Kirjoittaja Aihe: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08  (Luettu 47496 kertaa)

rellunpippana

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1781
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2014, 21:32:28 »
Paljonko Maximin autossa on kilometrejä takana? Vähän tuo malli muakin kiinnostaa seuraavaksi hankkia.
joskus vielä ostan oikean auton (nyt Laguna -05 2,0 bensa ja Pösö 307 Hdi 2007)

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2014, 10:35:06 »
Paljonko Maximin autossa on kilometrejä takana? Vähän tuo malli muakin kiinnostaa seuraavaksi hankkia.
Autossa on tällä hetkellä 123 tkm, ja seuraava määräaikaishuolto (150tkm) tuo remminvaihdon eteen. Huoltovälihän taitaa olla 2v/30tkm, mutta ajattelin kyllä nyt kesällä/syksyllä vaihdattaa öljyt & suodattimet kuitenkin. Kilometrejä ei itselläni tule kovinkaan paljoa vuotta kohti  (~15 tkm), jolloin autoa tulee pidettyä itsellä hieman kauemmin. Uskon vakaasti että öölin vaihto kerran vuodessa on moottorille hyväksi, tuleepa sitten talveksi tuoreet öljyt. Samallahan vaihtuu sitten raitisilmasuodattimet ym sälät, mitkä kuitenkin olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa.
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

rellunpippana

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1781
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2014, 18:00:22 »
Ilman muuta vähintään kerran vuodessa tai 15 tkm välein. 30 tkm öljynvaihtovälihän yleensä suositellaan puolitettavaksi jos ajetaan hankalissa keliolosuhteissa - eli Suomessa.
joskus vielä ostan oikean auton (nyt Laguna -05 2,0 bensa ja Pösö 307 Hdi 2007)

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2014, 21:51:12 »
Laguna sai uudet kesätossut tänään. Kaksi vanhaa kesänakkia olivat liki sakkorajalla, ja toiset olivat uudehkot halpisenkaat, merkki ei jäänyt mieleen. Kaksi rengasta olisi eniveis pitänyt hankkia, joten meni koko sarja sovinnolla uusiksi. Alle valikoitui Continentalin PremiumContact 5:t, maltillisessa 205/60-16-koossa (ja alla siis ne Lagunan perusvakioalut). Hintaa tuli allelaitettuna muutaman euron päälle viidensadan. Ihanan kallista, mutta kerran se vaan kirpasee... Onneksi piikkipyörät olivat uudet, joten niitä ei tartte ihan heti uusia.
En ole vielä (lupauksista huolimatta) saanut aikaiseksi valokuvata tuota edellisissä viesteissä mainittua rullakuormaverhohärdelliä. Tarttis varmaan tehrä jottain, eli ottaa kamera kauniiiseen miehiseen käteen, ja napsia muutaman kuvan siitä...
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

Jätkä

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 83
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #19 : Huhtikuu 19, 2014, 18:59:56 »
Niitä kuvia outellaan ...  :o.
Ite ei ole kerennyt vielä asentamaan, ... kiireiden takia...  ;)
Renault Laguna 1.5 dCi Sports Tourer Dynamique Business -11

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #20 : Kesäkuu 08, 2014, 22:55:56 »
Tuli kanssa tällainen -11 vuosimallinen hommattua. Onhan se hiljainen verrattuna vanhaan Meganeen, renkaiden jyrinä kuuluu kyllä, mutta sitä nyt en ihmettele kun alusta on kohtuu jäykkä, renkaat suhteelisen matalaprofiiliset ja painettakin 2.5 baria.
Vikojahan näissä näyttää olevan, huomasin nimittäin toisen parkkivalon olevan pimeänä  ;) . Yllättäen sen pystyi vaihtamaan ilman isompaa purkamista. Kovasti etsimällä ei kyllä sitten mitään muuta vikaa löytynyt. Pesu, vahaus ja kovaa ajoa vain.

Tavaratila ei vaikuta isommalta kuin vanhassa Meganessa, mutta isompia kuljetuksiahan varten on keksitty peräkärry ja pakettiauto. Konehuonekaan ei vaikuttanut ahtaammalta kuin Megane I:ssä, joten eiköhän jakohinnan vaihtokin onnistu omatoiminsesti kun sen aika tulee. Taitaa suositeltu vaihtoväli 1.5 dCi:ssä olla Suomen oloissa 120 tkm, kun yleinen huolto-ohjelma sanoo sen olevan 160 tkm.

Kaikenkaikkiaan vaikuttaa toimivalta peliltä eikä ole oikein mitään moitittavaa autosta löytynyt. Tuning verkkoa joutuu varmaan maskiin laittamaan, kun maskin aukot ovat niin isot, että kivet ja mitkä lie ovat jo lytänneet välijäähdyttimen ja ilmastoinnin jäähdyttimen kennoston lämmönjohtopeltejä (vai miksi niitä kutsuisi). Eihän  nuo toimi niin kuin uutena, jos ei ilma pääse virtaamaan läpi koko kennon.
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

keijokos

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1304
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #21 : Kesäkuu 09, 2014, 07:41:38 »
Itse vaihdatin Lagunaani 1,5 dci jakoremmin alle 90 tkm kun aikaa oli kulunut kumminkin jo 6 vuotta. Hihna oli kyllä kuin uusi.

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #22 : Kesäkuu 17, 2014, 21:54:14 »
Taidan ajaa tuolla hihnalla sen 120 tkm tai 6 vuotta. Jää vanha Megane vielä kakkosautoksi, joten ei välttämättä tule yli 30 tkm vuosimatkoja tälle uudemmalle, mutta tulee todennäköisesti kilometrit silti ensin täyteen.

Alumiiniverkko laitettu maskin taakse keulaan. Jos ei koko puskuria halua irroittaa tuota hommaa varten niin alustan etummaisen suojamuovin saa irti kun avaa kolmella torx-koloruuvia, joilla se on kiinni puskurissa. Niihin pääsee käsiksi, kun ottaa konehuoneen puolelta sen jäähdyttimien yläpuollella olevan suojamuovin pois.

Vuosihuollon jälkeen myös tuuliasin pyyhkimet ja ilmanputsari vaihdettu itse. Vaihtoväli ilmanputsarille taitaa olla 90 tkm, kun eivät huollossa tuota vaihtaneet, vaan eipä haittaa kun on käytännössä kahden minuutin homma kun vähän katsoo, että ei likaa pääse suodattimen väärälle puolelle.

Ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen ei vielä mitään negatiivista huomiota tästä autosta. Saattaa tietty osittain johtua siitä, että on rullattu tuolla pakettiautomaisella mutta löysäalustaisella Megane I:llä 300 tkm.
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

keijokos

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1304
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #23 : Kesäkuu 17, 2014, 22:00:24 »
98tkm takana ja nyt on ruvennut oikea etuoven lukko temppuilemaan. Se ei aina mene kiinni tai sitten se ei aukea keskuslukosta. Sisältä aukeaa aina mutta ulkokahvasta jää joskus puolitiehen ja jumittaa. Mielestäni sieltä ei aina kuuluu loksahdusta niinkuin muista.

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #24 : Kesäkuu 17, 2014, 22:13:08 »
Veikkaisin että siellä on kakkia sen verran että alkaa ahistamaan. Vanhuslagunasta sain tuon vaivan korjattua suihkimalla ylitiöpäisen määrän "AT-tippakannuöljyä" pienellä pillillä varustetusta sparypullosta lukon jokaiseen ulkoa päin nähtävään väliin ja loveen. Siis nimenomaan sen mekaanisen lukittuvan lukon osiin. Ei kahvan osiin. Toki kahva avattuna viitisenkymmentä kertaa tuli ovi suljettua jota öljy menee saletisti joka paikkaan ja täten puhdistuu kaikki välitkin..
Jos tuon homman tekee fiksuna aurinkoisena päivänä, ja jättää öljytyn oven auringon paisteesen - auki, niin öljy tippuu pois oven sisältä ns. valumareikiä pitkin. Alle kannattaa laittaa edellispäiväiset otsikot tms paperinen hengentuote ottamaan tipat kiinni.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #25 : Kesäkuu 30, 2014, 00:37:38 »
Vanhassa meganessa takaluukun sähkölukko myös lopetti toimintansa. Epäilen, että lukitusmekanismin jäätyminen oli ainakin osasyyllinen. Lukitusmoottori kyllä surisi, mutta palikan tappi ei liikkunut. Liekö tässäkin tapauksessa muoviosat hajonneet, en ole tuota vielä avannnut, mutta pitää jossain välissä katsoa mitä sieltä hajosi.

Nyt on Lagunalla reissattu hieman Euroopassa ja hyvinhän tuo 110 hevoista riitää 160 km/h matkavauhtiin Saksassa. Muualla kun ei sopisi yli 120/130 km/h edes ajella, joten muun liikenteen rytmissä pysyy kyllä hyvin. Muutenkin näyttää suurin osa paikallisista noudattavan nopeusrajoituksia yllättävän hyvin.
Tämä auto on kyllä hiljainen, joten ei edes 650 km päivätaipaleen jälkeen päässä humise eikä ihmeemmin väsytä. Takapenkiltäkin tuli vain kommenttia, että mikä tässä automatkailusa on muka raskasta, tässähän täytyy vain istua.
Dieselin hinta on paikoitellen hieman edullisempaa kuin suomessa, hieman alle 1,3 €/l on jotkut asemat myyneet, mutta eipä tuolla hinnalla matkan kokonaiskustannuksissa ole paljoa merkitystä kun sitä kuluu sen verran maltillisesti.

Yllättävän vähän näkyi uudempia Lagunoita edes Ranskassa, varmaankin yksi syy on yksinkertaisesti tilanpuute, kaupungeissa on vain helpompaa laittaa Clion kokoinen auto ahtaaseen väliin.

Tässä on nyt yhteensä 4 tkm tullut mittariin 3 viikon aikana, joista suurin osa viimeisen viikon aikana, mitään vikaa ei tähän mennessä ole ilmennyt, vasen lähivalo näköjään pimeni, mutta se pitäisi olla helpompi vaihtaa kuin parkkivalon polttimo.
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

maximi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #26 : Syyskuu 12, 2014, 22:52:09 »
Tässä on nyt yhteensä 4 tkm tullut mittariin 3 viikon aikana, joista suurin osa viimeisen viikon aikana, mitään vikaa ei tähän mennessä ole ilmennyt, vasen lähivalo näköjään pimeni, mutta se pitäisi olla helpompi vaihtaa kuin parkkivalon polttimo.
Juu, itsekin jouduin vaihtamaan kuljettajan puoleisen lähivalopolttimon. Pitää myöntää että oli yllättävän helppo homma. Täältä saadut ohjeet olivat arvokkaita (akkukotelon kansi pois), aikaa vaihtoon meni jokunen hassu minuutti. Minulla tosin on pienehköt kätöset, isommilla käsillä voipi tulla hieman tilanpuutetta...
Asiasta kahdeksanteen, tuli hassuhko tilanne eteen tuossa kesällä. Broidilla on C4 Grand Picasso, jonka miellän isoksi autoksi, onhan se jopa 7h:n kuljetin. No, laguna oli parkissa C4GP:n takana, ja aloin ihan oikeasti katsoa että onpas tuo relluni muuten piiiiiitkä. Ja onhan se, teknisten tietojen mukaan eroa kokonaispituudessa on parikymmentä senttiä. Jotenkin tuo etuylitys ja takaloosterin muoto häivyttävät Lagunan pituuden. Sen kyllä sitten (valitettavasti) huomaa pysäköidessä :-\
Ai niin, tärkein unohtui: ei minkäänlaisia ongelmia tähän asti noin 8 tkm:n omistukseni aikana. Olen erittäin tyytyväinen...
Laguna Sport Tourer Expression 1.5 dCi -08

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #27 : Syyskuu 21, 2014, 21:58:42 »
Tuli tilattua Saksasta RN0720 luokiteltua öljyä ja ajattelin vaihtaa vähän etuajassa kun se oli kuitenkin aika kohtuuhintaista. Miten näissä starttinapillisissa turbodiesseleissä nuo öljykanavat täytetään niin, ettei turbo ota kierroksia ennenkuin on öljynpaine noussut? Vanhassa oli ohjeena, että syöttöpumpun solenoidin johto irti ja sitten starttaamista niin kauan, että öljyvaroitusvalo sammuu ja sen jälkeen piuha kiinni ja käyntiin.

Jos tästä uudesta koneesta ottaa solenoidin johdon irti, starttaako kone loputtomiin käynnistymättä vai meneekö vikatilaan jossain vaiheessa?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2014, 22:33:44 kirjoittanut Juntunen »
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

MTI

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 811
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #28 : Syyskuu 25, 2014, 06:27:17 »
Mistä ja mitä öljyä hommasit? Itellä oli vähän sama suunnitelma. Liqui moly 8L ois ollu postikulujen kanssa 80€
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault grand scenic 1.6 16v -05
ex renault megane I 1.6 16v -01
ex Clio II 1.2 16v -02
ex megane I 1.9 dci -02
ex grand espace III -98
ex laguna II 2.0 16v -02/-03
ex megane I 1.6 16v -01

Juntunen

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #29 : Syyskuu 25, 2014, 21:37:08 »
Laguna00 vinkkasi, että täältä löytyy: http://www.ebay.co.uk/itm/5-Liter-Elf-EVOLUTION-FULL-TECH-FE-SOLARIS-DPF-5W-30-Motorol-Renault-5W-30-/170547844184?pt=Autopflege_Wartung&hash=item27b5719458

Se on tuota ELFfin öljyä ja hinta oli kuljetuksineen reilu 6€/litra kun tilasi maksimimäärän (25 l) mitä minimikuljetuskuluilla tuli. Paketti tuli alle viikossa.
-11 Laguna Sport Tourer 1.5 dCi
-08 Megane 1.5 dCi
-02 Megane Break 1.9 dCi

Renault-foorumi

Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08
« Vastaus #29 : Syyskuu 25, 2014, 21:37:08 »