Kirjoittaja Aihe: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen  (Luettu 87524 kertaa)

Jour de féte

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 372
    • Sähköposti
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #30 : Tammikuu 05, 2014, 20:02:06 »
Kannattaisiko kokeilla lämpökäsittelyä  myös toisesta suunnasta esim. Loctite® 8040 Jääspray:llä pultti kylmäksi?
edit: Onkos kierteet vain korvakkeen toisessa lehdessa- mutterin puoleisessa? Jos näin niin silloinhan pulttia pitäisi kiertää pultin kannan puolen suuntaaan, eikos? Jos toinen korvakkeen lehti(etupuolen puoleinen?) on kierteetön, on pultissa myös se lehden osa kierteetön eikä se tule kirteisen lehden läpi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 20:16:59 kirjoittanut Jour de féte »
Megane II Break 2.0-16v -04 F4R

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #31 : Tammikuu 07, 2014, 10:07:54 »
Tilasin sitten tuolla osanumerolla noita pultteja 2 kpl. Jos vaikka saa poratessa vahingossa tuon koko pultin jämän irti ehjänä. Vaihdan molemmille puolin uudet. Vasemman puoleisen jo uitin fosforihapossa kesällä kun se pultti oli auki, mutta ruostetta oli siinäkin juuri tässä murtuma kohdassa. 9€ kpl noi pultit, olin positiivisen yllättynyt että A) ei tarttenu ostaa kokonaan uutta iskaria/jousta tai olkavartta pultin saadakseen B) hinta Keskusautohallissa oli 1 numeroinen eikä 2 numeroinen :)

En ole ehtinyt vielä irroittamaan koko pakettia autosta. Laitoin poralla teräsharjalaikkaa alapallon pultin kierteisiin sekä ruosteen irroitusöljyä kaikkialle irrotettaviin osiin. Josko ne tänäpä suostuis aukeamaan sitten nätisti..

Jour de fete, jep se pultti tulee ulos vain yhteen suuntaan. Jos olis ollu kylmäspaytä ja mustia muttereita, olisin kokeillut niitä. Mutta nyt pistän suosiolla porakonehommiksi tämän tekemisen. Kokeilin vielä tuota metrisillä putkipihdeillä avata, mutta ei ota leuat kiinni pultin halkaisijan ollessa liianpieni noille pihdeille. Puolmetriset on liian mopot tähän hommaan, ne vaan vääntyy  :/
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #32 : Tammikuu 07, 2014, 19:35:41 »
Onnistuneen duunipäivän jälkeen kipaisin reiluksi kahdeksi tunniksi talliin. Ei menny hukkaan ne kaks tuntia. Sain olkavarresta irti;
- jarrut.
1) jarrulevyn, -satulan ja ikeen. Helpot. Olihan nämä hiljattain olleet auki kun fixailin levyjä.
2) Jarrukilven. Vaikeampi. Oli alumiini popniiteillä kiinni. Menee puhdistukseen ja maalaukseen tässä samalla tämä osa. Ruosteet pois jne..
popniitin jämät:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205613594275122
Hieman puhtaaksi pyyhkäisty mutta ruosteinen jarrukilpi.
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205399431319730

- ulomman raidetangon pään täysin ehjänä vaikka näyttää alkuperäiseltä osalta :o
1) kierteiden puhdistus porakoneen teräsharjalaikalla. Oli jäätävä ruosteen määrä.
2) Mos2 penetrating oil kylpyä kierteeseen/mutteriin ja noin 15 kertaa mutteri niin ylös/alas kuin saa.
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205302298303010
alkoi hiljalleen tulla ylös asti
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205349931300370
3) kiristin vielä tuon tiukkaan tuon nyloc mutterin ja sitten kiersin uuden mutterin vanhan perään yläkautta jotta kierteet avautuvat lisää (pskaa oli vielä usean teräsharjalaikkailun jälkeenkin). Katsoin itseasiassa noi kierteet läpi ja putsasin aina kaikki vähänkin mustaltanäyttävät kohdat. Jo alkoi pyöriä mutteri sormin..
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205251025477602
- alapallonivelen
1) alapallo irti ja "hollilla"
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205504789125186

- vetoakselin
1) napamutterin  avaus metrisillä putkipihdeillä ja 30mm hylsyllä:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966210612192459458
2) vetoakselin irtipainaminen ulosvetäjällä:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205458366204210

 ja irtosi se iskarin yläpääkin ihan nätisti ja kiukuttelematta.

mutta yksi osa jäi irroittamatta. voisiko joku kokeneempi foorumilainen kertoa miten tuon abs-anturin johdon saa irti ehjänä?
minulla ei ole pienintäkään käsitystä sen irroittamisesta. vetämällä, taittamalla, pyöräyttämällä? mihin suuntaan? voiko sen putsata ensin esim bräkleenillä puhtaammaksi jotta saisi ideaa sen irroittamistavasta.

...kohtatuleekuva...


Linkki kuvaan:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205145898898978
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2014, 20:07:30 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3365
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #33 : Tammikuu 07, 2014, 20:12:19 »
Itselläni nuo anturijohdot ovat aina irronneet pienellä nitkuttelulla ja ihan vain pois, johdon suuntaan vetämällä 8)

Winkki: Omalla kokemuksella rt.ulkopään ja alapallonkin irroituksessa auttaa Motonet 80-4023 (8,90€)


Tuonne on näköjään nyt tullut myös hieman yksinkertaisempi työkalu samaan tarkoitukseen 80-4022 (6,90€)


Mutta tiedä sitten onko tuo yhtä monipuolinen kuin tuo 1. vaihtoehto. Hinta ei kyllä ole paha, vaikka hommaisi molemmat ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #34 : Tammikuu 07, 2014, 21:13:46 »
noista toinen löytyykin jo :)
kiitos irroitusohjeesta. johdon suuntaan siis kitkutellen.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3365
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #35 : Tammikuu 07, 2014, 21:32:01 »
Se on 2-napainen littu-liitin, ohessa kuvan tynkää eBaysta, suurennoksista tuo oik.puoleinen siis 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #36 : Tammikuu 08, 2014, 20:00:20 »
Abs anturi lähti irti. Ehjänä. Melko roisissa kunnossa toi sen pesä. pitäsköhän sitä jotenkin roplata hapolla puhtaaksi.. Ja maalata ettei heti ruostu.
Anturi hieman pitaputsattuna bräkleenillä ja rätillä.

Anturi irti paikaltaan. Kampesin sitä sivuilta ulospäin kolostaan. Hiljalleen irtosi. Talttapää meisseli oli sopiva tähän hommaan.

Iskari ja olkavarsi on nyt valmiina poraukseen.

Kääntölakerin sai jo vaihdettua.

Ei enempää tänään ennätä. Piti liimata anopille repsikan puolen sivupeilin pielin lasi Opeliksiin paikalleen. Oli mokoma irrallaan ja jäi käteen kun sitä oli kokeiltu että onkos tämä mitenkään enää kiinni. Tuuri kävi ettei tippunut matkalle ja sikaliimaus riitti korjaukseksi. Samalla  kun sikatuubi oli siinä auki, tuli lasten mönkijästä käsijarrukahva/jarrutehostin liimattua kasaan..
Oli se nesteen tason tarkistus silmä hajonnut. Liimasin siihen sikaflexillä lasin tilalle tinneripönän muovikorkista leikatun palan (kestää melko kovia liuotteita..) sekä sen perään leveän prikan ja vielä suljin noi kaks kapaletta sikaflexin taakse piiloon. Jos siihen huomenna uskaltais laittaa nesteet sisään ja kokeilee jotta toimiiko yhtäkään painallusta.. Eiköhän tuossa yhdelle päivää tarpeeksi pajailua ole.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #37 : Tammikuu 09, 2014, 19:54:45 »
Jahuu! Pultin jämä irtos. Tuli hitsaamalla ja isolla mutterilla irti. Joskin apuna tarvittiin asetyleeniä, kylmäsprayta jne. Ei tarttenut edes porata ja parempi näin.
Hitsaaminen onnistui nyt paremmin kun sai paketin vaakaan, ruuvipenkkiin ja magneetilla sen ison mutterin sopivasti hollille, keskelle pulttia. hitsattiin migillä se mutteri  kolmea jengaa vaille olkavarteen kiinni. Sitten jäähdytettiin koko palikka ja asetyleenillä olkavarsi mutterin ympäriltä kuumaksi. Samalla mutteria pidettiin kylmällä vetisellä rätillä viileänä. Sitten vielä jäähdytyspraytä juurikin Jour de Feten ehdottamaan tapaan katkenneeseen päähän pulttia ja siihen pieneen pätkään joka näkyi tuolta ison mutterin alta.

Metriset putkipihdit ja alkoi pulttinitkua, ja nitkutettiin hiljalleen auki. Kiristettiin ensin pultti niin pitkälle kiinni, kuin menee, sitten auki niin pitkälle kuin meni (mutteri alkoi ottaa kiinni olkavarteen). Tämän jälkeen pultti taas niin kiinni kuin suinkin sai ja rälläkällä poistamaan mutteria pultista. Poistettiin niin että pultista leikkautui kierteetön neliön mallinen jämä näkyville. Tuosta sai kiinni lukkopihdeillä ja pyöritettyä pulttia auki, kunnes ei enää saanut pidettyä tuosta päästä pulttia kiinni, sitten saikin jo toisesta päästä kiinni ja pultin ulos.

Ruosteista jauhetta tuli ulos varmaan "teelusikallinen" tuon pultin mukana. Huomaa että ruoste oli pultin kierteettömässä osassa. Ja sitä oli paljon. Nyt vielä kierteiden liottelua puhtaaksi ennen uuden pultin ja koko homman kasaamista. Jos viikonloppuna sais koko vekotteen taas ajoon.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3365
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #38 : Tammikuu 09, 2014, 20:54:28 »
Nyt vielä kierteiden liottelua puhtaaksi ennen uuden pultin ja koko homman kasaamista.

Itse olen ottanut tavaksi sipaista vaselinit noihin pultteihin niin irronnevat helpommin seuraavalla kertaa - jos sitä seuraavaa koskaan mun kohdalle enää edes ko. autolla osuu 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #39 : Tammikuu 10, 2014, 21:40:03 »
Ja tänään oli vuorossa niputus. Eli kasaus.

Kaikki pultit ja mutterit vedettiin tehdasmomentteihin. Mainittakoot mm. katkenneen iskarin alapultin 105nm momentti (kuten myös jarruikeessä), 62nm momentti iskarin ylämutterille ja oliskohan ollut 44nm momentit koiranluuulle sekä raidetangon mutterille. Näköjään 105nm pitäs pirauttaa pultin muttereihin. Mutta teen sen huomenna kun saan tuulilasin pyyhkijät kasaan.

Huoltooppaassa muuten sanotaan että iskarin alapultti pitäs joka kerta vaihtaa uuteen?! Jopas jännä. ehkä just tämän katkeamisen ehkäisemiseksi.

En maalannut tällä kertaa tuota jarrukilpeä, ei riittänyt aika siihen tällä kertaa. Öljysin sen jottei ruostu niin nopsaan tässä talven aikana. Suolaahan tuonne maanteihin kylvetään vaikkei lunta tai pakasta olekaan.




TUulilasin pyyhkijäthän tuossa mun GS:ssä pyyhkii lajimallistolleen perinteisen paskasti. Eli vähän jää sieltä ja täältä pyyhkimättä vaikka on uudet sulat. No yks niistä pyyhkijän monivipuvarren laakereista on selvästi tiensä päässä. Ihan täysin. Joten otinpa irti tuon laakerin samalla kun paikat on auki. Se vaatikin vähän tekemistä, mutta nätisti irtosi.

Ensin puskin sopivalla hylsyllä jakoavainta vasten laakerin ison kehän irti siitä "koiranluun" mallisesta vivusta.



Sitten prässätyn osan laakerista, eli sisäkehän irrotin poraamalla. Porasin 6mm terällä about keskelle läpireiän. Tähän tulee pultti, jonka jostain miljoonalaatikosta kaivan, joka pitää sisäkehän jatkossa paikallaan. 10mm terällä otin prässäykset pois. Apuna hommassa oli melko alkeellinen pylväsporakoneviritys joka tallissa sattuu olemaan. Porassa 900 kierrosta pyörimisnopeutena ja nyt tuli sille laakeri hommaan ostetulle jytymmälle metalliterästölle käyttöä. Uppos nätisti tuohon se 5% koboltilla oleva terä..




Laakeri lähti irti, ja rullaluistinten käytöstä poistettu ABEC 5 speksin laakeri saa tulla vanhan tilalle :) Laitan huomenna kasaan.



Ei tänäpä viitti enempää rehkiä. Laitan samalla koko laakeripesän täyteen merimootorien akselivaseliinia. Eiköhän kestä tuolla sen mitä autokin. Uus käytetty laakeri on helvetin paljon timmimpi kuin vanha poistettu..

Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #40 : Tammikuu 11, 2014, 11:23:02 »
Tänään oli vuorossa pyyhkijöiden kasausta. Kasaus alkoi huomiolla että talossa ei ole yhtäkään 6mm pulttia jonka todella tarvitsen tuon tuulilasin pyyhkijän läjäämiseen. No Motonet on onneksi auki, joten sieltä pussillinen 6mm pultteja, aluslevyjä, jousiprikkoja ja nyloceja.

Sitten tuo rulaluistimen laakeri esiin ja siihen rasvaa. Avasin laakerin molemmat kannet, ja puhdistin bräkleenillä laakerit niin puhtaaksi kun vaan lähtee.

Sen jälkeen läpikotainen akselirasvaus, ensin kannet aukinaisena niin paljon kuin vain sai sisään rasvaa.


Sitten toinen kansi kiinni ja vastakkaiselle puolelle vielä niin perusteellisesti rasvaa että kun kannen laittoi kiinni, sieltä tursusi ylimääräiset ulos.,


Sitten laakeri isosta kehästään kiinnin pyyhkijän varteen. Annoin pyyhkijän varrelle lämpöä butaanipolttimolla ja laakerille kylmäspräytä. Meni nätisti paikalleen. Vakiolämpöisinä ei olisi meinannut ilman väkivaltaa osua kohdalleen. Sorry huono kuvan laatu mutta Xcover2 on ihan ruoska valokuvaamisessa, mutta kestävä muuten mun räpylöissä.


Sitten tuo sisäkehä paikalleen ja pultti läpi koko komeudesta. Pultin kierteeettömään päähän laitoin JOUSIprikan. En muuta. Toiseen päähän pistin noin 8mm aluslevyn/koriprikan. Sellaisen leveämmän, jotta se kohdistaa mutterin paineen suoraan laakerin keskiholkkiin. Sitten koko komeus kiinni nyloc mutterilla ja asentamaan sulat paikalleen.



Mutta voi nyt kilin partajouhet. Rutiseva ja runksutteleva ääni lähti pyyhkijöistä kyllä pois. Mutta pyyhkimistulos ei parane yhtään. Ilmeisesti noi Champiron, vai mikä se nyt on, ainoat kylästä löytyneet autoon sopivat tuulilasinpyyhkijät on vaan noin umpisurkeat ettei ne tuon paremmin toimi :(



Mut muuten ihan jees. Joku kitinä oikealta edestä kuuluu vielä: ei mitään käsitystä mikä se on. Luulin ensin että se on se kääntölaakeri..
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3365
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #41 : Tammikuu 11, 2014, 12:41:42 »
Huonoa pyyhintätulosta nopeuttaa jos esim. nostaa pyyhkijät pystyyn pakkasella => jouset kuoleentuu pikkuhiljaa :-\ Toki voihan se olla että tippa öljyä jousen päihin voi auttaa poistamalla mahd. jousen kinnatuksen johon se on jäänyt kun pyyhkijä on laskettu laskiin, mutta kovin suurta parannusta tuollakaan ei kyllä saa, jos ollenkaan ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #42 : Tammikuu 11, 2014, 16:33:13 »
suhteessa 250tkm koht silleen ajettuun 5vuotta vanhempaan Lagunaan tässä on oltava jotain vikaa. Laguna pyyhkii rungottomilla ja rungollisilla yhtä hyvin, eli lasin puhtaaksi.

laggessa on talvisin ollut usein pyyhkijät pystyssä. tästä gs:stä ei ole tiedossa paljonko on pidetty pystyssä.

etupään narina kuiten siitä tasottui. nyt on reilun 100km matka ajettu ja narinat loppui. ilmeisesti yläjousilautanen haki vielä paikkaansa. sen kolme kiinnityspulttia tulee niin minimomenttiin että ei yhteismomentti ylitä 40nm.

lasinpyyhkimistä kuulunut kolina ja rutina loppui laakerin vaihtoon :) että tulihan tässä jo jotain kuntoonkin. täytyy vielä noi sulat vaihtaa toisiin jos suinkin löytyyy sopivat. ekat sulat, jotka oli ihan loppu, nipousiteillä fixattu kasaan, toimi tasaisemmin pyyhkien kun nykyiset.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

HiTec

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 3365
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #43 : Tammikuu 11, 2014, 19:29:51 »
suhteessa 250tkm koht silleen ajettuun 5vuotta vanhempaan Lagunaan tässä on oltava jotain vikaa. Laguna pyyhkii rungottomilla ja rungollisilla yhtä hyvin, eli lasin puhtaaksi.

Eikös Lagessa(kin) tuo pelkääjän puoleinen pyyhkijänvarsikin ole "hieman" yksinkertaisempaa tekoa kuin Scenessä ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #44 : Tammikuu 11, 2014, 19:39:30 »
On on. Mutta kun tässä Scenicissä kuskin puoleinen noudattelee Lagunan vastaavan toimintatapaa ja muotoa jne, ihmettelen miksi sekin jättää pyyhkimättä. Selvinnee jossain käänteessa kun jaksaa taas harrastaa. Joskus se ottaa pidempään ennen ko inspaa. Taidan kokeilla noita Champiroja Lagunaan. Jos vaikka tuurilla siinä toimisivat, ei kuiten kovin vanhat sulat ole.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Renault-foorumi

Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #44 : Tammikuu 11, 2014, 19:39:30 »