Kirjoittaja Aihe: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08  (Luettu 47497 kertaa)

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #30 : Lokakuu 06, 2014, 22:38:00 »
No niin, pääsinpähän tutustumaan taas polttimonvaihdon ihmeelliseen maailmaan. Kyseessä tällä kertaa vänkärinpuoleinen lähivalo, joka edellisten ohjeiden mukaan piti olla se helpompi puoli vaihtaa. No, ihmettelin hieman miten se edes pystyisi olemaan helpompi, koska kuljettajanpuoleinenkin oli mielestäni todella helppo....se joka väittää muuta saa tullla vaihtamaan Xsara 2:n polttimoita :).
Tuumasta toimeen, konepelti auki ja pää oikeanpuoleisen umpion kohdalle. Pari sekunnin hämmennyksen jälkeen otin suojakannen irti, polttimon piuhat irti ja poltttimon pois. Uusi tilalle ja kansi kiinni...Siis kukamitähäh! Voiko se olla näin helppoa? On se hyvä kun ohjekirja sentään suosittelee "kääntymistä merkikorjaamon puoleen, sillä vaihto vaatii umpion irroittamista". :o. Hyvä että joskus näinkin päin....
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

keijokos

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1304
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #31 : Lokakuu 07, 2014, 08:09:32 »
Eikö sinulla ole se pesulaitteen täyttöputki tiellä. Sen toki saa ihan kääntämällä ja vetämällä pois.

KiPu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • No ku mä luulin, et mä osaisin...
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #32 : Lokakuu 07, 2014, 10:14:58 »
Nuo ohjekirjan kommentit pitää jättää omaan arvoonsa, sillä ainakin minulla ohjekirja on Laguna III ennen faceliftiä. ittelläni on 2011 malli ja on meinaan konehuoneen kuvakin 1.5dci:llä erinäköinen moottoripeittomuovineen.

Sama homma tuli tehtyä kesällä. Molemmat ajovalonpolttimot H7 oli melko helppo vaihtaa. Isokourasella kaverilla toki on tila vähän kortilla, mutta vaihto onnistuu.
Pari viikkoa sitten sain jopa vaihdettua kuskin puolen parkkipolttimon, joka kyllä on hankalassa paikassa. Sen verran syvällä, että menee käsikopelolla, silmistä ei ole apua.
Ex Rellut: 5GTX -89, 19 16v chamade -92, Laguna 2.0 16v break  -04, Megane 1.6 16v break -03, Clio 1.2 storia -06 ja Laguna 1.5 dci hb -11.

Nykyinen ajokki Renault Laguna II 2.0 16V HB -06.

Se oli jo rikki, kun mä tulin tänne!

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #33 : Lokakuu 07, 2014, 20:28:16 »
Eikö sinulla ole se pesulaitteen täyttöputki tiellä. Sen toki saa ihan kääntämällä ja vetämällä pois.
Juu, hieman sitä putkea varovaisesti käänsin ekalla kerralla, ihan vaan kokeillaakseni miten sekin toimii. En poistanut putkea, ja ollakseni rehellinen en edes tiennyt että se lähtee irti ilman väkivaltaa ::). Tokalla kerralla kun korjasin polttimon asentoa oikeaksi (heh, juuri kun pääsin kehumaan kuinka helposti tuokin homma meni...), niin en viitsinyt enää sitä putkea edes kääntää. Minun "neitimäisillä" käsillä onnistui ihan sen putken vierestä. Tilaa oli suorastaan ruhtinaallisesti. Mutta, onhan se näppärästi käännettävissä tuo putki, joten se kyllä kannattaa tehdä.

Pari viikkoa sitten sain jopa vaihdettua kuskin puolen parkkipolttimon, joka kyllä on hankalassa paikassa. Sen verran syvällä, että menee käsikopelolla, silmistä ei ole apua.
Tuohon hommaan pitäisi allekirjoittaneen tutustua, mun onnella parkkivalot pimenevät about kaks viikkoa ennen katsastusta...kolme kertaa edellisellä Xsaralla näin sattunut...
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #34 : Lokakuu 19, 2014, 19:29:54 »
Tuli tilattua Saksasta RN0720 luokiteltua öljyä ja ajattelin vaihtaa vähän etuajassa kun se oli kuitenkin aika kohtuuhintaista. Miten näissä starttinapillisissa turbodiesseleissä nuo öljykanavat täytetään niin, ettei turbo ota kierroksia ennenkuin on öljynpaine noussut? Vanhassa oli ohjeena, että syöttöpumpun solenoidin johto irti ja sitten starttaamista niin kauan, että öljyvaroitusvalo sammuu ja sen jälkeen piuha kiinni ja käyntiin.

Jos tästä uudesta koneesta ottaa solenoidin johdon irti, starttaako kone loputtomiin käynnistymättä vai meneekö vikatilaan jossain vaiheessa?

Moottorinohjaus valitti kun oli solenoidin piuha irti ja laittoi avaimen lukijaan, joten ei auttanut kuin laittaa piuha takaisin kiinni ja päräyttää kone käyntiin. No kaippa se turbon laakeri kestää nuo öljynvaihtojen jälkeiset öljynpaineettomat käynnistykset.
Tuli laitettua Bilteman letkulämmitin alavesiletkuun ja kyllä se tuntuu koneen lämmittävän. Nähtäväksi jää, tuleeko sitten kylmemmillä keleillä ongelmia mahdollisen epätasaisen lämpiämisen kanssa. Asentaminen oli helppoa, ei tarvinnut alkuperäistä letkua edes katkaista, 6 cm vesiletkun pätkällä lämmitin kiinni moottoriin menevään putkeen ja lämmittimen toinen pää alkuperäiseen letkuun kiinni.

-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

Jätkä

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 83
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #35 : Lokakuu 19, 2014, 20:35:43 »
Miksi se ei kestäisi?
Ei se turbiini pyöri 100 000rpm tyhjäkäynnillä.
Renault Laguna 1.5 dCi Sports Tourer Dynamique Business -11

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #36 : Lokakuu 19, 2014, 21:59:42 »
Todennäköisesti se kestääkin. Silti jos voi valita pyörittääkö liukulaakeria ilman öljynpaineita vai ei, niin öljynpaineiden kanssa pyörittäminen on yleensä parempi vaihtoehto.
Jostain syystä turbojen laakereita hajoaa toisinaan ennenkuin kone on muuten remonttikunnossa. Ehkä osasyynä on pitkät öljynvaihtovälit, huonot öljyt, moottorin sammuttaminen usein kun turbo on kovasta ajosta kuuma tai pyörii vielä isoilla kierroksilla tai jotain muuta.
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #37 : Marraskuu 04, 2014, 12:41:37 »
No niin, ensimmäinen kymppitonni rikki Lagunalla. Hienosti on toiminut, ei valittamista. Viikon kuluttua menee remminvaihtoon, korjaamolla olivat sitä mieltä että ajan puolesta remmin voisi vaihtaa nyt (mittarissa nyt 132 tkm). No, väliäkö sillä jos sen vaihtaa nyt tai ensi vuoden puolella, en ole aikeissa vaihtaa autoa just tähän hätään :). Kulutuksesta sen verran, että kirjanpitoa on pidetty ihan antaumuksella, ja keskikulutus tähän asti koko ajalta on 6.4 l/100km. Auton ajotieturi kertoo kulutuksen olleen 6.2, mutta tuo 6.4 on tankkausten mukaan laskettu. Keskinopeus on maltilliset 38.1 km/h, joten ei ole hirveästi motaria menty. Pätkäajoa on sitten tullut senkin edestä. Paukkupakkasilla ei ole ajeltu, auton kotipaikka kun on tuo kaikkien Suomen talviurheilukeskusten äiti, eli Turku ;D  (suoja- ja loskakelejä on sitten ollut senkin edestä...)
Sitten yksi kysymys, mitenkäs viimasuojan kanssa näihin pikkudiisseleihin? Edellisessä bensacitikassa oli, ja luulisin että se tekisi hyvää tässäkin. Löytyyköhän valmiina jostakin (merkkihuolto, tarvikeliike yms) vai joutuuko "leikkaa ja liitä"-linjalle? Vinkkejä otetaan ilomielellä vastaan. 
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

KiPu

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • No ku mä luulin, et mä osaisin...
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #38 : Marraskuu 07, 2014, 15:07:55 »
Itse laitoin 2011 Lagunaan maskisuojan.
Tuote on Tammersin valmistama ja hommasin sen Motormarketista (Porilainen tarvikeliike). Kaha edustaa näitä Tammersin tuotteita.
Hyvin istuu ja jos haluaa saa helposti leikkattua "sopivammaksi". Kiinnikkeitä jos särkyy, niin Motonetista saa uusia. Ei näkynyt olevan tuolla Motormarketissa 2008 Lagunaan ko. läpyskää, mutta kysyvä ei tieltä eksy...

Lämmöt ainakin pysyy paremmin uudemmassa Lagunassa normialueella!!!
Ex Rellut: 5GTX -89, 19 16v chamade -92, Laguna 2.0 16v break  -04, Megane 1.6 16v break -03, Clio 1.2 storia -06 ja Laguna 1.5 dci hb -11.

Nykyinen ajokki Renault Laguna II 2.0 16V HB -06.

Se oli jo rikki, kun mä tulin tänne!

Ketsu

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #39 : Marraskuu 17, 2014, 19:04:36 »
 Tuli autonvaihto ajankohtaiseksi. 5 vuotta palvellut Laguna 2,0 farmari vm 2005 sai mennä ja tilalle tuli 1,5 dCi Sport Tourer -11. Autolla on ajettu 47 th ja tehdastakuuta olis vielä vuosi jäljellä (rek. 11-2011)
 Ei näistä relluista näytä eroon pääsevän. Tämä on kolmas Laguna putkeen. Vasta 1000 km takana, mutta mukavalta tuntuu.

Jätkä

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 83
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #40 : Marraskuu 17, 2014, 21:39:23 »
Hyvä valinta, varsinkin kun oletettavasti hintakin oli kohdillaan?
Renault Laguna 1.5 dCi Sports Tourer Dynamique Business -11

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #41 : Marraskuu 17, 2014, 23:02:01 »
Tuli autonvaihto ajankohtaiseksi. 5 vuotta palvellut Laguna 2,0 farmari vm 2005 sai mennä ja tilalle tuli 1,5 dCi Sport Tourer -11. Autolla on ajettu 47 th ja tehdastakuuta olis vielä vuosi jäljellä (rek. 11-2011)
 Ei näistä relluista näytä eroon pääsevän. Tämä on kolmas Laguna putkeen. Vasta 1000 km takana, mutta mukavalta tuntuu.
Onnittelut! Voin sanoa että mukavalta tuntuu vielä 10 tkm:n jälkeenkin :).
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

Ketsu

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #42 : Marraskuu 18, 2014, 09:12:46 »
Ei se ihan halvimmasta päästä lähtöhinnaltaan ollut. Pyynti oli 15900e. Vanhasta sain kolme tuhatta e. Entinen laguna oli hyvässä kunnossa ja näköjään se oli jo myyty eteenpäin.

masi

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 310
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #43 : Marraskuu 18, 2014, 09:36:51 »
Tuli autonvaihto ajankohtaiseksi. 5 vuotta palvellut Laguna 2,0 farmari vm 2005 sai mennä ja tilalle tuli 1,5 dCi Sport Tourer -11. Autolla on ajettu 47 th ja tehdastakuuta olis vielä vuosi jäljellä (rek. 11-2011)
 Ei näistä relluista näytä eroon pääsevän. Tämä on kolmas Laguna putkeen. Vasta 1000 km takana, mutta mukavalta tuntuu.

Ei muuta kuin säiettä kehiin niin ei tarvi maximin säikeessä käydä kaikkia muiden autoja läpi  ???

Ja maximinkin kuvia täällä vielä odotellaan  ::)  ;D
Käyttikset:
Clio 1.4 -00, Peugeot 607 2.2 -00,
 
Projektit:
11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #44 : Marraskuu 18, 2014, 21:50:25 »
Ja maximinkin kuvia täällä vielä odotellaan  ::)  ;D
Ai saasta! Onpas sekin homma näköjään päässyt vaipumaan unholaan. Pitänee tehdä asialle jotakin...

Valokuvia odotellessa laitan viimeisimmät väliaikatiedot. Vuosihuolto hoidettiin kolmisen viikkoa sitten alta pois. Öölit ja filtterit vaihtoon, PA-suodattimen pyysin vaihtamaan, kun mitään merkintää siitä ei ollut huoltokirjassa. Lisäksi korjaamo huomasi koeajolla (!!  :) !!) että Laguna klonksuu etupäästä. Eikun koiranluut vaihtoon. Kysyivät kyllä että enkös ole huomannut ylimäääräistä kolinaa, mutta minun piti kyllä myöntää että ei ollut sattunut korviin (tottunut edelliseen Xsaraan jossa koiranluun löystymisen kyllä huomasi/kuuli!). Eron kyllä sitten huomasi kun ajoi huollosta pois...
Samalla korjaamokäynnillä totesivat että hihna on pyörinyt sen yli 6 v, ja että olis ehkä hyvä vaihtaa se nyt, vaikka kilometrit eivät ollet vielä ihan "täynnä". Tänään oli sitten uusi korjaamoaika, ja jakohihna + kiristimet + apulaitehihna + vesipumppu tuli vaihdettua. Remmi oli kuulemma aika kuluneessa kunnossa, ja tosi hyvä kun tuli vaihdettua tässä vaiheessa, niin ei tartte sitä enää miettiä. Helpompaa (ja halvempaa) vaihtaa ehjä remmi kun tehdä kansi- ja venaremppa remmin antauduttua ajossa... Seuraavaksi sitten "oma Renault-ensikatsastus" ennen tammikuun loppua.
Ai niin, huollon suoritti Turussa ei-merkkiliike, mutta kylläkin "Renault-autoihin erikoistunut korjaamo", jolla näyttäisi olevan hyvä maine täällä (en ihan tiedä palstan säääntöjä (ei-merkki)korjaamoiden "mainostamisesta", joten jätetään nyt nimi mainitsematta, mutta sijaitsee Turussa Manhattanin vieressä... ;)). Hienoa "kunnon" palvelua, asiallista hinnoittelua ja jäi hyvä mieli asioinnista. Bongasivat ja vaihtoivat palaneen takajarruvalopolttimenkin pyytämättä (unohdin mainita siitä). Täydet pinnat korjaamolle! Joutuvat tästä syystä varmaankin huoltamaan Relluni myös ensi vuonna... ;D
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

Renault-foorumi

Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #44 : Marraskuu 18, 2014, 21:50:25 »