Kirjoittaja Aihe: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen  (Luettu 87523 kertaa)

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #165 : Heinäkuu 05, 2016, 23:03:58 »
Voe venkulat. Toi bluetooth palikka ei tosiaan toimi sen paremmin millään sortilla. Myyjä ei ole vastannut reklamaatioon. PItänee Paypalilta pyytää rahat takasin :/

Tänään ennätti vähän putsailla autoa. Öljyt meni vaihtoon ja suodatin. Nyt ähelsin pihalla tuon vaihdon, mutta onhan tuo auto vaan tehty 2-pilarinosturilla huollettavaksi, ei voi mitään. Edellisestä vaihdosta ehti vilahtaa noin 10150km.


Toinen huoltokohde oli tarkistaa tuulilasin alusen vedenpoistot. No ne toimii eikä näyttänyt ryytyneeltä tienoot. Harmi vaan että tuli purettua kaik paikat auki - toisaalta saipa sieltä kaikki irto roskat pois paineilman kanssa ja testattua 10 vesilitran kanssa että huuhtoutuminen toimii.

Tämän kanssa ajattelin että pitänee tarkistaa se "kumitutti" joka näissä on tuolla ohjaamossa sisätilanpuhaltimen alla. Se kun on joillakin mennyt tukkoon ja aiheuttanut murhetta. Tähän tuttiin pääsee käsiksi ottamalla vaihdekepin ympäryksen irti paikaltaan - koko muovinen suojakuori ja pussi nousee sen verran että saa homman alulleen.
Sitten tuon vaihdekepin konsolin "alaosa" irti. Se on 3 T20 kärjellä kiinni ja kahdella muovitulpalla.

Ok. Tässä tuo "tutti" irroitettuna paikaltaan.


Tässä tuo tutti on paikallaan:

Tutin paikka ilman tuttia:

ja sama oikealta:


Tuossa on sellainen kapeneva suulake jonka sisään jää roskaa. Vesihän sieltä tulee nätisti ulos, ei siinä mitään. Mutta se pöly jne mitä siihen tulee se tuon voi kyllä tukkia. Saippuavedellä pesu tutille, en keittänyt vedessä, ja paikka paikalleen.


Sitten tuli testattua Philipsin Ledi polttimoita takavaloihin. Joo lapsettaa.

Arvaa kumpi on lankapolttimo ja kumpi ledi :)
Se vaan että noi ledit toimii vain "canbus vapaassa" ympäristössä. Eivät toimi Canbus valoissa - jäävät kiilumaan jos canbus. Harmi sinänsä. Niihin kun sitten joutu juottamaan jonkun vastuksen johtoon jos haluaa sen tyyppiseen ympäristöön noi Ledit. Meh. Ehken jaksa tinata talon toiseen autoon vastuksia. Tai no aika näyttää. Tässä Scenicissä noi toimivat mielestäni ihan mallikkaasti.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

hhelminen

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1370
    • Sähköposti
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #166 : Heinäkuu 05, 2016, 23:47:13 »
Voe venkulat. Toi bluetooth palikka ei tosiaan toimi sen paremmin millään sortilla. Myyjä ei ole vastannut reklamaatioon. PItänee Paypalilta pyytää rahat takasin :/
No hitsi, olin samaa bluetooth palikkaa hankkimassa emännän meganeen..
Jos ja kun myyjänkin on vastuuton parempi jättää ostamatta.
Renault Captur Energy TCe 90 S&S Authentique (12/2015).
Mégane II Hatchback 5D Confort Expression 1.6 16v (2003).

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #167 : Elokuu 24, 2016, 12:48:53 »
Voe venkulat. Toi bluetooth palikka ei tosiaan toimi sen paremmin millään sortilla. Myyjä ei ole vastannut reklamaatioon. PItänee Paypalilta pyytää rahat takasin :/
No hitsi, olin samaa bluetooth palikkaa hankkimassa emännän meganeen..
Jos ja kun myyjänkin on vastuuton parempi jättää ostamatta.

Myyjä on täysin mykkä. Ei mitään vastauksen tynkääkään siitä suunnasta. No vielä pari viikkoa aikaa reagoida paypalin kautta tekemääni rahat-takasin -vaateeseen.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #168 : Elokuu 24, 2016, 13:12:08 »
Sitten hieman pikku fixausta. Ulkolämpötilan anturi on alkanut heitellä lukemiaan usealla asteella. Lämpötila vaihtelee anturin mukaan minuutissa useaman asteen suuntaan tai toiseen. Ei radikaalisti pielessä - mutta sen verran että ilmastointi antaa välillä tosi kylmää välillä lauhkeaa. Turhapa sitä ilmastointia on ainakaan ennen huollattaa, kuin tuo anturi näyttää järkeviä lukemia jotka korreloivat ulkoilman lämpötilan kanssa.

Joten pelistiä anturivaihtoon.  Homma lähtee tästä liikkeelle, kammetaan peili irti: (ihan Dialogysin ohjeen mukaan näin).


Sitten peilin lasin takaa paljastuu neljä "klipsua" jotka paskottuu helposti väkivallalla.. VIIDES ON piilossa. Vain yhden mursin osittain - ei haittaa paikallaan pysymistä. Kannattaa aloittaa ulkoreunan kahdesta klipsusta. Toisella talttapäisellä ruuvarilla kampeaa ensin klipsun "ojaan päin" ja sitten toisella työntää kuorta "ulos paikaltaan" eli ruuvaria kohti peilin taustamuovia. Ulommat klipsut aukeavat helposti.
Koska ulommat lähtee helpommin pois sijoiltaan, tää on suunniteltu just näin päin aukaistavaksi. Kun saat sisemmätkin vähän aukeamaan, käännä peili auton ovea vasten "kiinni". Sitten ajattele että peilirungon sarana on myös kuoren "akselipiste" ja käännä peilin kuori pois paikaltaan. Nyt huomaat missä on se viides klipsu. Se on siellä peilin saranan luona ja tällä tavalla kääntäen peilin kuori irtoaa nätisti paikaltaan ja sinullakin tämä viides klipsu pysyy ehjänä.

Raollaan..


Kun kuori on pois paikaltaan, on helppo nähdä mistä anturin johdot menevät.


Irrotin anturin paikaltaan ja vertasin uuteen. Ei lähellekään sama tapa kiinnityksen kanssa. Totesin että kun kello on 2100 ja mä tätä kerkeen nyt tehdä, niin tehdään alta pois. Kyllä se siellä peilikotelon sisällä kyydissä pysyy tuo anturi.


Johdot poikki, kutistesukat (liimapintaiset) johtoihin jo valmiiksi "hollille" tinausta ja alkaa olla valmista.


Suunnilleen tästä kohtaa katkaisin johdot. Toimiva tuli.


Anturi näytti +15' vaihdon jälkeen.

Kelpaa minulle, koska alempana merenpinnalla ilmatieteenlaitoksen havaintopisteellä hetkeä myöhemmin:


Josko sitten seuraisi toimiiko kylmästöinti kuten ennenkin vai pitäiskö käyttää vielä kylmäainevaihdoksella / rasvojen vaihdossa.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #169 : Elokuu 24, 2016, 22:28:27 »
Ja taas mennään. Vaihtoon lähtee vasta kolmas vasemman puolen vetoakseli sekä oikean puolen sumuvalonumpio. Ja jarrulevyt sai pientä siistintää etupäässä. Tällä kertaa vetarin hajoamisen syynä oli ulomman suojakumin kiertyminen osimoilleen luonnottomaan asentoon ja "rusetilla" oltuaan se tietenkin halkesi ja rasvat pitkin maisemaa. Hoksasin tuon ongelman jo aimmin keväällä tai alkukesääkö se oli.

 Tilasin sitten Englannista 25.90£ vetoakseleita kaks kappaletta tähän. Ku kerran hinnan kiroissa eivät olleet ja rellun alkuperäiset, 3 kpl, ovat vakuuttaneet minut laadullaan. Kaksi niistä meni siis särki vakio alustalla, yksi madalletulla.

Tilaamani osat olivat ebay myyjän mukaan samaa varaosanumeroa kuin alkuperäisetkin tähän autoon sopivat vetoakselit. Tää on muuten se ebayn kappale joita sen 2kpl ostin. HOX kansainväliset ostajat, kysy ensin myyjältä hinta postitukselle!!!!!!! Ei ollu paha. 50€ tms. kahdelle vetarille. Eli 120€ pintaan sai kummatkin kotiovelle.


Arvelin että koko homman v-mäisin vaihe on saada vetoakselista iso mutteri (30 koon avain) auki. Joten ennen kuin ajoin autoa korokkeelle, ja tunkkasin pukkien nokkaan, annoin Makitan paukuttaa tuota pulttipyssyllä kiinni laitettua mutteria. Eikä mitä! Alta 5min ja lähti auki! Positiivista :)


Joo-o. Koska vaihdelaatikon ölpät on suht hiljattain vaihdettu.. en vaihda niitä tähän väliin. Keräsin talteen ja kaadoin takasin. Selvästikin nämä olivat jo käytetyt, tummuneet, mutta tuoksu oli edelleen kuin uuden vaihdelaatikkoöljyn tuoksu.


Iskarin alapultti lähti myöskin Makitan suostuttelemana ulos. Näemmä mennyt vähän banaaniksi, mutta korroosiota ei ollut siihen tahtiin läsnä kuin katkeamisepisodin aikaan. Joten samalla pultilla meni iskarin alapää kiinni tällä kertaa kun siihen asti ennätti.. Iskarin saa tässä madalletussa mukavasti pikku kopauksilla irti olkavarresta. Ihan purkuraudalla suostuttelin.


Lisäksi irroitin siis jarrulevyn, jarrusatulan, -palat, -ikeen ja vakaajan yhdystangon ylemmän kiinnikkeen.
Sillä sen vetoakselin sai ulos kun telkän pöntöstä.


Olipa positiivinen yllätys, kun vertasin vanhaa ja uutta vetoakselia. TODELLA saman näköiset strategisista mitoistaan.


Uudessa oli myös pölysuoja paikallaan ja ehjä. Edellisen mukana EI TULLUT kyseistä kappaletta. Edellisen mukana ei myöskään tullut uutta napamutteria. OE-laatua.


Sitten uus vetoakseli paikalleen. Ei-ku-mitä-eipäs-menekään. Ei mahdu. EI uppoo. Edes pikkasen voimalla. Mittasin työntömitalla kappaleet. Samat mitat.

Kävin rälläkällä siistimässä jarrulevyn tässä välissä kun vitutti. Olinko tilannut käteispaskaa englannista yli satasella?

Rälläköityäni selän äkeäksi, ja reunukset pois etujarrulevystä, huomasin että ainoa ero osilla oli jotta uusi vetoakseli on kuiva vaihdelaatikon pään nivelestään ja vanha on vaihdelaatikkoöljystä märkä. Hmm.. Hoksasin vihdoin kastaa uuden vetarin pään vaihdelaatikosta poistettuun öljyyn ja sitten uppos perille kuin isä äitiin.


Sitten tartti enää pudottaa öljyt askiin. Oli vaan vähän ohkanen letku jota pitkin uitin nesteet perille, joten sehän otti sitten piru puoltuntia saada nesteet askiin. Ajoin ne samalla läpi 125microniin ruiskumaalisuodattimesta. Hyvä että ajoin. Pieniä kukkakärpäsiä oli kertynyt avoimeen astiaan/nesteeseen useampi ja jotain muuta roskaa.

Seuraavaksi melkein unohdin tuon sumuvalon, koska tuo vetarin kastaminen öljyyn oli sen verran iso oivallus näinkin hölmölle harrastajalle. Toisaalta +100€ onnistunutta varaosan hankintaa lämmitti mieltä.
Joten olin toki jo pudottanut auton alas pukeilta ja melkein ajamassa autoa koeajolle kun muistin sen sumarin.. Onneksi pohjamuovin olin sentään pistänyt kiinni ja pultit+mutterit momentteihinsa.

Eli sen verran tunkia alle, että sain oikean eturenkaan irti, ja jarrulevyn työpöydälle. Sekä puskurin irrotettua. Puskurin irrallaan ollessa sumuvalon vaihto on todella iisi homma. Puskurin irroitus ottaa ehkä 5min, se kannattaa käyttää. Säästyy noitumiselta, koska muutenhan tuonne ei millään mahdu vaihtamaan sumuvalon umpiota tai polttimoa.


Umpio vaihtoon ja rälläkällä toinenkin jarrulevy asiallisempaan kuntoon. Sitten pultit taas momenttiin ja koeajolle. Koeajo paljasti että tää homma tuotti tuloksen. Vetarin naputus tiukassa oikealle suuntautuvassa kaarteessa on tiessään ja auto kulkee ilman värinöitä ainakin 80km/h.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #170 : Syyskuu 10, 2016, 22:13:49 »
Katsastuksessa "reputtanut" 185tkm ajettu oikea alapallonivel (ensimmäinen vaihdetu alapallo tähän autoon, ikinä.) meni tänään vaihtoon. Olin varautunut infernaaliseen asennussessioon ja länkkäreistä tuttuun sadattelu tulvaan. Mutta ehei. Ei ei.. Ei sinne päinkään. Tämä alatukivarren vaihto otti 2h aikaa. Siihen kahteen tuntiin sisältyi kahden rikkinäisen M6 koon niittimutterin (moottorinpohjamuovi) vaihto ehjään niittimutteripihdein. Sekä pulttien kiristys momentteihinsa ja auton alaslasku.

Tilasin EGT merkkisen alatukivarren tätä hommaa varten, koska olin jo aiemmin päättänyt, että jos tästä autosta alapallo menee - vaihdetaan koko ATV. Ei ne puslat parane +10 vuoden iän myötä joten se on sama vaihtaa kaikki. Tämän auton alatukivarret on sen verran halpaa kampetta ettei 50€ alatukivarresta kirpase. Lagunan vastaavat kun oli aikanaan +100€ kpl. Tähän saa täyden kierroksen halvemmalla kun Laggeen yhden.

Tukivarren vaihto aloitettiin hyvissä ajoin ennen varsinaista vaihtoa. Liipasin muutaman kymmenen milliä rasvaa uuteen tukivarteen alapallon niveleen. Tästä kun sai helposti pyöräytettyä pyöreän "sokan" pois paikaltaan JA lukittua sen myös helposti takaisin paikalleen. Rakenne oli suotuisa.


Tässä se "lukitusrengas" jonka irrottelin alapallon kumin yltä.


Seuraavaksi tuli valikoitua kalenterista päivä, jolloin olisi aikaa tehdä tämä homma. Ja seuraavaksi piti vain odotella tuota päivää. Se päivä oli vihdoin tänään. Tätä odotellessa olin ennättänyt jo miettiä että hommaan menee ainakin 5 h aikaa ja kaivoin Dialogysin syövereistä esille vaihto-ohjeet ja tulostin ne paperille asti.


Se oli hyvä pohjustus, papereita oli parempi töllätä ulkona auringossa kuin läppärin näyttöä. Tänään oli vihdoin vuoro ottaa auton nenä pukeille. Rillaa irti ja niin edespäin.


Muovien poiston jälkeen vuorossa oli jonkinsortin apuvahvike joka on tuota alapuolista apurunkoa varten.. Tämän poistaminen on tässä hommassa oleellista. Tämän kiinnittämisessä on muuten momentiksi annettu 21nm pulttien kiinnitykselle.


Kun toi palikka on pois tästä, on tuo alempitukirunko mahdollista irrottaa paikaltaan.


Ennen sitä kuitenkin irti alatukivarresta ne mitkä helposti on irroitettavissa. Eli alapallo (todella iisi) ja takempi pultti+mutteri - helppo myöskin.


Sitten alkaakin tulla vastaan se "keskimmäinen" kiinnike tuossa alatukivarressa. Tätä on monikin kironnut alimpaan helvettiin jotta miten voi olla pultti niin perusteellisesti piilossa. No onhan se tosiaan piilossa. Ei käy kieltäminen. Jotta sen saa irti, on irroitettava tuon etupuoleisen ala-apurungon kaksi pulttia (18mm avaimella). Toinen on lähellä iskarilinjaa. Toinen on alimman etummaisen poikittaispalkin (syyläreiden/kennojen luona) oikeassa päässä.

iskarilinjassa..

etummainen..


Toki muuten ABS kehän anturin johto on syytä irrottaa jo hyvissä ajoin paikoiltaan sekä alatukivarresta että koko matkalta koriin asti.
Nythän sitten tulee vastaan perus "probleema". Miten saisi pultin pois paikaltaan. Kun ei ole tilaa.Siinä kuvassa pultin päästä pidetään listalenkillä kiinni.


Nyt päästään tähän "oikaisuun". Tehtaan manuaali kehottaa irroittamaan takemman pultin taemmasta apurungosta. Turhaan. Mielestäni. Kun ihan yhtähyvin voi tehdä näin. Taittaa pois tieltä etummaisen alemman apurungon korvakkeen. Kyseinen kappale on sen verran vahvaa tavaraa, että se taipuu helposti takaisin muotoonsa.


Sitten saat pakotettua tunkilla ja purkuraudalla tuon etummaisen apurungonhieman pois edestä ja pultti lähtee paikaltaan nätisti turhia nikottelematta.


Joo toi pultti on Etorx 13mm tms ja silleen, mutta näemmä omalla kohdallani ihan perus 13mm listalenkki piti sitä tarpeeksi paikallaan että sain toisesta päästä auki tuon mutterin jne. Kun näin paljon on irroteltu, voipi vaihtaa alatukivarren. Muista irroittaa abs-anturin muovinen johto-ohjuri myös vanhasta uuteen. JOS uuden mukana ei uutta tullut. Tai jos teit kuten minä etkä hoksannut että sellaisen voisi samalla uusia.


Kun uusi alatukivarsi oli paikallaan ja momenteissaan, aloin korjata muita pikku vikoja. Kaksi M6 koon niittimutteria oli mennyt rikki tästä vekotteesta. Toisen olin korvannut läpipulteilla ja toisen osalta koko niittimutteri ja pultti olivat vielä paikallaan - pultti kun oli löytänyt ihan omat kierteensä mutterinpuolelta. Makitan pulttipyssyn käytön huonoja puolia. Hätäisyys kostautuu.

No sain kuiten poistettua paikaltaan tuon jumittuneen mutteri + pultti yhdistelmän. KÄytin raakaa voimaa ja vääntöä + purkurautaa. Jouduin pajavasaroimaan mutterin paikan apurungossa takaisin muotoonsa tämän takia...
Mutta lopussa kiitos seisoo. Ja uusi niittimutteri on paikallaan. M6 koossa ja alkuperäinen pulttikin vielä sopi tähän nätisti paikalleen - tarkistin kierteet tosin ensin perus M6 koon mutterilla.


Toiseen mutteriin jouduin käyttämään M8 kaliiberia ja "ei alkuperäistä pulttia". Koska kyseisen alkuperäisen nittimutterin ympäriltä oli alumiinit haihtuneet sen verran avaralle että M8 oli sopiva koko.


Juuri kun kasasin sitten pohjamuovia paikalleen niin yksi näistä alkuperäisistä pohjamuovin pulteista katkesi paikalleen - jäipähän jotain pikkuaskaretta myös seuraavaan kertaan (joka on jakohihnan vaihto).
Muuten tää meni niin mukavasti että ihmettelin josko olin unohtanut jotain. Mutta kun en vaan ollut. Tarkistin kolmesti  ;D Eiköhän tää ny kelpaa leimasedälle. Vanha alapallo oli ihan inan väljä, mutta kumi oli jo menossa sököksi. Siitä oli ½kierrosta lähtenyt ylemmän lukitusrenkaan yläpuolelta jo kävelemään... Eli se oli tosiaan vaihto valmis.

EDIT: Jakopää tilattu. Tässä on välissä ollut tuon 308HB Pögömonin huoltoa sen verran hitosti paljon että on pitänyt tätä lykätä..
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2016, 17:52:25 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #171 : Marraskuu 17, 2016, 09:49:45 »
Jakopää tehtynä. Palikat tuli sitten lopunviimen tilattua puolasta.


On muuten kohtuullisen ahdas homma, mutta kahdestaan saatiin tehtyä. Tuolta kun ne jakohihnan koteloiden pultit pitää saada pois niin melkonen pianistigynegologi saa olla.


Sieltä löytyi näemmä tommonen F4T-01 merkintä kannesta. Oliskohan tuo myös yksi syy miksi näitä sanotaan F4RT koneiksi näitä 2.0T koneita.

Tuon kanssa samassa linjassa oli vielä F275 edempänä.. Mitä ikinä meinaakni.


Harmillista ettei tullut ostettua niitä kampiakselin + nokkakeppien lukitustyökaluja. Onhan se yks pässi homma vaihtaa ilman niitä. Tehtävissä mutta vaatii pelisilmää, onneks kaverilla on sitä enemmän kun minulla ;D Jos itte olis pitänyt tehdä, olis jääny tekemättä/mennyt lukitustyökalujen ja nokkakepin tulppien ostoksi. Se peltisoiro mikä tuossa nokkakeppien hihnapyörissä on, vääntyy/taittuu helposti kun ahtaassa saa työkaluja sovittaa tuonne paikalleen. Oikeastaan niidenkin takia kannattais näistä jakopää vaihtaa aina sen nokkakeppien lukitustyökalun kanssa.
Tässä ehkä on sopiva työkalu tuohon hommaan.
Apulaitehihnan paikalleen laittaminen otti myös kaks paria käsiä. Sitten onnistuil.


Tässä pääs käymään niin että olin lukenut jakohihnan huoltomerkinnän väärin. 090911 olikin vuosi-kuukausi-päivä tyyppinen merkintä. Kaikki muut merkinnät huoltokirjassa aiemmilta omistajilta olivat päivä-kuukausi-vuosi järjestyksessä. Eli remmi pyöri tuolla nokalla 2009-2016 välisen ajan. 7v2kk ja 125tkm. Hitosti yliaikaa ja kilsoja.

Muutama huomio miltä kuulostaa kun on väsynyt remmi/kiristin paikallaan. Pakopuolelta kuuluu kovemmissa kiihdytyksissä selvästikin pakoventtiilien rytmihäiriö. Normaaliajossa tätä ei kuule, mutta kun polkasta täytyy, jo kuulee. Tasainen murina muuttuu pieneksi pörinäksi, aivan kuin pakoventtiilit vuotaisivat. Lisäksi kylmänä joko jompikumpi hihna tai jakohihnan ohjainrulla piti sirkutusta joka hieman helpottui koneen lämmittyä.  Rempan myötä nämä kummatkin äänet hävisivät ja kone on hieman terävämpi.

Samalla hoksattiin että 2 pytyn tulppa oli löystynyt ja se tuli otettua irti ja tarkistettua. Nokinen se hieman oli muttei muuta päällisin puolin nähtävää vikaa. Liipastiin tulppa paikalleen ja käynti oli normaalia. Täytynee hakea uus kierros kynttilöitä - ihan varuiksi.
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #172 : Tammikuu 23, 2017, 10:04:32 »
Pikku jumppaa ennen öljynvaihtoa. Jaa ja tosiaan toi englannista ostamani vetari on kuiva.. Se  ulompinivel, ja napsuttaa. Mutta napsutelkoot. Epäilin sen olevan turhan vajaalla rasvalla varustettu kun käsipelin kokeilin nivelen toimivuutta ennen asennusta.

Mutta akuutimpaan asiaan. Onko suihku heikko? Katkonainen? Puutteellinen? Kyllä, se oli molempia. Takalasillehan tässä autossa ei ole vissiin koskaan tullut pissapojalta suihkua ja etulasinkin kaari alkoi heiketä osuen vain hädin tuskin tuulilasin pyyhkijöiden vivustoon.  Pari pisaraa siitäkin tieten saattoi tuulen mukana lentää lasille asti. Mutta epäilin että tämä ei johdu eturauhasvaivasta tämä ongelma, vaan pissapojan pumpun käyttöajan umpeutumisesta. Joten jätin Curbisalin apteekkiin ja ostin uuden pumpun..


Sitten etunurkkaa tunkin varaan sen verran että saa renkaan irti. Renkaan irroitus tuo mukavasti työskentelytilaa ja saahan tuon sisärapakaarenkin pois paikaltaan mukavammin kun rengas ei ole edessä. Foorumin hyvien aiempien vinkkien saattelemana tiesin hakea pumppua täältä päin.


Pumppu onkin helposti saatavilla. Irroittaa tarttee vain:
Pumpulle tuleva virran syöttö.
Pumppu pesurinsäiliöstä.
Pumpulta lähtevä kirkas letku (tuulilasi)
Pumpulta lähtevä musta letku (takalasi)


Toi virtajohdon irrroitus on helpo tehdä talttapää meisselillä. Sillä saa mukavasti tuon lukitsimen kammettua auki ja painettua samalla liitintä pois paikaltaan.


Powerin irroittamisen jälkeen edessä olis toi pumpun irroitus pesunestesäiliöstä. Sieltähän tietenkin täysi tankki löytyi ja piti hieman varautua sen tankin tyhjenemiseen. Joten jätin tällaisen valutusastian tuohon säiliön alle koppaamaan isoimmat nestemäärät talteen. Nestettä kyllä lensin kun norsnun *rvästä, sai ottaa kaarelta kopiksi tuohon astiaan..


Sitten irroiteltiin letkut vanhasta pumpusta ja laitettiin letkut uuteen pumppuun paikalleen. Uusi pumppu takaisin pesunestesäiliöön kiinni ja sitten pystyikin taas laittamaan tuulilasille/takalasille menevät letkut takaisin reitteihinsä. Kuvassa eivät ole vielä reiteillänsä.


Koska toi astia, johon otin kopiksi lasinpesunesteet, on tuollainen avonainen ja ympäristö kovin hiekkainen/roskainen, kaadoin kopatut nesteet sopivan suppilonmallisen suodattimen läpi tuulilasinpesunesteen säiliöön. Näitä suodattimia  on jäänyt itselläni yli hieman aiemmista maalaushommista.


Lopuksi vielä tarkistus että nesteet pysyy paikallaan eikä pumpppu vuoda.


Muuten hyvä, mutta eipä vieläkään lentänyt ihan raivolla tuohon tuulilasille tuota nestettä. Totesin että koska takalasille nyt tuo virtaus on palautettu, on pumppu ok, sähköt ok, nestettä ok - letkun on oltava jostain lutussa/tukossa. Ja löytyihän se vikakin letkusta. tuulilasille tuleva letku oli jäänyt konepellin saranan taakse pänniin niin, että se oli "ylikireällä" ja siitä johtuen lasille ei lentänyt juuri aiempaa enempää vettä.
PIeni uudelleen reititys ja taas lasi puhdistuu kuten kuuluukin :)
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #173 : Toukokuu 04, 2017, 21:47:14 »
190000tkm lasissa ja pikkuhuoltoa pukkasi. Öljyt ja suodatin vaihtoon. Samalla jarrunesteet vaihtoon. Onhan siitä edellisestä vaihdosta noin 3 vuotta ja +60tkm. Etujarrujen liukutapit tuli taas uusrasvattua. Pasiv hokas tossa yks päivä että pakoputki vähän roikkuu. Kun kerran auto oli neljän pukin nokassa - unhodin tarkistaa onko kumit näin 30tkm ajettuina valmiit. No onhan ne. Kesti kyllä nuo Redin kumit paremmin kun Fennot. Fennot meni alta 5tkm vai miten se nyt oli.
Helmat kukkii, saas nähdä jos innostuis niitä viel maalaailemaan kesän aikana. On se lupsakka ajolle tää auto.

EDIT: tähän asti kesti se mun hitsaama pakoputkenkannake. Se tosiaan otti nenäänsä tuosta kumin vaihdosta, taemasta repesi irti se muistaakseni alta millisestä tehty peltikäikäle jossa ylemmät kannakepultit ovat kiinni. Liipasin nyt 2mm tavarasta vastaavan kannakkeen. Ja taas mennään  8)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2017, 08:59:11 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen
« Vastaus #174 : Heinäkuu 20, 2017, 14:52:54 »
Vasemman puolen alatukivartta vaihdan ja teen tähän muistiinpanon itselleni:
Kiroa alimpaan helvettiin se Jaques joka on tuon lyhyen nenän suunnitellut. (tähän paljon sensuroituja voimasanoja).
Oikealla puolella ei ole vaih-saatanan-teisto edessä kun tuota etummaista pulttia avaa. Merde Jaques, merde. 2h olen tuota ranskalaista pulmalaatikkoa avannut tähän mennessä. Ei muuta ole tullut kun hiki ja muutama muu irto-osa.

Avot. Alkaa vastustaa taas sopivasti kasatessa. 19mm kantainen uuden pultin mutteri löytää itselleen niiiiiiiiin sopivan paikan ettei sinne mikään työkalupassaa kiristämistä varten.  ;D On tämä yks työmaa. Pitänee vielä ostaa 19mm piippuavain tms jonka saisi sopivasti puskettua väliinsä. Lyhyt hylsy ei mahdu. Lista-avain ei mahdu. Toisaalta tuossa yks V70 D5 ei edes startannut uimarannalla. Onhan tämä suhteessa hinuriin pientä..   :P

Jesss..! Sain vaihdettua. Ainakin 6  meni kokonaisuudessaan. Sehän helpotti tekemistä kummasti, kun uuden pultin ostettuani, vesisade päätti piristää päivää lopun edestä joten sähkötyökaluja ei uskaltanut käyttää. Eli rautasahalla suhautin reippaasti, ehkä 20 minuutissa pultin poikki. Ergonomia oli kohdallaan ja linnut lauloivat  ;D ;D Pieni kolina keulan sivuttais liikkeissä (kynnykset) loppui tähän remonttiin. Vanhan tukivarren puslat olivat vielä kyllä kunnossa, olis tuosta voinut vielä käypäisen osan tehdä, mutta jos uus maksoi tuon 30-40€/kpl..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2017, 09:13:38 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - Sadetunnistimen johdon korjaus.
« Vastaus #175 : Elokuu 22, 2017, 20:01:35 »
Ne jotka hämärästi muistavat, jotta tämän vehkeen taustapeili roikkui johtojensa varassa pian hankinnan jälkeen, saattavat muistaa että kyseisessä rytäkässä meni sadetunnistimen johtosarjan liitin rikki. Vaan eipä ollut varaosan hankkiminen helpoimman päälle. Luovutin ajatuksen jo aikaa sitten sellaisen osan löytämisestä. Varsinkin kun johtosarja, on lattakaapelia ja pelkän liittimen muovikuoren paikalleen asettaminen on nähdäkseni vain kaunisajatus.


Viimeisen vuoden parin aikana, näitä autoja on alkanut tulla purkuun. Jopa omatoimipurkuun ja se kirvoitti ajatuksen siitä josko saisi ostetua johtosarjan tähän sopivassa mitassa joltakulta purkajalta. Sehän onnistui tässä viimein itseltäni, hankinta nimittäin. Mutta mutta.. Yllätyksenä tuli, että johtosarja on noin 1metrin mittainen käärmes ja se kulkee ristiin rastiin katossa sisältäen kymmenkunta liitintä.  ::) Vaikka kattoverhoilu olisi mukava vaihtaa tai tuunata, en nyt halunnut lähteä niin perusteelliseen hommaan.

Tutkailin hankkimaani johtosarjaa kotvan ja totesin että siinä oli yksi liittimetön häntä, jonka uskaltaisi pellepelottomuuden alttarille uhrata. Otin kirurgin veitsen, ja kuorin sen kanssa lattakaapelin pinnasta kerroksia pois kunnes löysin lattakaapelin johtimen. Johdin on helkkarin ohut mutta leveä kuparisäie. Yksi säie. Sen saa helposti liialla voimalla leikattua halki/katki tuolla kirurgin veitsellä. Mutta kun vähän malttaa keventää otetta, suoriutuu hommasta säiettä tuhoamatta.

Kuoriminen paljasti siis kuparisen johtimen. Kupari kupari.. Tässä on jotain tuttua. Aivan aivan. joskus 1993 tai 1994 tuli oltua "PohjolanVoima" nimisen firman tiloissa suorittamassa "yläkoulun" työelämääntutustumista ja siellä tuli piirilevyyn kuparijohtimeen tinailtua komponentteja. Tästä sain idean että voisihan tuon kupariliuskan kuoria tosiaan vain toiselta puoleltaan auki/esille, liipaista noin 1cm matkalle tinan pintaan ja laittaa siihen ihan perinteisellä johdolla jatkoa ja liittää vain pätkän johtosarjaa tuohon tuhoutuneeseen - mutta muuten autoon jo kokonaan asennettun lattakaapeliin. Tein pienen testin tinauksen osalta.
Ja johtopätkähän jäi tinauksella kiinni lattakaapeliin kuin tauti. Lattakaapeli ei murtunut pienistä taivutteluista ja näin ollen uskaltauiduin toteuttamaan osittaisen lattakaapelin vaihdon.


Tässä kohtaa viimeistään autosta akun plussa napa irti. Kiitos. CAN väylässä on aina pieni jännite, myös näissä johtimissa jotka menevät sadeanturille!

Lisäksi leikkasin noin 10cm pitkät eriväriset hännät kaiutin- jne kaapeleita mitä nyt sattui sopivan vahvuisina hyllystä löytymään. Vielä valmistelin hommaa tekemällä sisäpuolelta liimapinnalla varustetuista kutistesukista 6 kpl sopivia pätkiä suojaamaan tinauksia.

Koska hosumalla ei tule kuin isoja virheitä. Piti tämän demoilun ja valmistelun jälkeen vielä varmistaa, että miten päin se johtosarjan kaapeli sitten pitäisi asettua paikalleen tuonne autoon. Tuossa kun on kolme johdinta, ne voi saada monella tapaa väärin kytkettyä. Paitsi ehkä sen keskimmäisen väärin kytkeminen on vaikeampi homma ja vaatii vahvaa puusilmää tekijältään.  ;D

Tutkailin hankittua johtosarjaa ja autossa olevaa johtosarjaa, josko niistä löytyisi yhtäläisyyksiä. Löytyihän niistä toistuvia yhtäläisyyksiä.
Luovuttavassa sarjassa oli tuossa muovisessa liittimessä merkitty johtimille numerot 1, 2, 3.


Tämän lisäksi, koneellisesti valmistetun johtosarjan etuna on sarjatuotannon tuoma yhdenmukaisuus metallisten kontaktien nidonnassa. Joka tarkoittaa sitä, että yllä olevan kuvan "yläpinnassa" on sileä kontaktivaste ja taustalla nidonta pinta. Koska tämä kontaktivasteen sijoittelu toistuu sekä rikkinäisessä kaapelissa että ehjässä kaapelissa, oli tästä helppo päätellä miten päin johto on "samoinpäin" ja mikä johtimista on 1, mikä 2 ja mikä 3. Merkkasin nämä useampaan kohtaan lattakaapelia. Pari merkintää tuli jo väärin johtoihin tehtyä. Sai tosiaan olla tarkkana tämän kanssa.


Korvaavasta johtosarjasta otin maximi pitäkän pätkän lattakaapelia irti  ja valmistelin lattakaapelin päät puhtaiksi/kuparille vain toiselta puoleltaan.
Tää oli helppo homma, kun johto oli irrallinen. Tästä sainkin idean, jotta kolvaan tämän irrallisen osan viimeisenä auton johtosarjaan. Ensin tinaan siihen auton lattakaapeliin pätkät johtoa + liipaista kutistesukat paikalleen. Sitten vasta lopuksi lyhyt häntä tähän kiinni.

Seuraavaksi nipsaisin auton johtosarjasta tuon lattakaapelin katki ja rupesin pähkimään miten hitossa siitä saisi kuorittua johtimet esille. Kunnes hoksasin että tuulilasia vasten saa ihan kohtuu vaivalla tuon homman tehtyä. Työasennon epäergonomisuus oli kyllä huipussaan ja saipa tuossa muutaman paussin pitää että malttoi tarpeeksi tarkasti/hiljakseen kuoria kuparin esiin.


Eli tähän tyyliin aloitus autonjohtosarjan puolelta.


Ja tässä viimeiset kutisteeet odottamassa hännän kolvausta.


Lopuksi johdot paikalleen (niin matkustamosta kuin nokkapellin alta) ja roskien siivous.

Viimeistelevänä toimena vielä testailuja vesiletkun ja tyhjäkäyntiä käyvän auton kanssa. Automaattisesti pyyhkimisnopeutta säätävä osuus toimii näemmä. Kas kehveliä. Josko nyt olis vähemmän pyyhkijänviiksen kutkuttelua tarves harrastaa. Sen aika näyttää.

Edit: jumaleissön, tää toimii hemmetin hyvin  ;D sadettaki alkanu piisaamaan  :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2017, 21:02:37 kirjoittanut Laguna00 »
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Laguna00

  • Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2584
    • Relluja kuvattuna - korjaushommia pääosin.
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - virtaa 3. penkkiriville.
« Vastaus #176 : Elokuu 22, 2017, 20:20:16 »
Koska autossa kulkee useimmiten 3penkkirivillistä kyytiläisiä, on tässä alkanut 3. penkkirivin 12V puutes nyppiä siihen tahtiin, että tuli tilattua Ebaystä mm. usb laturi, suoraan autoon asennettava 12V toimiva ja paikallisesta putiikista hakaistua vielä erinäinen määrä autosähkötarvikkeita sekä 12V "tupakansytkäri" pesä.

Halusin vetäistä auton sisäsulaketaululta AAC (vai ACC) ohjatun sähkön takaluukkuun. Mutta mutta.. Loppujen lopuksi totesin etten polta koko autoa testailuillani :D vaan jätän tämän vielä ajoon. Niinpä päädyin vetämään suoraan akultajohdon takaluukkuun C-D pilarin välimaastossa olevaan pientarvike laatikkoon. Johdoksi valikoin 2,5mm monisäikeistäkuparia ja sulakkeeksi jopa 20A sulakkeen. Maadoituksen otin takaluukussa olevalta maadoituspisteeltä.

Ajatus kaunis, eikä toteutuskaan kovin mahdoton ollut. Ensin auton vasen kylki ilmaan ja eturengas irti. Sen jälkeen sisälokasuojan muoveista taempi kappale irti. Nyt aletaan olla alueella ja lähellä läpimurtoa matkalla akulta 3. penkkiriville.


Läpivienti on tosi iso, noin 10cm halkaisijalla oleva hole, jossa muovinen "suppilo" sekä iso kuminen tutti.. Se vaan että johdon pitäis tulla tuon muovisen suppilon välistä läpi.. Noh ei tekemätön paikka. Sain tuon johdon tuotua auton sisäpuolelta läpi, helpommin kuin että olisin tulipellin suunnasta johtoa tuonut läpi.


Siitä johdon sai vedettyä ilmanpuhdistimen kotelon ja iskarin tolpan koteloinnin vierestä konepellin avausvaijerin viertä pitkin konehuoneeseen.

Eli tänne:


Auton sisällä, jätin kuskin jalkotilaan extra lenkin tätä johtoa varten, jotta tälle plussalle saa vaikka katkaisijan - jos ei halua että takaluukussa on virta jatkuvasti päällä. Tai jos haluaa, että se on jatkuvasti päällä, sen saa jätettyä päälle. Mutta tätä katkaisijaa en ole vielä hankkinut/asentanut - koska kokeilut ovat osoittaneet, ettei auto hyydy vaikka olisi päivän ajamatta ja takaluukussa virtaonkin tarjolla.
No onpahan mahdollisuus tähän - kun keksii vaan sopivan näköisen kytkimen JA löytää sille ehkä jonkin suht sopivan paikan.

Johdon matka takaluukkuun tapahtuu A-pilarin verhoilun takana. Johto oli helppo pujottaa tuonne paikalleen. Siitä katon rajassa B-pilarille, jatken aina C-pilarille asti, josta johto tuodaan alas ja viedään verhoilupahvin taakse ja haaroitetaan kummallekin verhoiluun upotetulle virtapisteelle.



Koko matkalla, kattoairbagista huolimatta, on tarjolla johdolle pieni kannake/kouru johon plussan saa helposti tuotua/asennettua niin ettei se haittaa bägin laukeamista. JOS tuolla ei olisi ollut tätä tarjolla, olisi johto pitänyt mielestäni asentaa lattiamattojen alle (huomattavasti tuskaisempi projekti).

Takaluukussa asentamista auttoi hitokseen paljon se, että irrotti suosiolla takaverhoilun paikaltaan. Tällöin oli helpompi tähdätä noi reiät 12V pistokkeelle ja USB laturille tuohon pahviin. Lopputulos tyydyttää omaa mieltä siksi, että USB johdot saa jäämään tuonne lokeroon piiloon. Piiloon siksi, etteivät ole poljettavana/kuljettettavan tavaran tiellä kun ovat käyttöä vailla. Toinen noista usb paikoista antaa noin 2A lataustehon ja toinen antaa 1A. Riittänee takapenkin tarpeisiin :)
Grand Scenic JM0W 2005 2.0T F4R 776
Peugeot 308 4C9HZ-C
https://i.chzbgr.com/maxW500/7958552320/hC2C772EE/

Renault-foorumi

Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - virtaa 3. penkkiriville.
« Vastaus #176 : Elokuu 22, 2017, 20:20:16 »