alkuperäiset. Samalla takaluukun ja ovien saranoiden sekä ovirajoittimien rasvaus.

Apulaitehihnakin tuli vaihdettua, muuten ei olisi uskaltanut ajelemaan lähteä. Vai mitä olette mieltä tästä:



Varsinainen järjen jättiläinen, joka tuon ylileveän hihnan on paikoilleen asentanut. Ilmeisesti on vain ajateltu, että kyllähän se itselleen tilaa tekee. Niin kuin on tehnytkin, eli kalvanut uran tuohon mustaan jakohihnan suojakoteloon.  :o Onneksi ei ole sentään hihna mennyt silpuksi ja jakohihnan väliin.

Automaattikiristimen löysäyskin selkisi netistä, eli kiristinpyörän pultista käännetään avaimella (13 mm) myötäpäivään jolloin hihna löystyy.



Sitten esim. tuollainen sopivan kokoinen kuusiokoloavain kiristinvarren reiästä läpi, jotta kiristimen saa lukittua löysä-asentoon. Sitten onkin hihna helppo vaihtaa. Itse otin muistin tueksi kuvan siitä miten hihna kulkee ennen kuin otin vanhan pois.

Vertailun vuoksi oikean tyyppinen viisiurainen hihna vasemmalla, väärä kuusiurainen oikealla:



Aika ikävän näköisessä hapessa tuon vanhan hihnan reuna, onneksi ei tosiaan ole ehtinyt vielä mennä silpuksi!

Ohjain- ja kiristinrullatkin olin hankkinut uudet, mutta nyt kävi niin että vain ohjainrulla tuli uusittua. Kiristinrullan hankinnassa kävi nimittäin lapsus: Sepä olikin läpimitaltaan ja leveydeltään liian suuri, joten jäi tähän hätään vaihtamatta. Kiristinrullankin vaihdan heti kun oikean mallinen löytyy, mutta hetki täytyy vielä luottaa vanhaan.

Ja lopuksi vielä uusi hihna paikoillaan, nyt on jakohihnan koteloon turvallinen välimatka:



Kampiakselin ja apulaitteiden hihnapyörät ovat tässä moottoriversiossa kaikki kuusiuraisia, ja tehtaan ohjeen mukaisestihan sisin ura kuuluu jättää vapaaksi. Mikä tässä tapauksessa onkin järkeenkäypää, koska muuten tosiaan hihna hioisi sitä jakohihnan koteloa vasten.

Vaihdon jälkeen ainakin hihnan tienoilta tullut kitinä hävisi. Joko kitinä tuli koteloon hinkkaavasta hihnasta tai sitten ohjainrullan finaalissa olleista laakereista, tiedä häntä.

[alpinisti310]

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 199
  • ex-Juha™
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #22 : Huhtikuu 18, 2014, 19:28:12 »
Tänään kärsimysnäytelmässä palattiin vanhan tragedian tapahtumapaikalle, eli vasemman takakulman tienoille sähköantennin äärelle. Kuten aiemmassa vuodatuksessani seloksitein, antennin sähkömekaniikka on kunnossa mutta sitä ohjaava järki tuntuu olevan jossain kaukaisella laitumella, kaukaisessa galaksissa. Eli diagnoosini oli spockmaiseen logiikkaan perustuen ja mihinkään syvällisempään mittaustulokseen perustumatta: viallinen ohjainboksi. Uusi tuli tilattua Briteistä car-masts-uk -nimiseltä ebay-kauppiaalta, ja vaihtoajan (lue: inspiraation) sain lopulta tälle päivälle.

Uudesta ohjainboksista sai vaikutelman, että se saattaisi olla vaihdettavissa irroittamatta antennia autosta, mutta halusin pelata varman päälle ja tehdä vaihdon antenni tiukasti kätösissäni. Niinpä ensin antenni irti autosta. Ensin antennille tuleva moninapaliitin irti, sitten antennikaapelin lukituskaulus kiertämällä auki ja vielä maakaapelin pultti auki korista. Sitten katon hydraulipumpun kaksi kiinnityspulttia pois jotta pumppua saa siirrettyä sen verran sivuun että päästään avaamaan antennin kiinnitysruuvi. Eli minun taitotasollani: päästään pyöristämään ruuvin kanta.  >:( Ruuvi istui tosi tiukassa, ja jotenkin se sitten vaan lipsahti... No, ei muuta kuin järeämpi "avain" verkkovirran jatkoksi:



Dremelöin ruuvinkantaan uran talttapäiselle ruuvikärjelle, jolla ruuvi viimein aukesi. Nuo kuvassa olevat ilmastointiteipit ovat Dremelin lipsahduksen varalta, joten ei yrittänytkään lipsahtaa. Jos teippejä ei olisi ollut, olisi varmuudella lipsahtanut.  ;D

Kun ruuvi oli pois, niin antenni irtoaa korin läpivientikumista painamalla alaspäin, minkä jälkeen antenni on manipuloitavissa ulos autosta. Vasemman takavalon irroittaminen kestää puolitoista minuuttia ja helpottaa hommaa 173 %.

Antenni työpöydällä vertasin vanhaa (vas.) ja uutta (oik.) ohjainboksia toisiinsa, ja ainakin kuoreen valetut osanumerot olivat identtiset. Alkuperäinen vaikutti valmistetun vk 34/2001 kun taas uusi on tuoreempi tapaus vk 40/2013 -leimallaan, mikäli tulkitsen noita merkintöjä oikein:



Vielä hieman laajempi näkymä, vanha boksi vielä paikoillaan ja uusi irrallaan vieressä:



Ohjainboksi kiinnittyy antennimastoon mustalla klipsillä, ja kun boksia vetää sivulle niin klipsi vapautuu mastosta ja samalla vapautuu antennin moottorille virran vievä kaksinapainen liitin:



Uusi ohjainboksi asentui paikalleen vastaavasti vain paikoilleen työntämällä, eli todella helppo ja nopea plug&play -korjaus. Vanhassa boksissa oli viisinapaisen moninapaliittimen reunimmaisen navan peittona muovinen korkki, joten siirsin sen uuteen boksiin vastaavaan paikkaan. Auton johtosarjassa oleva moninapaliitinhän on vain nelinapainen, josta siitäkin on vain kolme napaa käytössä.

Täynnä toivoa toheloin antennin takaisin kiinni autoon, minkä jälkeen virta-avaimesta virrat päälle ja radion virtanamiskuukkelista päälle-komento. Järkytys oli suuri, kun antennipiiska surisi kuuliaisesti ulkoilmaan. Radiosta virrat pois, ja piiska vetäytyi mukisematta pesäänsä. Sama sykli uudestaan, ja taas piiska totteli käsikirjoitusta. Tämähän on uskomatonta elektromagiikkaa!   8) Venytin tuuriani äärimmilleen kääntämällä virta-avaimesta virrat pois radion ollessa päällä, mutta edelleenkin antenni totteli käsikirjoitusta. Ja avaimesta taas virrat päälle, jolloin radio heräsi kuten myös antennikin. Eli korjaus vaikuttaisi onnistuneen, ja mikä parasta, noin reilulla neljänneksellä uuden antennin hinnasta.

Lopuksi vielä pari kuvaa vanhan ohjainboksin sisuskaluista, jokin logiikkapiiri, neljä regulaattoria(?) ja muutamia muota komponentteja siellä vaikuttaisi olevan:





Jotainhan sieltä on kärähtänyt, mutta tällä hetkellä onnistuneen korjauksen aiheuttama endorfiinien eritys on sen verran voimakasta, ettei paljon jaksa kiinnostaa...  :)

[alpinisti310]

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 199
  • ex-Juha™
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2014, 20:42:32 »
Tänään oli Méganelle varatussa avarassa ja hyvin ilmastoidussa huoltotilassa sen verran lämmin ja kuiva ilma, että enää ei ollut mitään kelvollista tekosyytä olla ryhtymättä hommaan, jota olen odottanut yhtäläisellä innolla kuin eturauhastähystystä: lämppärin kennon vaihto.

Koska iLauta juuri hävitti yhdellä virhehipaisulla lähes tunnin verran näppäilyä jonnekin bittiavaruuteen  >:( niin tyydyn tässä - kaikkien helpotukseksi - lähinnä esittelemään muutaman kuvan kahdeksan tunnin pakertamisesta.  ::)















Takapenkkikin luonnollisesti on ikkunatasoon asti täynnä kojelaudasta irronnutta krääsää. Kuvan tilanteeseen pääsemiseksi meni noin kahdeksan tuntia tauotonta, kun piti aika ajoin pysähtyä vundeeraamaan ettei tulisi rikotuksi mitään liian hankalasti korvattavaa.  ::)

Nyt on siis kojelauta jo lähes irti, enää täytyy huomenna irrottaa etupenkit. Etupenkkien liittimiltä nimittäin haarautuu molemmilla puolilla ohuet johtosarjat jonnekin B-pilarien suuntaan. En vielä tiedä menevätkö ovikytkimille vai minne kun kulkevat maton alla piilossa, mutta joka tapauksessa ovat niin tiukasti istuinkiskojen ja lattian välisessä syleilyssä, että salaisuuden paljastamiseksi täytynee tosiaan ottaa etupenkit irti. Olin jo kahden vaiheilla että katkaisen johdot ja teen omat liitokset ettei tarvitse penkkejä irrottaa, mutta sitten OEM-syndrooma nosti taas päätänsä.  ;)

Vielä huomio kojelaudan vasemmasta päädystä kytkentäyksikön (eli sulakerasian) tienoilta:



Sulakerasian päällä on tuollainen harmaa kumimatto. Kyseessä vaikuttaisi olevan ihan tehdastason viritelmä sillä matossa lukee Siemens ja kaikennäköistä varaosanumeroa. Enpä ole aiemmin tuollaiseen sadesuojaan(?) törmännyt, lieneekö joka saumasta vuotavan riepukattoisen erikoinen vai onko tuollainen kaikissa Meganeissa?

ArtOfLife

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #24 : Huhtikuu 19, 2014, 21:56:51 »
Tänään oli Méganelle varatussa avarassa ja hyvin ilmastoidussa huoltotilassa sen verran lämmin ja kuiva ilma, että enää ei ollut mitään kelvollista tekosyytä olla ryhtymättä hommaan, jota olen odottanut yhtäläisellä innolla kuin eturauhastähystystä: lämppärin kennon vaihto.

Takapenkkikin luonnollisesti on ikkunatasoon asti täynnä kojelaudasta irronnutta krääsää. Kuvan tilanteeseen pääsemiseksi meni noin kahdeksan tuntia tauotonta, kun piti aika ajoin pysähtyä vundeeraamaan ettei tulisi rikotuksi mitään liian hankalasti korvattavaa.  ::)

Nyt on siis kojelauta jo lähes irti, enää täytyy huomenna irrottaa etupenkit. Etupenkkien liittimiltä nimittäin haarautuu molemmilla puolilla ohuet johtosarjat jonnekin B-pilarien suuntaan. En vielä tiedä menevätkö ovikytkimille vai minne kun kulkevat maton alla piilossa, mutta joka tapauksessa ovat niin tiukasti istuinkiskojen ja lattian välisessä syleilyssä, että salaisuuden paljastamiseksi täytynee tosiaan ottaa etupenkit irti. Olin jo kahden vaiheilla että katkaisen johdot ja teen omat liitokset ettei tarvitse penkkejä irrottaa, mutta sitten OEM-syndrooma nosti taas päätänsä.  ;)

Haynesin kirjasta tutkin mitä tuo proseduuri vaati ja suosiolla teetätin pajalla  :) Ei niissä ohjeissa kyllä muistini mukaan etupenkkien irroittamisesta mitään puhuttu. Muistaakseni oli merkkiliikkeessä ohjeaikana opeaatiolle 6,5h. No teetätin pienemmällä pajalla ja tarvikekennolla, koskapa alkuperäinen osa kun silloin maksoi kolme kertaa tarvikekennon verran... Muistaaksen taisi olla jotain 400€ kieppeillä koko homma about 10 v sitten.
No harrasteautoilijalle ei todellinen vaihtoehto  ;) Tsemppiä loppu-urakkaan!
Renault Megane ST 1.4 TCe 130 Dynamique vm. 2011 (turhilla herkuilla)
EX: Megane Coupë vm -97 1.6e

JaLe

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 646
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #25 : Huhtikuu 20, 2014, 17:46:14 »
On kyllä tautinen työmaa Meganen kohdalla tuo kennon vaihto vertaa saman ikäluokan Lagunaa jossa ei tartte purkaa oikeen mitään tieltä pois  jotta saa kennon vaihdettua..  :o

Onneksi omas autos vuotiki vaan syyläri...   ;D

Vai pitääkö siirtyä koputtamaan puuta ettei olekkin pian samankaltaisen työmaan äärellä..  :-\
BMW E39 525 iA M Sport -01
Megane II Cabrio 1,6 16v -04
Triumph Sprint ST 1050 -05

[alpinisti310]

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 199
  • ex-Juha™
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #26 : Toukokuu 12, 2014, 23:17:44 »
Edellisen raportin jälkeen Mégane sai odottaa operaation jatkoa parisen viikkoa, koska omistajalla oli olevinaan tähdellisempää tekemistä. Viime lauantaina projekti kuitenkin lähti taas etenemään.

Etupenkit irti, minkä jälkeen kojelaudan sai viimein johtosarjoineen ulos autosta. Painaa muuten yllättävän paljon, onhan siinä jokunen kilo kuparia kiinni. Sitten vielä ilmanjakokotelon kaksi kiinnityspulttia irti tuulilasin alapuolisesta ilmanottokaukalosta. Pulteista toinen on taas kerran varsin tyrmäävän kivassa paikassa, tällä kertaa siihen pääsi näppärimmin käsiksi kun seisoi konehuoneessa pitkittäisrunkopalkin päällä ja nylki kämmenselkäänsä ilmastoinnin ilmanottokotelon ym. rekvisiitan teräviin reunoihin. Mutta lopulta rintapelti oli vapautettu epäolennaisesta:



Ja sitten vielä pirullisen viatonta esittävä ilmanjakokotelo, jonka irrottamiseksi siis on purettava osimoilleen 48% autosta...   :(



Ja tuostahan se kenno vuotaa:



Sittevvielä vanha vastaan uusi kenno:



Molemmat ovat Valeon valmistamia, mutta jostain syystä tuon vasemmalla olevan vanhan kennon putkien päätymutkat näyttäisivät olevan kuparia. Jännä sisänsä kun putket eivät sisempänä näytä kuparisilta vaan alumiinisilta.

Ironista hommassa on, että itse kennon vaihto vei ihmettelyineen alle viisi minuuttia mutta tuohon pisteeseen pääseminen siis vei amatööriltä oudokseltaan parin täyden työpäivän verran.

Osien niputtaminen takaisin paikoilleen olikin sitten huomattavasti palkitsevampaa, vaikka luonneviastani johtuen siihenkin sain kaksi täyttä päivää kulumaan. Osittain kasaamista hidasti se, että päätin siistiä etupenkkien airbageille ja vyönkiristimille menevät johdot. Jostain syystä penkkejä on aiemmin "pidelty" koska noille turvalaitteille menevissä johdoissa ei enää ollut liittimiä, vaan johdot oli juotettu yhteen. Toisin sanoen etupenkit olivat johtosarjan välityksellä "yhtä puuta" kojelaudan kanssa!  ::) Mahdollisesti liittimissä on ollut jotain vikavalon sytyttävää väljää, ja joku pellepeloton on päättänyt eliminoida liittimet kokonaan! Olipa vielä toteuttanut jatkoksen niin luottamusta herättävästi, että siniset johdot oli juotettu ristiin ruskeisiin johtoihin, ja ruskeat sinisiin...  :o No, johto kuin johto, ei kai sen niin väliä kun penkin alla hämärässä on puuhasteltu, varsinkaan kun kyseessä ovat vain pyrotekniset turvalaitteet?  ;)

Lisää mielenkiintoista yksityiskohtaa löytyi kuskin etupenkin sivutyynyn johdotuksesta; Alkuperäiset ohuet sininen ja ruskea johto oli katkaistu viiden sentin päästä airbagin ohjausyksikön liittimeltä vaihdekepin etupuolelta, ja johdonpätkiin oli juotettu 1,5-neliöiset musta ja punainen johto, jotka oli vedetty maton alla lyhintä reittiä "ilmavetona" kuskin penkille. Nämä johdot menivät selkänojan keskikohdan tienoilta istuimen sisään. Penkistä tulevat alkuperäiset turvatyynyn sininen ja ruskea johto oli katkaistu, ja ne roikkuivat vapaina penkin alla! Olisi hauska tietää mitä tuossa oikein on tapahtunut. Ensin tulee tietysti mieleen, että penkissä ei ole enää ollenkaan toimiva sivutyynyä vaan se on korvattu sopivalla vastuksella, jolle nuo uudet johdot siis menevät. Toinen vaihtoehto olisi, että tyyny on joskus tussahtanut, ja tilalle on vaihdettu uusi. Se tosin ihmetyttäisi miksi uudessa tyynyssä olisi noin omituiset tee-se-itse -johdot? Tai sitten penkin verhoilun tai mekanismin kanssa on temmelletty ja samalla on onnistuttu rikkomaan tyynyn alkuperäiset johdot, jotka sitten korvattu omalla virityksellä.

Oli miten oli, nyt tyynylle ja kiristimelle menevissä neljässä johdossa on nelinapaliitin, joten penkkien irrotus toimii jatkossa kuten valmistaja on tarkoittanut. Samalla korjasin ristiin menneet kytkennät (Haynesin oppaasta löytyneen kytkentäkaavion rohkaisemana) niin, että nyt sininen johto jatkuu liittimeltä sinisenä ja ruskea ruskeana. Niiden punaisen ja mustan johtojen "ilmavedonkin" poistin, koska alkuperäisestä johtosarjasta löytyi vielä ne alkuperäisetkin johdot, mittauksen mukaan vieläpä ehjinäkin. Vielä jää kuitenkin mieltä kaivelemaan kuskin penkin tyyny, nahkaverhoilun korjauksen yhteydessä sekin arvoitus tullee joskus selviämään.

Tänään illalla sain viimeisetkin palikat paikoilleen, ja lievää pelkoa ilmassa kytkin akkukaapelit paikoilleen. Mistään ei alkanut ainakaan savua nousemaan, ja virrat päällä airbagien valokin sammui muutaman sekunnin kuluttua. Eli toistaiseksi korjaus vaikuttaa varovaisen onnistuneelta. Jäähdytysjärjestelmän täydellinen tyhjennys, huuhtelu ja täyttö jäävät vielä keskiviikkoillaksi, joten vielä en saanut lyötyä reaktoria tulille. Mutta vahvasti voiton puolella ollaan, välillä tuli kyllä klassinen "p...kele soitan Stenan auton hakemaan tämän romun pois" -fiilis.  ;)

Salmiakkipatonki

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 108
    • Sähköposti
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #27 : Toukokuu 13, 2014, 20:04:55 »
Voi Hesus mikä duuni! Respect!

Omassa Megu II Cabriossa kojelauta resonoi ikävästi tyhjäkäynnin tuntumassa ja olen vähän harkinnut irrottavani kojetaulun, jotta voisi resonoinnin jotenkin pehmustella tai muuten kikkailemalla poistaa. Kuvia tästä konnonvaihtoprojektista katseltuani olen harkinnut uudelleen ja annan taulun olla ihan paikallaan vaan  ;D Saa raitisilmasuodattimen vaihto olla suurin purkua vaativa tehtävä minulle. Tosin sekin auttoi, kun laittoi edellisten seppien jäljiltä puuttuneet ruuvit ja muut kiinnikkeet paikoilleen.
Exä: Megane II Coupe Cabriolet
Nyxä: Ei oo Rellua nyt

Twingo

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 181
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #28 : Toukokuu 13, 2014, 22:14:41 »
Kiitos, hienoa että jaa´at projektia kaikille opiksi ja kannustukseksi/pelotteeksi omatoimisuuteen! Äitienpäivän VOI siis viettää mielekkäästikin! ;) Itselläni on tuosta muutama pykälä downgradettu projekti eli Twingo Initiale -01. Vähän-ajettu-paljon-pulaamista -yksilö. Nykii (bensansyöttö?), jurnuttaa (jakohihna?), vikisee (lämppärin puhallin), kiljuu (kytkimen painelaakeri), ei ole huoletininut itsestään (13v vanha orig jakoremmi kuten muutkin apulaitehinhnat) ym ym. Ed. omistajalta saanut koivumiemen herraakin peräluukkuun mutta ei ole parantanut tapojaan. Pitääpä dokumentoida oma touhoilu ja laittaa jakoon jos aika riittää. Motto: taloyhtiön parkkipaikkoja on elävöitettävä!

[alpinisti310]

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 199
  • ex-Juha™
Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #29 : Toukokuu 16, 2014, 12:28:25 »
Nyt on Megessä sävy sävyyn punaiset jäähdytysnesteet.  ;)

Tarkoitus oli lauantain Ranskalaiseen visiittiin lähteä avolla, mutta katsastusleiman puuttuessa voi olla ettei paljon puutu, ettei kaukaa hae...

Eilen illalla laiskatiivistin vuotavan keskiputken ja takavaimentimen välisen liitoksen Bilteman pakoputken korjausnauhalla, koska into ja aika ei riittänyt lähteä oikeaoppisesti jumppaamaan takavaimenninta irti ja tiivistystahnaa väliin. No, tulipahan omalta kohdaltanikin kepulikorjausneitsyys menetettyä (taas kerran).  ::)

Samassa torstaisessiossa piti puhdisteleman takajarrutkin, levyt kun näyttivät aika ruosteisilta eivätkä käsijarrulla avittamalla putsaantuneet. Aiheen ääreen polvistuessa iskikin sitten se ikävän sortin toteamus, että takajarruthan ovat aivan loppu. Paloissa jäljellä kitkapintaa millin verran, ja jarrulevyjen ulkoreunassa syvää ruostekuoppaa ja pintamateriaali ruostunut/lohkeillut irti. Eli näillä eväillä ei leimasetä välttämättä olisi leimasintaan vyökotelosta vielä vetänyt.

Katsastukseen oli tarkoitus poiketa perjantai-iltana, mutta koska perjantai on itsellä työpäivä niin jarruremontin sillä aikataululla sai unohtaa. Lisäksi ongelmaa syventää se, ettei lähiseudulta näyttäisi löytyvän plug&play -tyyppisiä takajarrulevyjä paikoilleen asennetuilla pyöränlaakereilla ja abs-kehillä. Itsellä kun ei ole kotona prässiä, niin ei kiinnosta alkaa nuijia laakereita irti vanhoistalevyistä ja takaisin uusiin levyihin.

Mikäli lauantaiaamuna inssi olisi aamu-uninen niin yritän kokeilla jäätä pelkästään uusilla jarrupaloilla, jotka käyn ostamassa ja asennan tänä iltana. Eilen tuli nimittäin tekohengitettyä takalevyt ihan siistin näköisiksi rälläkään liitetyllä "sienilaikalla", mutta samalla tietysti lähti levyjen reunasta olakekin, joten nyt levyt ovat todella ohuen näköiset. Ohuutta saattaa olla lämpimänä päivänä kuusi milliä, mutta ei vaadittua seitsemää. Aion penslata levyn reunan mattamustalla, josko ei sitten sattuisi silmään niin pahasti kun kerran paloissakin tulee olemaan paksuutta...  ::) Nimimerkillä epätoivoinen.

Toinen leimaan vaikuttava täysi mysteeri ovat pakokaasupäästöt, joita en niitäkään sitten ehtinyt etukäteismittauttaa. Lisäjännityksenä on moottorin vikavalo, joka saattaa syttyä auton käydessä pidempään tyhjäkäyntiä. Ja kyseessähän siis OBD-vikakoodi P0130 eli ylävirran puoleinen lambda. Tarkoitus olisi ajaa auto kunnolla lämpöiseksi ennen konttorin pihan drive-in -jonoon kurvausta, ja lisäksi läppäri ja Clip etupenkille mikäli valo sattuisi syttymään matkalla konttorille. Uusi anturikin minulla kyllä olisi, mutta anturin asennuspaikkaa näyttää taas kerran sellaiselta, että se on viikonlopun homma että siihen pääsee käsiksi. Ilmanpuhdistin-/imusarja-/kaasuläppäkotelohässäkkä näyttää sen verran mystiseltä keksinnöltä, etten viitsi sitä ihan minuuttiaikataululla yrittää irroittaa anturiin käsiksi päästäkseni.

Kaiken tämän problematiikan takanahan on lämppärinkennon vaihdon ja Classic Motor Show -osastoprojektin takia pitkäksi venähtänyt katsastus, eli nyt jos hylky tulee niin se on ajojen suhteen kerrasta poikki, sanon suoraan sen... Silti Visiittiin haluttaisi avolla saapua, mutta Whe3lr D3al3R -tähtikuvion pitää siis olla todella viivasuorassa linjassa jos haave toteutuu... ;D

Renault-foorumi

Vs: Mégane¹ Cabriolet Privilège 2,0 16V -02
« Vastaus #29 : Toukokuu 16, 2014, 12:28:25 »